Svensk dopad

Sv: Svensk dopad

*raaderat*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk dopad

Solklart dopingfall låter det som. Det finns ju inget att skylla på. Hon har varit med länge och rider landslagsnivå. Hon har inte 214 hästar så det är svårt att hålla reda på vem som behandlats. Det är inte något hästen fått i sig pga slarv med medecin i stallet.

Och när man har tävlingshästar mitt i tävlingssäsong så frågar man väl alltid behandlande vet om eventuella karenstider! Det står ju dessutom i hästpasset vad hästen behandlats med.

Det finns inga ursäkter. Otroligt korkat.
 
Sv: Svensk dopad

Jättedålig bortförklaring. Och det förvånar mig, eftersom fam Kroon alltid verkat seriösa och ha koll, i det jag stött på dem.

Men doping, är det inte att medvetet ge prestationshöjande medel? Nu vet jag inte vad som getts i detta fallet, men är det prestationshöjande? Annars borde det väl bli otillåten medicinering?
 
Sv: Svensk dopad

Visst det är en dålig bortförklaring - men vad ska hon säga?
Det känns inte helt gångbart att säga:
- Jo, jag vet att man inte får tävla så kort tid efter en behandling, men jag tänkte att ingen skulle märka det, så jag struntade i det.
Hon kan ju inte erkänna att det var medvetet (även om det var det).
Men jag undrar verkligen vilken syn hon har på sina hästar om hon rider TVÅ behandlade hästar. Jag tycker synd om hästarna.
 
Sv: Svensk dopad

Tja, hon kan ju skippa bortförklaringarna och bara säga att hon gjort fel, be om ursäkt, ta sitt straff och lova att aldrig göra om det.

Problemet med det är nog att hon då kan drabbas av ett mycket hårt straff. Att erkänna att hon medvetet red dopade hästar kan medföra flera års avstängning. Ärlighet varar längst - längst straff då alltså. :crazy:
 
Sv: Svensk dopad

Problemet med det är nog att hon då kan drabbas av ett mycket hårt straff. Att erkänna att hon medvetet red dopade hästar kan medföra flera års avstängning. Ärlighet varar längst - längst straff då alltså. :crazy:

Straffet bör väl bli hårt oavsett, för detta är ju saker man ska veta. Det finns lixom ingen ursäkt.:mad:
 
Sv: Svensk dopad

Straffet bör väl bli hårt oavsett, för detta är ju saker man ska veta. Det finns lixom ingen ursäkt.:mad:

Jag håller med. Men ser man på tidigare domar så har de som erkänt och ursäktat sig med slarv eller "jag visste inte" kommit ganska så lindrigt undan.
 
Sv: Svensk dopad

Men det är skillnad när det KAN bero på slarv. Typ att någon i stallet har medecinerat och samma spann har använts. Detta går ju inte att bortförklara. Jag visste inte funkar inte. Tävlar man så ska man veta sånt här.

Klart hon ska ha ett rejält straff.



*Om det nu är så som det står i tidningen*
 
Sv: Svensk dopad

Hästarna har behandlats i kotlederna och fått smärtstillande. Så jag undrar, vilken ryttare som rider på den nivån vet inte att man inte får tävla 4 dagar efter att man gett det;)

Så detta är ju det värsta man kan göra, dopa medvetet. Så som du skrev snuffsan det är ju skillnad om hästen kan ha råkat få i sig något, som jag tror var fallet med tex Tony andre hansen på OS. Men i detta fallet är det ju helt medvetet gjort, så det borde ju bli ett riktigt hårt straff. Sedan tycker jag också att det ärligaste och bästa ju hade varit om hon sa att hon har gjort det men ångrar det och aldrig kommer göra om det.
 
Sv: Svensk dopad

Jag hörde att hon först sagt att hon trodde att det var vitaminsprutor. Men om man behandlar sina hästar 4 dagar innan man tävlar så vet man väl att det är en behandling och vad det är för karens..
 
Sv: Svensk dopad

Vitaminsprutor? Den förklaringen får henne bara att framstå som korkad. Pratar hon inte med behandlande veterinär? Läser hon inte vad vet skrivit i passen samt på räkningen?
 
Sv: Svensk dopad

Om man har två tävlingshästar som behandlas på djursjukhus dagarna innan tävling, kollar man inte som van tävlingsryttare upp exakt vad för preparat som hästarna ar fått då?

Låter som rent svammel för att komma undan tycker jag. Har man inte vett att, efter alla dopingskandaler, ta reda på vad hästen behandlas med borde man inte heller tävla.
 
Sv: Svensk dopad

Gretzer anser också att familjen Kroon har ljugit för henne, angående behandlingen av Sofia Kroons två hästar Gucci och Rolex. Maria fanns på plats under tävlingarna i Helsingborg, och konfronterade Sofia Kroon när hon fått veta vad som hänt.
- Både Sofia och hennes pappa Göran bedyrade att det var falska anklagelser, att det de gjort var en simpel grej. Jag är väldigt besviken på att det var tvärt om, säger Gretzer till tidningen
Från Ridsport


Dessutom så dum att hon ljuger för landslagsledningen då man avslöjas. Otroligt korkat alltihop. Fattar hon inte att det bara är att kolla med behandlande vetertinär?

Placeringen i Hbg tar jag för givet att hon blir av med.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk dopad

Kroon säger idag: Kroon menar att Hallands Djursjukhus också har gjort ett misstag.
- Vi var på Hallands Djursjukhus med Rolex och Gucci, det var en rutinkontroll. Jag frågade då om hästarna behövde behandlas med något, men veterinären sa nej, säger hon till tidningen.
Ändå fick båda hästarna behandling med antiinflammatoriskt medel. Kroon menar att det blivit en miss i kommunikationen, och att hästarna måste ha sprutats i lastbilen. De uppfattade det som att hästarna fick vitaminsprutor.
- Jag åkte därifrån med med tron att hästarna var okej. Men de hade ändå fått en behandling som jag inte visste om.



Det måste vara ett rejält tjänstefel av veterinären som smyger in i lastbilar och behandlar hästar utan att prata med ägaren, skriva det i passet eller ta betalt för behandlingen. Dessutom måste ju veterinären ha berättat det för den som anmälde Kroon, hur skulle denna annars kunna veta?:angel:
 
Sv: Svensk dopad

Hästarna har behandlats i kotlederna och fått smärtstillande. Så jag undrar, vilken ryttare som rider på den nivån vet inte att man inte får tävla 4 dagar efter att man gett det;)

Så detta är ju det värsta man kan göra, dopa medvetet. Så som du skrev snuffsan det är ju skillnad om hästen kan ha råkat få i sig något, som jag tror var fallet med tex Tony andre hansen på OS. Men i detta fallet är det ju helt medvetet gjort, så det borde ju bli ett riktigt hårt straff. Sedan tycker jag också att det ärligaste och bästa ju hade varit om hon sa att hon har gjort det men ångrar det och aldrig kommer göra om det.

Man kan ju också fråga sig om det har gjorts tidigare samt vad har man för syn på sina hästar:eek:
Att medvetet göra så här precis innan tävling är snudd på livstidsavstängning, är inte det fusk och brott mot djurskyddet så vette katten vad som är det..

Hmmm.. eller kanske lite väl hårt då detta ändå kommer följa henne lång tid framöver. Knappast troligt att stämpeln kommer försvinna heller om hon nu "döms" enligt diciplinnänmden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var inte de svenska ryttarnas dag i Basel och världscupen. Men det blev ändå glädje i svensklägret genom Henrik von Eckermanns...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jens Fredricson på hästen Markan Cosmopolit leder den individuella hopptävlingen på EM efter en snabb felfri runda i den inledande...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Laget för young rider åkte till belgiska Opglabbeek och 2023 års nationshoppningsfinal, hoppade hem segern och red precis på det sättet...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp