Svartjobb i hästvärlden

Sv: Svartjobb i hästvärlden

Och om den eventuellt nya arbetsgivaren vill göra en bakgrundskoll då? Jag vet personer som jobbat svart och angett det i sitt CV, när de blivande nya cheferna ringt upp för att få referenser så har den gamla arbetsgivaren svarat att personen aldrig jobbat där öht då de är rädda för att 'åka fast'. Då ser man helt plötsligt inte så trovärdig ut som den lilla människa man är på arbetsmarknaden.

Det går inte som privatperson att vinna på att jobba svart, annars hade alla gjort det. Och hade jag jobbat svart skulle jag aldrig i hela mitt liv angett det i mitt CV.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jag vet många som har sitt svartjobb som "praktik". Ser bättre ut i pappren och "arbetsgivaren" kan stå för referens utan risk.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Varför är inte alla praktikplatser då? Borde väl alla vinna på istället för att vara skattesmitare.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

I mina ögon så känns det som att man inte skall behöva 'komma runt det' då jag inte tycker det är ok att ljuga i sitt CV. Dessutom så ser jag svartjobb som skattesmitning vilket inte är försvarsbart på något sätt då det är ett brott i detta landet.
Även tanken att gå oförsäkrad på 'jobbet' gör mig mörkrädd.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jag är inte för svartjobb, jag är för att man ska uppge sin arbetslivserfarenhet i sin meritförteckning.

Det finns många vita jobb där du inte är försäkrad.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Sedan drygt tio år knappar arbetsgivarna själva in sina annonser i platsbanken, vilket gör att personalen inte har nån vidare koll på innehållet.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Men det är ju helt galet att de inte förhandsgranskas.
Då kan ju alla möjliga kränkningar eller olagligheter hamna där.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Lo vill att alla företag ska ha kollektivavtal, har man det så finns lägsta löner representerat. Dom som jobbar för 10-15kr timman jobbar troligen svart...

Nej, det är precis det som är problemet. Att man inte ens behöver vara olaglig för att ge de ersättningarna på slavnivå.

Jag vill att vi i Sverige ska skydda de allra svagaste. LO vill skydda sina medlemmar. De svagaste kommer aldrig någonsin att vara medlemmar och att lagstifta om kollektivavtal kommer aldrig att ske.

Ska man bara låta skiten fortgå för att man av principskäl inte kan gör avsteg eller göra något åt det?
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Nej, det är precis det som är problemet. Att man inte ens behöver vara olaglig för att ge de ersättningarna på slavnivå.

Jag vill att vi i Sverige ska skydda de allra svagaste. LO vill skydda sina medlemmar. De svagaste kommer aldrig någonsin att vara medlemmar och att lagstifta om kollektivavtal kommer aldrig att ske.

Ska man bara låta skiten fortgå för att man av principskäl inte kan gör avsteg eller göra något åt det?

Det handlar om makt och politik. LO vill leka myndighet helt enkelt. Med lagstadgad minimilön blir LO svagare.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

KL
Hela hästbranschen är mer eller mindre svart. Det gör det svårt för seriösa företag att överleva. Det är både företag och kunder som gör att det blir så. Hästfolk är för snåla och vill inte betala vitt. Då finns det tillräckligt många företag som "ställer upp" och levererar det folk vill ha tex ett billigt svart ridläger åt barnen.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

I alla branscher där privatkonsumenter möter yrkesmässigt producerade tjänster föreligger incitament för svarta pengar.
Staten gör sitt bästa för att stävja med krönta kassaregister eller krönta taxametrar.

Men . ärligt, hur många tackar nej till att köpa jordgubbar för nästan halva priset eller en stallplats för nästan halva priset när den egna plånboken är slankare än en jakthund i januari...

bara momsen tar ju 1/5 av priset....

Det handlar nog inte så mycket om snålhet som ett nödvändigt ont.
Majoriteten av dem som håller på med hästar utom tävlan är kvinnor.
Som inte sällan har en eller två ungar hemma och eller ingen medfinansierande karl. Då måste det vändas på varenda guldtia...både en och två ggr
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Har jobbat som lägerledare/ridlärare, som du säger så är det inte bara lektionstiden och före/efter lektion man jobbar. På lägret jag jobbade var det ca 30 barn per läger. Alla läger är ju olika, men för mig såg det ut ungefär såhär:

07.30, alla barn ska vara vakna och igång med att städa sin stuga.
08.00, alla barn ska vara vid frukosten.
08.30 - 12.00 Samling, hämta hästar i hage, se till att alla är borstade och utrustning sitter rätt. Hålla i ridlektion. Ta ut hästar i hagen igen. Mocka ridbanan osv.
12.00 Lunch
12.30-14.00 "Rast" Kiosken är öppen, ledarna står för försäljningen. Bad för de barn som vill, ledare måste vara med. Alltså ingen rast ;)
14.00-17.00 Samling för andra ridpasset. hämta hästar i hage, se till att alla är borstade och utrustning sitter rätt. Hålla i ridlektion. Ta ut hästar i hagen igen. Mocka ridbanan osv.
17.00 Middag
17.30-19.00 - "Rast" Kiosken är öppen, ledarna står för försäljningen. Bad för de barn som vill, ledare måste vara med. Alltså ingen rast ;)
19.00 Kvällsaktivitet och fika.
22.00 Alla barn ska vara i sin stuga och (helst) sova.

En ledare har "jour", dvs tar hand om de barn som mår dåligt, någon kanske är sjuk, har hemlängtan osv.

I detta schema ska ledarna även hinna med daglig tillsyn av hästarna, vatten ska fyllas i alla hagar, hovslagare och veterinär ska klämmas in när det behövs, vissa hästar som ej går läger ska motioneras. Man är alltså igång hela dagen från 07.00 till ca 23. Har man tur så sprang barnen inte omkring och busade på nätterna så man fick sova lite :sneaky:

Jag hade vit lön + kost och logi. Åldersgräns på 18 år hade de för både anställda och praktikanter.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

KL
Hela hästbranschen är mer eller mindre svart. Det gör det svårt för seriösa företag att överleva. Det är både företag och kunder som gör att det blir så. Hästfolk är för snåla och vill inte betala vitt. Då finns det tillräckligt många företag som "ställer upp" och levererar det folk vill ha tex ett billigt svart ridläger åt barnen.

Nja , inte travbranschen, dock är det jobb mera timmar än lön fast man får utselning o traktamente på tävlingar. Men vitt är det
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

TryMe, Hade ni timlön på det stället? Hur många dagar i veckan jobbade du och hur många dagar i sträck?
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Nja , inte travbranschen, dock är det jobb mera timmar än lön fast man får utselning o traktamente på tävlingar. Men vitt är det

Ja travbranschen är mycket bättre och där kommer det ju in pengar till företagen på ett helt annat sätt.

Och att jobba fler timmar än man har lön för förekommer i alla branscher tror jag. Det är många som inte får betalt för övertid tex.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Det handlar om makt och politik. LO vill leka myndighet helt enkelt. Med lagstadgad minimilön blir LO svagare.

Jag är ju inte övertygad om att sambanden ser ut på det sättet. Befinner man sig allra längst ned på utsatthets-skalan så gör man allt för att bara överleva. Skulle man få minimilön och få åtminstone en andningspaus per månad, kanske man börjar snegla på facket och kanske till och med nästan har råd att gå med!
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Jag är ju inte övertygad om att sambanden ser ut på det sättet. Befinner man sig allra längst ned på utsatthets-skalan så gör man allt för att bara överleva. Skulle man få minimilön och få åtminstone en andningspaus per månad, kanske man börjar snegla på facket och kanske till och med nästan har råd att gå med!

Jag är inte heller säker på att sambandet är så men LO verkar tro det. Men helt klart är ju att en del av makten för lönesättningen i så fall skulle hamna hos riksdag och regering. Så visst skulle maktbalansen förändras.
 
Sv: Svartjobb i hästvärlden

Fast månadslön, varje dag i 8 veckor. 3 dagars ledigt vid midsommar då vi hade 5-dagarsläger ist för 8-dagarsläger.


Det skulle vara en halv ledig dag per lägervecka, men pga vissa omständigheter valde vi som var ansvariga för ridgrupperna (1 ansvarig för en grupp) att inte lämna över våra grupper till en praktikant eller yngre ledare för att ha sovmorgon. Ibland tog någon två grupper och red ut ist så den andra kunde sova lite.
 
Senast ändrad:
Sedan några år tillbaka har Horseworker samlat in information om företag och tränare inom hästnäringen som inte följt lagar och avtal samt utnyttjat hästskötare, arbetsryttare och praktikanter. De har nu börjat träda fram och agera på allvar. De har fått arbetsmiljöverkets förtroende liksom politikers och har även satt fart på Uppdrag Granskning med vad de vet om hästnäringen.

Arbetsmiljöverket har fått underlag av Horseworker som de nu använder när de satt igång med att utföra tillsyner inom hästnäringen. Mellan 300 och 500 hästverksamheter kommer att granskas. De som uppvisar stora brister riskerar att få betala avgifter och företagsbot med mera upp till en miljon kronor efter den 1:a juli.

Och Horseworker fortsätter nu än mer aktivt att granska hästnäringen avseende svartjobb. HYN och kommunal får rätt skarp kritik på deras hemsida då det visat sig att HYN godkända verksamheter är överrepresenterade när det gäller dåliga arbetsförhållanden och villkor.

Horseworker arbetar även aktivt för att få skolorna att granska alla hästverksamheter. Målet är att ingen hästverksamhet skall få tillgång till praktikanter om de inte följer arbetsmiljölagen. Öknaskolan har redan börjat med det här. De verksamheter som inte visar att de bedriver något systematiskt arbetsmiljöarbete får inte längre tillgång till praktikanter från dem...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 771
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
11 752
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 728
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp