Bukefalos 28 år!

Studentflak - förbjud

Åh av fint att bli hämtad med häst och vagn! @ameo :) Skulle nog inte vilja utsätta mina hästar för det i staden där våra närmsta gymnasieskolor finns. Men skulle absolut kunna tänka mig att hämta dottern på detta vis när hon börjar skolan och har sommaravslutning :) (Hennes blivande skola ligger inte i en stad och vi kan ta oss dit med minimalt asfaltkörande) Ska helt klart tänka på detta! Tack :)
Mina barn går ju fortfarande i låg- och mellanstadiet, i en landsbygdsskola 7 km småväg härifrån. Då blir det ju inte så avancerat att hämta dem.
Om barnen väljer den här kommunens gymnasium så är det inte så mycket längre bort och det finns snikvägar genom skogen, så kanske de får åka hem så de också - om de vill.
 
Förbjud nu!

I flera dagar har skrik och skrän stört på kontoret. Nu sitter jag på pendeln och vad finns här? Öldränkta studenter (öl luktar inte gott!) som spelar upp filmer från flakåkningen för varandra.

Traditionen med flak kan ju inte vara så gammal, så även dagens studenter överlever nog utan att riskera livet på det sättet och spraya öl överallt.
 
Jag kan inte se något positivt med det.

Uppmuntra ungdomsfylla, störa trafiken (har själv hamnat bakom en massa flak på Sveavägen i Stockholm för flera år sen) vandalisera genom att hälla alkohol på andra ihop med olycksrisken. Ovanpå det för de en jäkla massa oväsen och spy ut avgaser.
 
Enligt radion för någon dag sedan så skedde just i Stockholm (höjd Järva Krog) en intressant happening... (*läs idioter*). På självaste motorvägen så tyckte studenter på flaket att "yes..trafiken står still...vi hoppar av o dräller runt på motorvägen...."

Edit. Som tur var så hände ingen olycka och mer än så om tilltaget vet jag inte.

Så, jag ställer mig till skaran som tycker det är vansinne.


Ok, nu fick jag rejäl ångest också.
Min son tog studenten idag och åker rimligen på ett flak i det området och vi den tidpunkten...

Jag gillar absolut inte flakåkningen och det vet han om, men han är vuxen och jag kan ju inget göra längre än att be honom vara försiktig och förståndig under färden.

/ kayoba, som nu skall fortsätta fixa inför mottagningen i kväll
 
Bara min stad som har regler som följs? Vi har regler hur flaken ser ut, vem som får köra. Vet att vissa när jag tog studenten inte ens fick vara med på utspringet (därmed ej heller på flaken)
Det är de vuxna som måste ta ansvar över hur det går till och sätta ner foten. Är du för full får du inte åka med, visst skit synd om denne men för allas bästa så. Ungdomarna (usch vad gammal jag låter) måste skärpa sig, vet att vissa studenter är helt åt fanders med allt.

Tycker absolut att de ska få ha sina flak, den delen förutom själva utspringet var det roligaste som man gjorde. Men regler och vuxna som vågar vara vuxna så går det oftast bra!
:)
 
Jag tycker att studentflaken i sig är en kul grej och tycker inte att de borde förbjudas, men däremot så behövs det ju regler! (som följs) De allra flesta olyckorna och missödena beror ju dessutom på att studenterna är apfulla idioter som inte kan bete sig.
 
Visst händer det olyckor, precis som vid alla högtider, men att få åka studentflaket är ett väldigt roligt minne att ha! Många saker här i livet är farligt, men självklart ska vi behålla denna tradition! Dock kanske man ska se över lagen kring hur det få gå till, att säkerheten höjs!
Traditionen består ju att någon ung människa varje år får hjärnskador och men för livet. Jag förstår inte varför det ska vara en tradition att bevara.
 
Aldrig förjuda! Det är ju nåt som hör till.

Däremot så skulle det ju vara önskvärt att man införde strängare säkerhetsåtgärder och krav.

Känner dock inte till att folk kastar öl på förbipasserande eller annat..låter ju som idioter..och det är ju oavsett inte okej.

Tkr det här brukar vara väldigt lugnt faktiskt och vägar brukar stängas av och så åker kortegen en liten stund.
( vi hade bla krav från skolan över släpets utformning så att ingen skulle ramla ut )
De kastar grejer, är otrevliga, livsfarliga och när man kör förbi med bussen regnar det flaskor på taket...
 
Var på studentfirande igår i en mellanstor svensk stad och det var väldigt sansat på studentflaken. Att det är glatt och högljutt ett par timmar en dag varje år ser jag inte direkt som ett problem, så länge förnuftet finns där. Låt studenterna vara glada så länge de kan bete sig som folk!

I Stockholm är det ju dock rent vansinne. Sambon var flakvakt på ett studentflak i Stockholm för något år sedan och han tyckte det var rent vidrigt. Att man ens ska behöva ha en vakt som håller koll på "vuxna" människor. Inte för att de verkade så vuxna när de simmmade runt i en ölsörja på ett lastbilsflak.

Jag uppskattade att åka studentflak på min egen student. Det var bara glatt, ingen på vårt flak var riktigt full, än mindre hällde öl på förbipasserande eller klättrade omkring på flaket. På många orter fungerar det jättebra med studentflaken och jag tycker inte alla ska behöva lida för att några stycken inte kan uppföra sig som folk. I Stockholm (och kanske några orter till där det fungerar mindre bra) kan det däremot vara lämpligt att se över rutinerna.
 
I Stockholm är det ju dock rent vansinne. Sambon var flakvakt på ett studentflak i Stockholm för något år sedan och han tyckte det var rent vidrigt. Att man ens ska behöva ha en vakt som håller koll på "vuxna" människor. Inte för att de verkade så vuxna när de simmmade runt i en ölsörja på ett lastbilsflak.
Om dom nu måste ha studenflak så borde kravet vara att man på flaket placerar en apbur så att dom inte kan ramla av. Då kan ju studenterna svina ner o även bajsa i buren samtidigt som dom visas upp för allmänheten
 
Har för mig att det är förbjudet i svensk lag att ha personer på lastbilsflak men att polisen ser mellan fingrarna vid studenten
tror dock att det är tillåtet vid krig
Klarade mig alldeles utmärkt att åka lövad bil hem vilket alla klasskamrater också gjorde
 
Har för mig att det är förbjudet i svensk lag att ha personer på lastbilsflak men att polisen ser mellan fingrarna vid studenten
tror dock att det är tillåtet vid krig
Klarade mig alldeles utmärkt att åka lövad bil hem vilket alla klasskamrater också gjorde

Nej, det är inte förbjudet, dock finns det regler kring hur det ska gå till
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/Lasta-dra/Studentflak-och-karnevalstag/
På sonens skola var de tvungna att ha en vuxen och nykter person på varje flak som stod i direktkontakt med föraren, samt höll koll på eleverna. Det hela gick skapligt lugnt till (bara fyra klasser) och de åkte kanske en halvtimme i stan.
 
Jag tycker absolut inte att det ska förbjudas! Att få åka på flaket och festa och ha kul med sina klasskamrater och få känna sig så jävla bra när man äntligen blivit fri från skolan tycker jag inte man ska ta ifrån studenterna. De lär öla och kräka ner folk ändå. Och att de väsnas, spelas musik och trafiken stoppas ett par timmar, kom igen, det händer en gång om året! Ge studenterna det. Låt dem känna sig som kungar på sin stora dag. :)
 
Jag tog visserligen studenten i en lantlig småstad, alla åker i princip flak på studenten. Det var tusan bland det roligaste på hela dagen! Vinka på alla och känna sig bra så in i skammen :p

Men det verkar ju helt galet ostädat nu. På min tid (snart 10 år sen) inspekterades alla flak av polis innan kortegen, det fanns en vuxen nykter person på varje flak, gator stängdes av (kortegen tar kanske 20-30 minuter) och kortegen eskorteras av polis (den pensionerade polisen som "alltid" cyklat längst fram brukar komma tillbaka och vara uppklädd med sabel och grejer brukar fortfarande ställa upp i täten :D)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 305
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp