Studieuppehåll eller plugga klart först

_FiA_

Trådstartare
Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min sambo skulle vilja ha barn rätt snart, MEN jag är en person som haft det kämpigt i livet och ligger därför lite efter när det gäller allting. Jag har nyss kommit till insikt med att det är väldigt viktigt för mig att plugga , det är ett mål som jag verkligen vill uppnå! Jag känner en stor stress av den biologiska klockan, jag vill ha ett barn eller möjligen två som jag känner nu.

Hur ska jag tänka kring plugget, skall jag läsa ett år och sen ta studieuppehåll, eller ska jag läsa klart. Jag kommer vara 33 år och snart fylla 34 när jag har läst klart, om jag skall försöka tajma in (jag vet att det inte alltid går) att bli gravid så att jag hinner vara det sista terminen så hinner jag gå klart. Skulle ni våga chansa?

Problemet om jag istället skulle ta ett studieuppehåll är att jag är rädd att jag inte kommer ta tag i studierna igen, barn kommer innebära många påfrestningar, och särskilt för mig som har sjukdomar som kommer göra allt lite jobbigare.

Jag skulle vilja läsa klart och sedan kunna ägna mig helt åt mitt barn, och sedan hitta jobb (kommer vara brist på folk med min examen) men är som sagt orolig över fertiliteten och undrar om det bara är otroligt dumt att skjuta upp barn till examen.

Jag vet ju självklart att jag kommer få svar nu att det inte går att planera allt i livet, och så är det ju. Jag känner väl ändå att jag vill utgå från att jag och sambon kommer kunna bli gravida på naturlig väg och att genomsnittet att bli gravid tar 6 månader.
 
Jag är yngre än dig, är 28 nu och fick barn för ett år sedan. Då hade jag pluggat ett år, tog studieuppehåll ca ett halvår och började sedan plugga igen. Sambon gick hem heltid som föräldraledig. Det har varit lite svårt till och från med koncentrationen eftersom de ofta varit hemma när jag pluggat men hittills har jag ändå klarat mig, pluggat 1,5 termin medans dom varit hemma! Det är kanske inte svar på din fråga men ändå :)
 
Jag fick barn under tiden jag studerade. Hon föddes i april 2015, mitt i C-uppsatsen (dvs termin sex av nio). Förutom att jag var ledig några veckor direkt efter att dottern föddes var det mannen som var föräldraledig och hade huvudansvaret de första nio månaderna. Pluggade halvtid en termin (vårterminen 2016) för att få lite mer tid med dottern, i övrigt körde jag på enligt plan.

Att vi gjorde så berodde till en del på att jag precis som du var snäppet äldre än många andra (var 31 när dottern föddes) och kände inte att jag ville vänta med studierna men jag ville inte heller vänta med barn till efter studier och etablering på arbetsmarknaden (ville INTE ha ett glapp mellan studier och jobb). Hade egentligen tänkt vänta med barn lite till, kanske termin sju-åtta nånting, men hon blev till ändå. En annan anledning till att vi gjorde som jag gjorde var lite som du är inne på, att jag var lite orolig att det skulle bli svårt att komma igång med studierna igen efter ett uppehåll. Jag var också orolig att även om jag skulle komma igång så skulle min utbildning i stort bli lidande av ett längre uppehåll.

Det funkade bra att göra som vi gjorde, men så här i efterhand hade det nog varit bättre för mig att t.ex. plugga halvtid ett år, istället för att köra på med heltid först i ett halvår (skrev uppsats under sommaren och sedan fortsatte heltidsstudierna på hösten) och sedan halvtid i en termin. Det hade gjort att jag hållit igång studierna men fått ha det lite lugnare och ha mer tid med dottern. Maken tyckte dock det var toppen att vara hemma och ville inte alls börja jobba när hans nio månader var slut, så de hade det verkligen prima där hemma.
 
Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min sambo skulle vilja ha barn rätt snart, MEN jag är en person som haft det kämpigt i livet och ligger därför lite efter när det gäller allting. Jag har nyss kommit till insikt med att det är väldigt viktigt för mig att plugga , det är ett mål som jag verkligen vill uppnå! Jag känner en stor stress av den biologiska klockan, jag vill ha ett barn eller möjligen två som jag känner nu.

Hur ska jag tänka kring plugget, skall jag läsa ett år och sen ta studieuppehåll, eller ska jag läsa klart. Jag kommer vara 33 år och snart fylla 34 när jag har läst klart, om jag skall försöka tajma in (jag vet att det inte alltid går) att bli gravid så att jag hinner vara det sista terminen så hinner jag gå klart. Skulle ni våga chansa?

Problemet om jag istället skulle ta ett studieuppehåll är att jag är rädd att jag inte kommer ta tag i studierna igen, barn kommer innebära många påfrestningar, och särskilt för mig som har sjukdomar som kommer göra allt lite jobbigare.

Jag skulle vilja läsa klart och sedan kunna ägna mig helt åt mitt barn, och sedan hitta jobb (kommer vara brist på folk med min examen) men är som sagt orolig över fertiliteten och undrar om det bara är otroligt dumt att skjuta upp barn till examen.

Jag vet ju självklart att jag kommer få svar nu att det inte går att planera allt i livet, och så är det ju. Jag känner väl ändå att jag vill utgå från att jag och sambon kommer kunna bli gravida på naturlig väg och att genomsnittet att bli gravid tar 6 månader.
Alltså om du tänker att du tar studieuppehåll så länge som du annars skulle varit föräldraledig så är det ju inte jobbigare att plugga med små barn än att jobba. Din partner tar hand om barnet eller barnet går på förskola. Om sambo och barn är hemma och du har självstudier och behöver vara i fred så kan du t ex sitta på ett bibliotek. Gör du så är absolut studieuppehåll ett alternativ. Många försöker ju plugga och vara f l samtidigt men det skulle jag personligen inte vilja (annat än om det vore någon liten plutt- kurs för nöjes skull).
Lycka till!
 
Tack för lite input från er, ni skriver att det inte är så bra med föräldraledighet direkt efter examen, dock kommer det vara brist på personer med min examen så jag är faktiskt inte så orolig över den grejen.

En sak jag inte skrev är att min utbildning är på distans och jag kommer vara bortrest en hel vecka var 5e vecka på studieorten, och övrig tid pluggar man hemma. Jag vet faktiskt inte hur det skulle fungera med ett litet barn att jag åker bort. Har väldigt lite koll på föräldraledighet osv. Det blir ju uppenbarligen min sambo som kommer få ha hand om barnet de veckorna. :p
 
Jag fick barn under tiden jag studerade. Hon föddes i april 2015, mitt i C-uppsatsen (dvs termin sex av nio). Förutom att jag var ledig några veckor direkt efter att dottern föddes var det mannen som var föräldraledig och hade huvudansvaret de första nio månaderna. Pluggade halvtid en termin (vårterminen 2016) för att få lite mer tid med dottern, i övrigt körde jag på enligt plan.

Att vi gjorde så berodde till en del på att jag precis som du var snäppet äldre än många andra (var 31 när dottern föddes) och kände inte att jag ville vänta med studierna men jag ville inte heller vänta med barn till efter studier och etablering på arbetsmarknaden (ville INTE ha ett glapp mellan studier och jobb). Hade egentligen tänkt vänta med barn lite till, kanske termin sju-åtta nånting, men hon blev till ändå. En annan anledning till att vi gjorde som jag gjorde var lite som du är inne på, att jag var lite orolig att det skulle bli svårt att komma igång med studierna igen efter ett uppehåll. Jag var också orolig att även om jag skulle komma igång så skulle min utbildning i stort bli lidande av ett längre uppehåll.

Det funkade bra att göra som vi gjorde, men så här i efterhand hade det nog varit bättre för mig att t.ex. plugga halvtid ett år, istället för att köra på med heltid först i ett halvår (skrev uppsats under sommaren och sedan fortsatte heltidsstudierna på hösten) och sedan halvtid i en termin. Det hade gjort att jag hållit igång studierna men fått ha det lite lugnare och ha mer tid med dottern. Maken tyckte dock det var toppen att vara hemma och ville inte alls börja jobba när hans nio månader var slut, så de hade det verkligen prima där hemma.

Skönt att läsa att det ändå funkat att plugga, dock tror jag inte det är möjligt att läsa på halvtid på den här utbildningen. Man är ju lite orolig att som du skriver utbildningen blir lidande av ett uppehåll då man tappar flowet om du förstår hur jag menar..
Men visst blir det ju så att amning är kört för min del om pappan skall vara föräldraledig första tiden eftersom jag kommer vara borta en hel vecka emellanåt? Eller hur skulle man lösa detta..
 
Skönt att läsa att det ändå funkat att plugga, dock tror jag inte det är möjligt att läsa på halvtid på den här utbildningen. Man är ju lite orolig att som du skriver utbildningen blir lidande av ett uppehåll då man tappar flowet om du förstår hur jag menar..
Men visst blir det ju så att amning är kört för min del om pappan skall vara föräldraledig första tiden eftersom jag kommer vara borta en hel vecka emellanåt? Eller hur skulle man lösa detta..

Kan du inte ta med barn och sambo till studieorten? Nu finns det säkert många som gör liknande men jag hade inte regelbundet velat vara ifrån mitt barn såpass länge.
 
Skönt att läsa att det ändå funkat att plugga, dock tror jag inte det är möjligt att läsa på halvtid på den här utbildningen. Man är ju lite orolig att som du skriver utbildningen blir lidande av ett uppehåll då man tappar flowet om du förstår hur jag menar..
Men visst blir det ju så att amning är kört för min del om pappan skall vara föräldraledig första tiden eftersom jag kommer vara borta en hel vecka emellanåt? Eller hur skulle man lösa detta..

Nej, halvtid funkar ju inte alltid. Kanske värt att kika på någon kurs som är utanför programmet men som ändå är ett bra komplement till din utbildning? Kan ju vara värt det ifall du är rädd för att tappa tempo.

Amma blir ju svårt om du inte är där :p men det finns en hel del barn som går med på att byta mellan bröst och flaska beroende på vad som finns tillgängligt. Jag hade ingen intention att amma oavsett vem som skulle ha varit hemma, så amning var en ickefråga i vårt fall.
 
Tack för lite input från er, ni skriver att det inte är så bra med föräldraledighet direkt efter examen, dock kommer det vara brist på personer med min examen så jag är faktiskt inte så orolig över den grejen.

En sak jag inte skrev är att min utbildning är på distans och jag kommer vara bortrest en hel vecka var 5e vecka på studieorten, och övrig tid pluggar man hemma. Jag vet faktiskt inte hur det skulle fungera med ett litet barn att jag åker bort. Har väldigt lite koll på föräldraledighet osv. Det blir ju uppenbarligen min sambo som kommer få ha hand om barnet de veckorna. :p

Jag har haft en klasskamrat som födde barn mitt under utbildningen. Vi läste distans och hon hade med sig sonen på våra inneveckor (jag tror sonen var 6 mån när han började vara kvar hemma under våra campusveckor). Inga problem. Det var nästan semester för henne...för alla ville låna barn o gosa med. Veckan innan bf hade vi campusvecka, då åkte mannen och hon från skåne till Luleå för att det var på plats.

Så visst går det. :)
 
Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min sambo skulle vilja ha barn rätt snart, MEN jag är en person som haft det kämpigt i livet och ligger därför lite efter när det gäller allting. Jag har nyss kommit till insikt med att det är väldigt viktigt för mig att plugga , det är ett mål som jag verkligen vill uppnå! Jag känner en stor stress av den biologiska klockan, jag vill ha ett barn eller möjligen två som jag känner nu.

Hur ska jag tänka kring plugget, skall jag läsa ett år och sen ta studieuppehåll, eller ska jag läsa klart. Jag kommer vara 33 år och snart fylla 34 när jag har läst klart, om jag skall försöka tajma in (jag vet att det inte alltid går) att bli gravid så att jag hinner vara det sista terminen så hinner jag gå klart. Skulle ni våga chansa?
Det är helt omöjligt att veta hur lätt eller svårt man har för att bli gravid och bära fram barn innan man har provat. Men om det är någon form av lättnad för dig kan jag berätta att jag var 34 när jag fick min första och hann få ytterligare 3 innan jag steriliserade mig vid 40...
 
Tack för lite input från er, ni skriver att det inte är så bra med föräldraledighet direkt efter examen, dock kommer det vara brist på personer med min examen så jag är faktiskt inte så orolig över den grejen.

En sak jag inte skrev är att min utbildning är på distans och jag kommer vara bortrest en hel vecka var 5e vecka på studieorten, och övrig tid pluggar man hemma. Jag vet faktiskt inte hur det skulle fungera med ett litet barn att jag åker bort. Har väldigt lite koll på föräldraledighet osv. Det blir ju uppenbarligen min sambo som kommer få ha hand om barnet de veckorna. :p
När det gäller veckorna på studieorten så skulle jag antingen ta med liten eller både pappan och liten.

Jag fyller 40 i år och läser då femte terminen av 10 i min utbildning. :D Jag fick barn först och jobbade hemma ett antal år. ;) Det jag vill säga är att det inte är försent att börja läsa, jag är visserligen äldst men i min utbildning känns inte det som en nackdel.
 
Tack för lite input från er, ni skriver att det inte är så bra med föräldraledighet direkt efter examen, dock kommer det vara brist på personer med min examen så jag är faktiskt inte så orolig över den grejen.

En sak jag inte skrev är att min utbildning är på distans och jag kommer vara bortrest en hel vecka var 5e vecka på studieorten, och övrig tid pluggar man hemma. Jag vet faktiskt inte hur det skulle fungera med ett litet barn att jag åker bort. Har väldigt lite koll på föräldraledighet osv. Det blir ju uppenbarligen min sambo som kommer få ha hand om barnet de veckorna. :p

Jag är bortrest här och var, läser också distans. Så länge jag ammade fick sambo och barn följa med mig :) i höstas var jag på skolan sammanlagt tre gånger. Jag gör också vfu på plats typ där skolan ligger, fem veckor per år. Hade slutat amma nu i februari när årets vfu var, så åkte själv och var bara hemma på helgerna! Gick utmärkt även om det var lite jobbigt för mig :)
 
Jag började läsa in gymnasiekompetens medan vi höll på med ivf och medan jag var gravid, sedan läste jag det sista medan han var pytteliten (heldistans). Hade ett kort uppehåll när han var nykläckt.

Han blir 18 månader i aug när uni börjar och kommer vara på förskolan.

Jag har alltså pluggat och fått barnet parallellt och haft uppehåll. Är äldre än dig ;)
 
Jag läser på distans, är borta en vecka var 5e vecka. Har tagit studieuppehåll ett år (detta pga att utbildningen bara startar en gång om året, annars hade jag nog bara tagit 6 månader). Nu vet jag ju inte hur det kommer fungera i praktiken när jag börjar plugga igen men sambon är troligen föräldraledig när jag är i Sundsvall för studier. När jag är hemma så blir det plugg när mannen är hemma framförallt. Dagtid blir det att underhålla en ettåring. Är inte alls orolig över att inte hinna med studierna. Har innan jobbat 80% parallellt med studierna och såg ofta till att beta av så mycket som gick när jag var på studieorten. Däremot är jag orolig över att få ett barn till under studietiden men det är en annan historia :rofl:

Jag tycker än så länge att det varit mycket bra att få barn under studietiden och rekommenderar det.
 
Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min sambo skulle vilja ha barn rätt snart, MEN jag är en person som haft det kämpigt i livet och ligger därför lite efter när det gäller allting. Jag har nyss kommit till insikt med att det är väldigt viktigt för mig att plugga , det är ett mål som jag verkligen vill uppnå! Jag känner en stor stress av den biologiska klockan, jag vill ha ett barn eller möjligen två som jag känner nu.

Hur ska jag tänka kring plugget, skall jag läsa ett år och sen ta studieuppehåll, eller ska jag läsa klart. Jag kommer vara 33 år och snart fylla 34 när jag har läst klart, om jag skall försöka tajma in (jag vet att det inte alltid går) att bli gravid så att jag hinner vara det sista terminen så hinner jag gå klart. Skulle ni våga chansa?

Problemet om jag istället skulle ta ett studieuppehåll är att jag är rädd att jag inte kommer ta tag i studierna igen, barn kommer innebära många påfrestningar, och särskilt för mig som har sjukdomar som kommer göra allt lite jobbigare.

Jag skulle vilja läsa klart och sedan kunna ägna mig helt åt mitt barn, och sedan hitta jobb (kommer vara brist på folk med min examen) men är som sagt orolig över fertiliteten och undrar om det bara är otroligt dumt att skjuta upp barn till examen.

Jag vet ju självklart att jag kommer få svar nu att det inte går att planera allt i livet, och så är det ju. Jag känner väl ändå att jag vill utgå från att jag och sambon kommer kunna bli gravida på naturlig väg och att genomsnittet att bli gravid tar 6 månader.
Jag blev gravid under tiden som jag skrev mitt examensarbete och blev alltså klar med min utbildning innan han föddes. På ett sätt hade det varit bättre att ta studieuppehåll istället, men det beror på bransch och hur jobbchanserna ser ut efteråt. I min bransch måste man vara beredd på att flytta för att kunna ta ett vikariat. Det är jättesvårt att få ett fast jobb på den ort man bor.

För oss innebar det att jag fick ta ett vikariat på annan ort och veckopendla i 4månader när sonen var 15 månader. När jag sedan fick fast fick vi flytta för att bli av med veckopendlingen. I ditt fall verkar det vara lätt att få jobb och då kanske inte det är ett problem för dig :).

Om jag var i din sits skulle jag satsa på att skaffa barn när jag var redo och sugen på det, oavsett var jag befinner mig i utbildningen :).
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag läste min grundutbildning, fick jobb, jobbade ett tag och fick sedan första barnet. Efter min föräldraledighet började jag läsa en master, och fick sedan andra barnet mitt i den. Jag tycker att det är kanon att plugga när barnen är små, det är mycket lättare att vara flexibel med tider för förskolelämning och -hämtning, mycket mindre restid etc.
 
Återigen beroende på hur långt studieuppehåll du tar och hur länge du väljer att amma så kan det väl gå bra att bra om du åker i väg 5 dagar också om inte pappa och barn kan följa med. Om du tar studieuppehåll tills barnet är uppåt ett år (och inte ammar längre än så) så ser jag inget problem att barnet är hemma med sin andra förälder, eller att de kommer till dig på studieorten några dagar. Eller så kan de följa med första gångerna du behöve åka, sedan blir ju barnet allt större hela tiden. Jag kan inte tro att det är värre att plugga med små barn är att jobba (nu menar jag alltså inte att försöka plugga för fullt och ta hand om barn samtidigt utan just börja plugga igen efter föräldraledighetens slut).
Lycka till igen :)!
 
Skönt att läsa att det ändå funkat att plugga, dock tror jag inte det är möjligt att läsa på halvtid på den här utbildningen. Man är ju lite orolig att som du skriver utbildningen blir lidande av ett uppehåll då man tappar flowet om du förstår hur jag menar..
Men visst blir det ju så att amning är kört för min del om pappan skall vara föräldraledig första tiden eftersom jag kommer vara borta en hel vecka emellanåt? Eller hur skulle man lösa detta..
Ja om du tänker vara borta en vecka i stöten när bäbis är liten och ny
Skönt att läsa att det ändå funkat att plugga, dock tror jag inte det är möjligt att läsa på halvtid på den här utbildningen. Man är ju lite orolig att som du skriver utbildningen blir lidande av ett uppehåll då man tappar flowet om du förstår hur jag menar..
Men visst blir det ju så att amning är kört för min del om pappan skall vara föräldraledig första tiden eftersom jag kommer vara borta en hel vecka emellanåt? Eller hur skulle man lösa detta..
Om du inte planerar något längre studieuppehåll utan tänker åka i väg när bäbis är ganska nyfödd och ammas för fullt kommer man och barn behöva åka med. Om barnet tar flaska kanske de inte behöver komma till själva skolan om du ammar innan och efter, eller så får de komma dit så du får amma under en paus. Själv hade jag nog valt att vänta tills barnet var minst 6 månader och inte så beroende av amningen, samt att i alla fall jag har uppskattat att vara föräldraledig en period utan att ha ”krav” på mig med jobb/ studier samtidigt.
 
Det var en tjej i årskullen över vår som fick barn mitt under utbildningen. Nu känner ju inte jag henne mer än att det var små klasser så att vi ändå hade litegrann med varandra att göra, men hon hade bebisen med sig i skolan i början. Vi gick få dagar och jag antar att barnet var med de gångerna som pappan/annan vuxen person inte kunde, jag vet ju inte vad de hade för uppdelning sinsemellan. Eftersom barnet hann bli stort nog för förskola innan utbildningen var klar gissar jag att hen sen befann sig där. En i vår klass fick också barn mitt i utbildningen, men det var en kille så han hade ju rent fysiskt inga hinder till att vara på plats i skolan (graviditetsbesvär, amning och så vidare). Vi gick mest två förmiddagar eller två eftermiddagar/vecka, så på så sätt skulle jag säga att det hade varit lättare att kombinera än att kombinera med jobb.

Däremot vill jag väl inflika något som i mitt fall inte alls har med barn att göra, men som kan bli aktuellt på grund av barn i ditt fall. Jag hade hellre skaffat barn under utbildningen, och antingen försökt klara skolan samtidigt eller ta studieuppehåll, jämfört med att vara helt föräldraledig direkt efter examen. Jag fick inget jobb kopplat till min utbildning direkt efter examen, och nu när det gått några år är det helt hopplöst. Det kan vara så att det är bra att komma ut och jobba direkt medan de teoretiska kunskaperna är färska.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 594
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 712
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp