Stutsar på pelham...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _breeze_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 356
Sv: Stutsar på pelham...

jag tycker att du bör rida en hel del dressyr på din häst (eller om det är ponny?). Om du har den lydig till 100% i dressyren med start och stopp osv borde hoppningen inte bli ngt störe problem. Öva mycket avbrott och ökningar o checka hela tiden av så att det är på dig hästen lyssnar och inte lullar vidare i ett behagligt tempo! I markarbetet är det även viktigt att det finns inslag av småhinder/bommar så att din häst blir lydig på dessa. Skiljer man för mycket på hoppningen och dressyren blir det svårare att överföar det man har i dressyren till hoppningen. Därför är det viktigt med lite småhinder i dressyren så att hopp o dress går in varandra! Har du koll på dressyr/småhinder/markarbete så bra det går borde hoppningen inte heller bli ett problem. Personligen tycker inte jag alls att du skall betsla upp din häst utan snarare tvärtom. Jobba på ovanstående så behövs ej ett skarpt bett! Studsar hästen bara är det ett teckan på för mycket hand och förlite frmåt ridning (iaf mina hästar) och då behöver hästarna jobbas mer på marken.

min häst är som en ängel i dressyren men när hon ser ett hinder då blir hon jätte pigg hon älskar att hoppa & galoppera snabbt å då hjälper inte dressyren ett dugg hon blir tokig om jag försöker att galoppera i lungt tempo när d finns hinder i närheten... jag har försökt med d mesta... men jag har hittat en metod som funkar ibland:) om jag låter henne galoppera fullt ut på t.ex på en åker el nåt innan jag hoppar blir hon lite lungnare men det hjälper bara ibland.. å jag har bara provat hemma:) men det är ju olika från häst till häst :bump:

det kan inte vara så att han är rädd för eller får ont av bettet då? med tanke på att han verkar balla ur när du tar tag mellan hinden?

Ponnyn min e likadan...
Jag hoppar honom också på pelham och detta tycker jag är bra för med ett mildare bett måste jag ta i honom mycket och flera gånger men kanske ändå inte få resultat - men med pelhamet kan jag vara lätt på handen och det räcker att jag tar i honom en gång.
Om jag däremot tar för mkt i honom - då studsar han. Det är bara att släppa fram handen och rida framåt - är det bara kontrollerat gör det inget om det går fort!

ha ha ha ha! Ni alla får ursäkta, men eftersom ni inte känner mig så kan ni inte döma mig, jag skrev att jag tycker det e bättre att rida på väldigt mjuk hand på med skarpare bett på en het och hispig häst, en att rida på en ex ( tränsbett ) och behöva ta tag hårt fler tal gånger i hästens mun för att ens få den att haja till?! Men ni verkar gilla att dra era hästar i munen då lr? Min ponny är redan så känslig i munnen, att skulle jag göra det skulle han göra en kullerbytta av förtvivlan! Och eftersom jag inte får skriva ut häsr vilka tränare och dylikt jag tränar för, kan jag heller inte ge er dom tipsen som dom tränarna säger till mig och min galna ponny! Ni som har dressyr hästar behöver inte ens gå in och svara på den här svara på tråd, för det är faktsikt stor skillnad mellan dressyr hästar och hopphästar, iaf dom avlade, jag har haft min ponny i 5 år, det e först det senaste året han har fått tillbaxs livsgnistan som några dumma människor förstört för han, tidigare i livet! och jag gör alla slags olika hopp och dressyr övningar osv, tillomed trav hoppar upp till över 1 m, bara fäör att stärka honom, så har jag blivit tipsad, gör volter och halter här o där, han e het för att han tycker det e så sjukt roligt o jag tcker det e okej att en häst vissar sin glädje!! så länge jag vetr att han inte har ont någon stans, så är det lugnt bara att träna vidare och så, men alla som märker at sina hästar e galna, det e väl bara att kolla igenom hästen, kolla foderstaten och testa alla olika slags bett, utrustning, nosgrimma och markarbets övningar, inklusive dressyr! :D

dear_jessie skrev:
det kan inte vara så att han är rädd för eller får ont av bettet då? med tanke på att han verkar balla ur när du tar tag mellan hinden?

Nej, bara het. Faktist :)

Hon trivs bra på pelhamstång!

vad man gör när man bara sätter på ett skarpare bett är att man bara döljer symptomen, hästen är ju likt förb****t lika olydig...
sen att man under en period rider på skarpare bett för att sedan betsla ner när hästen blir lydigare är en annan sak, men på dig verkar det som att du alltid rider på pessoa vid hoppning

jag anser att man ska kunna rida sin häst på tränsbett på träning iaf, kan man inte det är det dressyren som brister. HOPPdressyren, för det finns sådan åxå även om många hoppryttare verkar ha missat det :smirk:

okej..annars är det ofta det som är problemet, och ägaren fattar inte det utan tror att hästen är het och sätter på ännu skarpare bett...

har du sett när jag rider dressyr elelr? nej just det så du kan inte veta om jag har det elelr inte! varför inte bara tro på det folk säger! för jag borde ju ändå veta det bäst :smirk: även om dressyr är grunden till hoppning så betyder inte det att i alla fall så är det dressyren som är problemet!

Du eller någon har kanske lite tips på hoppdressyr :) det tas tacksamt emot.
Min pålle o jag tränar dressyr på LA nivå och han är framåt, lydig och samarbetsvillig, men på hinder förvandlas han till en tok (verkar som nån sorts personlighetsklyvning :smirk: ) som rusar och kastar med huvet och glömd är all dressyrträning... Tilläggas bör kanske att han är lugn i markarbete och tex studsövningar, hoppning på volt och liknande men så fort det är två hinder eller mer efter varann blir han helt förbytt.

Exempel på hopp-dressyr? Tycker dom andra har kommit med många bra förslag redan. ALLT handlar ju om att hästen ska lyda!! Halt innan/efter hindret, volter innan/efter och detta utan att dra i hästen! Relaterade avstånd och variera antal galoppsprång!

Om ponnyn är nonchalant och rusar mot hindren skulle jag förslå studs-serier där hästen får reda ut saken på egen hand.

Godis-hanna: om hästen blir "tokig" efter 2 hinder i följd, lägg en volt eller sakta av efter andra hindret då. Och efter tredje och fjärde och femte om det behövs!

Senast ändrad:

jag har en ruskigt pigg ponny...som innan jag fick honom gick på pelham men jag rider på vanligt bet tnu...efter lite lydnadstärning går det alldeles utmärkt

Buttercup3 skrev:
jag har en ruskigt pigg ponny...som innan jag fick honom gick på pelham men jag rider på vanligt bet tnu...efter lite lydnadstärning går det alldeles utmärkt

Herregud! jah alla är vi olika! :D haha träning för elit ryttare ller inte, stora eller små pellam eller tränsbett, jah alla väljer vi, kan bara säga att jag har det nog så bra man kan ha det :rofl: så, jag vet juh som sagt bäst om mina hästar samt ponnyer, ibland stöer man på en ponny som är tokig just i hopning, men varken i dressyr, skogen eller hoppövningar! Ni skulle allt sätta er på min ponny så skulle ni få känna! :D :smirk:

*kl*

Ramlade också in på diskussionen eftersom jag läste strutsar och inte studsar =)

En fråga till dig _breeze_ som du kanske svarat på i tråden här ovan, men i så fall missade jag det: Rider du på pelhamstång + en tygel på delta, eller har du två tyglar?

Om du bara rider på en tygel så kanske det kunde vara en idé att sätta dit två istället? Så kan du ju experimentera med olika längder på bridong- och stångtygel och se ifall det blir någon skillnad på studsandet. Att bara ha en tygel är ju vanligt, men inte helt lyckat tycker jag.

Annars har jag inga tips när det gäller studsande hopponnyer! Jag har haft en själv... En underbar dressyrponny som var vältrimmad mot slutet, men han blev komplett galen av lycka när det det handlade om hoppning. Jag fick aldrig riktig bukt på det..

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 222
Senast: Bri
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka