Svartjobb i hästvärlden

Sv: Svartjobb i hästvärlden

diskussionen kom upp i ryttareliten tråden, och min egen erfarenhet är också att det är rätt utbrett. Såg just den här annonsen och blev lite modfälld.


Jobb finnes

"ersättning 800kr/ridl" är väl inte en så dålig lön??

Tar det 2 timmar att göra klar hästarna och ha lektion så blir det ju över 100 spänn i timmen efter skatt....;)
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

För många år sedan tvingade AF mig att söka ett hästjobb i Norrtälje. Alltså utlagt via AF.

Det var inte tal om några avtal, fruktansvärda omständigheter (personalens boningshus STANK av kattpiss på långt håll osv), ren vanvård av djuren och fruktansvärt oprofessionellt bemötande. Jag åkte hem samma dag jag kom, djurskyddsanmälde och meddelade AF. De hade ny annons ute från samma arbetsgivare bara några veckor senare.

Har aldrig blivit erbjuden vit betalning vad gäller stalljobb. En del hästfolk blir riktigt upprörda när man begär pris med moms och kvitto för instruktörstjänster/hovslageriet.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jösses, dit skulle ju inte jag vilja skicka mina barn.

Delar Migos erfarenhet av att AF inte tycks sålla alls. Jag blev också anvisad ett svart hästjobb (Lönen var 2000 kr/månad plus kost och logi på gården). Jag sökte det aldrig, men tyckte det var lite märkligt att inte AF reagerat på att det var ett svartjobb.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Mäh, 800/kr ridl.vecka är det ju...

Rutten timpenning om nån frågar mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Min erfarenhet är att det är väldigt utbrett inom branshcen. Just att man får boende + mat samt lite fickpengar. Och att man försvarar det med att det är unga personer runt 20 år som gör det för att få erfarenhet. Undra om tex Skatteverket undersöker sådant?
Riktigt dåligt att AF inte bryr sig med. Tyvärr är det min erfarenhet också av att arbeta inom den branschen.. Det finns säkert jättebra personer på AF också men jag har ocskå träffat på personer som berättar att de är hårt styrda av att få ner arbetslöshetssiffror och därför få ut folk i arbeten och aktiviteter oavsett om det är bra jobb eller inte.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Min nästa fråga är ju då- hur ska vi komma till rätta med detta?
För jag antar att det är många företagare som då kommer hävda att de inte har råd att betala ok löner eller vitt?
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Ungdom som jobbar för 3200:- i månaden kommer inte upp i beskattningsbar inkomst totalt över sommaren ens..

För att slippa att det dras skatt så skickar man in nån blankett till skatteverket om jag inte minns fel. Det är ju några år sedan mina äldre sommarjobbade, men jag antar att du ringt och frågat dem hur det funkar just där, vad de har för rutiner kring just den biten eftersom du tar just det som ett exempel på svartjobb.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Ja exakt. hur kan en komma till rätta med det liksom?

Att jag länkade den där annonsen var inte bara för att det är pissig lön, utan också för att det är såpass pissig lön att det måste vara svart. Annars är det ju under minimilön, garanterat.

På min ridskola som liten var det tonåringar som skötte stallet på helgerna. För en slant svart. Inte en stor slant.


Har dock flera vänner/bekanta som arbetat på Hogsta, som haft vita anställningar. Inga megalöner men de har iaf fått lön.
Tänker mig att större ställen behöver tänka på sitt rykte, dock blev jag överraskad när vissa i ryttareliten-tråden påstod att även i de stora stallen jobbar folk svart.

OT: Läste i min facktidning att i princip alla hunddagis är beroende av praktikanter från AF eller arbetstränande. Ännu en sak som behöver granskas.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Din humor uppfattades visst inte av alla.

Men alltså kan någon förklara hur det skulle kunna vara lagligt att tjäna så lite pengar? För då tar jag gärna bort länken. Som sagt, de är ju en ensamma.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

...Annars är det ju under minimilön, garanterat.

Sverige har inga minimilöner. Det går i förekommande fall under kollektivavtalen, om sådana finns.

Hur man kommer till rätta med det? Som med allt annat, marknadskrafterna styr. Finns det ingen som vill ta de jobben, måste standarden höjas.

I det längre perspektivet måste folk inse att det kostar att hålla på med hästar, oavsett nivå. Det är dyrt. För att det ska gå att livnära sig på hästverksamhet måste det få kosta i alla led. Annars blir det så här - svartjobb.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det är pissig lön. Dessutom är de extremt snåla med vad de kostar på hästarna. De utnyttjar ungdomar som vill jobba med hästar, och de utnyttjar hästar. Usch. :mad:
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det är lagligt.

Som peter_lundin säger; det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige till skillnad mot många andra länder.

Primär orsak: Fackförbunden inom LO motarbetar minimilöner tillsammans med Svenskt Näringsliv som representerar företagen.

För mig är det en stor gåta att facket är emot, kanske gåtan har sin lösning i en extrem gruppegoism. Jag har inte fått något vettigt svar förut i frågan i alla fall.

Det har diskuterats i långa trådar förut; och undertecknad hoppas att vi i framtiden kan lagstifta om en minimilön och därmed göra det olagligt med slaveri och grovt utnyttjande av dem som har det svårt i Sverige.

Så ja, du kan betala 1 kr i månadslön för 40h/veckan arbete; helt lagligt. Riktigt där får du nog ingen att ställa upp, men det finns människor i svaga grupper som arbetar för 10-15 kr per timme, som man kan utnyttja om man vill det - helt lagligt.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det är pissig lön. Dessutom är de extremt snåla med vad de kostar på hästarna. De utnyttjar ungdomar som vill jobba med hästar, och de utnyttjar hästar. Usch. :mad:

Verkligen!

Som jämförelse är det mindre än vad jag fick när jag jobbade på ridläger som ung. Och sista sommaren jag gjorde det var 1990.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Mäh, 800/kr ridl.vecka är det ju...

Rutten timpenning om nån frågar mig.

Är ridlektionen en hel vecka lång? ja då..
Men jag har för mig att den brukar vara 40 minuter, och sedan 1,5 timme för att göra öken i ordning före o efter....
RIDLÄGER-VECKA ska det högst troligt vara.

Kost och logi är naturaförmåner som likställs och beskattas som lön.
Så värdet av ersättningen man får där är betydligt större än 3200 kr/månad - även om jag inte vet vad schablonsummorna för kost och logi ligger på idag.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Tja, som ung (och upp över 18-årsdagen) jobbade jag helg i stall. Detta var slutet på 80-talet, och för helgen fick vi 24,50 kr/timme. Jag gick upp till strax över 60 kr när jag sedan började jobba vardagar som vikarie för ordinera personal när jag slutat skolan. De betalade aldrig ut någon semesterersättning utan ansåg att det ingick i timlönen (förbjudet).

Detta var kommunens ridskola, en av landets tre största.
 

Liknande trådar

Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 772
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
11 936
Senast: Tranan
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 728
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp