Bukefalos 28 år!

Svår häst

nere

Trådstartare
Vet inte vart jag ska börja, jag känner att jag behöver skriva av mig.
Jag har haft en häst i ca 8 år nu.
Denna hästen är inte riktigt som alla andra.
Jag älskar hästen mer än vad jag kan beskriva. Dock så vet jag snart inte vad jag ska ta mig till. På sommaren så är hon som de flesta andra hästar, hon är lite nervig men jag tävlar henne osv utan några problem.
MEN hon är extremt väderkänslig. Hon blir rädd av olika väder. Värst är snö. Hon kan bli så rädd att hon står och hoppar inne i boxen, dessa dagar går det knappt att få ut henne, hon vågar inte ens äta. Försöker man ta henne så snor hon runt för hon vill inte gå ut till snön. Detta har lett till att det snart bara är jag som vågar ta ut henne. När man väl får ut henne så är hon superspänd och bara väntar på minsta lilla ljud så hon kan hoppa till osv.

Värst är nog när man ska ta in henne på kvällen, hon vill inte bli infångad för hon är så rädd för att gå längs stallväggen då hon vet att det kan ramla ner snö från taket. Vissa dagar vågar hon inte ens äta ute i hagen. När hon är så här rädd så står hon ofta helt paralyserad och bara skakar på huvudet (en sorts beteendestörning) som jag aldrig sett hos någon annan häst.
Hon är verkligen livrädd.

Jag är ju van vid detta men ibland så blir jag så less på att ha det såhär, dessutom är det förstås farligt men vad ska man göra hästen måste ju in och ut på dagarna. När snön smälter är hon som mest rädd för då händer det förstås att snö åker ner från taken, eller som idag när det blåser och snöar lite. Det har hänt någon gång att hon har slitit sig när jag tagit ut henne just för att hon får panik av att hon hör hur det droppar från taken osv.
Jag tycker så synd om henne att hon ska vara såhär rädd, hon skulle kunna springa över någon ja vadsomhelst när hon blir så rädd.

Ingen av mina andra hästar är såhär men de blir förstås lite påverkade av hennes beteende iallafall den hon går med vågar ju inte heller gå och äta i hagen för allt nära stallet är livsfarligt, hjälper inte ens att lägga höet längre ner i hagen.

Detta går ju tyvärr inte att träna bort på något sätt, därför förväntar jag mig ingen hjälp av er men jag undrar om någon annan har samma problem med sin häst?
 
Sv: Svår häst

Jag tror absolut det går att träna hästen lugnare. Det finns mycket man kan göra ser jag bara i texten.
Dock behöver du en väldigt erfaren hjälp med bra känsla och mångårig vana av problemlösande som yrke. Såna finns!
Leta du efter någon som kan hjälpa er!

Det är inte kul för vare sig dig eller häst att ha det så här!
Lycka till!:)
 
Sv: Svår häst

Hu det låter riktigt jobbigt. Kan du stoppa lite bomull i öronen när vädret är som värst för att dämpa henne lite?
Jag har ett par bekanta som testat att ge sina hästar magnesium (Kra**ts märke) och märkt stor skillnad i temperamentet, främst i ridning men även i dagliga hanteringen.
 
Sv: Svår häst

Du har fått fina råd av de som svarat och jag kan intyga att magnesium gör viss skillnad. Min har varit nervös för allehanda småsaker, men så fick jag rådet att ge magnesium och det har definitivt dämpat henne. Det tar inte bort allt, men man kan få "kontakt" så att säga med hästen även om den blir rädd.
För övrigt är det nog bara träning, träning och åter träning. Att utsätta hästen för det som skrämmer den, men att göra det på ett schysst sätt så den hänger med. Meningen är ju att göra den mindre påverkad av sådant som skrämmer. Har du kollat upp din häst så den inte har nedsatt syn eller hörsel och därför blir så rädd?

Hoppas det blir bättre för din lilla häst. Det verkar hemskt jobbigt så som ni har det just nu... :(
 
Sv: Svår häst

Jag tror absolut det går att träna hästen lugnare. Det finns mycket man kan göra ser jag bara i texten.
Dock behöver du en väldigt erfaren hjälp med bra känsla och mångårig vana av problemlösande som yrke. Såna finns!
Leta du efter någon som kan hjälpa er!

Det är inte kul för vare sig dig eller häst att ha det så här!
Lycka till!:)

Ni får helt klart bäst hjälp av någon som lär känna er och som har erfarenhet av problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp