Svårt att hitta en trygg häst - leta efter annan ras än halvblod?

Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för mig... Funderar på om man ska leta efter andra raser än halvblodet? Vilka raser rekommenderar ni då?
Försäljningsstallen jag har varit i kontakt med säger att en sån som jag letar efter det är en sån häst alla vill ha men de finns inte längre då alla avlar på prestationshingstar och inte på hästar som ska passa hobbyryttare.
Vilken typ av nerv är det du inte vill ha? Är det känslighet i ridningen eller "spökrädsla"?

Jag är väldigt förtjust i fullblod och då tänker många automatiskt att de är hispiga men min erfarenhet är inte den.

Obs generaliserar:
Fullblod är mer vakna, de ser sig omkring och spanar på saker och de är känsliga men de är inte rädda utan modiga och intelligenta.

Halvblod lunkar på i sin egna värld och blir sedan chockade av något läskigt när de kommit väldigt nära vilket orsakar tvära kast och våldsamma skyggningar som jag tycker är obehagligt.

Exempel ur vardagen. Jag och 3 kompisar red på en lång raka. Från andra hållet kommer en gigantisk irländsk varghund med matte. Min fullblodskorsning såg den på säkert en km avstånd, höjde huvudet, sänkte farten och funderade. Insåg att det var en hund och gick sedan förbi helt lugnt. De tre halvbloden tuffade glatt på tills de var 10 m från hunden och spreds sedan för vinden ut över åkrarna, livrädda med sina ryttare halvvägs av.
 
Nu vill du tävla lite men jag har precis köpt en ardenner. Vilken skillnad mot våra halvblod! Halvbloden är coola men inte i närheten av min ardenner.
Du kanske ska titta efter ett lättare kallblod?
Förlåt för OT, men YEY! Ardennern! :bump:
Haha, jag missade att du blev med kallblod. :D
 
Vilken typ av nerv är det du inte vill ha? Är det känslighet i ridningen eller "spökrädsla"?

Jag är väldigt förtjust i fullblod och då tänker många automatiskt att de är hispiga men min erfarenhet är inte den.

Obs generaliserar:
Fullblod är mer vakna, de ser sig omkring och spanar på saker och de är känsliga men de är inte rädda utan modiga och intelligenta.

Halvblod lunkar på i sin egna värld och blir sedan chockade av något läskigt när de kommit väldigt nära vilket orsakar tvära kast och våldsamma skyggningar som jag tycker är obehagligt.

Exempel ur vardagen. Jag och 3 kompisar red på en lång raka. Från andra hållet kommer en gigantisk irländsk varghund med matte. Min fullblodskorsning såg den på säkert en km avstånd, höjde huvudet, sänkte farten och funderade. Insåg att det var en hund och gick sedan förbi helt lugnt. De tre halvbloden tuffade glatt på tills de var 10 m från hunden och spreds sedan för vinden ut över åkrarna, livrädda med sina ryttare halvvägs av.
Känner samma om fullblod.
 
Åh, tack för alla bra svar!
Har en budget på 150 000 kr.
Med en så pass tilltagen budget, så kan du få det allra bästa bland utbildade kallbod som NSV brukshäst eller ardenner (finns en och annan som rids minst lätt A och en del som går Msv, och som dessutom är väl inkörd, och ändå ha pengar över till en häst till.
Superfina Nordsvenska Brukshästar som går att tävla i sportkörning och dressyr (ridning) är sällsynta på marknaden men bör kosta under 100.000 kr. De som endast är utbildade i ridning, är billigare än så

Hoppning över de lägsta klasserna klassen är dock inte så vanligt att de här kallbloden håller på med.
 
Vilken typ av nerv är det du inte vill ha? Är det känslighet i ridningen eller "spökrädsla"?

Jag är väldigt förtjust i fullblod och då tänker många automatiskt att de är hispiga men min erfarenhet är inte den.

Obs generaliserar:
Fullblod är mer vakna, de ser sig omkring och spanar på saker och de är känsliga men de är inte rädda utan modiga och intelligenta.

Halvblod lunkar på i sin egna värld och blir sedan chockade av något läskigt när de kommit väldigt nära vilket orsakar tvära kast och våldsamma skyggningar som jag tycker är obehagligt.

Exempel ur vardagen. Jag och 3 kompisar red på en lång raka. Från andra hållet kommer en gigantisk irländsk varghund med matte. Min fullblodskorsning såg den på säkert en km avstånd, höjde huvudet, sänkte farten och funderade. Insåg att det var en hund och gick sedan förbi helt lugnt. De tre halvbloden tuffade glatt på tills de var 10 m från hunden och spreds sedan för vinden ut över åkrarna, livrädda med sina ryttare halvvägs av.
Antingen överdriver du något otroligt eller så har dina kompisar mycket konstiga halvblod, jag har aldrig någonsin sett eller ridit en häst av någon ras som uppfört sig så.
 
Jag har ridit/ägt många både halvblod och andra raser. Jag tycker nog inte att svenska halvblod är särskilt otrygga? De hästar du tittar på, har de fått den naturliga grundutbildningen som borde vara obligatorisk? Ridas ut på fält, i trafik, vara med på både hopp och dressyrträning?
 
Instämmer :up: folk talar om mitt ystra och tokiga fullblod, men jag vet ju iaf när han är på tårna och han blir aldrig okontaktbar. Folks generellt stabila halvblod som går från noll till bockserier och slänger av på udda tillfällen är inte något jag föredrar.
Fast det har mest med att göra att det är ryttaren som inte är duktig nog att känna av små signaler eller känner hästen helt enkelt, väldigt få hästar gör någonting helt utan förvarning. Väldigt väldigt få halvblod som beter sig som du beskriver tycker jag. Dom flesta är väldigt trygga allroundhästar faktiskt.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 108
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp