Svensk dopad

Sv: Svensk dopad

Det måste vara ett rejält tjänstefel av veterinären som smyger in i lastbilar och behandlar hästar utan att prata med ägaren, skriva det i passet eller ta betalt för behandlingen. Dessutom måste ju veterinären ha berättat det för den som anmälde Kroon, hur skulle denna annars kunna veta?:angel:

Klart veterinärerna smög in och gjorde det bara för att jävlas:devil:

Haha nej tror inte på det ett dugg. För nu har hon ändrat "historien" allt för många gånger för att man ska tro på henne:mad:
 
Sv: Svensk dopad

Hon verkar ju inte alltför smart. Bra att Maria G verkar ta det på allvar. Vad kan det bli för straff för sånt här?
 
Sv: Svensk dopad

Kroon säger idag: Kroon menar att Hallands Djursjukhus också har gjort ett misstag.
- Vi var på Hallands Djursjukhus med Rolex och Gucci, det var en rutinkontroll. Jag frågade då om hästarna behövde behandlas med något, men veterinären sa nej, säger hon till tidningen.
Ändå fick båda hästarna behandling med antiinflammatoriskt medel. Kroon menar att det blivit en miss i kommunikationen, och att hästarna måste ha sprutats i lastbilen. De uppfattade det som att hästarna fick vitaminsprutor.
- Jag åkte därifrån med med tron att hästarna var okej. Men de hade ändå fått en behandling som jag inte visste om.



Det måste vara ett rejält tjänstefel av veterinären som smyger in i lastbilar och behandlar hästar utan att prata med ägaren, skriva det i passet eller ta betalt för behandlingen. Dessutom måste ju veterinären ha berättat det för den som anmälde Kroon, hur skulle denna annars kunna veta?:angel:

Jo, men det är väl så veterinärerna brukar göra? Smyga omkring bland transporterna och behandla hästar. :D
Nu börjar det spåra ur. Veterinären borde bli rejält irriterad på ett sådant här uttalande och förhoppningsvis så kanske veterinären kan ge svar på tal.
 
Sv: Svensk dopad

Sofia Kroons häst Rolex sprutades fyra dagar före tävlingarna i Helsingborg med det antiinflammatoriska medlet Adequan. Kroon säger till tidningen att hon därefter har kontrollerat de internationella reglerna, och enligt henne kan man tävla efter en sådan behandling. Vad hon däremot inte visste var att de svenska reglerna var annorlunda.

Hmmm, vaddå säga emot sig själv?
 
Sv: Svensk dopad

*kl*
Det man kan undra över är: Vem tipsade ÖD på den aktuella tävlingen, det kan ju knappast ha varit Kroon själv? Och veterinärer får ju inte lämna ut uppgifter om sina patienter utan tillstånd fr hästägaren.

Jag tycker inte på något sätt att Kroon har gjort rätt, absolut inte. Men det är iaf underligt hur uppgifterna "läckt ut".

Tyvärr så tror jag aldrig att vi kommer att få uppleva att någon dopingmisstänkt säger "förlåt, jag gjorde fel"...
 
Sv: Svensk dopad

Kan ha varit någon som var på samma klinik samma dag och såg Kroons hästar bli sprutade med något o sen såg henne i resultaten från Helsinborg? Vi kommer nog inte få reda på vem de är som anmält.

En annan grej..
Om de nu är så att en veterinär behandlar en häst o sen ser den på tävling med otillåtna substanser, får den alltså inte anmäla hästägaren?
Veterinären har ju tystnadsplikt men dom bör ju se de i djurskyddssynvinkel också.
 
Sv: Svensk dopad

Veterinärer har faktiskt inte tystnadsplikt. Det finns ingen sekretess inom djursjukvården. Det behöver ju inte vara någon som jobbade på djursjukhuset som har anmält, det kan ju vara någon som var där med sin häst och kände igen dem.
 
Sv: Svensk dopad

ja de var ju de jag skrev.. att de kan ha varit någon person som var på kliniken samtidigt som Kroon var där.
Med en annan menade jag då kund/privatperson.

Intervjun dom gjort med en veterinär i ridsport så säger hon att hon inte kan ge ut information i fallet pga sekretess, då borde de väl innebära att dom har tystnadsplikt? eller är det bara i detta fallet när de blir ngt problem o de är en pågående utredning?
Sen får dom ge ut info om förbundet eller länsstyrelsen osv ber om infon.
 
Sv: Svensk dopad

De tror väl att det var en granne som sagt till..
 
Sv: Svensk dopad

Sofia har ju skämt ut sin ridklubb ganska bra. Inte så begåvat!
 
Sv: Svensk dopad

kl troligt är väl att det är ngn i deras närhet som tyckt att det var för magstarkt..
 
Sv: Svensk dopad

Hästarna har behandlats i kotlederna och fått smärtstillande. Så jag undrar, vilken ryttare som rider på den nivån vet inte att man inte får tävla 4 dagar efter att man gett det;)

Så detta är ju det värsta man kan göra, dopa medvetet. Så som du skrev snuffsan det är ju skillnad om hästen kan ha råkat få i sig något, som jag tror var fallet med tex Tony andre hansen på OS. Men i detta fallet är det ju helt medvetet gjort, så det borde ju bli ett riktigt hårt straff. Sedan tycker jag också att det ärligaste och bästa ju hade varit om hon sa att hon har gjort det men ångrar det och aldrig kommer göra om det.

Var står det att det är kotleder som sprutats?
Då måste de ju ha rakats och då är det lätt att för vem som helst att se att de fått behandling eller iallafall varit utsatt för hältundersökning.
 
Sv: Svensk dopad

Intervjun dom gjort med en veterinär i ridsport så säger hon att hon inte kan ge ut information i fallet pga sekretess, då borde de väl innebära att dom har tystnadsplikt? eller är det bara i detta fallet när de blir ngt problem o de är en pågående utredning?
Sen får dom ge ut info om förbundet eller länsstyrelsen osv ber om infon.

Det är vanligt att man anser att det är sekretess, men konstigt nog är det inte så. En veterinär jag känner var på kurs om detta och fick då veta att det inte finns sekretess. Så om tidningen begär ut journal måste de egentligen lämna ut den.

Var står det att det är kotleder som sprutats?
Då måste de ju ha rakats och då är det lätt att för vem som helst att se att de fått behandling eller iallafall varit utsatt för hältundersökning.

Du kan spruta utan att klippa. Det är bara att tvätta noga.
 
Sv: Svensk dopad

Solklart dopingfall låter det som. Det finns ju inget att skylla på. Hon har varit med länge och rider landslagsnivå. Hon har inte 214 hästar så det är svårt att hålla reda på vem som behandlats. Det är inte något hästen fått i sig pga slarv med medecin i stallet.

Och när man har tävlingshästar mitt i tävlingssäsong så frågar man väl alltid behandlande vet om eventuella karenstider! Det står ju dessutom i hästpasset vad hästen behandlats med.

Det finns inga ursäkter. Otroligt korkat.

vem skriver in i hästpasset menar du?
Veternärer enlig min uppfattning skriver oftast inte in någonting annat än vaccinationer i hästpassen, varken behandling av adequan eller finadyn eller butta som det dessutom är livstidskarens på, eller övht informerar om att ägaren bör själv notera det i passet.
Men det borde ju hon känna till och därmed kolla upp med veterinären om hon nu inte själv var närvarande vid vet-besöket....
Men att få för sig att starta 4 dgr efter en ledbandling (om det nu är i lederna) , då är man inte speciellt rädd om hästarna tycker jag.
Sen i den ena artilken står att läsa att hon kollat upp enl internationella regler att det skulle vara ok att starta med adequan men i nästa artikel visste hon inte om att de var behandlade ....:confused:
 
Sv: Svensk dopad

Det är vanligt att man anser att det är sekretess, men konstigt nog är det inte så. En veterinär jag känner var på kurs om detta och fick då veta att det inte finns sekretess. Så om tidningen begär ut journal måste de egentligen lämna ut den.
Att förbundet får ut jornaler är väl inte så konstigt, men vemshelst kan ju inte få det. En klinik lämnar inte ut vetjournaler/plåtar utan ägarens tillstånd . Om du ska köpa en häst tex så kan ju du inte som spekulant få ta del av en hästs tidigare vetjournaler utan ägarens medgivande??? Eller??

Du kan spruta utan att klippa. Det är bara att tvätta noga.
Men görs det som praxis på en klinik?? Det har jag aldrig varit med om. Det är ju otroligt viktigt med hygienen vid en ledinjektion så att inga bakterier ska komma med in och att man träffar rätt, varför skulle man låta bli det? Kanske om ägaren proppsar på det???
 
Sv: Svensk dopad

När jag jobbade på klinik lämnade vi inte ut journaler, men tydligen så får man göra detta. De flesta kliniker tillämpar liknande regler som inom humansjukvården fast det inte finns någonting i lagen som säger att det ska vara så. Moraliskt kan jag tycka att man inte lämnar ut uppgifter utan djurägarens samtycke.

Ber du dem att inte klippa så kan de mycket väl skippa det. Det finns veterinärer som anser att det är större risk när man har klippt eftersom det finns en massa småhår då. Om hästen är långhårig så är det självklart att klippa, men om den är korthårig behöver det inte alltid göras. Det här handlar om tävlingshästar som antagligen är välklippta¨även på benen.
 
Sv: Svensk dopad

Ja nog är det ju lite si och så med ifyllandet av medicinering i passet!
Min gammelpålle har behandlats för forderstrupsförstoppning, antiinflammatoriskt pga sår, 2 st kolikanfall där det sista tyvärr resulterade i hans död, men väl är han rejält medicinerad båda gångerna, samt en massiv sprutning i flera leder när han var 25 år och blev pensionerad.
INGET fylldes i passet!

Kolikanfallen och hältan behandlades på klinik, foderstrupsförstoppning och sår med veterinär hemma i stallet.

Men i min hästs fall så var det helt klart att han behandlats med diverse dopingklassade medel när fakturan kom med posten. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var inte de svenska ryttarnas dag i Basel och världscupen. Men det blev ändå glädje i svensklägret genom Henrik von Eckermanns...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jens Fredricson på hästen Markan Cosmopolit leder den individuella hopptävlingen på EM efter en snabb felfri runda i den inledande...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Laget för young rider åkte till belgiska Opglabbeek och 2023 års nationshoppningsfinal, hoppade hem segern och red precis på det sättet...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp