Bukefalos 28 år!

Strikt hundägaransvar?

Har Länsförsäkringar och har precis betalt 2500 kr i självrisk på trafikförsäkringen. Betalade förra året 3500 kr på trafikförsäkringen (förare under 24 år, därav 1000 kr extra i självrisk).
 
Är det något att tjafsa om?
Bit i det sura äpplet, sluta snåla och håll nästa bil helförsäkrad. Vad hade han gjort om det varit en älg istället för hund?
Tja man kan väl alltid ha sin bil helförsäkrad, men vad tror du att jag skulle få ut för min Peugeot årsmodell 99 som har gått 48000 mil? Tror du att försäkringsbolaget skulle värdera den högt, eller? Det är nog i och för sig snålt av mig att inte helförsäkra mina bilar men premien överstiger vad jag kan får ut och försäkringsbolagen har så många andra sponsorer så de överlever nog utan mina pengar.

Sen är det nog svårt att jämföra älgar och hundar, inte minst juridiskt.
 
Fördelen med en helförsäkring är att då kan man även ha en stilleståndsförsäkring, då får du ut en hyrbil om det är viktigt att kunna transportera sig. Jag har helförsäkrat trots gammal bil och många mil men jag behöver vara säker på att ta mig till jobbet om något skulle hända. :up:

Det tar trots allt några dar att hitta en ny bil om den här brakar sönder av olika anledningar. :down:
 
Tja man kan väl alltid ha sin bil helförsäkrad, men vad tror du att jag skulle få ut för min Peugeot årsmodell 99 som har gått 48000 mil?

Fast om det spelar så stor roll att man inte får ut en krona för bilen, är det ju självklart att man borde haft den helförsäkrad. Annars är det ju bara att ta smällen.

Jag har haft både hel, halv och trafikförsäkrade bilar, ibland är det ju inte värt pengarna att annat än trafikförsäkra eftersom bilen kostar för lite i inköp. Men då går det ju heller inte att oja sig över att det inte blir pengar när/om bilen blir förstörd - det var ju det val jag gjorde när jag försäkrade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta har jag aldrig uppfattat förr. T ex om en häst orsakar en skada på en annan så brukar ju den skadade hästen få ta det på sin...
Svar
9
· Visningar
1 994
B
Övr. Hund I morse när jag skulle gå till min bil som stod på gatan mötte jag grannen och hennes två hundar (kopplade). Det är ca 2 m mellan mig...
2
Svar
25
· Visningar
2 980
Senast: Sol
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 392
Övr. Hund Vår Lizzie som jag skrivit om tidigare när hon blev biten av en lösspringande hund, har i eftermiddag hastigt lämnat sin sörjande flock...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: svart arabhingst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp