Stuga på ofri grund

Och vår gård har fått ett taxeringsvärde som överstiger mäklarens värdering. Det är ganska trubbigt som värderingsinstrument, så jag rekommenderar också att ta ut en mäklare med erfarenhet på rätt typ av hus - men gratis att värdera noga är det oftast inte om man inte tänker sälja genom just den mäklaren.
Flera mäklare hos mig erbjuder gratis värdering. Den är dock inte skriftlig, då får man betala en slant. Men muntlig bjuder flera på. :) den muntliga är dock inte en grund för att tex höja lånen.
 
Nja. Man bör vara väldigt försiktig i hur man går till väga med det där så att man inte gör bort sig. (Om det nu vore aktuellt).
Menar inte att TS ska göra det, utan att folk gör så. Hennes stuga är ganska lite värd, än mindre värd pga ofri grund. Men för markägaren finns ett värde om de kan stycka av och få till en budgivning.
 
Menar inte att TS ska göra det, utan att folk gör så. Hennes stuga är ganska lite värd, än mindre värd pga ofri grund. Men för markägaren finns ett värde om de kan stycka av och få till en budgivning.
Det är inte givet. Nästan hela värdet kan ligga i att det finns en byggnad. Utan den så kanske man inte alls får lov att stycka eller bygga nytt pga. strandskyddet och då är det värde som markägaren har att sälja typ noll.

Mest avgörande för stugans värde är hur arrendeförhållandena ser ut och om det finns säkrad besittningsrätt för nuvarande resp. kommande ägare.
 
Det är inte givet. Nästan hela värdet kan ligga i att det finns en byggnad. Utan den så kanske man inte alls får lov att stycka eller bygga nytt pga. strandskyddet och då är det värde som markägaren har att sälja typ noll.

Mest avgörande för stugans värde är hur arrendeförhållandena ser ut och om det finns säkrad besittningsrätt för nuvarande resp. kommande ägare.

Vet inte om de är samma men min far fick ok från markägaren att bygga ut men vid kontakt med komunen fick han nej. Det var en mindre utbyggnad för badrum
 
Såhär nära vatten ligger den
(
4C8BCD5D-70DD-40D8-AE2F-A7CD4BD66B58.jpeg
Ignorera trädäcket som jag ska riva)
 
Menar inte att TS ska göra det, utan att folk gör så. Hennes stuga är ganska lite värd, än mindre värd pga ofri grund. Men för markägaren finns ett värde om de kan stycka av och få till en budgivning.

Jag syftade inte på att stycka av tomten utan det jag fetade dvs strandskyddet och riva/bygga nytt. Det är verkligen inte självklart att man får beroende på hur strandskyddsförhållandena ser ut.
 
Såhär nära vatten ligger den
(Visa bifogad fil 105120Ignorera trädäcket som jag ska riva)

Riv inte trädäcket om du inte verkligen är säker på att du vill göra det. Igen strandskyddet. Du får renovera det trädäck du har idag. Men tar du bort det kommer du med all säkerhet inte få bygga ett nytt. (Om det inte är planlagt område, då är det andra förhållanden)

Vilket härligt läge!
 
Riv inte trädäcket om du inte verkligen är säker på att du vill göra det. Igen strandskyddet. Du får renovera det trädäck du har idag. Men tar du bort det kommer du med all säkerhet inte få bygga ett nytt. (Om det inte är planlagt område, då är det andra förhållanden)

Vilket härligt läge!

Ja jag vill inte ha de utan har en brygga (inte i bild) så det räcker
 
Det är inte givet. Nästan hela värdet kan ligga i att det finns en byggnad. Utan den så kanske man inte alls får lov att stycka eller bygga nytt pga. strandskyddet och då är det värde som markägaren har att sälja typ noll.

Mest avgörande för stugans värde är hur arrendeförhållandena ser ut och om det finns säkrad besittningsrätt för nuvarande resp. kommande ägare.
Det är precis det du skriver som jag menar.
 
Jag syftade inte på att stycka av tomten utan det jag fetade dvs strandskyddet och riva/bygga nytt. Det är verkligen inte självklart att man får beroende på hur strandskyddsförhållandena ser ut.
Se vad @MiaMia skrev.
Äger själv en sådan nybyggnad. Men ja, det är många regler som man ska ha koll på. T.ex. att inte bygga större än ursprungligt hus osv.
 
Det var enbart ditt påstående "man river och bygger nytt" jag vände mig mot. Det är inte självklart och KAN (men inte nödvändigtvis) bli otrevliga överraskningar. Även om det är lika stort osv.

Fast det som jag avsåg men den meningen är hur en potentiell köpare med koll kan tänkas göra under förutsättning att mark + stuga ingår i köpet. Vad är det för överraskningar som kan uppstå om det nu inte handlar om ett svartbygge?
 
Vet inte om de är samma men min far fick ok från markägaren att bygga ut men vid kontakt med komunen fick han nej. Det var en mindre utbyggnad för badrum
Kan ha berott på fler orsaker. Kanske avloppslösningen inte var godkänd eller så kan det finnas planer som gör att man inte tillåter etablering av hus med permanentstandard
 
Se vad @MiaMia skrev.
Äger själv en sådan nybyggnad. Men ja, det är många regler som man ska ha koll på. T.ex. att inte bygga större än ursprungligt hus osv.
Det stämmer inte riktigt, förut var man i princip garanterad att bygga inom strandskyddet om det tidigare funnits en byggnad där som revs i samband med nybyggnation. Så ser det inte ut längre. Du är inte garanterad att bygga bara för att det står en byggnad där idag.
 
Vet inte om de är samma men min far fick ok från markägaren att bygga ut men vid kontakt med komunen fick han nej. Det var en mindre utbyggnad för badrum
Ja alltså bygglov och markägande hänger inte ihop. Jag kan tex söka bygglov och få det på annans mark under förutsättning att marken bedöms som lämplig. Om jag sedan bygger där utan tillstånd från markägare så är det en annan lagstiftning som träder in och då är det markägaren som får driva den frågan rättsligt. Men det har inget med bygglovet att göra, det enda bygglovet prövar är om det är lämpligt att bygga där, inte vem som gör det.
 
Fast det som jag avsåg men den meningen är hur en potentiell köpare med koll kan tänkas göra under förutsättning att mark + stuga ingår i köpet. Vad är det för överraskningar som kan uppstå om det nu inte handlar om ett svartbygge?

Och jag menar att det är så en köpare utan koll kan göra och då riskera obehagliga överraskningar.

En strandskyddsdispens gäller den aktuella åtgärden, inte platsen den står på. Du har rätt att renovera en byggnad inom strandskyddat område. Men då gäller i princip bräda för bräda.

River du helt och det hamnar på byggnadsnämndens bord och de gör bedömningen att det inte är en renovering… Har sett det flertalet gånger av olika skäl. Och hur ömmande de än må vara så finns ingen sån paragraf i pbl…
 
Ja alltså bygglov och markägande hänger inte ihop. Jag kan tex söka bygglov och få det på annans mark under förutsättning att marken bedöms som lämplig. Om jag sedan bygger där utan tillstånd från markägare så är det en annan lagstiftning som träder in och då är det markägaren som får driva den frågan rättsligt. Men det har inget med bygglovet att göra, det enda bygglovet prövar är om det är lämpligt att bygga där, inte vem som gör det.

Ja det var ett svar på ”riva bygga nytt”
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende...
Svar
11
· Visningar
2 227
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 763
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp