Bukefalos 28 år!

Studentflak - förbjud

Jag tog visserligen studenten i en lantlig småstad, alla åker i princip flak på studenten. Det var tusan bland det roligaste på hela dagen! Vinka på alla och känna sig bra så in i skammen :p

Men det verkar ju helt galet ostädat nu. På min tid (snart 10 år sen) inspekterades alla flak av polis innan kortegen, det fanns en vuxen nykter person på varje flak, gator stängdes av (kortegen tar kanske 20-30 minuter) och kortegen eskorteras av polis (den pensionerade polisen som "alltid" cyklat längst fram brukar komma tillbaka och vara uppklädd med sabel och grejer brukar fortfarande ställa upp i täten :D)

20-30min under städade former skulle nog ingen störa sig på (...)

Men det är ju inte så det går till.
 
Satt precis och tänkte samma sak som @Gammeln Använd galler istället för träplankorna som flaken har (tänker på dessa stora flak som hyrs ut för just studenten). Lär väl dock aldrig hända med tanke på skaderisk eftersom man inte kan ta sig ur om något skulle hända. 30+ fulla studenter som i panik ska ta sig ut ur en gallerbur, det hade varit något...

När jag tog studenten tyckte jag bara flakåket var jobbigt, för mycket oväsen, för mycket fulla personer osv. I "min" stad var det bengaliska eldar som slängdes från flaken i år, tillsammans med diverse öl som jag tack och lov slapp undan.
 
Men det är i sig inte så konstigt för dom kan ju inget när dom är klara. Sverige är ju sämst i undersökningarna. Ingen disiplin i skolan m.m
Och ändå skrålar dom "fy fan vad vi är bra!" :meh:

Kom igen när ni gör samma sak som jag just håller på med, renoverar ett 16-ventilers topplock, DÅ kan jag hålla med om att ni är iallafall lite bra.
 
Det är nu ganska många år sedan jag startade en tråd här på senior om just detta med skjutsade av studenter på allehanda vis, många mer eller mindre livsfarliga. Hälften av faran består i hur ungdomarna färdas och resten hur föraren kör.
Visst är det häftigt att sitta uppepå skuffen med fötterna i baksätet på en nercabbad bil osv, men ska man göra det så ska bilen framföras i krypfart och inte i de 30-40 km/h i en sväng i en korsning som jag såg då.
Det jag skrev Då, för många år sedan, var just att studenterna verkar tro att de är odödliga, om man ser till hur de beter sig. Någon svarade då att "låt dem vara odödliga för en dag". :eek: Problemet är ju att de inte är odödliga även om de är lyckliga just den här dagen...

/ameo, som ska hämta sina skolavslutningsbarn med häst och vagn på fredag... (om inte regnet vräker ner)
Och som körde hem sin lillebror med häst och vagn när han tog studenten för femtioelva år sen eller nåt.

Det gjorde min älskade pappa när jag gick ut Komvux (blev hämtad precis innan Svärdsjö) :love:. Han körde några studenter inne i Falun också men som det ser ut idag tror jag aldrig att han hade gjort det, det hade varit för mycket för hästarna.
 
Det slår lite mot chauffören också tycker jag. Kör han under en bro eller en tunnel måste han ha lite koll.

På vad? På ett gäng idioter som inte fattar att dom inte får plats under tunneln? Varför ska alla andra alltid ha koll? Varför ska aldrig någon idag ta ett eget ansvar? Jisses fan inte konstigt det ser ut som det gör! Hur svårt är det att tänka.. det kommer en tunnel , jag kanske borde gå ner eller ducka eller whatever?
 
På vad? På ett gäng idioter som inte fattar att dom inte får plats under tunneln? Varför ska alla andra alltid ha koll? Varför ska aldrig någon idag ta ett eget ansvar? Jisses fan inte konstigt det ser ut som det gör! Hur svårt är det att tänka.. det kommer en tunnel , jag kanske borde gå ner eller ducka eller whatever?

Går man med på att köra ett gäng fulla studenter så får man ta lite ansvar. Det är inte första gången det här händer heller. Om chauffören ser att de som åker har noll koll och att färden ser farlig ut bör hen stanna ekipaget helt enkelt.
 
Går man med på att köra ett gäng fulla studenter så får man ta lite ansvar. Det är inte första gången det här händer heller. Om chauffören ser att de som åker har noll koll och att färden ser farlig ut bör hen stanna ekipaget helt enkelt.

Det finns regler att följa, varför kan inte studenter ta lite eget ansvar? Fulla eller ej så fattar dom flesta att man inte kan stå upp högre än vad en tunnel tillåter, fattar dom inte det lär dom slå huvudet i fler saker framöver.
 
Går man med på att köra ett gäng fulla studenter så får man ta lite ansvar. Det är inte första gången det här händer heller. Om chauffören ser att de som åker har noll koll och att färden ser farlig ut bör hen stanna ekipaget helt enkelt.

Fast nu var dom inte fulla! Iallafall inte han som fick skallen spräckt, han var nykter!

Dessutom är alkohol aldrig en ursäkt, dom är inte barn när dom är 18-19 år, dom är unga vuxna som förväntas kunna flytta hemifrån, sköta ett jobb mm.. då ska dom väl för sjutton kunna ta ansvar för att inte sitta på ett tak och ha koll på att det kommer en tunnel, det är ju inte direkt så att det körs i en rasande fart.
 
Fast nu var dom inte fulla! Iallafall inte han som fick skallen spräckt, han var nykter!

Dessutom är alkohol aldrig en ursäkt, dom är inte barn när dom är 18-19 år, dom är unga vuxna som förväntas kunna flytta hemifrån, sköta ett jobb mm.. då ska dom väl för sjutton kunna ta ansvar för att inte sitta på ett tak och ha koll på att det kommer en tunnel, det är ju inte direkt så att det körs i en rasande fart.

Ja de har givetvis ett stort eget ansvar. Det utesluter dock inte att chauffören också har ett ansvar. Chauffören valde bevisligen en farlig väg tex. Det beror ju lite på hur de satt och om hur han som skadades uppträdde just då.

Men helt utan ansvar tycker ju inte jag chauffören är. Men det blir kanske utrett av polis och domstolar.
 
Det finns regler att följa, varför kan inte studenter ta lite eget ansvar? Fulla eller ej så fattar dom flesta att man inte kan stå upp högre än vad en tunnel tillåter, fattar dom inte det lär dom slå huvudet i fler saker framöver.

Vet vi vilka regler som följdes eller inte följdes egentligen? Var det tex påbyggt sittplatser på flaket? Var de rätt byggda? Vems ansvar var det? Var kanske hela ekipaget trafikfarligt.

Jag gillar annars att utgå fran att den som är mest ansvarig för att ett fordon är säkert faktiskt är chauffören.
 
De kastar grejer, är otrevliga, livsfarliga och när man kör förbi med bussen regnar det flaskor på taket...

Inte generellt överallt. I så fall kanske lokala förbud..

Det sker inte här och jag tycker att det brukar vara väl uppstyrt även där förare, elever osv blir tydligt informerade om vad som gäller. Flaken får inte vara utformade hur som helst minns jag.
Kanske det även är skolans ansvar hos er som ska ta lite bättre ansvar (även där minns jag att det var bra uppstyrt). Det är ju allas ansvar att det ska fungera, elever, förare och skola..kanske mest de sistnämnda. Sen är det ju även kommun som ska peka ut kortegevägen, stänga av osv. Polis brukar vara på plats och hålla ordning även.

Att det lever om däremot, skrålas och spelas en del musik får man stå ut med en dag om året faktiskt, att ta studenten är ett minne för livet och ska firas..men att någon kastar föremål eller häller ut öl på folk är ju aldrig ok.

Är det säkert och alla sköter sig så är det ju en jättetrevlig tradition som iaf jag inte tycker ska förbjudas i hela landet bara för att det finns idioter på nåt håll som inte sköter sig. Ta tag i problemet där problemet finns och inte kollektiv bestraffning anser jag.
 
Senast ändrad:
Ja de har givetvis ett stort eget ansvar. Det utesluter dock inte att chauffören också har ett ansvar. Chauffören valde bevisligen en farlig väg tex. Det beror ju lite på hur de satt och om hur han som skadades uppträdde just då.

Men helt utan ansvar tycker ju inte jag chauffören är. Men det blir kanske utrett av polis och domstolar.

Hur har du tänkt att chauffören som garanterat sagt till alla att dom ska vara på flaket skulle kunna se att någon klättrat upp på taket? 1 chaufför inne i sin hytt, på flaket var det kanske 10-15 personer..

Jag tror ju knappast att chauffören valde vägen, den var nog utstakad så att alla åkte samma väg.
 
Farlig väg? Allvarligt? Ja det är klart att du vill utgå ifrån att man inte ska ta eget ansvar när en tunnel dyker upp! Det är liksom inga femåringar som sitter där bak..eller jo ibland undrar man. Jag vet inte vad du har för jobb, men det kan ju hända att du måste arbeta ihop med en av dessa. Hur ska du tackla det? Göra deras jobb oxå ? Eller tom gå så långt att det blir ditt fel om dom misslyckas?
 
Farlig väg? Allvarligt? Ja det är klart att du vill utgå ifrån att man inte ska ta eget ansvar när en tunnel dyker upp! Det är liksom inga femåringar som sitter där bak..eller jo ibland undrar man. Jag vet inte vad du har för jobb, men det kan ju hända att du måste arbeta ihop med en av dessa. Hur ska du tackla det? Göra deras jobb oxå ? Eller tom gå så långt att det blir ditt fel om dom misslyckas?

Läs vad jag skrev istället. Jag skriver ju inte att de som åker inte har ett eget ansvar. Jag vill inte utgå från någonting alls.

Med tanke på att just en sådan här olycka hänt tidigare bör alla vara observanta. Och då menar jag alla.

Att köra runt med studenter som klättrar runt på ett flak är farligt. Att köra under en bro är bevisligen ännu farligare.
 
Dock händer olyckorna för att som jag sa i mitt första inlägg i denna tråden att människorna på flaken inte kan uppföra sig. För längesedan så välte ett traktorflak och då kan man börja snacka om chaufförens ansvar.
 
Dock händer olyckorna för att som jag sa i mitt första inlägg i denna tråden att människorna på flaken inte kan uppföra sig. För längesedan så välte ett traktorflak och då kan man börja snacka om chaufförens ansvar.

Jo men om man vet om att människorna på flaken inte uppför sig men ändå kör vidare? Var står vi då?

Bra av polisen som stoppade hela alltet när det såg för farligt ut. Det var väl Västerås?
 
Jo men om man vet om att människorna på flaken inte uppför sig men ändå kör vidare? Var står vi då?

Bra av polisen som stoppade hela alltet när det såg för farligt ut. Det var väl Västerås?

Tycker det verkar otroligt konstigt att föraren inte märker av att de där bak lever rövare? Oavsett fordon så känns ju sådant.

Vad jag ser så kör man här med öppna fönster och jag minns att vi blev lite väl högljudda men då nitade föraren och sa till oss att dämpa oss och sa tydligt och strängt "hoppar ni omkring och lever om för mkt så nitar jag och ni får GÅ tillbaka".
Som sagt..allas ansvar, men mycket är förarens också som framför fordonet som måste kunna säga ifrån..eller så får en lärare alt föräldrar åka med. Sen är hela upptåget övervakat av polis så nåt måste ju brista i de kortegen där det skiter sig ..verkar rätt uppenbart i mina ögon. Och att säga att det är elevernas ansvar är inte rätt heller..för det fungerar sällan i större jippon att det inte är någon som övervakar den allmänna ordningen och att det är väl uppstyrt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 305
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp