Subtila maktdemonstrationer? Eller bara lättkränkt person?

Bukefalos 30 år!

Grundregeln är att man står i kö i turordning oavsett om man har en eller hundra burkar att panta. Det du ville var att gå före i kön och du gav ingen motivation utan ställde bara frågan/kravet och då finns det ingen anledning att säga ja. Jag tror det var vad han menade, hade du istället sagt typ "Jag har bara de här fyra burkarna, skulle jag kunna gå före? Det skulle vara jättehyggligt för annars missar jag bussen." hade han sagt ja..
Det hade visserligen varit en trevligare variant av frågan men även TS fråga går att säga på ett trevligt sätt och att direkt gå till en mästrande ton... Inte schysst beteende. Att "gå före i kön" om någon har flera stora säckar pant och en maskin är inte konstigt alls utan väldigt vanligt att erbjudas om man kommer bakom en storpantare. Man brukar inte behöva fråga men även då går det att säga nej utan att bete sig som en idiot. Alla kommer inte ställa perfekta frågor eller vara "perfekta" i all kommunikation och då tycker jag pantaren gjorde ett betydligt större socialt övertramp än TS. Som jag visserligen inte tyckte gjort något direkt fel alls.

Men folk är inte heller förpliktade att ge ett komplett svar. Att vara avspisande är ändå socialt ok i en sådan situation, även om det bör göras lite finare.

Sen kan någon vara slut på resurser eller sakna kapaciteten att göra det snyggt av något skäl. Han kanske var döless av tanken på X kassar ha skulle tröska sig igenom innan han fick komma hem och äta efter en lång dag då han haft att göra med något pissigt ärende som strulat på jobbet och gett huvudvärk... "Nej, jag tänker inte värdera din önskan att komma hem högre än min egen"-ish kan låta lite vrångt då.
Jag förstår att man kan känna sig helt slut och säga plumpa saker men ett enkelt nej är väl rimligt i den situationen istället.

Jag tänker att står en med 5 sopsäckar pant, och det är en maskin där man bara kan sätta en i taget, och någon kommit med en pappkasse med kanske 15 burkar, och den frågar på ett trevligt sätt om det hade gått bra att komma emellan så hade jag inte tvekat, jag hade nog till och med slängt ett öga och sagt typ "oj det var inte mycket, vill du gå emellan innan jag börjar nästa säck?".

Det hade visserligen varit en trevligare variant av frågan men även TS fråga går att säga på ett trevligt sätt och att direkt gå till en mästrande ton... Inte schysst beteende. Att "gå före i kön" om någon har flera stora säckar pant och en maskin är inte konstigt alls utan väldigt vanligt att erbjudas om man kommer bakom en storpantare. Man brukar inte behöva fråga men även då går det att säga nej utan att bete sig som en idiot. Alla kommer inte ställa perfekta frågor eller vara "perfekta" i all kommunikation och då tycker jag pantaren gjorde ett betydligt större socialt övertramp än TS. Som jag visserligen inte tyckte gjort något direkt fel alls.
Det kan jag i och för sig hålla med om men det är stor skillnad om man självmant erbjuder någon att gå före men absolut kunde han gett ett mindre drygt svar.

Men folk är inte heller förpliktade att ge ett komplett svar. Att vara avspisande är ändå socialt ok i en sådan situation, även om det bör göras lite finare.

Sen kan någon vara slut på resurser eller sakna kapaciteten att göra det snyggt av något skäl. Han kanske var döless av tanken på X kassar ha skulle tröska sig igenom innan han fick komma hem och äta efter en lång dag då han haft att göra med något pissigt ärende som strulat på jobbet och gett huvudvärk... "Nej, jag tänker inte värdera din önskan att komma hem högre än min egen"-ish kan låta lite vrångt då.
Fast om man nu har så kass dag som i ditt exempel, då hade väl ändå ett korthugget Nej varit rimligare än vad han sa? Vem fan orkar försöka komma på "något fyndigt" som "du frågar på fel sätt men jag tänker inte tala om vad som är rätt sätt".

Jag förstår att man kan känna sig helt slut och säga plumpa saker men ett enkelt nej är väl rimligt i den situationen istället.
Jo, det var väl det jag sade att det är det mest rimliga?
Det jag menade var att man inte automatiskt ska avkoda situationen som att det var en elakhet riktad mot TS när det blir aningens osnyggt gjort.

Jag håller med dig i detta.
Men samtidigt har @vilde en poäng i att det är en viss nivåskillnad på att fråga med ett specifikt behov som bakgrund och att inte göra det.

Och sedan kommer man in på att de olika varianterna har lite olika värdering och hur vanligt det är att släppa före någon osv. till viss del beror på platsens sociala kultur...

Det otrevliga svaret var väl vad TS tyckte var jobbigt. Inte att hon nekades gå före.
Men det förutsätter att du vet hur TS fråga lät. Jag tycker inte människor brukar snäsa av andra på det viset om det inte finns viss anledning. Jag hade nog frågat hur han menade och hur han uppfattade hur jag lät isåfall. Men vi vet inget om hans orsak till att svara på det viset, han kan haft en pissig dag eller vara en skitstövel.

Låter som en av dom personer som är anledningen till att vissa butiker har ett max tak på hur mycket man får panta. Bara en dryg person. Slänger säger ur sig saker som: amen det fattar du väll. Vid andra tillfällen.

Men det förutsätter att du vet hur TS fråga lät. Jag tycker inte människor brukar snäsa av andra på det viset om det inte finns viss anledning. Jag hade nog frågat hur han menade och hur han uppfattade hur jag lät isåfall. Men vi vet inget om hans orsak till att svara på det viset, han kan haft en pissig dag eller vara en skitstövel.
Fortfarande hade ett nej räckt. Oavsett ton som jag kan förställa mig är det inte en grund för mästrande i denna situationen, folk har olika ton och det är inte alltid medvetet för en person om denne låter på ett annat sätt än vad som menas (sur/arg/ etc) så det är inte någonstans schysst att bete sig så.

Jag har själv snäst av någon av misstag när jag varit helt slut och sedan ångrat det i några år men detta hade varit så enkelt att undvika och förstår helt att TS tyckte det var jobbigt. Vissa gånger är folk bara idioter utan att man gjort något provocerande. Skulle inte kalla det lättkränkt när det är något som denne inte kan rå för att reagera på, alla har inte samma typ av hud.... Jag hoppas att det känns lättare efter att ha pratat lite om det.

Jag tänkte mig, utan att ha någon som helst grund för det, att han tex tyckte att du antydde att han dricker för mycket när du nämnde att han hade mycket. Förutsatt att det var ölburkar.

Jag ser snällare ut än vad jag är ;) och är därför ofta en sån folk törs fråga om dom får gå före i t ex kassakön, för dom har mycket färre varor än jag har eller ska bara ha cigg/snus/etc. Jag har egentligen inga problem med att låta andra gå före, men då ska det vara på mitt initiativ. Att nån annan frågar känns som en kravställning och att deras tid är viktigare än min, och sånt har jag jättesvårt för. Extra svårt blir det om jag redan håller på med nåt, för då blir det ett avbrott i aktiviteten och alltihop kommer då ta längre tid pga störningen.

Jag förstår alltså till viss del mannen, för jag hade själv kunnat vara i hans skor. Men med det sagt så betedde han sig inte schysst, man kan säga ifrån utan att vara dryg. Man kommer långt med ett lugnt och bestämt "nej, du får vänta" har jag märkt.

Jag hade antagit att han endera hade en dålig dag eller bara var ett arsle och gått vidare med livet. Jag är också på spektrumet och jag hade blivit ännu tokigare än jag redan är om jag skulle analysera alla gånger jag tycker att folk beter sig konstigt. :cautious:

Tror jag blev utsatt för en subtil maktdemonstration idag. Vet inte om det är ett begrepp egentligen men det känns som om det beskriver rätt bra.

Skulle panta en kasse flaskor men den som stod och pantade hade massor av pant, så jag frågade artigt om jag kunde få gå emellan eftersom hen hade så mycket.
Hen svarade att det fick jag inte, eftersom jag hade frågat/sagt det på ”fel sätt”. Såklart undrade jag hurdå fel?
Ja det var tydligen fel att nämna att hen hade mycket pant och jag skulle ha bett på ett annat sätt.
Jag frågade hurdå annat sätt? (Tänkte att jag började ju med att säga ”ursäkta, kan jag få gå emellan”, hur kan det vara fel?)
Hen sa att det fick jag ta reda på själv, flinade och undvek min blick.

Autisten i mig blev uppskärrad av hans sätt och ord, för att jag inte förstod vad problemet var, så jag gick in och handlade för att varva ner lite.
Obs! Att jag inte krävde alls att få gå emellan, utan jag frågade om jag kunde få det.
Nu tänker jag: är det inte lite av en ”maktdemonstration” att säga som hen sa?

Du uttryckte dig på fel sätt men jag tänker inte säga vad som hade varit rätt sätt utan det får du komma på själv.

(Eller så var hen lättstött och skämdes för att hen hade mycket pant? Så när jag råkade nämna det blev hen sur?)

Jag orkar inte med så djupgående diskussioner men ska försöka hänga med om nån har nåt att säga.

Som huvudregel tar jag inte åt mig eller funderar så mycket på vad jag kunde gjort annorlunda om främlingar är otrevliga mot mig, så länge jag inte själv varit medvetet otrevlig (vilket jag hoppas inte händer).

Jag tänker nämligen att precis vad som helst kan ligga bakom det där. Personen kanske har psykisk ohälsa, kanske har hen en dålig dag, kanske har vi bara olika sätt att kommunicera eller vad som helst.

Jag tror det är klokast att försöka tänka att det var lite trist att det blev så men det har inget med dig att göra och sen försöka tänka på något annat.

Jag tror att oavsett hur du frågat så hade du fått ett sådant svar. Sen tycker jag inte att beteendet var rätt för det hade räckt med ett ”nej” utan att va dryg 🙂

Jag kanske är cynisk, men att ursäkta någon som beter sig som en rövhatt bara för att han kanske har en pissig dag osv osv är precis sånt som gör att män (inte alla män :meh: för att vara tydlig) fortsätter kunna vara rövhattar, mansbebisar, vara strategiskt inkompetenta, narcissister och ha "lilla gumman" attityd. Nog för att det kan vara svårt att säga nej, men att svara på det sätt TS beskriver i början handlar inte om en dålig dag.

Jag ser snällare ut än vad jag är ;) och är därför ofta en sån folk törs fråga om dom får gå före i t ex kassakön, för dom har mycket färre varor än jag har eller ska bara ha cigg/snus/etc. Jag har egentligen inga problem med att låta andra gå före, men då ska det vara på mitt initiativ. Att nån annan frågar känns som en kravställning och att deras tid är viktigare än min, och sånt har jag jättesvårt för. Extra svårt blir det om jag redan håller på med nåt, för då blir det ett avbrott i aktiviteten och alltihop kommer då ta längre tid pga störningen.

Jag förstår alltså till viss del mannen, för jag hade själv kunnat vara i hans skor. Men med det sagt så betedde han sig inte schysst, man kan säga ifrån utan att vara dryg. Man kommer långt med ett lugnt och bestämt "nej, du får vänta" har jag märkt.

Jag hade antagit att han endera hade en dålig dag eller bara var ett arsle och gått vidare med livet. Jag är också på spektrumet och jag hade blivit ännu tokigare än jag redan är om jag skulle analysera alla gånger jag tycker att folk beter sig konstigt. :cautious:

Jag erbjuder folk att gå före när det känns rimligt, men blir rätt irriterad om någon ber om det just för att det faktiskt är en begäran som sätter mig i en socialt obekväm situation.

Jag har sällan energi nog för att deala med någon form av interaktion när jag är och handlar så bara att få en följdfråga kan vara det som gör resten av min inhandling omöjlig. Inte för att det är någon ursäkt för att vara dryg, men jag lär låta väldigt otrevlig när jag svarar eftersom jag har noll resurser att maska något. Sen går jag hem och är arg på mig själv för att jag inte orkar vara trevlig mot folk. :(

Bara tanken på att främmande människor ska störa sig på att jag inte har mer social kapacitet än jag har gör det ju jobbigt att göra ärenden.

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård
  • Det här med kramar?
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat