Studentflak - förbjud

Självklart kan inget anpassas för alla, och precis som du skriver ovan så är garanterat trafikproblem en anledning till utdragna firanden, men jag känner inte alls igen det där med gemensam studentskiva från min hemort.
Vi hade sen utspark, tror det var så pass sent som 17:00, vilket kanske underlättade för vissa men det medförde också att man knappast firade med vännerna i samma utsträckning. De flesta gick inte ut före 23 och då var det inte på en gemensam studentskiva utan man gick ut på de klubbar/pubar/uteställen som var öppna.
Utsparken i sig var på min skola oerhört hypad och själva "grejen" just den dagen.

Varför springa ut så sent? Det uppmuntrar ju bara till fylleslag.
 
Jag tror att det har förändrats lite och att man numera springer ut runt 15-16. Oavsett så tror jag inte att jag varit på någon utspark före 15:00. Tittade just på Lunds schema för utsparker (pga undvika bilköer idag) och tydligen verkar det lika vanligt här nere.

Det här må vara en dum fråga; men varför skulle det bli mer eller mindre fylla beroende på när utsparken är?
Min erfarenhet är att synen på alkohol tyvärr är väldigt liberal under hela dagen och att de flesta börjar med en champagnefrukost och sedan fortsätter festandet hela dagen/kvällen/natten. Det tycker jag mig ha sett på flera ställen runt om i Sverige.
 
Det här må vara en dum fråga; men varför skulle det bli mer eller mindre fylla beroende på när utsparken är?
Min erfarenhet är att synen på alkohol tyvärr är väldigt liberal under hela dagen och att de flesta börjar med en champagnefrukost och sedan fortsätter festandet hela dagen/kvällen/natten. Det tycker jag mig ha sett på flera ställen runt om i Sverige.

Åker man inte flak förrän sent på eftermiddagen tror jag definitivt att fler dricker mer vid själva flakåkandet. Det är helt klart mer legitimt att dricka ju senare dagen lider. Det gäller väl i de flesta sammanhang? Många vill ändå vara mentalt närvarande under större delen av sin student och springer man ut innan lunch så är det inte så kul att vara askalas en timme senare under flakåkandet, i och med att hela eftermiddagen och kvällen riskerar att gå förlorad.

Vi hade champagnefrukost kl 07 (tror jag), om det inte var redan 06.30. Det var ingen i min klass om ville bli full så tidigt på morgonen. Våra lärare bjöd oss på frukost kl 9 så att vi skulle ha en bra grund för resten av dagen. Tror vi sprang ut kl 11.30. De som var lite berusade under champagnefrukosten hade nyktrat till vid utspringet. Efter flakåkandet åkte var och en hem till sitt, för att fira med familjen och släkten (och de som blev berusade under flakåkandet fick tid att nyktra till). Sedan träffades klassen igen vid kl 19 (tror jag). Kan inte minnas att någon var direkt full när vi träffades igen och då var min klass bra på att festa vid andra tillfällen. Vid 22-23 gick vi ut på en studentskiva som var gemensam med andra skolor. Då var det mindre städat, men det var väl ett mindre problem i sammanhanget kan jag tycka.

Efter detta har jag varit på ett antal studenterfiranden med samma typ av upplägg (tog själv studenten år 2005) och jag har aldrig uppmärksammat att alkoholen skulle vara något större problem. Traditionen och attityden till alkohol skiljer sig uppenbarligen från plats till plats.
 
Jag tror att det har förändrats lite och att man numera springer ut runt 15-16. Oavsett så tror jag inte att jag varit på någon utspark före 15:00. Tittade just på Lunds schema för utsparker (pga undvika bilköer idag) och tydligen verkar det lika vanligt här nere.

Det här må vara en dum fråga; men varför skulle det bli mer eller mindre fylla beroende på när utsparken är?
Min erfarenhet är att synen på alkohol tyvärr är väldigt liberal under hela dagen och att de flesta börjar med en champagnefrukost och sedan fortsätter festandet hela dagen/kvällen/natten. Det tycker jag mig ha sett på flera ställen runt om i Sverige.

I Uppsala började de vid 11. Det är ur trafiksynpunkt bra. Det blir besvärligt utan att flaken ska snigla sig fram genom rusningstrafiken. Polisen här stänger tom av en slinga åt de men riktigt alla verkade inte fatta att de skulle hålla sig där.
 
Idag har de hållit igång sedan lunch, pågår fortfarande. Jag har knappt kunnat sova (ska arbeta i natt) och är färdig att flyga ut och strypa dem. :rage: De åker t o m med sina flak på den lilla skitgatan jag bor på, förstår inte varför. Det är första året jag har varit med om att de glider (vrålar) förbi mitt vardagsrumsfönster.
 
Som sagt verkar det vara en go idé om fler kommuner har en och samma studentdag. Då tror jag de flesta invånarna orkar stå ut med vrålandet under dagen, en gång om året.
 
Idag har de hållit igång sedan lunch, pågår fortfarande. Jag har knappt kunnat sova (ska arbeta i natt) och är färdig att flyga ut och strypa dem. :rage: De åker t o m med sina flak på den lilla skitgatan jag bor på, förstår inte varför. Det är första året jag har varit med om att de glider (vrålar) förbi mitt vardagsrumsfönster.
:rofl::rofl::laugh:
 
Idag har de hållit igång sedan lunch, pågår fortfarande. Jag har knappt kunnat sova (ska arbeta i natt) och är färdig att flyga ut och strypa dem. :rage: De åker t o m med sina flak på den lilla skitgatan jag bor på, förstår inte varför. Det är första året jag har varit med om att de glider (vrålar) förbi mitt vardagsrumsfönster.
Ja äntligen blir det förbud :bump:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab
 
i Stockholm åker dom inte i kortege, tänk er själva 80 flak eller mer på en å samma dag... bland alla trafikomläggningar... och det är ingen polis som åker för eller efter heller av den anledningen... här åker dom planlöst och skriker å skränar så omgivningen inte ens kan höra utryckningsfordon, som jag sett flera av få kämpa för att komma fram både brandbilar och ambulanser.. så jag är så innihelvete trött på dom.... visst en dag på året helt ok men inte i 3 veckor...
 
Här sker ju själva lastbilsåkandet och firande då studenternas lektioner tagit slut. Alltså före själva skrivningarna. Då de får sina mössor och blir stundenter firas det betydligt lugnare.

Lastbilarna kör alltså runt torget i februari (om jag minns rätt. Själv var jag inte med då det kändes fånigt).
 
i min ort och orten jag tog studenten i var utspringet 13.00, ganska tight schema fram till dess. vi hann helt enkelt inte klämma i oss hur mycket som helst. Tycker det vore tråkigt med ett förbud, men gärna tydliga regler (hela väggar, högt räcke så folk inte "råkar trilla ut", alkoholförbud) och att skolans/närliggande skolor åker samma rutt i en kortege. Freestyleåkandet verkar ju helt galet med många lastbilar...
 
Har just kommit hem från stan och mötte där kortegen av studenter ;)

Här fanns räddningstjänsten utplacerad lite varstans, jag antar att de kommer att hålla uppsikt på hur studenterna firar! Väldigt bra, men det blir ju såklart i mån av tid....

Jag tycker att det inte ska förbjudas, men däremot verkar det behövas regleras hårdare, vad som är ok och inte. T ex är ju en "flakvärd" idag enbart en rekommendation, men borde vara ett krav. Att ha någon nykter, vuxen som kan hålla koll så att det inte urartar. Likaså borde kanske tiden för åkandet vara begränsat. Här tror jag inte att det är något problem dock, mer folkfest där vägarna kantas av människor som vill se studenterna.
Sen brukar de inte köra särskilt många varv runt stan heller.

Har nog sina fördelar att bo i en småstad;)
 
Förr att få köra studentflak behövs specialtillstånd. Normalt får man inte köra folk på flak i trafiken men undantag görs i samband med "studenten". Är det inte dax nu att förbjuda detta med studentflak? Varenda dag nu så är det folk som råkar ut för olyckor i samband med studenflak. Det är väl inte så konstigt. Dom är fulla på flaket och kan inte sitta ner i en enda sekund. Bara gapa o skrika o spela Allan och sedan är olyckan ett faktum.
Vilket förbud blir det i år då :bump:
 
Det bästa vore väl att polisen griper in mot alla studentflak då det i Sverige är olagligt att köra med folk på flaket, möjligtvis är det OK i krig men inte annars
Tur man bor på landet så man slipper se och höra eländet
 
Det bästa vore väl att polisen griper in mot alla studentflak då det i Sverige är olagligt att köra med folk på flaket, möjligtvis är det OK i krig men inte annars
Tur man bor på landet så man slipper se och höra eländet
Om det hade varit så att det inte hade varit tillåtet så tror jag vi kan vara ganska säkra på att polisen skulle ingripa. Men så är det ju inte.
Vi bor också på landet men några timmar om året tror jag vi hade stått ut med att se och höra studenterna fira. :banana:
 
Jag kan inte se något positivt med det.

Uppmuntra ungdomsfylla, störa trafiken (har själv hamnat bakom en massa flak på Sveavägen i Stockholm för flera år sen) vandalisera genom att hälla alkohol på andra ihop med olycksrisken. Ovanpå det för de en jäkla massa oväsen och spy ut avgaser.

Föredrog gamla varianten med att folk forslades hem en och en i hästvagn och på cykel med ballonger o dyl. Varje år står jag fast i trafiken och får öl hälld över bilen och sexistiska skyltar (från flickor och pojkar). De klarar helt enkelt inte av att låta bli att förstöra för andra. Om de bara förde oväsen och stoppade upp litegrann någon dag vore det en helt annan sak. Men det känns som veckor, varteviga utbildning har ju student och olika dagar för utsläpp.

Om de återinför studentexamen så kan de få behålla flaken ;) då minskar nog antalet (hehe ännu en sur tant, inte gammal nog för äkta studentexamen iofs, men äldre än studentflaken i alla fall.) (Jag brukade bara älska den dagen då alla släpptes ut i stan, inte Stockholm, och det var glada ballonger och hästtransporter över hela staden med blommor och släktingar osv. I Stockholm är det nu fulare än sista april bakom Ekonomikum. (min egen stad har jag missat, vet inte hur de gör).
 
<snip>
Typiskt Sverige idag, ingen ska ta ansvar för vad dom själva gör utan förbjud företeelsen istället..

Precis vad jag tankte saga.:p

Varfor skulle man forbjuda foreteelsen ... ta bort alkoholen fran flaken i stallet sa loser sig hela problemet.;)

Pa de flesta platser i USA ar det forbjudet att ha oppna "containers" med alkohol pa allman plats, som gator, parker och liknande.
 
Åker man inte flak förrän sent på eftermiddagen tror jag definitivt att fler dricker mer vid själva flakåkandet. Det är helt klart mer legitimt att dricka ju senare dagen lider. Det gäller väl i de flesta sammanhang? Många vill ändå vara mentalt närvarande under större delen av sin student och springer man ut innan lunch så är det inte så kul att vara askalas en timme senare under flakåkandet, i och med att hela eftermiddagen och kvällen riskerar att gå förlorad.

Vi hade champagnefrukost kl 07 (tror jag), om det inte var redan 06.30. Det var ingen i min klass om ville bli full så tidigt på morgonen. Våra lärare bjöd oss på frukost kl 9 så att vi skulle ha en bra grund för resten av dagen. Tror vi sprang ut kl 11.30. De som var lite berusade under champagnefrukosten hade nyktrat till vid utspringet. Efter flakåkandet åkte var och en hem till sitt, för att fira med familjen och släkten (och de som blev berusade under flakåkandet fick tid att nyktra till). Sedan träffades klassen igen vid kl 19 (tror jag). Kan inte minnas att någon var direkt full när vi träffades igen och då var min klass bra på att festa vid andra tillfällen. Vid 22-23 gick vi ut på en studentskiva som var gemensam med andra skolor. Då var det mindre städat, men det var väl ett mindre problem i sammanhanget kan jag tycka.

Efter detta har jag varit på ett antal studenterfiranden med samma typ av upplägg (tog själv studenten år 2005) och jag har aldrig uppmärksammat att alkoholen skulle vara något större problem. Traditionen och attityden till alkohol skiljer sig uppenbarligen från plats till plats.

Det var vårt schema också. Tidig morgon med champagnefrukost sen flakåka och hem till familjen för firande
sen fest på kvällen och avslutning på lokal för de som ville. Ett fint minne :up:
 
Föredrog gamla varianten med att folk forslades hem en och en i hästvagn och på cykel med ballonger o dyl. Varje år står jag fast i trafiken och får öl hälld över bilen och sexistiska skyltar (från flickor och pojkar). De klarar helt enkelt inte av att låta bli att förstöra för andra. Om de bara förde oväsen och stoppade upp litegrann någon dag vore det en helt annan sak. Men det känns som veckor, varteviga utbildning har ju student och olika dagar för utsläpp.

Om de återinför studentexamen så kan de få behålla flaken ;) då minskar nog antalet (hehe ännu en sur tant, inte gammal nog för äkta studentexamen iofs, men äldre än studentflaken i alla fall.) (Jag brukade bara älska den dagen då alla släpptes ut i stan, inte Stockholm, och det var glada ballonger och hästtransporter över hela staden med blommor och släktingar osv. I Stockholm är det nu fulare än sista april bakom Ekonomikum. (min egen stad har jag missat, vet inte hur de gör).

I Uppsala springer alla ut på fredag. Bra med mindre stad :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 219
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp