Storleksbegrepp hos hästar

hier

Trådstartare
Satt på Youtube och hittade den här videon där en minishettis leker med en shire; http://www.youtube.com/watch?v=heoj940gfe8&feature=related

Stundvis undrar jag om jag skulle släppa ihop hästar som är så markant olika i storlek. Skulle man inte vara rädd att den stora hästen oavsiktligt skadar den lilla?

Nu kan detta förstås hända även med någorlunda jämnstora hästar som leker, men just på videon ser det ibland lite farligt ut med den stora shirens hovar farande mot den lilla shettisen?
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Det märks på stora hästar att de vet att de inte kan röra sig på samma sätt när de leker med en mindre. Eller ja, oftast i alla fall ;) Shirehästen i den här videon hade kunnat flaxa runt mycket värre!

Sen är det nästan alltid så att det är de små som orsakar mest skador, eftersom de är så duktiga på att bita storhästarna i benen ;)

Men visst, lite läskigt är det ju, men de är ju ändå samma art och vet hur man umgås. Jag tycker nästan att det är mer obehagligt när en hund och en häst leker, de har ju inte samma... sätt.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Det har du nog rätt i :) Ser man enbart till just individen på filmen så verkar den hålla tillbaka. Kroppspråket är ju detsamma oavsett ras och storlek..

Håller med, skulle inte vilja ha en hund i lekstämning runt en häst, då kan det gå illa.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Min stallägare i förra stallet släppte in shettisen till min shire... stallägaren var på väg för att ta isär de två för shettisen VÄGRADE att ge sig och matade spark efter spark efter spark, högg och stegrade och attackerade var han kunde. Shiren stod och avvaktade. Lagom tills stallägaren kommit fram - med tanken i huvudet att "när shiren ledsnar på att bli blåslagen så har han väl ihjäl shettisen" så ser han vad shiren gör när han ledsnat...

Shiren måttar in så att han får bogen mot "långsidan" på shettisen och sedan går han - rakt fram tills han har benen mot shettisen. Sedan tar han ett steg till. Och ett till. Till sist välter shettisen och DÅ, samtidigt som shettisskrället kastar sig undan för att han tappat balansen så fattar han att han ÄR mindre än shiren.

En halvtimme senare började det regna. Då backade shettisen in rumpan under skapet på shiren. Praktiskt med eget regnskydd :D

Så ja, jag tror att det oftast går bra med mindre och större hästar tillsammans. De vet skillnaden och anpassar sig.

Samma sak med barn, min häst är lite full i sjutton och kan ha en liten tendens att fara runt lite på gången. Men har man ett barn i stallet så ser man tydligt hur han vänder på huvudet, kikar var barnet är och SEDAN flyttar en hov ett steg - allt för att inte kliva på människofölet. Vi vuxna får ha vett att hålla reda på våra egna fötter enligt min hästs logik, men barn ska man vara rädd om.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Jag tror absolut att de har koll på hur de kan leka.
Clydesdalen vi hade älskade allt som var mindre än honom (typ allt alltså :p )
och lekte mycket försiktigare med stallägarens ponny än våran stora kbl travare.
Han räddade en hundvalp ur hagen också en gång, den sprang runt benen på honom, han tog tag med läpparna över ryggen och löft den över staketet. Såg jätteroligt ut, den lilla jr valpen försvann ju under hans stora mule :D
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Hehe det måste ha sett rätt kul ut ändå :D
Men det är ett bra exempel på hur snälla och speciella dessa bumblingar är. :)
Det ska vara bumling :love:
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Delvis KL

Vilka underbara anekdoter ni kommer med :love: Har fått en nyförälskelse i Shirehästar nu :D
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Nyakameran046.jpg


En bild på de söta två...
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

De är supermysiga både shire och Clydesdale :love:
Väldigt personliga och intelligenta :)
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Jag tycker det beror på. Jag vill inte släppa in mina a ponnyer till en mycket större häst som jag vet sparkar mycket på andra hästar. Det känns onödigt lätt att få en spark i huvudet. Sen är inte småttingarna alltid så oskyldiga heller, dom biter ju gärna på benen när dom leker. Lätt för en sena eller något annat att skadas.
Annars gillar min ponny att leka med stora hästar:D
Han tror ju att han är störst och bäst så.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Man ska absolut tänka sig för. Egentligen tycker jag ju att man ska tänka sig för innan alla sammansläpp men visst är det ännu större risker med stor storleksskillnad.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Jag tycker att det är onödigt att utsätta den lille för den livsfara det kan innebära även om det i just den här videon ser ganska lugnt ut.
En vän hade precis köpt en shettis till sin son och efter några dagar så släppte hon ihop den med övriga flocken. Deras shire då två år och shettisen fann varandra direkt och började leka. Shettisen fick en spark på virveln, ramlade omkull men var snabbt uppe på benen igen. Hon undersökte shettisen noga men det fanns inga märken. Dagen efter låg shettisen död i hagen. Han dog av inre blödningar och hade som ett stort blåmärke där hoven hade träffat.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Visst ska man vara försiktig, men just i din väns fall tror jag det har mycket att göra med att den stora hästen bara var 2 år. Vid den åldern är de inte helt medvetna om sig själva och har inte samma självinsikt som vuxna hästar har. Samma ser man ju hos oss människor, är ju inte helt ovanligt att barn slår till/puttar varandra när de leker och så tar det betydligt hårdare än det var menat, eller när större barn råkar skada mindre barn vid lek för de inte tänkte på att man får ta det lite lugnt med mindre barn.

För övrigt tror jag stora hästar har rätt bra koll på hur stora de egentligen är. De flesta jag mött har använt den vetskapen på ett positivt sätt, men har även mött hästar som vet precis hur stora och starka dem är, och använt det för att kunna göra som de vill, både ihop med människor och andra hästar, så man får ju såklart tänka till lite innan man släpper ihop en stor och en liten häst, för som du påpekade, det kan gå väldigt illa om det inte funkar.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Jag tycker det ser underbart ut!!!:love:

Bägge hästarna verkar medvetna om sin storlek i förhållande till varandra.

Påminner om min förra hund, en gordonsetter. När han träffade min mors malteservalp första gången så la han sig ner på sidan som för att säga "Titta vad liten och snäll jag är, jag är ju nästan MINDRE än dig!"

Fantastiska djur, vi har mycket att lära av dem!
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

haha, vilken ettrig liten sak :D känns som att någon har filmat mig när jag jagas av en irriterande mygga :crazy:

visst har nog många stora hästar en så pass bra självinsikt att dem vet sin storlek och sin styrka och därför måste dem inte ta i något vidare mot mindre hästar

men jag skulle aldrig riskera att släppa ihop hästar med sådan stor höjdskillnad, det händer ju så lätt en olycka. Dessutom tror jag att hästar trivs bättre tillsammans med hästar av samma storlek. Min d-ponny gick med en shettis och såg ut att trivas men det var inte förrän han fick sällskap av en till d-ponny som man förstod att han hade saknat ett större sällskap
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Hehe - här är det ju den lille som muckar mest hela tiden. Sedan tänder shiren till lite grann, men den är ju väldigt försiktig. Jättesöt lite film. :)

Rent allmänt så har hästar rätt bra koll på sin kropp. Det finns säkert någon som inte passar med små/stora, och flockar överlag vill gärna vara homogena. Är det enbart shettisar - och så släpper man in ett halvblod, så är det inte säkert att de accepterar halvblodet. Samma sak med ett gäng bruna/mörka - och en helt ny skimmel.
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Här hemma har vi en bred storleksskala på hästarna - största är över 1.80 och minsta är under metern. Det funkar skitbra och jag skulle nog säga att shettisen har mer att säga till om än de större :grin:

Min Liten Olga och shettisen Eddie:

1ba556c316b4306ae612cb2b41893a351c346b25f5c3163efe5196a410dd6d7c_174429611.jpg
 
Sv: Storleksbegrepp hos hästar

Beror nog lite på.

Jag har en 180 valack här hemma som jag aldrig skulle släppa med en liten ponny. Han är på tok för oförsiktig och "pratar" tyvärr väldigt dåligt hästspråk pga kass uppväxt. Speciell häst, han behöver en rejäl känga från en annan häst för att han ska förstå vem som bestämmer vilket inte en liten ponny kan ge tillräckligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering En sak jag funderat mycket på är att hästar ofta sparkar mot människan vid lek. Titta på 3:e (tror jag det är, den som hoppar i...
2
Svar
33
· Visningar
6 291
Senast: dreampower
·
Trav Hittade denna film på youtube. Det är inget farligt, så ni vågar kolla :) https://www.youtube.com/watch?v=ZBTufmI0EKQ Hur kommer det...
Svar
6
· Visningar
2 037
Senast: ghost
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 584
Senast: nullo-modo
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp