Svartjobb i hästvärlden

Jag undrar när hästbranschen likt restaurang- och frisörbranschen ska införa loggböcker. Vad jag har förstått det som så har loggböckerna gjort skillnad och jag ser inte varför det inte skulle fungera inom hästbranschen?
 
Jag undrar när hästbranschen likt restaurang- och frisörbranschen ska införa loggböcker. Vad jag har förstått det som så har loggböckerna gjort skillnad och jag ser inte varför det inte skulle fungera inom hästbranschen?

Det är redan föreslaget och det är nog så att det kommer ett krav på det. Arbetsmiljöverket kommer ju att se ett och annat nu när de är ute och utför tillsyner. Och avståndet över gatan till Skatteverket är inte särskilt långt.
När myndigheterna inser hur omfattande utnyttjandet av svart och grå arbetskraft är så kommer kraven på sådant som loggböcker. Även politiker börjar nu se "hästnäringens baksida". Horseworker arbetar aktivt med det här.

Och med tuffare krav på att få tillgång på praktikanter från skolorna så kommer arbetsmarknaden sakta förändras. Kan ju berätta att mer än en myndighet bevakar nu de sidor på internet som har platsannonser rörande "hästjobb". Verksamheter som återkommer ofta uppmärksammas och kommer nog att få räkna med tillsyn av Arbetsmiljöverket.
 
En travtränare använde sig i våras av en 15 årig tjej för att motionsträna en travhäst som han hade betalt för att träna. Istället för att hästen ridas av en anställd och försäkrad kusk/arbetsryttare med lön lät han flickan motionsrida hästen utan ersättning och sannolikt även utan försäkring. Tyvärr föll flickan av hästen och så illa att hon dog av sina skador.

Trots att olyckan var såpass allvarlig undlät travtränaren att anmäla olyckan till Arbetsmiljöverket. Och än värre så undlät även polisen att utreda olyckan trots att de informerades om den. De betraktade den sannolikt som "hästolycka utan misstanke om brott" när de egentligen skulle utrett den avseende om arbetsmiljöbrott förelåg.

En travanläggning är en arbetsplats och arbesmiljölagen gäller både arbetsgivare, arbetstagare och praktikanter. Det lär man nu inse inom travsporten. Både polisen och arbetsmiljöverket utreder nu händelsen då Horseworker United anmält olyckan för utredning.

Det här tyvärr allt för vanligt inom hästnäringen att minderåriga som används som billig arbetskraft skadas. Och då man inte vill skylta med att man använder dem som en billig och oförsäkrad arbetskraft (som exempelvis praktikanter) så anmäler man inte olycksfallen till polisen eller arbetsmiljöverket. Hade inte flickan i den här historien dött så hade den förmodlien aldrig upmärksammats.

Ni som har barn som är ute och praktiserar inom hästnäringen kontrollera era barns praktikplatser. Kontrollera att barnet verkligenär försäkrat samt att man på verksamheten bedriver ett arbetsmiljöarbete. Det betyder att "arbetsgivaren" skall kuna visa up en arbetsmiljöpolicy, styrdokument samt dokumentation för det systematiska arbetsmiljöarbetet samt at han/hon skall ha en tillbuds/olycksfalldokumentation sedan minst fem år tillbaka. Fins inte detta så bör man nog fundera på om verksamheten bedrivs seriöst och om ens barn är på en praktikplats med en bra arbetsmiljö.

Det finns exempel på galopp och travtränare med 40 hästar i träning men inga anställda. De som utför allt arbete är ofta "svart anställda" samt praktikanter vilket inte syns på Arbetsmiljöverkets datorer. Samma förhållande råder hos många hopp och dressyrtränare även om de kanske har färre hästar i träning.

Praktikanter omfattas av arbetsmiljölagen precis som alla andra arbetstagare. En hästverksamhet med en stor mängd hästar men inga anställda är knappast seriös och förvänta er inte att arbetsgivaren tar sitt arbetsgivaransvar om ert barn praktiserar på en sådan verksamhet. Han eller hon kanske arbetar med hästar utan någon som helst försäkring. Vad händer om det inträffar en olycka som leder till ett livslångt handicapp och barnet inte är fösäkrat?
 

Liknande trådar

Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 772
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
12 026
Senast: Tranan
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 728
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp