Svensk dopad

Sv: Svensk dopad

kl

Jag tycker en del går lite långt faktiskt.
Visst, jättedumt gjort, men att skriva att '' klart veterinären gjorde det för att jävlas :devil: '' och att Sofia är dum osv känns som elaka påhopp.
 
Sv: Svensk dopad

kl

Jag tycker en del går lite långt faktiskt.
Visst, jättedumt gjort, men att skriva att '' klart veterinären gjorde det för att jävlas :devil: '' och att Sofia är dum osv känns som elaka påhopp.

Det kallas IRONI.
Men håller med om att det är onödigt att säga att hon är obegåvad.
 
Sv: Svensk dopad

Hennes hästskötare är väl en Bukefalist om det är samma person som tidigare...
 
Sv: Svensk dopad

Ja visst är det! Och att tänka han fick leva ett långt och lyckligt liv hjälpte inte ett dugg första månaderna efter hans död! Usch!

Men nu i efterhand är jag glad för att han fick sluta med värdighet! Han hade inte jätteont när han togs bort, han hade lekt i hagen samma dag med shettiskompisarna, och han var musklad och fin.
Men jag avstod att åka och ta adjö, jag visste ju att fodervärden skulle göra allt precis rätt, och jag "fegade ur", jag ville minnas honom som han såg ut när jag hälsade på honom på sommaren!

Han fick kolik som krävde klinikvård. Första gången gick bra, kliniken hävde koliken. Sedan var det dags en knapp månad senare, och då bestämde vi att ta bort honom. Första kolikanfallet trodde veterinär möjligtvis det var en tumör i tarmen, och vi sade tvärnej till buköppning.

Så nu käkar han vicks blå varje dag där i hästarnas himmel! :love:
 
Sv: Svensk dopad

Nu har det ju kommit fram att det inte bara var en "rundsmörjning" . En häst hade brutit en sporre och den andra hade en inflammation i ett bakknä. Då tävlar man inte alls, karenstider eller ej.

Hur fan tänkte människan? Ung tjej som byggt sin yrkeskarriär på hästarna och två fina hästar som skulle ta henne långt också sabbar hon allt för en tävling? Totalt hjärnsläpp?
 
Sv: Svensk dopad

Nä precis. Det finns liksom inga ursäkter. Hon KAN INTE komma och säga att hon inte visste att de behandlats eller att det var ett missförstånd för hästarna skulle inte ha varit på den där tävlingen överhuvudtaget eftersom de inte var 100% ok, behandlade eller inte!

Det är alltid oerhört tragiskt när människans girighet går före hästarnas välmående.
 
Sv: Svensk dopad

Eller också är hon en sådan som anser att regler, det gäller inte mig. Det finns ju sådana människor tyvärr!
Tänk att sabba hela sin karriär så där rakt av! Och inte kunna skylla på någon annan än sig själv!
 
Sv: Svensk dopad

Nu har det ju kommit fram att det inte bara var en "rundsmörjning" . En häst hade brutit en sporre och den andra hade en inflammation i ett bakknä.

Är människan helt sinnes? :eek:
stackars hästar, otroligt att man kan med gott samvete åka och tävla med två skadade hästar som dessutom är behandlade hos vet med otillåtna preparat pga det ngra dagar tidigare.
Helt vanisinnigt, hoppas hon får ett hårt straff som känns! :cool:

Finns inga ursäkter för något sånt.
Hästarna som är två otroligt fina och kapabla hästar, som ställer upp och hoppar... Och så behandlar hon dem så illa.
nej, usch. det är under all kritik och fruktansvärt dåligt gjort.:mad:
snacka om att sabba sin karriär, hon lär bli svarlistad i av de flesta efter detta.
 
Sv: Svensk dopad

*kl*
Det man kan undra över är: Vem tipsade ÖD på den aktuella tävlingen, det kan ju knappast ha varit Kroon själv? Och veterinärer får ju inte lämna ut uppgifter om sina patienter utan tillstånd fr hästägaren.

Mig veterligen är det åtminstone en djursjukvårdarna på Hallands djursjukhus som är ute i hoppsvängen, kanske fler. Sekretess eller inte, sekretess gäller inte (jo, med vissa undantag) när brott kan misstänkas, vilket är fallet med Kroon.
 
Sv: Svensk dopad

Jag jobbar inte kvar nej, slutade i oktober;) Fick faktiskt reda på detta idag, hade helt missat det! Men är 100 procent säker på att Sofia, även om det är en tragisk situation, aldrig skulle göra något för att medvetet skada sina hästar.
 
Sv: Svensk dopad

Men om hästen har inflammation i ett bakknä, blir behandlad och man tävlar på det. Då anser jag att man medvetet skadar sina hästar.
 
Sv: Svensk dopad

Men om hästen har inflammation i ett bakknä, blir behandlad och man tävlar på det. Då anser jag att man medvetet skadar sina hästar.

MEN om hästen har ont i bakkänet och jag behandlar den. Då har jag ju lagat det. :p Den är ju ohalt efteråt.

Suck förstå min ironi i det... dock vet jag några som resonerar så. De tror att de lagar sina hästar med en rudnsmörjning/behandling ungefär som när bilen är på verkstad. :o
 
Sv: Svensk dopad

Fast nu har hon ju faktiskt medvetet tävlat en behandlad häst.
 
Sv: Svensk dopad

Men vad vet ni om hästen led? Bara för att en häst blir behandlad behöver det inte betyda att hästen är blockhalt och lider. Isåfall borde alla i hästeliten få skit, för de behandlar sina hästar ganska ofta. Även fast det är i förebyggande syfte, blir de fortfarande behandlade.
 
Sv: Svensk dopad

Men det är väl klart att en häst som kräver behandling i en led inte är i tävlingsbart skick?
Uppenbarligen har den ju visat någon form av symptom eftersom den kollades upp.
 
Sv: Svensk dopad

Men vi vet ju inte om den verkligen krävde det eller om det mest var förebyggande?

Jag tänker iallfall inte spekulera mer, tror inte på allt som står i tidningen och har inte pratat med Sofia så vet inte hur det egentligen står till. Men jag kan ha fel, hon kan ha gjort allting medvetet och inte brytt sig om sin häst bästa, men tänker inte spekulera i det:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var inte de svenska ryttarnas dag i Basel och världscupen. Men det blev ändå glädje i svensklägret genom Henrik von Eckermanns...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jens Fredricson på hästen Markan Cosmopolit leder den individuella hopptävlingen på EM efter en snabb felfri runda i den inledande...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Laget för young rider åkte till belgiska Opglabbeek och 2023 års nationshoppningsfinal, hoppade hem segern och red precis på det sättet...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp