Studsar och slår i transporten

Nu kommer jag att bli påhoppad...

av en miss i trafiken så blev en jag känner tvungen att ställa sig på bromsen-tvärnit...

Hästen hade för ovana att banka i släpen...stod som ett lujs efter tvärniten och har gjort sen dess...han går fortfarande lika glatt upp i släpen
 
Faktiskt har den tanken slagit mig... :eek::o Alltså att köra sakta och slå på en nit.. Om hon är väl skyddad borde hon ju inte göra sig mer illa än hon redan gjort och antagligen kommer göra om hon fortsätter försöka slå upp "bakluckan".. och om det hjälper helgar ju ändamålet medlet.. eller??
För som hon håller på nu är det riktigt läskigt, speciellt när man kör i dessa ***** smala räcken och blir omkörd av lastbilar.. :crazy:

Nu kommer jag nog bli påhoppad... :cool: :devil:
 
min häst blir också arg och sparkar i transporten så länge vi står stilla. Så jag köpte ett par rejäla transport som går upp över hasen. hon har inte en chans att skada sig i dom. lätt som en plätt! :cool:
 
Jag har en häst som inte kan stå i ett släp om inte hon har extra brett för bakbenen. Men jag har upptäckt att om en häst har en låsning i ryggen har den mycket svårt för att stå i transporten och lever bara jävel hela tiden.

Det upptäckte jag på min ena häst som hade stått som ett ljus i släpet alltid och när han sen fick ont i ryggen och skulle transporteras till kotknackaren så trodde jag att han skulle välta släpet innan vi var framme.

din häst har kanske samma problem?
 
Prova med att ta bort mellanväggen. Har en häst som reagerade ungefär så. Vi provade med att ta bort mellanväggen vid transport, och vips så stod hon helt stilla.
 
Hon sparkar mest när vi åker och det är ju lite läskigt eftersom släpet då vobblar och kränger.. :crazy:

Självklart kan jag köpa nya transportskydd, men jag vill ju att hon ska stå still..
 
Du kan vara glad att hästen inte slagit sönder taket två ggr. Hoppat över mellanväggen en gång. Sparkad sönder lite av backluckan en gång. Men han borde ha blivit rädd... Men han går in på en gång..
 
Jag kan ju bara nämna att för ett att hbl'en så är han superfrustrerad när han blir instängd och innan vi hinner komma iväg,han sparkar så det riktigt tjongar i väggen,och när vi stannat så antingen gräver han eller sparkar.Men för honom är det ren frustration och inget annat,och det för att han är så spänd och tycker att det är kul att komma till tävlingsplatser.Detta är ju en supernyfiken herre som är supersocial i avnliga fall,så varför bli instängd..
 
MIn häst har inte heller gillat att åka transport.. sparkat sönder en ;)
Men när det började att åka någon med henne (En människa)m så gick det mkt bättre :) Och nu kan hon åka själv utan problem :)
 
Vad är det för reaktioner du ser ifall du åker med?
Står hon stilla, vaggar, trampar eller smäller det utan förvarning?
Spänner hon ryggen (måste vara uten täcke för att kunna se ordentligt)
Några ledtrådar måste du väl få, inte bara att hon är föbannad?
 
Hon kastar sig åt sidorna, "sätter sig" och sen slår hon.. Slickade öron och förbannad min.. :confused:
Klart hon spänner ryggen... :crazy:
 
Jag vet inte vad du ska kunna hitta på, eftersom du inte tror att dom förra förslagen är aktuella.
Det låter som ni får stanna hemma en stund framöver.... :crazy:
 
Ifal du inte transporterar henne så kan hon väl inte sparka i transporten... :crazy:
*Andnöd - testa en finka med ventilation framtill och taklucka. Lätt täckad.
*Trött/överansträngd i musklerna - testa att resa till banan (ifall hon är snäll på vägen dig vill säga), kör bara lätta bakvarv, stretcha och testa att åka hem.
*Ont -....ja du vet...
:smirk:

*huh* Svåra saker...
 
Men?
Jag har ju redan förklarat att det inte är varken varmt eller oventilerat i transporten- alltså det är inte problemet.
Det är väl klart jag reser till banan annars kommer jag ju inte dit :p, hon är lika jobbig då, som hon är hem...
Jag förstår inte varför jag skulle åka till bana och köra bakvarv, strecha och åka hem? :confused: Vad får jag ut av det?

Ont? ja, det är klart hon kan ha ont, men mig veterligen har hon inte ont någonstans (som jag kan finna)...

Att inte transpotera henne löser knappast problemet i framtiden, det ger snarare andra problem istället.. :crazy:
 
Det var för att du skulle kolla ifall hon är lugnare när hon går lugnare....
 
Så gör vi med!! funkar jätte bra...eller så kan man leta upp en grusväg med många och stora hålor..då måste de konc. sig på att hålla balansen och kan inte stå och banka...
men låga fart med kraftig inbromsing brukar fungarea utmärkt.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 976
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 250
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Hästhantering Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han...
2
Svar
27
· Visningar
3 830
Senast: tuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp