Svartjobb i hästvärlden

Sv: Svartjobb i hästvärlden

Väldigt beroende på , vilken typ av logi, arbetstid, skall man sysselsätta ungarna o sen hålla koll på nätterna i 7 dagar så blir det väl 118 timmar per vecka plus nattkollen.
PL
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Min ena dotter jobbade i ett travstall, vitt betalt 8 tim x5 men krav på en massa extra obetald tid vid tävlingar mm. Blev kor istället.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Fast 3200 MED kost o logi är väl inte dåligt , eller :?

Jag tycker inte heller det är så dåligt. Om man tänker på att boendet annars kostar ca: 5000/mån och mat 2000? och bensinkostnader till och från jobbet osv. Sen är det säkert ett stort plus att få jobba med sitt intresse.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Att vara ridlägerledare är ett 24/7 jobb, så de har ungefär 4.75 i timmen.
Det ÄR pissigt även om de har fri kost och logi
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Förmånsvärde för 3 mål mat/dag är ca 200 kr/dag.
Förmånsvärde för boende i rum hos arbetsgivaren var däremot inte mer än typ 600 kr/månad.

Totalt skulle det väl då ge 3200 + 6000 + 600 kr/månad, vilket är nära 10.000.
Och jag håller absolut med om att det är en alldeles för låg kontant ersättning om man ska kunna betala skatten med den... Jag håller med om att det högst troligt handlar om ett svartjobb - där man då förutom slavarbete får leva med att man är oförsäkrad, kan bli utsparkad från en dag till en annan och inte har rätt till sjuklön.

(jag själv hoppade på ett svartjobb i min ungdom, hos en riktig ragata. När hon så ansåg att jag arbetsvägrade för att jag inte klarade av att springa varv på varv i paddocken med nybörjare utan att vricka sönder fötterna, så sa hon upp mig med omedelbar verkan. Jag gav igen genom att ta upp inkomsten jag haft där i min deklaration... :idea: :devil: Jag fick betala en del skatt, men det var definitivt värt det eftersom hon åkte dit desto mer! :devil: )
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jösses, dit skulle ju inte jag vilja skicka mina barn.

Delar Migos erfarenhet av att AF inte tycks sålla alls. Jag blev också anvisad ett svart hästjobb (Lönen var 2000 kr/månad plus kost och logi på gården). Jag sökte det aldrig, men tyckte det var lite märkligt att inte AF reagerat på att det var ett svartjobb.

Som myndighet får du inte sålla på det sättet. Myndigheten ska behandla alla företagare lika när de söker arbetskraft.

Sen vore det väl rimligt om den typen av arbetsgivare sattes under en rubrik. OBS saknar kollektivavtal och med utförlig information om konsekvenserna av det.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det blir tufft att ens betala skatten på förmånen kost och logi för den pengen. Eventuellt får man nog någon hundralapp över i veckan....

Tja, skatten ska vara dragen när du får lönen...

får du andra ersättningar, så begär du jämkning.

.... vilket kan vara ett intressant sätt att fästa skattemyndighetens uppmärksamhet på "företaget" i fråga.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Boende värt 5000 kronor, då snackar vi egen lägenhet. På läger är man ofta flera ledare som delar rum, kanske delar man även hygienutrymmen med lägerbarnen. När jag var lägerledare på 4H var vi fyra ledare som delade logement, och det fanns en barack med duschar och toaletter som alla skulle dela på. Vi hade dock 2400 "fickpeng" i månaden jämfört med Börjedal som samma år hade 700 eller 800 (1989). Dessutom jobbade vi för en förening som vi själva var med i, så vi kände oss inte utnyttjade - lägerpriserna var rätt humana för ungarna.

Maten är ofta samma som barnen äter. Du kanske får skatta för att maten är värd 200 kronor, men i själva verket har den kostat ett par tior i råvara, och du kanske till och med har lagat den själv. Det är alltså dålig valuta för "pengarna" att behöva ta upp det som förmån.

Jag tycker egentligen att det är jättebra att det finns möjlighet för ungdomar att jobba en sommar med något roligt och tjäna en slant, men jag tycker att delar av ridlägerbranschen behöver granskas. För även om många ridlägerarrangörer är seriösa finns det ett gäng fula fiskar som utnyttjar både hästar och barn.

Jag tycker inte att det är OK att betala smågrus i "lön" och jag tycker inte att det är OK att man utnyttjar hästarna till max på somrarna (när de knappt kostar något i drift) och sedan hyr ut dem på vintern för dyra pengar men skiter i att vaccinera, kolla tänder, och lämna ut passande utrustning. :rage:
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Sen grejen att det är så självklart att de inte skriver ut några arbetstider i annonsen. Min gissning är att det då är flexibelt i den meningen att man kan få jobba hur mycket som helst.

Alla andra jobb på tex. AF lär ju ange om det är heltid eller deltid, samt ungefär vad för arbetstider. Här antyds att du kommer få jobba en hel vecka.

Jag förstår att man kan tycka det låter lockande att få jobba på ridläger och hade säkert gått med på liknande i yngre år, men JUST DÄRFÖR tycker jag att ridläger inte ska få utnyttja unga hästintresserad på det viset.

Det är ju verkligen lönedumpning.

Jag tror på hårdare granskning snarare än marknadskrafter.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jag tycker egentligen att det är jättebra att det finns möjlighet för ungdomar att jobba en sommar med något roligt och tjäna en slant, men jag tycker att delar av ridlägerbranschen behöver granskas. För även om många ridlägerarrangörer är seriösa finns det ett gäng fula fiskar som utnyttjar både hästar och barn.


Jag tycker det är kanon att ungdomar får möjlighet och erfarenhet av arbetslivet, dessutom är det nog en rolig (förhoppningsvis) upplevelse för dom.

Ang utnyttjande så har föräldrarna ett ansvar där tycker jag. Jag skulle inte skicka iväg mitt barn om jag inte hade "kollat" upp arbetsgivaren ordentligt först. Fula fiskar finns det tyvärr överallt.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Är ridlektionen en hel vecka lång? ja då..
Men jag har för mig att den brukar vara 40 minuter, och sedan 1,5 timme för att göra öken i ordning före o efter....

Bor man nära kan man ju åka fram o tillbaka men annars bor man ju där och är där dygnet runt. Sen förstår jag med att man inte kan få betalt för 24/7 men ridläger brukar ju oftast ha två lektioner, man ska va lekledare på kvällen, se till så att alla kommer upp osv!
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det är lagligt.

Som peter_lundin säger; det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige till skillnad mot många andra länder.

Primär orsak: Fackförbunden inom LO motarbetar minimilöner tillsammans med Svenskt Näringsliv som representerar företagen.

För mig är det en stor gåta att facket är emot, kanske gåtan har sin lösning i en extrem gruppegoism. Jag har inte fått något vettigt svar förut i frågan i alla fall.

Det har diskuterats i långa trådar förut; och undertecknad hoppas att vi i framtiden kan lagstifta om en minimilön och därmed göra det olagligt med slaveri och grovt utnyttjande av dem som har det svårt i Sverige.

Så ja, du kan betala 1 kr i månadslön för 40h/veckan arbete; helt lagligt. Riktigt där får du nog ingen att ställa upp, men det finns människor i svaga grupper som arbetar för 10-15 kr per timme, som man kan utnyttja om man vill det - helt lagligt.

Lo vill att alla företag ska ha kollektivavtal, har man det så finns lägsta löner representerat. Dom som jobbar för 10-15kr timman jobbar troligen svart...
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Kl

Jag har väldigt svårt att tro att arbetstiden enbart gäller 'lektionstid' då (som någon nämde) att vara på läger är ett heltidsjobb, vilket innebär även att en massa extra jobb tillkommer. Alla här inne vet ju att det inte tar 1-1.5 h/dag att ta hand om en häst om än mindre ett ridläger.

Dessutom vill de ha någon som är över 18 år, då räknas man som vuxen vilket innebär att arbetsgivaren kan avsäga sig allt ansvar..

Jag hade aldrig chansat och tagit det jobbet för de småpengarna, framförallt inte om det är svart då man knappast kan skryta om svartjobb i sitt CV.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 728
Senast: manda
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 261
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp