Stryckkappor?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 152
M

Mahogny

Dagen i-landsproblem:angel:

Har testat flera olika stryckkappor, höga, låga, olika märken, dyra och billiga men alla verkar skava på min häst:crazy: hennes päls på bennen blir helt ruggad och eskardron skydden skavde så mycket att hon fick sår:cry:

Har dock aldrig testat dem modellerna som är teknik skydd eller liknar teknik skydd. Så vilka är godkännda som ikke teknik skydd med som ändå går runt kotan?

Några speciella benskydd (bak) som ni vet har bra passform annars?

Sv: Stryckkappor?

Alla bakbensskydd (även de sk teknikskydden) är godkända att rida med. Lite osäker på hur det fungerar på unghäst numera, men kanske bara är på större tävlingar med internationell status som "teknikskydd" är förbjudna! Veredus har ju kommit med bakskydd som är godkända för unghäst. Så rider du avd a får du iaf rida med alla typer av bakbensskydd.

En snällare form av teknikskydd är ju Pro skydden (finns ju i alla möjliga märken och olika prisklasser) Där sitter bakskydden bra på plats, men min häst får skav av dessa, så bak använder jag eskadron som ju sitter super och inte skaver.

Har du testat Veredus skydden? De sitter stadigt på plats och är mjuka invändigt.

Skydd med fårskinn i kanske kan vara ett alternativ, dock inte så snyggt och definitivt inte så praktiskt, men vad gör man;)

Linda benen istället kanske, eller köp längre heltäckande strykkappor att ha baktill. De är oftast lite mjukare ju!

Hej! Lindor funkar inte så bra, rider mycket ute i skog och mark och det har hänt att dem fastnat i något skit och det kunde gått riktigt illa om jag inte haft min syster gående med mig.

Som sagt eskardron skydden skavde som tusan =( verdus har jag testat den billigaste modellen (tror inte det är gele i dem) kanske blir bättre om jag har med gele. Fårskinn funkar inte, skydden blir för tunga då, (rider genom åar, vatten pölar mm och så)

Var skaver "teknikskydden" på din häst?

Har testat längre stryckkappor men dem skavades nästan mest.

Men börjes har väl en verdus ripp off?? kanske värda att prova ser ju rätt mjuka ut och sjkälva "plasten" följer hela skyddet och inte bara en liten platta innerst.

eller dem där billiga pro skydden, som är just sånna som går runt om?

Vill inte ha skydd som ger extra bra teknik, för skulle jag hoppa med dem (vilket planeras) så kommer stackars matte flyga av (bakbennes tekninken är det inget fel på:p)

Senast ändrad av en moderator:

Oj då måste du ha lindat dåligt, för jag har aldrig upplevt en linda som gått upp under alla dessa år på hästryggen. trots att jag använt dem mycket i skog och mark, på terrängbana osv.

Min häst får skav framtill på kotan, där själva resåren går, därför har jag helt övergått till eskadron nu.

Du har inte testat någon form av fälttävlands-skydd, som är heltäckande, mjuka och samtidigt tål lite hårda tag och vatten? Eller sådana heltäckande mjuka skydd som du fäster med kardborre(som går ner längs hela kotan!)

Min ena får skav av typ allt :( PRO-skydd funkar inte på henne, hon får skav av både resåren och "framkanterna" eller vad man ska kalla det.

Nu har jag hittat två som hon kan ha, Eskadrons fårskinnsfodrade (med det är ruskigt opraktiskt) och ett par gamla helt i läder med bara ett smalt resårspänne, kan det vara Chetak? Ska se om jag har någon bild...

Hittade en dålig bild på (de oputsade :angel:) bakskydden. Du ser iaf modellen :)

www.bilddagboken.se

60629_1242800912.jpg

Linda ben det kan jag.. speciellt efter flera lektioner i just linda med olika lindor på skolan ;)

Terrängskydd kan ju vara en bra idé någon som vet hur dem från H**ks är?

ahh.. du gav mig en idé kanske iaf kan testa dem gammla läder skydden som ligger i stallet, fast dem har någon konstig hmmm.. "utbula" (insidan) mitt på, tror det är för att förhindra dem från att snurra, därför har jag aldrig velat testa dem. Dålig på att beskriva men kan ju ta bild:D

Lättast hade ju varit om hon höll reda på bennen mer.. men aja;)

Nu kom jag på att jag hade ett par super läderskydd till min ponny. Han strök sig så mycket bak och var svårt att hitta heltäckande snygga bakskydd. Hittade de till slut iaf. Ett par från Prestige, helt i läder med 4 resårspännen (tror det var de iaf). De satt helt super och med mjuk neopreninsida, även de hade en lång "utåtbuktning" på insidan för att de inte skulle snurra utan sitta helt på plats.

Kan ju vara därför hon får skav om skydden inte ligger helt stilla.

Men som sagt sök på Prestige läderskydd, höga bak. De är helt super:)

Okej ska det.. synd att dem ska vara så dyra bara, måste ju snåla med utgifterna nu ju:p

Jag vet, allting är ju så ruskigt dyrt,tyvärr. Men de är verkligen prisvärda och superläder. Mjuka men ger ändå jättebra skydd!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 249
Senast: Jozelle
·
Utrustning Jag använder alltid benskydd runt om vid ridning och rider till allra största delen ute i skogen. Vid dressyr har jag lindor runt om...
Svar
12
· Visningar
1 672
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
2 036
Senast: novaa
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 737
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Göra i Borlänge?
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur