Storlek på varmvattenberedare

Har 30 L till en person. Det räcker för att duscha en person. Men man får inte stå och bara slöa medan vattnet rinner, och inte har för mycket långt hår att tvätta samtidigt.

När man väljer beredare ska man tänka på att det spelar roll om den kopplas på enfas eller trefas, för det tar olika lång tid för den att värma upp sig igen om den blivit tömd.

Pga. det hade jag idag valt 50 L om jag skulle ha en ny, eftersom den går på enfas. Om den kunnat gå från tom till full på en timme hade jag varit nöjd med 30.
 
Den vi har nu har dessutom värmen uppvriden på max men tycker inte att vattnet blir speciellt varmt.
Var vrider du upp värmen?

Vanligtvis finns ett reglage som styr värmen på vattnet som finns inne i beredaren. Sedan finns en koppling där rören går ut/in där det brukar sitta en säkerhetsventil för trycket och en blandningsventil. Det är med den ventilen man ställer temperaturen på det varmvatten som går ut i rören.

Man brukar blanda från ungefär 60 i beredaren till ungefär 40 i kranen. I praktiken får man alltså fler liter varmt kranvatten än de liter man pratar om som är volymen på beredaren. Har du ökat värmen i beredaren, men har den lågt ställt i blandningsventilen så får du ut fler liter färdigblandat varmvatten, men inte högre temperatur på det.
 
Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
200 liter och den räcker inte alla dagar i veckan, om några av långduscharna väljer samma dagar att duscha. Nu är vi 4 personer i hushållet men har varit 7 och 6 tidigare.

Jag har aldrig varit med om en beredare utan termostat att ställa in efter önskemål. Å andra sidan heller aldrig en modern med automatisk legionellafunktion som beskrevs ovan.
 
Å andra sidan heller aldrig en modern med automatisk legionellafunktion som beskrevs ovan.
Jag har svårt att se poängen med det. Man får ju ha större volym om man har lägre temperatur. Kan det verkligen spara så mycket el att sänka grundtemperaturen under legionellagränsen, för dessa beredare lär väl inte vara urkasst isolerade heller?

Kanske är det lönt på stora beredare i stora hus, där man bunkrar ett dygns förbrukning på nattelen och utrymmet inte spelar någon roll? Eller om de är integrerade med ett värmesystem som ändå har en massa elektronisk styrning?

Jag ser mest att det är en typisk funktion som man inte har någon möjlighet att upptäcka om den fallerar, och därmed inte är värd den potentiella risken i relation till (vad jag tror är) en relativt liten nytta.
 
Jag har svårt att se poängen med det. Man får ju ha större volym om man har lägre temperatur. Kan det verkligen spara så mycket el att sänka grundtemperaturen under legionellagränsen, för dessa beredare lär väl inte vara urkasst isolerade heller?
Det är vell som med allt Eco. Diskmaskin och tvättmaskin det låter så fint att de minsann drar mindre men det tar 2.5 ggr så lång tid så det drar iaf mer ström.
 
Det är vell som med allt Eco. Diskmaskin och tvättmaskin det låter så fint att de minsann drar mindre men det tar 2.5 ggr så lång tid så det drar iaf mer ström.
Det gäller inte för alla maskiner. Jag var nyfiken på det där och mätte min diskmaskin. Autoprogrammet går på ca 2 tim och ecoprogrammet på ca 5 tim, men under de 5 timmarna gör maskinen ändå av med totalt bara ca 75% så mycket ström som under autoprogrammets 2 tim.
 
Det är vell som med allt Eco. Diskmaskin och tvättmaskin det låter så fint att de minsann drar mindre men det tar 2.5 ggr så lång tid så det drar iaf mer ström.
I manualen till min diskmaskin står det att eco programmet är programmet med lägst vattenåtgång. Det tysta nattprogrammet har lägst energiförbrukning.
 
I manualen till min diskmaskin står det att eco programmet är programmet med lägst vattenåtgång. Det tysta nattprogrammet har lägst energiförbrukning.
För mig med egen brunn är allt med snålförbrukning av vatten värdelöst. Behöver ändå tömma ur vatten nån gång per år för att det samlas järn i borrhålet. Tömmer tills det som kommer ser ut som kaffe.

Bor man med kommunalt vatten och betalar för det är det en annan sak.
Allt som heter nåt med "snål" brukar medföra nån nackdel - det är min erfarenhet.
 
För mig med egen brunn är allt med snålförbrukning av vatten värdelöst. Behöver ändå tömma ur vatten nån gång per år för att det samlas järn i borrhålet. Tömmer tills det som kommer ser ut som kaffe.

Bor man med kommunalt vatten och betalar för det är det en annan sak.
Allt som heter nåt med "snål" brukar medföra nån nackdel - det är min erfarenhet.
Det värsta är väl att det inte redovisas med vettig info om de konkreta egenskaperna.

Att man liksom ska drilla folk till att på autopilot välja "eko" (eller något annat) bara för att det stämplas som liktydigt med "bra". Utan att inse vad det handlar om och väga det mot de behov som finns (eller inte finns!) utifrån ens faktiska förutsättningar.
 
Var vrider du upp värmen?

Vanligtvis finns ett reglage som styr värmen på vattnet som finns inne i beredaren. Sedan finns en koppling där rören går ut/in där det brukar sitta en säkerhetsventil för trycket och en blandningsventil. Det är med den ventilen man ställer temperaturen på det varmvatten som går ut i rören.

Man brukar blanda från ungefär 60 i beredaren till ungefär 40 i kranen. I praktiken får man alltså fler liter varmt kranvatten än de liter man pratar om som är volymen på beredaren. Har du ökat värmen i beredaren, men har den lågt ställt i blandningsventilen så får du ut fler liter färdigblandat varmvatten, men inte högre temperatur på det.
Alla reglagen sitter på undersidan eller strax under min beredare och manualen är rätt tydlig. Hade en vag förhoppning om att det bara var displayen som visade temperaturen som fastnat på ”fesljummet” men det gör ingen större skillnad om man sänker eller höjer hur mycket den ska värma. Hur mycket den ska blanda går förstås att reglera.
 

Bifogade filer

  • IMG_4982.jpeg
    IMG_4982.jpeg
    108,2 KB · Visningar: 13
För mig med egen brunn är allt med snålförbrukning av vatten värdelöst. Behöver ändå tömma ur vatten nån gång per år för att det samlas järn i borrhålet. Tömmer tills det som kommer ser ut som kaffe.

Bor man med kommunalt vatten och betalar för det är det en annan sak.
Allt som heter nåt med "snål" brukar medföra nån nackdel - det är min erfarenhet.
Även för oss med enskilt avlopp som inte är permanentboende, använder man inte ordentligt med vatten så kan avloppet torka igen. Så besökare får order att spola hela tanken när de är på toa och jag brukar låta vattnet stå och rinna för att vara säker på att allt har nått ut. Vattnet betalar jag en fast avgift för till vattenföreningen så det kan jag göra av med hur mycket som helst(vilket ändå inte blir så mycket) och vi har en av norra Europas största grundvattentillgångar så det kommer inte ta slut.
 
Det värsta är väl att det inte redovisas med vettig info om de konkreta egenskaperna.

Att man liksom ska drilla folk till att på autopilot välja "eko" (eller något annat) bara för att det stämplas som liktydigt med "bra". Utan att inse vad det handlar om och väga det mot de behov som finns (eller inte finns!) utifrån ens faktiska förutsättningar.
Lite off topic men min diskmaskin har eco som förval när man startar. Tänkte inte på det utan körde alltid det. Maskinen kunde till slut inte pumpa ut vatten pga helt fullt med fett i maskinen då ekoprogrammet är för kallt för att helt kunna lösa upp fettet som stelnade i maskinens rör. Ett år med varmaste programmet och rengöring med diverse starka diskmaskinsrengöringsmedel så fungerar den igen utan anmärkning
 
Med dagens elpriser så skulle jag sätta in en VV-beredare som är stor nog för att lagra varmvatten från billig nattström till resten av den dyra dagen.

Ingen dum tanke! Vår vattenpump där jag bor nu gick sönder och vi var utan vatten i 3 dagar. Det fick mig att bli ännu mer vetgirig i hur slippa bli så drabbad.
 
Med dagens elpriser så skulle jag sätta in en VV-beredare som är stor nog för att lagra varmvatten från billig nattström till resten av den dyra dagen.
Jag skulle vara skeptisk till om det går att göra utan risk för tillväxt av farligheter. Men det kanske finns system som balanserar det? Värm till en högre temperatur på timer och en annan som minimitemperatur?
 
Jag skulle vara skeptisk till om det går att göra utan risk för tillväxt av farligheter. Men det kanske finns system som balanserar det? Värm till en högre temperatur på timer och en annan som minimitemperatur?
Det finns färdiga ackumulatortankar för det
De värmer hela volymen till 70° varje natt.
Vi hade det i ett av våra hus redan på 80-talet.
Och så tidstariff på elen.
 
Jag skulle vara skeptisk till om det går att göra utan risk för tillväxt av farligheter. Men det kanske finns system som balanserar det? Värm till en högre temperatur på timer och en annan som minimitemperatur?
Det förutsätter nog att man har styrning med temperaturhöjning, inte bara instalerar en basic modell med större volym.
 
Vi är två personer och har en på 200 liter. Nu har vi inte bott här särskilt länge men hittills har det aldrig tagit slut.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 329
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin jag letar efter tofflor till en vuxen person och sorterade på storlek 43 . Fick då upp några som jag tycker verkar rätt opraktiska. Till...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 057
Senast: Bison
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
195
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
20
· Visningar
1 111
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp