Studentflak - förbjud

Men kanske polisen kan bevilja tillstånd för just en dag och under en viss tid på ett avgränsat område. Kanske skolorna kunde samarbeta?

Alla "icke kommunala" skolor är heller inte villiga att samarbeta med kommunen. Men, naturligtvis bör alla följa den kommunala ordningsstadgan! :)
 
Umeå är jämnstort med Lund och där klarar man av hela kommunens studentflaksåkande på ett par timmar, dvs. alla tar studenten på en och samma dag. Några skolor springer ut 11.30 och andra 12.30, så liten spridning behövs för att få det att fungera problemfritt där.

Jag tror också att det hade gått att lösa annorlunda. Den enda förklaringen jag kan se till varför man inte vill att alla ska gå ut samtidigt är snarare för att kunna gå på varandras utsparkar om det finns många jämnåriga vänner, släktingar etc på olika skolor, men det har ju inte med flakåkning och trafikkaos att göra.
 
Alla "icke kommunala" skolor är heller inte villiga att samarbeta med kommunen. Men, naturligtvis bör alla följa den kommunala ordningsstadgan! :)

Fast hur kan en skola eller annan verksamhet anse sig kunna stå över de kommunala bestämmelser som finns i kommunen för allmän ordning i samhället, hänger inte med på den förklaringen.
Jag skulle kunna säga med ganska stor säkerhet att bla vid större arrangemang på allmän väg eller område vid manifestationer eller större folkgrupper vid firande eller annat så är det krav på att polis ska vara underrättad om läget så att de kan stänga av vägar om nödvändigt och hålla koll på ordningen.
Kan det då räknas som att det är gällande skoldag så är det ju givet att det är skolans ansvar också men den frågan kan ju vara oklart..men det ska ju oavsett ansökas av någon om är jag helt övertygad om.
 
Jag tror också att det hade gått att lösa annorlunda. Den enda förklaringen jag kan se till varför man inte vill att alla ska gå ut samtidigt är snarare för att kunna gå på varandras utsparkar om det finns många jämnåriga vänner, släktingar etc på olika skolor, men det har ju inte med flakåkning och trafikkaos att göra.

Så kan det ju också vara såklart. Å andra sidan finns det ju en poäng med att alla går ut samtidigt, att man kan fira tillsammans med sina vänner på kvällen, oavsett vilken skola man gått på. För mig har tanken aldrig ens funnits att man skulle gå på en jämnårig väns utspark, men det beror väl på vilket upplägg man är vad vid.
 
Fast hur kan en skola eller annan verksamhet anse sig kunna stå över de kommunala bestämmelser som finns i kommunen för allmän ordning i samhället, hänger inte med på den förklaringen.
Jag skulle kunna säga med ganska stor säkerhet att bla vid större arrangemang på allmän väg eller område vid manifestationer eller större folkgrupper vid firande eller annat så är det krav på att polis ska vara underrättad om läget så att de kan stänga av vägar om nödvändigt och hålla koll på ordningen.
Kan det då räknas som att det är gällande skoldag så är det ju givet att det är skolans ansvar också men den frågan kan ju vara oklart..men det ska ju oavsett ansökas av någon om är jag helt övertygad om.

Skulle nog ha skrivit "samarbeta med de kommunala skolorna"!

Varför är du så ivrig att lägga ansvaret på "skolan"? Alla enskilda medborgare har skyldighet att följa den kommunala ordningsstadgan, så även de som tar studenten.
 
Jag tog studenten för tre år sedan och då åkte polisen runt och kollade i alla fall de släp som utgick från min skola så att de var godkända (hur många personer de skulle ta, höjd på räcken etc) och jag tror att alla blev godkända. Vi var även tvungna att ha en nykter person som hade kontakt med föraren under färd. De enda "reglerna" vi hade under turen var typ att vi inte skulle ha rödvin på flaket, och sedan alla "självklara" regler som släng inte över något (då skulle föraren stanna direkt), klättra inte på containern och spela ingen dålig musik ;)
Vi hade även perfekt storlek på lastbilen då vi kunde stå i en "rad" runt kanterna och hålla i oss hela tiden, kanterna var ungefär i brösthöjd på mig (är ca 160cm lång) och under färd var den höj och sänkbara luckan stängd helt vilket gjorde att man inte kunde ta sig ut bak. Detta tycker jag borde vara "standard"-regler för hur många man får vara på ett flak! Vi mötte flera flak där de stod som packade sillar och så fort lastbilen började röra sig så stapplade alla till och nästan landade i en hög längst bak... Dessutom hade polisen lyckats missa ett flak där det längst bak endast var stängt med spännband spänt i ett kryss, detta flak togs dock snabbt bort.
 
Så kan det ju också vara såklart. Å andra sidan finns det ju en poäng med att alla går ut samtidigt, att man kan fira tillsammans med sina vänner på kvällen, oavsett vilken skola man gått på. För mig har tanken aldrig ens funnits att man skulle gå på en jämnårig väns utspark, men det beror väl på vilket upplägg man är vad vid.

Nu gick jag ut för rätt många år sedan, men visst ville man säga grattis till sina vänner som man inte fick fira själva utsparken ihop med, åtminstone jag hade vänner på andra gymnasieskolor i samma kommun.
Hade det varit en timme mellan utsparkarna på två olika skolor så hade min släkt fått problem med flertalet jämnåriga kusiner som gick ut samtidigt. Så ur den aspekten känns det rätt okej ändå, däremot tycker jag mest att flakåkandet blåsts ur proportioner.
 
Skulle nog ha skrivit "samarbeta med de kommunala skolorna"!

Varför är du så ivrig att lägga ansvaret på "skolan"? Alla enskilda medborgare har skyldighet att följa den kommunala ordningsstadgan, så även de som tar studenten.

Jag har skrivit det förut att för att få det att fungera så krävs det att alla inblandade tar ansvar, där är skolan involverad ja, inte att jag enbart skriver om att skolan ensam ska ta ansvar. Men till trots så är ju skolan grundande till arrangemanget i allra högsta grad oftast som uppmanar till firandet kring studenten. Traditionen kommer troligtvis inte från gatan i alla fall eftersom att allt som rör studenten börjar i klassrummen.
 
När jag tog studenten (2012) så fick vi få vårt flak godkänt av polisen innan vi tilläts gå på det. Vi fick också bara åka en specifik runda som polisen stakat ut (runt och igenom stan, samma som alla år) och det gick i typ 30 km/h som max. De personer som blev för berusade plockades ner av poliser (dock ingen på vårt flak) och så vitt jag vet har det inte varit några tillbud alls i min stad (och då är det ändå drygt 2000 studenter från samma skola).

Flakåkningen var något av det bästa på hela min student, jag kommer aldrig stödja att det förbjuds däremot ser jag gärna att det kontrolleras och regleras mer, just för att undvika alla otäcka olyckor som faktiskt inträffar. Man tror gärna att man är odödlig, och speciellt på studentdagen.
 
Nu gick jag ut för rätt många år sedan, men visst ville man säga grattis till sina vänner som man inte fick fira själva utsparken ihop med, åtminstone jag hade vänner på andra gymnasieskolor i samma kommun. Hade det varit en timme mellan utsparkarna på två olika skolor så hade min släkt fått problem med flertalet jämnåriga kusiner som gick ut samtidigt. Så ur den aspekten känns det rätt okej ändå, däremot tycker jag mest att flakåkandet blåsts ur proportioner.

Ja visst ville man säga grattis till vännerna, det var precis vad jag menade när jag skrev att man kan göra det på kvällen. Jag tycker det är en kul grej att alla stadens studenter kan fira på en gemensam studentskiva på kvällen.
Jag gick på en stor skola, ca 2000 elever, så om vännerna gick på samma skola eller inte hade liksom ingen betydelse för huruvida jag kunde gratta de vid utsparken eller inte.

Hur man än arrangerar det kan det aldrig passa alla. Jag förstår om din släkt föredrar ett utdraget studentfirande, men majoritet gör det nog inte. Jag känner för övrigt många som inte skulle kunna ta ledigt från jobbet varje dag under en vecka för att gå på flertalet utsparkar.
 
Jag har skrivit det förut att för att få det att fungera så krävs det att alla inblandade tar ansvar, där är skolan involverad ja, inte att jag enbart skriver om att skolan ensam ska ta ansvar. Men till trots så är ju skolan grundande till arrangemanget i allra högsta grad oftast som uppmanar till firandet kring studenten. Traditionen kommer troligtvis inte från gatan i alla fall eftersom att allt som rör studenten börjar i klassrummen.

Alla inblandade? Du nämner "skolan", du nämner polisen, du nämner kommunen. Glömmer du inte någon i sammanhanget?

Jag har aldrig varit med om att "skolan" grundat att eleverna ska åka på traktorsläp. Det brukar eleverna fixa själva.
 
Jag tror också att det hade gått att lösa annorlunda. Den enda förklaringen jag kan se till varför man inte vill att alla ska gå ut samtidigt är snarare för att kunna gå på varandras utsparkar om det finns många jämnåriga vänner, släktingar etc på olika skolor, men det har ju inte med flakåkning och trafikkaos att göra.

För övrigt är flakåkningen och trafikkaoset, i Stockholm med flera större städer, helt säkert en betydande anledningen till att man sprider ut studentfirandet. I Stockholm är trafiken ett problem på daglig basis. Att alla stadens studenter skulle åka flak samtidigt skulle bli ett kaos utan dess like!
 
@Masqueradee och @SoffiProppi Så som ni hade det med era flak låter ju skitbra, det borde verkligen vara standard att polisen kollar flaken innan. Att man sen har en vuxen nykter person som åker med samt att personer som blir för berusade får kliva av tror jag hade hjälpt mycket, dels så har den vuxna personen koll på vägen och allt som händer runt omkring som man som firande student kanske missar, och många hade säkert hållt igen lite med spriten om man visste att det finns en risk att man får kliva av mitt i färden.

Mitt eget flakåkande var en katastrof (mycket beroende på svinfulla personer på flaket) och när jag ser hur vissa personer beter sig på flaken så blir jag mörkrädd :( Kan verkligen inte förstå varför folk inte kan uppföra sig :s
 
Ja visst ville man säga grattis till vännerna, det var precis vad jag menade när jag skrev att man kan göra det på kvällen. Jag tycker det är en kul grej att alla stadens studenter kan fira på en gemensam studentskiva på kvällen.
Jag gick på en stor skola, ca 2000 elever, så om vännerna gick på samma skola eller inte hade liksom ingen betydelse för huruvida jag kunde gratta de vid utsparken eller inte.

Hur man än arrangerar det kan det aldrig passa alla. Jag förstår om din släkt föredrar ett utdraget studentfirande, men majoritet gör det nog inte. Jag känner för övrigt många som inte skulle kunna ta ledigt från jobbet varje dag under en vecka för att gå på flertalet utsparkar.

Självklart kan inget anpassas för alla, och precis som du skriver ovan så är garanterat trafikproblem en anledning till utdragna firanden, men jag känner inte alls igen det där med gemensam studentskiva från min hemort.
Vi hade sen utspark, tror det var så pass sent som 17:00, vilket kanske underlättade för vissa men det medförde också att man knappast firade med vännerna i samma utsträckning. De flesta gick inte ut före 23 och då var det inte på en gemensam studentskiva utan man gick ut på de klubbar/pubar/uteställen som var öppna.
Utsparken i sig var på min skola oerhört hypad och själva "grejen" just den dagen.
 
I många städer verkar det ju fungera bra, av tråden att döma. Men jag har inga bra minnen från flakåkningen det året jag tog studenten (2007, sthlm norrort). Jag åkte inte flak på min egen student men på en väns. Visst hade vi kul då, men det var mycket som var helt åt skogen. Ingen kollade de som gick på flaket, man kunde vara hur full som helst. Det lastades på mängder med öl och cider, ungefär halvvägs var allt det slut. Mycket dracks upp men resten hälldes ut över övriga personer på flaket eller slängdes ut på gatan :crazy: Vansinnigt hög musik och alla hoppade omkring på det nu jättehala flaket. När vi kom av flaket var vi täckta i öl från topp till tå.

Jag förstår inte varför man vill ha kvar detta. Okej om det handlar om lugn och städad flakåkning där man åker runt i sakta mak i staden och vinkar till folk, men nej tack till fylleslag och hög olycksrisk (jag har svårt för den svenska alkoholtraditionen överlag men det är en annan diskussion). Jag kan inte svara på om förbud eller förändring är lösningen men något måste göras, hur många olyckor har inte hänt bara i år?!
 
Alla inblandade? Du nämner "skolan", du nämner polisen, du nämner kommunen. Glömmer du inte någon i sammanhanget?

Jag har aldrig varit med om att "skolan" grundat att eleverna ska åka på traktorsläp. Det brukar eleverna fixa själva.

Om det är eleverna du tänker på, så jo dem har jag nämnt tidigare även om jag anser att skolan har en betydande större del enl mig för att jag anser att i den åldern har man inte vett själv att ansvara över sånt här nej..och för att skolan till stor del står bakom firandet/bakom traditionen..berättar om hur det brukar gå till, uppmanar till planering för dagen etc.
Man är inte vuxen på långa vägar även om man tror det.

Föräldrar också, men räknas det som en skoldag helt ut så då har skolan verkligen ett slags övergripande ansvar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 219
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp