Stuteri som inte ger den tjänst man vill ha

Uppdatering. Hästen är hemma i fruktansvärt skick. Min vän som hämtade hästen hade haft en mycket hetts diskution med stuteriet som inte villa släppa iväg hästen. Och mitt i allt detta tumult glömde min kompis be om hennes pass. Nu vägar stuteriet skicka över hennes pass till mig. Så får åka dit i helgen för att hämta passet så får vi se hur det går då.
Men vad är det här för idioter? Hur tror de att de ska kunna få kunder efter något sådant här?
Ser hästen så illa ut som du säger skulle jag kontakta länsstyrelsen och givetvis dokumentera hennes tillstånd ordentligt. Sånt där ska inte kunna få fortgå.
Och hur sjutton tror de att en häst som är i miserabelt skicka ska vara enkel att få dräktig. Reproduktion är ju inte det kroppen funderar på när den är i svältläge.
Jag lider med dig men kom ihåg att de flesta ställen inte är så här oseriösa utan tar mycket väl hand om hästarna.
 
Vilket jävla ställe du råkade ut för! Att de vägrade din egen hovslagare var ju sinnesjukt det med, bara för att hästen stod där betydde det ju inte att de bestämmer vem som får sko hästen, snarare tvärtom.

Vad skönt att du har din häst hemma igen, lycka till med passet, det är också din egendom så helt rätt att koppla in polisen om de vägrar ge det till dig. Fakturering är ett helt separat göromål som de kan driva och du kan bestrida, men hålla dina ägodelar i pant kan de inte göra hipp som haver för att de är sura nu. Förstår inte hur de kunde försumma din häst så mycket när de tjatade om att få behålla henne. Usch vilka typer. När allt det här är över hoppas jag du skriver en recension på google för deras företag för att varna andra (men gör det inte innan ifall det blir någon rättsligt påföljd).
 
Vilket jävla ställe du råkade ut för! Att de vägrade din egen hovslagare var ju sinnesjukt det med, bara för att hästen stod där betydde det ju inte att de bestämmer vem som får sko hästen, snarare tvärtom.

Vad skönt att du har din häst hemma igen, lycka till med passet, det är också din egendom så helt rätt att koppla in polisen om de vägrar ge det till dig. Fakturering är ett helt separat göromål som de kan driva och du kan bestrida, men hålla dina ägodelar i pant kan de inte göra hipp som haver för att de är sura nu. Förstår inte hur de kunde försumma din häst så mycket när de tjatade om att få behålla henne. Usch vilka typer. När allt det här är över hoppas jag du skriver en recension på google för deras företag för att varna andra (men gör det inte innan ifall det blir någon rättsligt påföljd).
Att man inte släpper in utomstående hovslagare kan bero på smittorisken. Det kan bli katastrof bland alla ston och föl om det kommer in någon smitta.

Däremot skulle de givetvis ha skött hovarna så som överenskommet. Har som sagt egna erfarenheter av flera stationer och sånt har alltid funkat.
 
”Brukar”, det varierar ändå extremt mycket.
Ja, det gör det. Men jag lade in kostnaden från den station jag har anlitat. Jag har kollat några andra stationer också och de ligger i samma prisklass. Men jag vet förstås inte om några är billigare eller dyrare så det var därför jag skrev brukar.
 
Ja, det gör det. Men jag lade in kostnaden från den station jag har anlitat. Jag har kollat några andra stationer också och de ligger i samma prisklass. Men jag vet förstås inte om några är billigare eller dyrare så det var därför jag skrev brukar.
Hur är priset på TS station överhuvudtaget relevant för frågan?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hästen kommer hem imorgon, hovslagaren kommer imorgon och tyvärr var veterinären fullbokad imorgon och tisdag så blir först onsdag hon kommer ut. Jag betalar 90kr i dygnsavgift. Eftersom de ej hade tillgång till stall eller de hade ett mindre stall med 4 boxar i som va till för akutfall, eller gräshagar ska hästarna i flock på grushagar med fri tillgång till hö. Vilket jag nästan kan lova inte har skett eftersom mitt sto är mycket lättfödd.
Hur har det gått? Har hovis och veterinär kollat henne och isf - vad var deras utlåtanden?
 
Hur har det gått? Har hovis och veterinär kollat henne och isf - vad var deras utlåtanden?
Hovis har varit här i tisdags- anledningen till att hon är halt är eftersom hon gått barfota och slitit ner sina hovar så pass att hon går på strålen som också blivit nersliten. Alltså finns det ingen direkt hov kvar. Hovis har fått limma ihop en hel del sprickor som blivit mycket pga att hon ej verkats som hon borde han har satt på henne limskor så hon har en chans att få tillbaka sin hov så det går att spika dit en sko.
Vet va här igår- bedömde hästen som undernärd, och var mycket mycket spänd i ryggen, så nu ska jag försöka få tag på en massör för att se om de kan försöka få bort spänningarna. Vet sa att mitt sto verkade nerstämd. Så här nu ska jag bara under en period låta henne äta så mycket hon bara vill, mysa med henne och ge hennes massa kärlek för att se om hon kan bygga upp lite hull.
Hovis har återbesök om ca 3 veckor för att kolla hur hovarna ser ut, om det behövs nya limskor och vet kommer om 1 månad för att se så det utvecklas framåt. Båda är eniga om att hästen missköts.
 
Hovis har varit här i tisdags- anledningen till att hon är halt är eftersom hon gått barfota och slitit ner sina hovar så pass att hon går på strålen som också blivit nersliten. Alltså finns det ingen direkt hov kvar. Hovis har fått limma ihop en hel del sprickor som blivit mycket pga att hon ej verkats som hon borde han har satt på henne limskor så hon har en chans att få tillbaka sin hov så det går att spika dit en sko.
Vet va här igår- bedömde hästen som undernärd, och var mycket mycket spänd i ryggen, så nu ska jag försöka få tag på en massör för att se om de kan försöka få bort spänningarna. Vet sa att mitt sto verkade nerstämd. Så här nu ska jag bara under en period låta henne äta så mycket hon bara vill, mysa med henne och ge hennes massa kärlek för att se om hon kan bygga upp lite hull.
Hovis har återbesök om ca 3 veckor för att kolla hur hovarna ser ut, om det behövs nya limskor och vet kommer om 1 månad för att se så det utvecklas framåt. Båda är eniga om att hästen missköts.
Jag beklagar din hästs situation. Så förfärligt!

Men det du nu har papper på blir också en viktig del i din bevisföring mot företaget. Jag undrar om du inte kan reklamera hela vistelsen där då du inte fått det som utlovats, och därmed bestrida deras fakturering.

Vidare bör du nog anmäla stället till Länsstyrelsen, för så där illa får de inte sköta hästarna. Det är troligen så att även andra hästar har liknande lidande. Oavsett så får länsstyrelsen göra bedömning.

Så fruktansvärt, men också skönt att hon är hemma nu igen.

Passet skall finnas för dig att hämta när du kommer, annars ringer du polisen, tycker jag.
 
Tycker också att du ska anmäla till länsstyrelsen och reklamera hela grejen! Jag hade inte velat betala för stoets uppehälle på stuteriet när de vanskött henne så mkt!

Alltså... jag blir nästan mållös... Ett stuteri som behandlar sina kunder så :wtf:

Precis som prinsessfeminist och MiniLi skriver så ska du inte betala för stoets vistelse där, när de verkligen inte har skött om henne eller givit henne tillräckligt med mat. Vet inte hur ofta de fakturerar men när du får en faktura så ska du bestrida den med hänvisning till att de inte skött din häst enligt utlovat (hon skulle få ha skorna kvar och ha fri tillgång på hö bla, de har inseminerat en 4:e gång utan ditt medgivande, och sen att tro att en svältande märr med ont i fötterna ska bli dräktig... :banghead:). Dock är det viktigt att du ser till att du får bevis på att de har mottagit din bestridan. Man får inte skicka en bestriden faktura till inkasso - det strider emot god inkassosed, så skulle de ändå göra det så är det bara att meddela inkassobolaget att du har bestridit fakturan.

Jag hoppas verkligen att du får tag på passet i helgen - och som sagt försök få med dig polisen om du kan.
 
Stuteriet som skickat sperman skickar den med flyg till Stockholm och sen därifrån flyg till ytterligare en stad som jag inte vill säga här för då fattar alla vilket stuteri det gäller. alltså mellanlandar skicket i Stockholm för att komma vidare till stuteriet.

Hon har seminerats med hingsten totalt 4 ggr och bad efter gång 3 att de skulle kontakta mig om hon ej va dr, så jag kunde byta hingst i ett sista försök eller ta hem henne. Trotts detta seminerade de henne en 4e gång utan min vetskap med hingsten jag ville byta ifrån.
Fast frakten betalar man varje gång oavsett så det är inte konstigt tycker jag.

Synd att den seminstationen inte har StudIT. Ett automatiskt system där man får ett sms för varje undersökning och vad nästa steg är.
 
En sak jag inte begriper i denna typen av ärenden är VARFÖR folk håller på såhär? Att jobba med hästar rent generellt är ju ofta inte någon speciellt lukrativ business i sig själv, det är svårt att göra sig rik på en hästverksamhet oavsett vad det är man pysslar med. Att dessutom vanvårda kundernas hästar på detta sättet är för mig obegripligt. Ägaren kommer ju se svart på vitt att hästen är mager, skadad osv när h*n hämtar hästen så det är ju helt omöjligt att "mörka" det man hållit på med. Det finns ju ingen som helst vinning i att göra som man gör. Visst kanske man sparar lite pengar genom att snåla med foder osv men det kan ju inte vara många kronor på det stora hela i jämförelse med vad det ändå kostar i tid, arbete och pengar att faktiskt ta emot folks hästar öht. Sen ovanpå det förstöra sitt rykte när missnöjda kunder börjar sprida ut vad man håller på med vilket gör att man får ännu färre kunder. Kan någon förklara så man begriper?
 
En sak jag inte begriper i denna typen av ärenden är VARFÖR folk håller på såhär? Att jobba med hästar rent generellt är ju ofta inte någon speciellt lukrativ business i sig själv, det är svårt att göra sig rik på en hästverksamhet oavsett vad det är man pysslar med. Att dessutom vanvårda kundernas hästar på detta sättet är för mig obegripligt. Ägaren kommer ju se svart på vitt att hästen är mager, skadad osv när h*n hämtar hästen så det är ju helt omöjligt att "mörka" det man hållit på med. Det finns ju ingen som helst vinning i att göra som man gör. Visst kanske man sparar lite pengar genom att snåla med foder osv men det kan ju inte vara många kronor på det stora hela i jämförelse med vad det ändå kostar i tid, arbete och pengar att faktiskt ta emot folks hästar öht. Sen ovanpå det förstöra sitt rykte när missnöjda kunder börjar sprida ut vad man håller på med vilket gör att man får ännu färre kunder. Kan någon förklara så man begriper?
Eftersom hästfolk "glömmer" eller skiter i det. Jag är själv känslig för sådant och vet vilka, oavsett om det är ryttare, hingstägare, stallägare osv som jag inte vill stödja. Men har märkt att många tänker inte så. Sen "skylls" det på något och så fortsätter dessa människor som inget har hänt. Det är verkligen ett fenomen i hästvärlden (kanske hundvärlden också?).
 
Eftersom hästfolk "glömmer" eller skiter i det. Jag är själv känslig för sådant och vet vilka, oavsett om det är ryttare, hingstägare, stallägare osv som jag inte vill stödja. Men har märkt att många tänker inte så. Sen "skylls" det på något och så fortsätter dessa människor som inget har hänt. Det är verkligen ett fenomen i hästvärlden (kanske hundvärlden också?).
Ja det måste ju vara något sånt. Inom andra branscher tar det ju två sekunder att förstöra sitt rykte och tappa hela sin kundbas ifall man inte är seriös så det har alltid förbryllat mig hur det kan fortgå i hästvärlden relativt ostört. Det sista man som hästägare vill är ju att ens häst ska fara illa, ffa fara illa genom medveten handling från någon annan, så varför skickar man sin häst till ett sånt ställe om det faktiskt har ett rykte om sig att vara skit? Jag förstår inte det. Research! Drar mig till minnes hela härvan runt kapten klänning där föräldrar fortsätter låta sina döttrar stalla in sina hästar hos honom trots det han gjort...

Fotnot: Detta är såklart ingen kritik mot TS utan mest en reflektion kring fenomenet i stort inom hästvärlden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 155
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 127
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp