Studentflak - förbjud

Gammeln

Trådstartare
Förr att få köra studentflak behövs specialtillstånd. Normalt får man inte köra folk på flak i trafiken men undantag görs i samband med "studenten". Är det inte dax nu att förbjuda detta med studentflak? Varenda dag nu så är det folk som råkar ut för olyckor i samband med studenflak. Det är väl inte så konstigt. Dom är fulla på flaket och kan inte sitta ner i en enda sekund. Bara gapa o skrika o spela Allan och sedan är olyckan ett faktum.
 
Jag tycker att det är en mycket bisarr "tradition" med studentflaken.
Det har ju ändå styrts upp lite på de senaste 5 åren, jag hade studentavkommor för fem år sen och iår och ser skillnaden.

Vad jag förstår s kom studentflaken till när ungdomarna hämtades efter utspring i roliga farkoster och sen blev det ännu roligare om man var några stycken som delade på en större farkost och sen har det utvecklats från det. Nu så ska ungdomarna hämtas från själva flakåkingen istället - kul att forsla en totalt ner-ölad ungdom i en fin farkost, tack, men nejtack
 
Förr att få köra studentflak behövs specialtillstånd. Normalt får man inte köra folk på flak i trafiken men undantag görs i samband med "studenten". Är det inte dax nu att förbjuda detta med studentflak? Varenda dag nu så är det folk som råkar ut för olyckor i samband med studenflak. Det är väl inte så konstigt. Dom är fulla på flaket och kan inte sitta ner i en enda sekund. Bara gapa o skrika o spela Allan och sedan är olyckan ett faktum.
Visst händer det olyckor, precis som vid alla högtider, men att få åka studentflaket är ett väldigt roligt minne att ha! Många saker här i livet är farligt, men självklart ska vi behålla denna tradition! Dock kanske man ska se över lagen kring hur det få gå till, att säkerheten höjs!
 
Jag tycker att det är en mycket bisarr "tradition" med studentflaken.
Det har ju ändå styrts upp lite på de senaste 5 åren, jag hade studentavkommor för fem år sen och iår och ser skillnaden.

Vad jag förstår s kom studentflaken till när ungdomarna hämtades efter utspring i roliga farkoster och sen blev det ännu roligare om man var några stycken som delade på en större farkost och sen har det utvecklats från det. Nu så ska ungdomarna hämtas från själva flakåkingen istället - kul att forsla en totalt ner-ölad ungdom i en fin farkost, tack, men nejtack
Håller med. Jag fick en förfrågan förra året om jag kunde tänka mig att köra "några" i min cab. Hahaha, vill inte ha min cab nerspyad sa jag :p...........inte ens om jag fick 50000
 
Visst händer det olyckor, precis som vid alla högtider, men att få åka studentflaket är ett väldigt roligt minne att ha! Många saker här i livet är farligt, men självklart ska vi behålla denna tradition!
Men dom kan ju inte sköta sig + att miljöförstöringen bli gigantisk (10-20km/h = gigantiska köer i trafiken)
 
självklart ska vi behålla denna tradition!
Varför är det självklart?

Mitt intryck av studentfirande är att det blir mer och mer social press på att det ska vara flådigt, uppstyrt och dyrt. Flera tusenlappar för en jäkla studentmössa, dyra uppstyrda finkläder till avslutningsbal etc. Vill man vara med i gänget så får man punga upp.

Jag är inte förtjust. Faktum är att jag inte kan låta bli att irritera mig på de där flaken som drar omkring flera varv i innerstaden och för oväsen. Går inte att sitta och prata normalt på en uteservering när de drar förbi i kolonn och blastar ut kräksdålig 90-talsmusik.
 
Efter att ett gäng vrålade babianer.. öhm menar studenter kastat öl på mig (inklusive min Marc Jacobs klänning) samt ett flertal andra passerande cyklister och fotgängare är jag beredd att hålla med.
Ok om de bara åkte runt stan och var glada och firade under hyfsat ordnade former men som det är nu med totalt fylleslag, man häller öl över folk som passerar, hela stan stinker, trafiken kaosar och det medför jävulskap så tycker jag att de lika gärna kan skippa denna "tradition".

Känns inte heller som att det är samma stora grej numera att ta studenten. Flertalet lär väl ändå studera vidare, de med sämre betyg lär väl bosätta sig på komvux eller hänga på låset på arbetsförmedlingen?
 
Jag har bara koll på hur Stockholms studenter uppför sig nuförtiden och som @tornblomma skriver så bör man hålla alla sina tillhörigheter borta från flaken om man inte vill ha ett härligt alkohollager över sig.

På min tid (10 år sedan) i mindre stad så lät vi mest, vi försökte inte härma champangegaloppen på flaket. (Och kan tänka mig vad dåtidens Uppsalastudenter tycker om dagens champangegalopp ;))
 
OBS jag vill även tillägga att jag är medveten om att jag låter som en sur tant i mitt ovanstående inlägg :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker att det är en stor grej att ta studenten. För första gången (för de flesta i allafall) är inte livet så utstakat och beslut om resten av livet ska fattas på ett helt annat sätt än innan. Däremot så tycker jag som sagt att ka studentflak inte kan vara det allra roligaste man kan tänka sig, det är lite sorgligt att se det totala svineriet med ölhällning på både varann och förbipasserande, det ÄR inte roligt nånstans tycker jag.
 
Och bara för det passerade just ett flak här utanför ;)
 
Det finns reglerat hos transportstyrelsen regler om hur och vad.

Det är väl folket på studentflaken som inte kan uppföra sig! Någon som klättrat upp på lastbilens räcke och slog huvudet i en bro? Men allvarligt hur dum får man lov att vara om man tror man ska få plats där under? Typiskt Sverige idag, ingen ska ta ansvar för vad dom själva gör utan förbjud företeelsen istället..
 
Det är nu ganska många år sedan jag startade en tråd här på senior om just detta med skjutsade av studenter på allehanda vis, många mer eller mindre livsfarliga. Hälften av faran består i hur ungdomarna färdas och resten hur föraren kör.
Visst är det häftigt att sitta uppepå skuffen med fötterna i baksätet på en nercabbad bil osv, men ska man göra det så ska bilen framföras i krypfart och inte i de 30-40 km/h i en sväng i en korsning som jag såg då.
Det jag skrev Då, för många år sedan, var just att studenterna verkar tro att de är odödliga, om man ser till hur de beter sig. Någon svarade då att "låt dem vara odödliga för en dag". :eek: Problemet är ju att de inte är odödliga även om de är lyckliga just den här dagen...

/ameo, som ska hämta sina skolavslutningsbarn med häst och vagn på fredag... (om inte regnet vräker ner)
Och som körde hem sin lillebror med häst och vagn när han tog studenten för femtioelva år sen eller nåt.
 
Tänk om alla gjorde som du @ameo! Körde med häst och vagn alltså. Det hade varit tystare, vackrare, mysigare och lugnare för ungarna hade inte kunnat vråla och föra liv som de gör idag. Enda nackdelen hade varit all hästskit på gatorna men det brukar polisen vara så duktiga på att ordna ändå så inget nytt under solen där.
 
Enligt radion för någon dag sedan så skedde just i Stockholm (höjd Järva Krog) en intressant happening... (*läs idioter*). På självaste motorvägen så tyckte studenter på flaket att "yes..trafiken står still...vi hoppar av o dräller runt på motorvägen...."

Edit. Som tur var så hände ingen olycka och mer än så om tilltaget vet jag inte.

Så, jag ställer mig till skaran som tycker det är vansinne.
 
Förr att få köra studentflak behövs specialtillstånd. Normalt får man inte köra folk på flak i trafiken men undantag görs i samband med "studenten". Är det inte dax nu att förbjuda detta med studentflak? Varenda dag nu så är det folk som råkar ut för olyckor i samband med studenflak. Det är väl inte så konstigt. Dom är fulla på flaket och kan inte sitta ner i en enda sekund. Bara gapa o skrika o spela Allan och sedan är olyckan ett faktum.

Aldrig förjuda! Det är ju nåt som hör till.

Däremot så skulle det ju vara önskvärt att man införde strängare säkerhetsåtgärder och krav.

Känner dock inte till att folk kastar öl på förbipasserande eller annat..låter ju som idioter..och det är ju oavsett inte okej.

Tkr det här brukar vara väldigt lugnt faktiskt och vägar brukar stängas av och så åker kortegen en liten stund.
( vi hade bla krav från skolan över släpets utformning så att ingen skulle ramla ut )
 
Senast ändrad:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19038502.ab
Kl och lite OT
Vilken utbildning behövs för att man inte ska ramla av flaket? Studentexamen verkar ju inte räcka:banghead:
Jösses...
832.gif
 
Åh av fint att bli hämtad med häst och vagn! @ameo :) Skulle nog inte vilja utsätta mina hästar för det i staden där våra närmsta gymnasieskolor finns. Men skulle absolut kunna tänka mig att hämta dottern på detta vis när hon börjar skolan och har sommaravslutning :) (Hennes blivande skola ligger inte i en stad och vi kan ta oss dit med minimalt asfaltkörande) Ska helt klart tänka på detta! Tack :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 219
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp