Stuga på ofri grund

De vill inte sälja vad jag vet. de köper istället upp stugor på sin mark som sedan står tomma...
Arrendet är varje år, ska be om skriftligt med 10år i stöten t.ex. Just nu är det muntligt.
Finns lagstiftning runt arrenden och i slutänden är det de som gäller. Så se till att arrendet är betalt så det finns papper på att det är betalt.
 
Jag är bara nyfiken då en bekant köpt en fastighet där ett skjul står på ofri grund- kan markägarna tvinga skjulägaren att flytta på skjulet?
 
Jag är bara nyfiken då en bekant köpt en fastighet där ett skjul står på ofri grund- kan markägarna tvinga skjulägaren att flytta på skjulet?
Jag har en f.d. tvättstuga som står utanför tomten, på samfälldmark. Den som byggde den gjorde det i god tro för han trodde att han hade mark ända till bäckstranden.

Jag har frågat lantmäteriet och fått svaret att iom att det finns noterat att det är fastighetens tvättstuga så är den min oavsett vems mark den står på. Enligt dem ska det itne ha nån betydelse att bysamfälligheten äger marken
 
Jag har en f.d. tvättstuga som står utanför tomten, på samfälldmark. Den som byggde den gjorde det i god tro för han trodde att han hade mark ända till bäckstranden.

Jag har frågat lantmäteriet och fått svaret att iom att det finns noterat att det är fastighetens tvättstuga så är den min oavsett vems mark den står på. Enligt dem ska det itne ha nån betydelse att bysamfälligheten äger marken

Ja är det inskrivet hos Lantmäteriet och fråga om fastighetstillbehör för härskande fastighet blir det ju lite en annan fråga.
 
Jag tänker som en personlig säkerhet att taxeringsvärdet är det minsta stugan är värd iom att jag ärver den så betalar jag inget men då kan jag iaf lägga 160 på att fräscha till.
För de är nått minimum jag får vid en försäljning.
Fast det stämmer ju inte. Taxeringsvärdet är 75% av vad fastigheten var värderad till för 2 år sedan. Och varför skulle det vara en måttstock för vad hur mycket du ska spendera på stugan?
 
Fast det stämmer ju inte. Taxeringsvärdet är 75% av vad fastigheten var värderad till för 2 år sedan. Och varför skulle det vara en måttstock för vad hur mycket du ska spendera på stugan?

Men snälla jag FRÅGAR ju för jag inte vet?
Jag förklarade vad jag trodde?

Taxeringsvärdet på 160 fick vi fram när de var tal om att köpa ut min syster..
Även jämförts för 20ca år sen när min mor köpte ut sina syskon.

Trodde jag kunde ha det som minimum värde på skiten
 
Men snälla jag FRÅGAR ju för jag inte vet?
Jag förklarade vad jag trodde?

Taxeringsvärdet på 160 fick vi fram när de var tal om att köpa ut min syster..
Även jämförts för 20ca år sen när min mor köpte ut sina syskon.

Trodde jag kunde ha det som minimum värde på skiten
Beroende på läge osv ligger värdet ofta en bra bit över taxeringsvärdet. Vi har relativt nyligen fått nytt taxeringsvärde på vårt hus. Det ligger minst 1,5 miljon under ett "rimligt värde" för huset. Nu, några år senare ligger det flera miljoner under värdet på huset. Så om du verkligen vill veta vad stugan är värd kan du boka en gratis värdering hos en mäklare. :)
 
Men snälla jag FRÅGAR ju för jag inte vet?
Jag förklarade vad jag trodde?

Taxeringsvärdet på 160 fick vi fram när de var tal om att köpa ut min syster..
Även jämförts för 20ca år sen när min mor köpte ut sina syskon.

Trodde jag kunde ha det som minimum värde på skiten
En förutsättning för att det ska finnas ett marknadsvärde på stugan är att en utomstående köpare kan tänka sig att köpa den. Och en förutsättning för att någon ska köpa en byggnad på ofri grund är att arrendesituationen är ordentligt trygg. I ditt fall skulle jag säga att situationen med arrendet f.n är så oklar att det skulle vara svårt att hitta ngn utomstående köpare. Så det viktigaste i ditt läge är att ta en diskussion med markägaren ang dels hur långt arrende du kan få och dels en diskussion kring hur de skulle se på en situation där du vill sälja till en utomstående. Så länge det inte finns en möjlighet att sälja till någon annan är det inte läge att investera pengar som du inte kan ”offra”.
 
Beroende på läge osv ligger värdet ofta en bra bit över taxeringsvärdet. Vi har relativt nyligen fått nytt taxeringsvärde på vårt hus. Det ligger minst 1,5 miljon under ett "rimligt värde" för huset. Nu, några år senare ligger det flera miljoner under värdet på huset. Så om du verkligen vill veta vad stugan är värd kan du boka en gratis värdering hos en mäklare. :)
Och vår gård har fått ett taxeringsvärde som överstiger mäklarens värdering. Det är ganska trubbigt som värderingsinstrument, så jag rekommenderar också att ta ut en mäklare med erfarenhet på rätt typ av hus - men gratis att värdera noga är det oftast inte om man inte tänker sälja genom just den mäklaren.
 
Ser jättefint ut! Det kan nog bli bra med lite "jobb".

Som flera skriver så behöver du sätta dig in i vad det är du har ärvt. Allt som finns dokumenterat runt eventuellt arrende, avtal, el, vatten, väg, kvitton m.m. Att det är ofri grund och muntliga avtal kan lätt bli ett problem på många sätt. Nästa ägare till marken kanske tycker att du ska flytta bort stugan.

Går det så köp loss tomten. En strandtomt där det sedan tidigare står en byggnad har ett högre värde. Byggnadens skick är inte alltid av intresse - man river och bygger nytt.

Är det en tomt som stugan står på? Man kan inte stycka av mark hur som helst, så det är bra att kolla upp inför eventuell avstyckning och köp. (Ta hjälp om det verkar krångligt.)
 
Beroende på läge osv ligger värdet ofta en bra bit över taxeringsvärdet. Vi har relativt nyligen fått nytt taxeringsvärde på vårt hus. Det ligger minst 1,5 miljon under ett "rimligt värde" för huset. Nu, några år senare ligger det flera miljoner under värdet på huset. Så om du verkligen vill veta vad stugan är värd kan du boka en gratis värdering hos en mäklare. :)

Det var så jag tänkte och så vi pratade då jag skulle köpa ut min syster.
Den ligger ju med en privat badstrand ute på en udde.
5min körväg från Malexander
 
Ser jättefint ut! Det kan nog bli bra med lite "jobb".

Som flera skriver så behöver du sätta dig in i vad det är du har ärvt. Allt som finns dokumenterat runt eventuellt arrende, avtal, el, vatten, väg, kvitton m.m. Att det är ofri grund och muntliga avtal kan lätt bli ett problem på många sätt. Nästa ägare till marken kanske tycker att du ska flytta bort stugan.

Går det så köp loss tomten. En strandtomt där det sedan tidigare står en byggnad har ett högre värde. Byggnadens skick är inte alltid av intresse - man river och bygger nytt.

Är det en tomt som stugan står på? Man kan inte stycka av mark hur som helst, så det är bra att kolla upp inför eventuell avstyckning och köp. (Ta hjälp om det verkar krångligt.)

Köpa loss tomten förstår jag själv är det bästa men det är något markägaren sagt nej till flera gånger.

Ja jag har bett om all sån info och nya papper på arrendet när jag nu tar över den.
 
Köpa loss tomten förstår jag själv är det bästa men det är något markägaren sagt nej till flera gånger.

Ja jag har bett om all sån info och nya papper på arrendet när jag nu tar över den.
Viktigast är att låta någon kunnig se till att det skrivs med rätt standardformuleringar. Ditt skydd ligger i att regler om besittningsrätt osv. ska gälla just för att du inte ska bli beroende av markägarens välvillighet i en hypotetisk framtida situation. Kolla upp vad som finns lagreglerat och vad som är beroende av avtalstext när det gäller överföring till ny ägare.
 
Viktigast är att låta någon kunnig se till att det skrivs med rätt standardformuleringar. Ditt skydd ligger i att regler om besittningsrätt osv. ska gälla just för att du inte ska bli beroende av markägarens välvillighet i en hypotetisk framtida situation. Kolla upp vad som finns lagreglerat och vad som är beroende av avtalstext när det gäller överföring till ny ägare.

Ok, jag kanske kan få hjälp av mäklare hur det ska skrivas? Eller jurist?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende...
Svar
11
· Visningar
2 230
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp