Stuteri som inte ger den tjänst man vill ha

TS, jag tycker som @Lingon skrev också att det vore klokt att hyra eller låna bil så att hästen inte måste gå undernärd, overkad och halt längre än absolut nödvändigt. Det hela låter hemskt, jag är ledsen att du och stoet råkade ut för det här. Detta är ju mardrömmen när man lämnar ifrån sig sina djur. Självklart ska du bestrida, och fundera på att anmäla. Önskar dig och hästen allt gott ❤️
 
Visst har det varit en tråd här tidigare om ett sto som kom hem från seminstationen i ett bedrövligt skick. Mager och med ett fult sår har jag för mig. Jätte tråkigt när det blir så🙁

Men tänker ändå att de allra flesta gör vad de kan för att ta hand om hästarna som kommer och gör sitt yttersta för att få dem dräktiga 😊
 
Visst har det varit en tråd här tidigare om ett sto som kom hem från seminstationen i ett bedrövligt skick. Mager och med ett fult sår har jag för mig. Jätte tråkigt när det blir så🙁

Men tänker ändå att de allra flesta gör vad de kan för att ta hand om hästarna som kommer och gör sitt yttersta för att få dem dräktiga 😊
Jag vet iaf att jag läst liknande historier via typ hippson eller liknande. Undrar om det är samma ställe eller om det finns flera som är såhär oseriösa..
 
Visst har det varit en tråd här tidigare om ett sto som kom hem från seminstationen i ett bedrövligt skick. Mager och med ett fult sår har jag för mig. Jätte tråkigt när det blir så🙁

Men tänker ändå att de allra flesta gör vad de kan för att ta hand om hästarna som kommer och gör sitt yttersta för att få dem dräktiga 😊
Det var flera år sedan, den jag tänker på hade varit på en station som inte längre är på marknaden, så jag tror inte man ska spekulera i att det är samma.
 
Visst har det varit en tråd här tidigare om ett sto som kom hem från seminstationen i ett bedrövligt skick. Mager och med ett fult sår har jag för mig. Jätte tråkigt när det blir så🙁

Men tänker ändå att de allra flesta gör vad de kan för att ta hand om hästarna som kommer och gör sitt yttersta för att få dem dräktiga 😊
Tror som du att de allra flesta gör vad de kan för att stona skall må bra. Vi vill ju alla uppnå så bra resultat som möjligt och det förutsätter ju att de blivande mammorna mår bra❤️

Med det sagt så har jag en känsla av att det finns en del mindre seriösa stationer som kanske inte riktigt har erfarenhet nog att förstå hur mycket jobb det är och då brister det i den allmänna skötseln när det blir för mycket att göra. Absolut inte okej men tror att det kan vara en förklaring.
 
Visst har det varit en tråd här tidigare om ett sto som kom hem från seminstationen i ett bedrövligt skick. Mager och med ett fult sår har jag för mig. Jätte tråkigt när det blir så🙁

Men tänker ändå att de allra flesta gör vad de kan för att ta hand om hästarna som kommer och gör sitt yttersta för att få dem dräktiga 😊
Absolut försöker de säkert göra det bästa för hästarna.
Hade mitt sto ”bara” varit lite smal eller bara varit halt och blivit informerad om det osv hade jag inte brytt mig speciellt mycket. Men nu är hon både smal,halt och skorna avplockade (trotts överenskommelse att de skulle vara kvar pga dåliga hovar) sen helt overkad sedan maj typ och de väljer att seminera henne utan mitt tillstånd (vi kom överens att stuteriet skulle kontakta mig innan om hon ej va dr så vi kunde byta hingst eller att jag fick ta hem henne) När jag väl tar ut en hovslagare på eget bevåg får han inte sko/verka mitt sto eftersom de enbart vill att deras hovslagare gör det.

De har inte sagt till mig att hon varken är smal, halt eller att man plockat av skorna. Det va först hovslagaren som sa att hon troligtvis va halt och va mycket undernärd. Och vet sa till mig i telefon att jag borde verka hästen eftersom det inte gjorts ännu.
Allt detta tillsammans gör mig som ägare mycket upprörd, besviken och rent utav sagt förbannad.
Kan ju inte heller tycka det är sådär jätteproffsigt av stuteriet att gång på gång fråga/tjata om att de vill köpa mitt sto. Jag har sagt tydligt nej, ändå frågar de igen. Frågan har uppkommit varje gång jag talat med stuteriet.
När jag säger att jag vill hämta stoet kan eller får jag inte göra det pga någon lag/djurskyddsbestämmelse om att de måste stå där till minst dag 14. Som jag här fått bekräftat inte finns.
 
Absolut försöker de säkert göra det bästa för hästarna.
Hade mitt sto ”bara” varit lite smal eller bara varit halt och blivit informerad om det osv hade jag inte brytt mig speciellt mycket. Men nu är hon både smal,halt och skorna avplockade (trotts överenskommelse att de skulle vara kvar pga dåliga hovar) sen helt overkad sedan maj typ och de väljer att seminera henne utan mitt tillstånd (vi kom överens att stuteriet skulle kontakta mig innan om hon ej va dr så vi kunde byta hingst eller att jag fick ta hem henne) När jag väl tar ut en hovslagare på eget bevåg får han inte sko/verka mitt sto eftersom de enbart vill att deras hovslagare gör det.

De har inte sagt till mig att hon varken är smal, halt eller att man plockat av skorna. Det va först hovslagaren som sa att hon troligtvis va halt och va mycket undernärd. Och vet sa till mig i telefon att jag borde verka hästen eftersom det inte gjorts ännu.
Allt detta tillsammans gör mig som ägare mycket upprörd, besviken och rent utav sagt förbannad.
Kan ju inte heller tycka det är sådär jätteproffsigt av stuteriet att gång på gång fråga/tjata om att de vill köpa mitt sto. Jag har sagt tydligt nej, ändå frågar de igen. Frågan har uppkommit varje gång jag talat med stuteriet.
När jag säger att jag vill hämta stoet kan eller får jag inte göra det pga någon lag/djurskyddsbestämmelse om att de måste stå där till minst dag 14. Som jag här fått bekräftat inte finns.
Menade absolut inte att försvara dem, du har all rätt att vara ledsen och besviken. De verkar inte vara ett helt seriösa eller har åtminstone helt missbedömt vilket arbete och ansvar det faktiskt innebär att ta hand om andras hästar. Precis som övriga i tråden hade jag hämtat hem hästen så snart det bara går.

De flesta ställen är seriösa och tar mkt bra hand om hästarna. Hoppas därför att du inte blivit helt avskräckt utan vågar prova igen hos en annan station. Avel är för det mesta väldigt roligt och en smula beroendeframkallande 😉
 
Menade absolut inte att försvara dem, du har all rätt att vara ledsen och besviken. De verkar inte vara ett helt seriösa eller har åtminstone helt missbedömt vilket arbete och ansvar det faktiskt innebär att ta hand om andras hästar. Precis som övriga i tråden hade jag hämtat hem hästen så snart det bara går.

De flesta ställen är seriösa och tar mkt bra hand om hästarna. Hoppas därför att du inte blivit helt avskräckt utan vågar prova igen hos en annan station. Avel är för det mesta väldigt roligt och en smula beroendeframkallande 😉
Har lyckats få tag på en som kommer köra och hämta mitt sto imorgon och lämnar henne här hos mig. ❤️

Har använt mig utav ett annat stuteri 2 tidigare år som gett superbra service! Men pga flytt i höstas va detta det stuteri som va närmast och hade näst intill bara hört bra om de innan.

I fortsättningen kommer jag antagligen skicka tillbaka stoet till stuteriet jag använt tidigare trotts att det egentligen känns liiiiite för långt bort (1050 km härifrån) eller så kommer jag köra mitt sto fram och tillbaka mellan ett annat stuteri.
 
Hämta hästen! Sen kan du be en veterinär besikta hästen angående hovar och hull. Eftersom din hovslagare skodde din häst dagen innan du körde dit henne så kan väl hovslagaren intyga vilket skick hästen var i när den kördes dit. Tycker inte det låter okej någonting. Ingen återkoppling från stationen, tagit av skorna fastän de lovat att hon skulle få ha dem på, inte verkat hovarna och sen dessutom undernärd?! Alltså inte bara lite smal utan undernärd (enligt din hovis). Och detta ska du dessutom betala för? För du betalar väl dygnsavgift på stationen? Nej, nej, nej!
 
HÄMTA HÄSTEN! Sen kan du be en veterinär besikta hästen angående hovar och hull. Eftersom din hovslagare skodde din häst dagen innan du körde dit henne så kan väl hovslagaren intyga vilket skick hästen var i när den kördes dit. Tycker inte det låter okej någonting. Ingen återkoppling från stationen, tagit av skorna fastän de lovat att hon skulle få ha dem på och sen dessutom undernärd?! Alltså inte bara lite smal utan undernärd (enligt din hovis). Och detta ska du dessutom betala för? För du betalar väl dygnsavgift på stationen? Nej, nej, nej!
Hästen kommer hem imorgon, hovslagaren kommer imorgon och tyvärr var veterinären fullbokad imorgon och tisdag så blir först onsdag hon kommer ut. Jag betalar 90kr i dygnsavgift. Eftersom de ej hade tillgång till stall eller de hade ett mindre stall med 4 boxar i som va till för akutfall, eller gräshagar ska hästarna i flock på grushagar med fri tillgång till hö. Vilket jag nästan kan lova inte har skett eftersom mitt sto är mycket lättfödd.
 
Absolut försöker de säkert göra det bästa för hästarna.
Hade mitt sto ”bara” varit lite smal eller bara varit halt och blivit informerad om det osv hade jag inte brytt mig speciellt mycket. Men nu är hon både smal,halt och skorna avplockade (trotts överenskommelse att de skulle vara kvar pga dåliga hovar) sen helt overkad sedan maj typ och de väljer att seminera henne utan mitt tillstånd (vi kom överens att stuteriet skulle kontakta mig innan om hon ej va dr så vi kunde byta hingst eller att jag fick ta hem henne) När jag väl tar ut en hovslagare på eget bevåg får han inte sko/verka mitt sto eftersom de enbart vill att deras hovslagare gör det.

De har inte sagt till mig att hon varken är smal, halt eller att man plockat av skorna. Det va först hovslagaren som sa att hon troligtvis va halt och va mycket undernärd. Och vet sa till mig i telefon att jag borde verka hästen eftersom det inte gjorts ännu.
Allt detta tillsammans gör mig som ägare mycket upprörd, besviken och rent utav sagt förbannad.
Kan ju inte heller tycka det är sådär jätteproffsigt av stuteriet att gång på gång fråga/tjata om att de vill köpa mitt sto. Jag har sagt tydligt nej, ändå frågar de igen. Frågan har uppkommit varje gång jag talat med stuteriet.
När jag säger att jag vill hämta stoet kan eller får jag inte göra det pga någon lag/djurskyddsbestämmelse om att de måste stå där till minst dag 14. Som jag här fått bekräftat inte finns.
En j-vla massa bullsh*t från stuteriet, tycker jag det verkar som. Varför hitta på egna "lagar" om att hästen måste vara kvar i 14 dgr till exempel? Tycker inte alls att det verkar som att "försöker göra sitt bästa för hästarna" - nej, som någon skrev ovan så är en anmälan på sin plats.

Kom ihåg att fota/filma hästen/hovar ordentligt när den kommer hem och gärna med vittnen, så du verkligen kan visa sen, om det blir aktuellt.
 
Hästen kommer hem imorgon, hovslagaren kommer imorgon och tyvärr var veterinären fullbokad imorgon och tisdag så blir först onsdag hon kommer ut. Jag betalar 90kr i dygnsavgift. Eftersom de ej hade tillgång till stall eller de hade ett mindre stall med 4 boxar i som va till för akutfall, eller gräshagar ska hästarna i flock på grushagar med fri tillgång till hö. Vilket jag nästan kan lova inte har skett eftersom mitt sto är mycket lättfödd.
Vilket elände för dig! Men jag förstår inte riktigt dygnsavgiften på 90:-. Den brukar ligga på runt 200:- för sto utan föl om stoet är uppstallat och runt 120:- om hon går på bete i flock + moms förstås. Om stoet står kvar efter 28 dagar brukar det dessutom bli dyrare. Ligger stationen normalt annars i stationsavgift och veterinäravgift?
 
Vilket elände för dig! Men jag förstår inte riktigt dygnsavgiften på 90:-. Den brukar ligga på runt 200:- för sto utan föl om stoet är uppstallat och runt 120:- om hon går på bete i flock + moms förstås. Om stoet står kvar efter 28 dagar brukar det dessutom bli dyrare. Ligger stationen normalt annars i stationsavgift och veterinäravgift?
”Brukar”, det varierar ändå extremt mycket.
 
Uppdatering. Hästen är hemma i fruktansvärt skick. Min vän som hämtade hästen hade haft en mycket hetts diskution med stuteriet som inte villa släppa iväg hästen. Och mitt i allt detta tumult glömde min kompis be om hennes pass. Nu vägar stuteriet skicka över hennes pass till mig. Så får åka dit i helgen för att hämta passet så får vi se hur det går då.
 
Uppdatering. Hästen är hemma i fruktansvärt skick. Min vän som hämtade hästen hade haft en mycket hetts diskution med stuteriet som inte villa släppa iväg hästen. Och mitt i allt detta tumult glömde min kompis be om hennes pass. Nu vägar stuteriet skicka över hennes pass till mig. Så får åka dit i helgen för att hämta passet så får vi se hur det går då.
Men så hemskt! Dokumentera hästens tillstånd under tiden. Skönt att hon är hemma i alla fall.
 
Är det inte så att stuteriet faktiskt hade kunnat hålla kvar hästen tills allt var betalt? 🤔
Skönt den kom därifrån. Lär bli lika svårt eller svårare att få passet dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 261
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 085
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp