Sur Turridningstur

skjona

Trådstartare
I helgen var jag ute på turridning.Hästarna var töltvilliga och framåt,vädret skapligt och landskapet vi red igenom var otroligt vackert!!Enda felet var humöret på vår ridledare.Tycker det är konstigt att man väljer ett sådant jobb om man inte gillar att träffa folk och kan vara lite social och trevlig. :mad:
 
Även om man i vanliga fall är väldigt social och trevlig så kan man ju faktiskt ha en dålig dag ibland, liksom alla andra. Naturligtvis är det synd om det går ut över kunderna, men ingen kan vara på topp jämt. Dessutom kan turryttare ibland förpesta det godaste humör :angel: (därmed inte sagt att du skulle höra till den skaran :smirk:)
 
Tycker att det är tråkigt att du kände så, orsaken tänker jag inte spekulera i. Du får prova ett annat ställe, ibland stämmer inte kemi osv sådant rår ingen över. Hoppas du finner ett ställe som du trivs med, och känner att du får stor glädje och nöje av.
 
Alla som varit turledare vet att detta är sant, men visst det skall inte gå ut över turryttarna!

/Malin
 
Men då är vi ju framme vid 'var går gränsen för vad som går ut över turryttarna?'. Vem är en 'sur' (för att använda trådens rubrik) turledare?

- Är det en turledare som är lite disträ?
- Är det en turledare som gör bara precis så mycket man måste för att få med sig hela turen - ger de nödvändiga instruktionerna men inte småpratar?
- Är det en turledare som blir vresig då turryttarna ställer frågor?
- Är det en turledare som är så otrevlig att turryttarna känner sig ovälkomna nästan redan innan de blivit tilldelade sin häst?

'Sur' eller inte är ju en glidande skala.
 
I det här fallet var det tyvärr "sur "i bemärkelsen otrevlig.Jag var på gott humör och var hela tiden fast besluten att inte låta henne få förstöra nöjet med turen för mej.Hon fick oss att känna oss obekväma ,oönskade och bara till besvär.Mot slutet blev det nästan roligt ,vi växlade blickar med varandra och fnissade i smyg när vi fick skäll för att vi hängde regnkläderna på fel krok eller någon annan dödssynd.Man kände sej som en olydig skolklass och då är jag ändå fyrtio år!! :D
 
Det är ju jättetråkigt när sådant händer, även om ni lyckades göra något positivt av det ;). Naturligtvis kan obotliga surkartar också förekomma, och det gynnar ju inte någon. Förhoppningsvis straffar sig sådant genom att kunderna inte kommer tillbaks och nya kunder kanske varnas av gamla. Men vad är en sur turledare mot en härlig tölt? ;)
 
Jag har själv varit turledare ett otal gånger och jag har lärt mig att otrevliga "kunder" ger man bara ett extra leende för även DE har sura dagar eller varit med om en turledare som varit sur.. :idea: Jag lägger alltid på extra leendet innan och om jag har en dålig dag anser jag att jag ska stanna hemma eller om jag har för många sådana dagar börja tänka på att byta jobb till ett ej så socialt arbete som detta ändå är. Man ska njuta av jobbet. Man slutar med turridningar när det börjar bli tråkigt, det är tyvärr lite populärt att tycka det är "boring" med turer. Jag älskar det men jag har oxå satt en gräns för mig själv så jag inte tycker det blir tråkigt. Men det verkar vara brist på turledare lite varstans? När så många älskar att rida, e de inte det perfekta att då även få betalt för att rida dessa underbara varelser?

Mvh Malin :p
 
brukar ställa upp som turledare ibland o man ska se glad och trevlig ut och svara på massa frågor o sen beror det lite på gruppern man rider med hur man e oxå :smirk:
ja har inga problem med det ,och så länge man tycker det e roligt så försöker man alltid göra det bästa av situationen :D
 
Visst kan alla ha en dålig dag, men att vara turledare är ett service-jobb och är man inte på humör själv får man helt enkelt bita ihop, klistra på leendet och vara trevlig ändå.

Har aldrig varit turledare, men jobbat för slavlön i 4 år som guide och reseledare i syden när jag var ung - (hmm ynge menar jag :angel: ) :D
 
Tycker inte turledare ska vara sura eller otrevliga mot kunderna. Det borde ingå i deras policy på arbetsplatsen, som i så många andra serviceinriktade yrken, att vara trevlig.
Om jag skulle vara arbetsgivare skulle jag inte vilja ha otrevliga anställda, för då förlorar man kunder. Låter kanske tufft men det är sant.

Jag har själv varit "hjälpledare" för nybörjare på ridskola, och det kanske inte är så kul att springa runt när ungarna skriker och gråter lektion efter lektion... Men deras första intryck av ridning måste vara i sin helhet, och de kanske väljer att byta ridskola om ledarna är otrevliga!

När jag och min syster red på Island fick vi en otroligt bra upplevelse! Vi red en timme och alla andra i gruppen hade praktiskt taget aldrig sett en häst förut. Ledarna tog då fram oss fär framme, och sa att vi kunde rida i förväg lite grann och trava och galoppera om vi vill1. Snacka om att vara serviceminded! =)
Vi blev så glada att vi bokade en till ridtur, den här gången på 3 timmar. Ledarna kände igen oss och välkomnades oss på ett sätt man sällan ser! Sånt leder definitivt till fler kunder!
 
jo visst ska man va trevlig ...har inte sagt nåt annat :eek:´

ställer själv upp gratis för att ha hand om turridningar som ägaren inte kan ha hand om...och jag klagar inte :smirk: men skulle verkligen inte vilja jobba som turledare på heltid ....jag vet nu inte var el varför denna person inte tog imot dom vänligt ....men man kan inte va på topp jämt ...el :confused:
 
Jag jobbar själv ibland som turledare. Visst möter man på kunder som kan vara på lite dåligt humör, men jag tycker att det är oproffesionellt av en turledare att inte vara service-minded. Dessutom är dte så att turryttarna inte har några som helst skyldigheter gentemot turledaren annat än att följa dennas regler (inte rida om, hålla sig i ledet, hålla gångarten etc)men däremot så har turledaren ett ansvar och en skyldighet gentemot kunden.

Jag ser alltid till att vara på solskenshumör när jag håller tur, visst kan jag vara på dåligt humör inåt, men det är alltid proffesionella-Ella som syns utåt. Glad och pigg, hjälper till, ger tips och råd under ridningen, berättar om hästen och svarar på frågor, småpratar. Man vill väl att turryttarna ska få en så pass bra upplevelse att de vill komma tillbaka igen och även rekommenderar oss vidare?!

Tycker dock attd et finns mycket folk som inte alls borde få vara turledare, som både saknar erfarenhet, inte känenr hästarna tillräckligt bra, saknar service-känsla och alldeles för många unga tjejer som inte ska behöva ta ansvar fr ett så stort gäng ryttare so inte är så ridvana alla gånger. Under 18 tycker jag inte att nån ska leda turer.

Ella
 
Precis! Ett serviceyrke är ett serviceyrke, oavsett om man får bra betalt eller inte alls, och visst har vi alla våra dagar, men det bör ju finnas en lägsta nivå för hur man bemöter kunder. Och uppfattar man ledaren som sur så ligger det ju helt klart under den nivån....Men det är klart kunder kommer ju inte tillbaka till ett sånt ställe (om inte hästarna har bra tölt förstås :d ). Sedan kan man ju undra om ledaren har fullt upp med att vara sur, hur det påverkar möjligheten att på ett säkert sätt kunna leda gruppen.
 
Det handlar ju inte bara om att vara "trevlig".

Får man välja mellan att vara trevlig och se till att ens hästar behandlas schysst är valet inte svårt.

Hos mig kan det mycket väl hända att turryttare fått sitta av och gå hem om de inte kan ta instruktioner om att ge f-n i att slita hästarna i munnen etc. Blir det konflikt och jag inte vill ha någon "hästfientlig ryttare" på mina hästar kör jag hellre av dem och avstår från att ta betalt än att prostituera mig och le falskt och säga att "det gör då rakt ingenting att du inte gör som jag säger" Typ. :devil:

Men så har vi inte den typen av "turistridning" heller. De fåtal turer som går informerar jag om att det handlar om privata hästar och inga Lisebergsattraktioner. Är man inte intresserad av att lära sig rida tölt utan att sparka eller dra så är man inte heller välkommen. Är man däremot intresserad och seriös och INTE drar så blir jag glad och snäll och så får man tölta av bara h-e :eek:

Jag skulle inte överleva igen som sådan där turledare på heltid för stora grupper - ofta bestående av ointresserade företagsgrupper eller svensexor tex - som jag jobbade som under min hästlösa tid. Det kostar på att vara "trevlig" och i smyg gå och koppla över tyglarna till nosgrimmorna och ändra om i ledet, distrahera de värsta skrytmånsarna och uppmuntra de som stör hästen för att de är livrädda, stela och lutar sig framåt.

Turridning är prostitution med ens hästars kroppar :(

Det är tur att det finns firmor som orkar jobba seriöst med det, jag förstår inte hur man dessutom ORKAR vara sprudlande trevlig jämt :confused:
 
Jo, förstår din synvinkel, och skulle själv inte kunna ha turridning med min hästar (förutom att vi bara har två st, så skulle jag må direkt dåligt av att se ryttare som rider min hästar fel). Det jag diskuterade var inte hurvida det var tillåtet att kritisera eller säga till om ryttaren eller kunden gör fel eller uppträder olämligt(klart man ska göra det!) utan att man som ledare inte bör låta det gå ut över ryttarna för att man har en "dålig dag". Det är skillnad :smirk:.
 
Jo det är klart att bara vara nonchig och upptagen med privata angelägenheter är oartigt.

Jag menar bara att ge infallsvinkeln att det är oerhört lätt att bli "utbränd" på turryttare om man har många grupper.
 
Jag köpte min pålle från en turridningsfirma och jag mår dåligt när jag tänker på hur dom ridit på min känsliga pålle.Slita honom i munnen är det näst värsta han vet, taskig balans ingen höjdare osv. Jag förstår ditt hårda men sanna uttryck "prostitution på ......". Jag ryser.
 
Jo, jag kan mycket väl förstå att man kan bli utbränd och trött på människor i grupp, speciellt om de ska rida ens hästar. Har själv svårt att låna ut min häst till Pållans medryttare, som förmodligen rider minst lika bra som mej själv. Det räcker med att det tas för hårt i tygeln en gång så får jag ont i magen. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp