Subtila maktdemonstrationer? Eller bara lättkränkt person?

Bukefalos 30 år!

Om jag hade stått och pantat och varit mitt i det jobbet hade jag blivit väldigt ställd om någon kommit och frågat om den fick sticka emellan med sin pant. Kanske hade jag blivit så ställd att jag svarat något tokigt / drygt / obegripligt. Från min sida hade det inte varit någon sorts härskarteknik utan bara ett tecken på att jag vore väldigt obekväm i en sån situation. Det KAN ju vara så här också?

Tror jag blev utsatt för en subtil maktdemonstration idag. Vet inte om det är ett begrepp egentligen men det känns som om det beskriver rätt bra.

Skulle panta en kasse flaskor men den som stod och pantade hade massor av pant, så jag frågade artigt om jag kunde få gå emellan eftersom hen hade så mycket.
Hen svarade att det fick jag inte, eftersom jag hade frågat/sagt det på ”fel sätt”. Såklart undrade jag hurdå fel?
Ja det var tydligen fel att nämna att hen hade mycket pant och jag skulle ha bett på ett annat sätt.
Jag frågade hurdå annat sätt? (Tänkte att jag började ju med att säga ”ursäkta, kan jag få gå emellan”, hur kan det vara fel?)
Hen sa att det fick jag ta reda på själv, flinade och undvek min blick.

Autisten i mig blev uppskärrad av hans sätt och ord, för att jag inte förstod vad problemet var, så jag gick in och handlade för att varva ner lite.
Obs! Att jag inte krävde alls att få gå emellan, utan jag frågade om jag kunde få det.
Nu tänker jag: är det inte lite av en ”maktdemonstration” att säga som hen sa?

Du uttryckte dig på fel sätt men jag tänker inte säga vad som hade varit rätt sätt utan det får du komma på själv.

(Eller så var hen lättstött och skämdes för att hen hade mycket pant? Så när jag råkade nämna det blev hen sur?)

Jag orkar inte med så djupgående diskussioner men ska försöka hänga med om nån har nåt att säga.
Om personen var mitt i pantandet så kan jag förstå att personen inte ville låta dig gå emellan med din kasse, men den kunde ju sagt bara att helst inte. Det hade nog jag gjort om jag stod mitt i pantningen.

Skulle nog inte säga att det var en maktdemonstration utan nog bara en lite dryg översittartyp kanske.

"Du uttryckte dig på fel sätt men jag tänker inte säga vad som hade varit rätt sätt utan det får du komma på själv."

Nu är ju sättet man säger det på avgörande men rent bokstavligt är det han sa inte så orimligt om han tyckte att motiveringen att ts hade färre antal burkar inte var tillräcklig för att få gå före, om han sagt hur hon skulle säga vore det ju ingen mening utan bara för henne att upprepa och sen få gå före utan hon måste själv komma på en bättre motivering. Så ur betydelsesynpunkt var det inte så drygt att säga så egentligen.

"Du uttryckte dig på fel sätt men jag tänker inte säga vad som hade varit rätt sätt utan det får du komma på själv."

Nu är ju sättet man säger det på avgörande men rent bokstavligt är det han sa inte så orimligt om han tyckte att motiveringen att ts hade färre antal burkar inte var tillräcklig för att få gå före, om han sagt hur hon skulle säga vore det ju ingen mening utan bara för henne att upprepa och sen få gå före utan hon måste själv komma på en bättre motivering. Så ur betydelsesynpunkt var det inte så drygt att säga så egentligen.
Jag kan inte komma på ett enda sätt att säga det på som inte låter drygt.

Jag förstår liksom inte varför en random person utstuderat skulle använda sig av "härskartekniker" för att tala om för någon att de inte fick gå före i kön. Vad skulle det tjäna till? Jag tror verkligen inte att gemene man går ut och tänker igenom varje social interaktion och tänker att "Nu ska jag trycka till den här stackars jäveln utan att själv vinna något på det!", utan det var förmodligen bara en udda och lite taggig interaktion i vardagen. Sånt som händer.

Jag förstår liksom inte varför en random person utstuderat skulle använda sig av "härskartekniker" för att tala om för någon att de inte fick gå före i kön. Vad skulle det tjäna till? Jag tror verkligen inte att gemene man går ut och tänker igenom varje social interaktion och tänker att "Nu ska jag trycka till den här stackars jäveln utan att själv vinna något på det!", utan det var förmodligen bara en udda och lite taggig interaktion i vardagen. Sånt som händer.
Därför att alla är inte trevliga människor helt enkelt.

Folk hittar på en massa ursäkter i denna tråden för ett riktigt kasst beteende.

Jag fattar inte varför folk försöker bortförklara ett så rövigt beteende.

Därför att alla är inte trevliga människor helt enkelt.

Folk hittar på en massa ursäkter i denna tråden för ett riktigt kasst beteende.
Jamen det är ju en helt annan femma. Att tänka att det här rörde sig om någon särskild agenda och "genomtänkt" sätt att vara elak mot just TS är att ge lite väl mycket credit tror jag bara. SÅ farligt var det inte liksom, även om det är trist att @Rosett tog illa vid sig.

TS är kvinna och personen som använde härskartekniken är man. Behöver du mer förklaring än så?

Sen håller jag med om att det kanske inte var mer genomtänkt än att han ville trycka ner TS.

TS är kvinna och personen som använde härskartekniken är man. Behöver du mer förklaring än så?

Är du allvarlig? Det var nog den slappaste analys jag sett på länge. Och därmed farlig.

Vi kan alla vara den som använder härskartekniker mot någon annan, vi kan bli utsatta av vem som helst och vi kan vara den som ser härskartekniker mellan vilka andra personer som helst. Det är jätteviktigt att inse, och det är farligt om det sprids en uppfattning att det är något som endast män använder mot kvinnor.

Det motsätter inte att man samtidigt ser den ojämlikhet och patriarkala strukturer som finns i samhället.

Jag tänker att fråga får man alltid, sen tycker jag att man kan neka men på ett trevligt vis. Kan inte se hur ts var oartig alls, gubben däremot.
Men varför är det okej att avbryta när någon redan håller på att panta :confused: ? "Gubben" var ju där först? Jag hade blivit jätteobekväm och stressad om någon hade frågat mig. Japp, jag hade avbrutit det jag höll på med och låtit personen gå före, men det hade inte känts bra.

Men varför är det okej att avbryta när någon redan håller på att panta :confused: ? "Gubben" var ju där först? Jag hade blivit jätteobekväm och stressad om någon hade frågat mig. Japp, jag hade avbrutit det jag höll på med och låtit personen gå före, men det hade inte känts bra.

Jag ser inte problemet. Står jag och pantar massor av burkar skulle jag inte reagera negativt på om någon med bara en liten påse frågar om den får gå mellan. Antingen får den det, eller så är jag redan sen till något och svarar då ”tyvärr, jag är sen som det är, men jag skyndar mig så gott det går”. Och när jag är klar hade jag antagligen bett om ursäkt för att det tog sån tid, bara för Den Goda Stämningen.

Är du allvarlig? Det var nog den slappaste analys jag sett på länge. Och därmed farlig.

Vi kan alla vara den som använder härskartekniker mot någon annan, vi kan bli utsatta av vem som helst och vi kan vara den som ser härskartekniker mellan vilka andra personer som helst. Det är jätteviktigt att inse, och det är farligt om det sprids en uppfattning att det är något som endast män använder mot kvinnor.

Det motsätter inte att man samtidigt ser den ojämlikhet och patriarkala strukturer som finns i samhället.
En farlig analys?

Absolut att vi kan bli utsatta av vem som helst. Jag har heller aldrig skrivit att endast män använder det mot kvinnor. Så lägg inte ord i min mun är du vänlig.

Men statistiken är väldigt tydlig i den här frågan. Om du inte vill se det så är det ditt problem.

En farlig analys?

Absolut att vi kan bli utsatta av vem som helst. Jag har heller aldrig skrivit att endast män använder det mot kvinnor. Så lägg inte ord i min mun är du vänlig.

Men statistiken är väldigt tydlig i den här frågan. Om du inte vill se det så är det ditt problem.

Du skrev att faktan att det räcker med att veta att det varit en man och en kvinna inblandad för att kunna konstatera att mannen var härskande mot kvinnan.

1. Det antyder att du menar att om förhållandet vore det omvända så hade det inte varit säkert att det handlade om härskartekniker, annars hade du ju inte använt den argumentationen?

2. Eftersom det finns en massa olika saker som vi inte vet efter att ha hört den ena sidans tolkning av situationen, så blir det ännu märkligare att mena att det räcker med att veta att en man och en kvinna varit inblandad för att kunna dra slutsatser i ett enskilt fall.

Hur menar du att statistik kan visa hur det var i denna situationen där två personer - där en var en kvinna och den andra en man - som försökte kommunicera om turordningen vid en pantmaskin? Vad är det för statistik du sett?

Jag ser inte problemet. Står jag och pantar massor av burkar skulle jag inte reagera negativt på om någon med bara en liten påse frågar om den får gå mellan. Antingen får den det, eller så är jag redan sen till något och svarar då ”tyvärr, jag är sen som det är, men jag skyndar mig så gott det går”. Och när jag är klar hade jag antagligen bett om ursäkt för att det tog sån tid, bara för Den Goda Stämningen.
Jag förstår att du inte ser problemet. Men det är ju det som är så bra med diskussionsforum. Man får upp ögonen för vad som faktiskt kan ses som ett problem av andra människor och kanske blir man lite mer hänsynsfull i framtiden och ödmjuk inför andras känslor :) .

Här var det ju det otrevliga svaret ts fick som är "problemet" och jag håller med om att det verkligen var onödigt snäsande. Undrar om personen alltid är sån eller om han vaknat på fel sida, så att säga...

Annars: Ibland när man kommer in och ska panta, står där nån med två svarta sopsäckar fulla med burkar som ska matas in en och en - och så spottas nån burk ut och personen försöker på nytt och ... man inser snabbt att det där kommer att ta fyrtio minuter ungefär. Står man då där med sju burkar och personen inte hunnit påbörja sin pantning, tycker jag att han själv borde erbjudit ts att gå före. Jag gör så ibland i en kassa om jag har ett varu-berg och personen bakom mig har en burk kattmat eller nåt sånt. Då får den gå förbi mig.

Sen kan det ju också bli så, att då kommer en till person som också behöver få gå före, och en till, och personen med säckarna kommer aldrig till skott, blir lite irriterad och snäser. Eller nåt. Vi känner ju inte till hela bilden. Hade personen säckvis med burkar, till exempel?

Men jag blir också sårad om nån snäser åt mig, inte för att det händer ofta men när. Jag tar åt mig och blir ledsen.

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård
  • Det här med kramar?
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat