alazzi

Trådstartare
Ni kanske minns hunden som inte var rumsren?
Nu har jag bott hemma hos mamma några nätter och sett vad hunden gör. Min teori är att det är en protest, en markering.

Han passar på att göra inne när matte duschar eller äter mat.

Och han gjorde inne ett antal gånger i det rum som jag och dottern sov i. Ren protest med andra ord.

Vi var ute mycket samt att matte har en stor trädgård som han får vara i men hunden går in och gör ifrån sig.

Några tips?
 
Många hundar vägrar att göra ifrån sig i trädgärden. Gå ut med han istället.
 
Ok.
Vi var ute på lagoma promenader flera gånger per dag men det första som hände när vi var hemma var att han passade på att gå in i mitt sovrum och kissa?
 
Kissar han ute då?

Min valp trodde inte att man fick kissa ute. Hon höll sig alltid tills vi kom in igen.
 
Är det en valp? Det är ganska vanligt med små valpar att de känner sig otrygga att göra ifrån sig ute eftersom det är ett ranghögt beteende att märka omgivningen med sin doft. Kan då vara tryggare att kissa inne där man är hemma och inte konkurrerar med andra hundar.

Hitta något lugnt ställe, tråkigt där det inte finns når att lukta på eller titta på och stanna tills hunden gjort vad han ska. Och beröm när han gör ifrån sig ute. Och passa honom så att han verkligen går ut med jämna mellanrum och att verkligen gör något då han är ute. Se till att hunden är nykissad innen matte tar en dusch eller sätter sig för att äta.

Våran Doris, som är en vuxen hund, kissar inne när hon antingen är rädd för att gå ut eller när det regnar ute. Hon springer och gömmer sig där hon tror att det inte märks, i ett rum där ingen är.
 
Jag tror att mamma har varit lite för dålig på att berömma. Hon ger honom bara en liten klapp och en godisbit när han har gjort ute.

Jag berömde honom enormt när vi var ute eftersom mamma inte gjorde det. Mamma var helt chockad över mitt översvallande beröm :o

Hon tyckte att det räckte med en liten godisbit som beröm.

Jag vet inte om det var rätt men eftersom han fortfarande inte är rumsren så måste man ju byta taktik ;)
 
Han har kanske inte förstått vad som är rätt och fel ännu, efterssom han är såpass ung.
Jag hade en pudel som jag köpte ifrån uppfödaren när den var 8 månader gammal. Den hade stått i hundgård och det här med rumsrenhet hade ingen lärt den, upptäckte jag när vi fick hem den. Den gjorde precis som er hund, den höll sig ute för att kissa när den kom in. Jättekul :(.
Vi fick helt enkelt backa till steg ett. Lära rumsrenhet ifrån grunden och när han väl lyckades kissa på rätt ställe så blev det massor av beröm och godis. Pengen trillade ner rätt snabbt.

Har ni kollat att vovven inte har några fysiska problem? Annars kan det ju vara värt att kolla upp också.
 
Ja då tror jag absolut inte att han kissar för att vara elak. Ni får helt enkelt vara ute med honom tills han kissar. Inne så får han gå kopplad vid er så att han inte hinner kissa inne och sen snabbt ut.
 
Jag hade liknande problem med en unghund för en del år sedan. Plockade då fram valphagen igen som var gjord av kompostgaller. Där fick han ligga under sådana situationer som jag klurat ut triggade honom att protestkissa. På sin bädd i valphagen ville han ju inte kissa. Har man en liten hund kan man använda transportburen el. likn. En godbit, rolig leksak eller tuggben gjorde att han accepterade ganska snabbt att vara instängd en stund.

Han rastades före och efter valphagen och fick mycket beröm då han slog en drill ute. Det bara föll sig så att jag sa "kiiisssaa" när han skulle kissa och döm om min förvåning när han efter några månader började kissa på kommando :D.

Ungefär samtidigt testade vi att ha honom lös igen och han protestkissade inte mer. Däremot fungerade "kiiisssaa"-kommandot resten av livet. Riktigt praktiskt med en hanhund som annars vill skvätta här och där innan han är klar, även den gången matte har riktigt bråttom.
 
Hi,:banana: Min Grand Danois kissade också på kommando! :idea: Men ingen trodde mig - alla trodde det var en tillfällighet! Nu har jag bevis för att det finns andra hundar som gör det också! :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 253
Senast: Piaff
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp