Stuga på ofri grund

Fast det som jag avsåg men den meningen är hur en potentiell köpare med koll kan tänkas göra under förutsättning att mark + stuga ingår i köpet. Vad är det för överraskningar som kan uppstå om det nu inte handlar om ett svartbygge?
Men förutsättningen när huset står på ofri grund är att mark+stuga INTE ligger i samma ägares hand och därmed inte kan ingå i ett gemensamt köp. Så det är en situation som inte har relevans i denna diskussion.
Det är precis det du skriver som jag menar.
Du skriver att stugan har litet värde och att markägaren potentiellt kan ha möjlighet att plocka ut mycket pengar. Jag skriver att stugan visst kan ha stort värde och att det mycket väl kan vara så att markägaren knappt har något värde som går att plocka ut. Hur får du det att bli samma?
 
Måste tilläga att stugan har ett högt emetionellt värde. Bara av att sitta där på altanen o höra asplöven.. eller tända en brasa. Alltid lugnt o stilla ♥️
Och just därför är det värt att lägga pengar på stugan så ni har det så bra ni bara kan. 😁 Skit i vad du kanske eller kanske inte får tillbaka en vacker dag vid eventuell försäljning. Njut av stugan och dess läge så länge du bara kan istället. Pengar ordnar sig alltid!
 
Och just därför är det värt att lägga pengar på stugan så ni har det så bra ni bara kan. 😁 Skit i vad du kanske eller kanske inte får tillbaka en vacker dag vid eventuell försäljning. Njut av stugan och dess läge så länge du bara kan istället. Pengar ordnar sig alltid!

Ja jag överanalyserar nog o är rädd de ska bli fel men ja, hjärtat säger ju att de blir nått som bara är mitt ♥️ en trygghet
 
Vi är vänner till markägarna. De gav min morfar tillåtelse att bygga på 50-talet. De är jättetrevliga och skickar varje år arrendet och annars lägger de sig aldrig i.
Men jag har sagt åt min mor att jag vill få det skriftligt då det kommer bli generationsskifte hos markägarna med även om det dröjjer 20+ år
Folk kan trilla av pinn och orsaka generationsskifte närsomhelst.
De vill inte sälja vad jag vet. de köper istället upp stugor på sin mark som sedan står tomma...
Arrendet är varje år, ska be om skriftligt med 10år i stöten t.ex. Just nu är det muntligt.
Tidsmässigt är 10 år ungefär noll och nada i sådana här sammanhang.
 
Folk kan trilla av pinn och orsaka generationsskifte närsomhelst.

Tidsmässigt är 10 år ungefär noll och nada i sådana här sammanhang.

Ja nu är det ju tre syskon som äger marken så att alla dör på en gång är inte jättetroligt.

Ja ”10 år t.ex” jag antar att vi får prata om det och komma överens 🙂 Vad jag har läst mig till är det 5 år minst.
 
Tidsmässigt är 10 år ungefär noll och nada i sådana här sammanhang.
Det är besittningsrätt på bostadsarrenden, så principen i normalfallet är att avtalet förnyas vart tionde år, inte att arrendet upphör efter tio år.
Dock finns ju risken för höjningar av avgiften och försök att säga upp, men då finns å andra sidan hyresnämnden som skydd mot att det som inte har korrekt grund går igenom.
 
Men förutsättningen när huset står på ofri grund är att mark+stuga INTE ligger i samma ägares hand och därmed inte kan ingå i ett gemensamt köp. Så det är en situation som inte har relevans i denna diskussion.

Du skriver att stugan har litet värde och att markägaren potentiellt kan ha möjlighet att plocka ut mycket pengar. Jag skriver att stugan visst kan ha stort värde och att det mycket väl kan vara så att markägaren knappt har något värde som går att plocka ut. Hur får du det att bli samma?
Första stycket bygger på en annan diskussion och ditt svar är på något tredje. Jag förstår mycket väl utgångsläget för TS.

Andra stycket. Scenario 1, stugan utan mark = lågt värde. Alternativet att plocka ner stugan och bygga upp den igen på egen mark på annan plats kanske kostar mer än att köpa ett nytt sommarställe.

Scenario 2, att stugan ens existerar tillsammans med sjönära mark = högre värde. Oavsett stugans skick. Varför? Därför att det finns färre sjönära bebyggda tomter att köpa.
 
Nu så skall jag vara dyster.
Räkna med att arrendet i framtid kan bli uppåt 35 000:-/år.
Lita inte på jurister när det gäller arrende, läs på själv både i lagen och på Arrendenämndens websida. Vi råkade illa ut men som markägare då.
Muntligt avtal gäller inte vid dödsfall. Det är inte alls säkert att du kan få ett skriftligt.
Sammantaget så är arrendetomt ett gigantiskt bekymmer både för markägaren och stugägaren.
I vårt fall så fanns det inte på kartan att marken någonsin skulle säljas och slutligen blev det vi som köpte stugan till underpris. Vid försäljning så har markägaren alltid rätt att köpa till samma pris som någon annan är villig att betala.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende...
Svar
11
· Visningar
2 224
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 763
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 740
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp