Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med mer än 50 år i C-rörelsen tror jag att ett plötsligt vägskifte inte skulle fungera.

C är i stor grad ett folkrörelseparti. Brukar skojas om att andra partier kan göra nya utspel utan att medlemmarna knorrar allför mycket. Medan centerrörelsen ställer sig med armarna i kors och frågar -varför då.:)
Motståndet i rörelsen mot SD och V är så grundmurat att det skulle bli väldigt svårt.

Om de haltar fram till valet och tar 2-3,9 procent av rösterna från högersidan som sedan inte räknas, så kan det vara vad som krävs för ett regeringsbyte. I antiliberalismens namn kapar de åt sig röster som gör att en mer liberal regering kan komma på plats. Och det är med ganska mycket sorg över tingens ordning som jag kallt konstaterar att en regering utan "Liberalerna" ledd av S med stöd av C, MP och V är väldigt mycket mer liberal än en regering med "Liberalerna" som kramar förbudsiver, kontrolliver, extremhögern och xenofobin. Oavsett om SD har plats i den regeringen eller inte efter valet.

Om de imploderar innan valet kanske de 2-3,9 procenten tillfaller i stor grad Moderater och Kristdemokrater istället.

Fast vi kan ju här konstatera att C inte kommer regera med V. Och då faller den "rödgröna" majoriteten. Eller ska de göra en "rödgrön" tidöregering ? Där 3 partier sitter i regering med stöd av det 4e men utan riksdagsledamöter ?
Då är det ju på Cs bekostnad för V kräver riksdagsmän som SD kräver det efter nästa val vid "vinst".

Så kan C verkligen tänka sej sitta utanför en S Mp och V regering men stötta dem ? (V har ju sagt att de INTE kan)

Som sagt den rödgröna sidan är som sagt allt annat än stabil...

Jag skulle inte klaga över en mittenregering med S, M och C. Sånt funkar i andra länder, sånt funkar i en del kommuner i Sverige så varför inte på riksnivå?

Därför att det just nu inte finns någon vilja att samarbeta över de gränserna. Sen hur de ser ut efter valet vet man ju inte. Men i dagsläget så skulle det som händer om M går ut med att de skulle samarbeta med S va att MÅNGA skulle byta från M till SD. Och det vill ju definitivt inte M. Då tappar de ju ännu mer än de redan gjort till SD. Så M kommer INTE innan valet ens andas att de kan tänka sej samarbeta med S...

Så kan C verkligen tänka sej sitta utanför en S Mp och V regering men stötta dem ? (V har ju sagt att de INTE kan)
Tandlös Ringkvist kan inte tänka sig att sitta i regering ihop med V och de kan inte tänka sig att stödja en regering där SD ingår. Vad V VILL spelar ingen direkt roll utan frågan ska ställas till Magdalena Andersson, och jag citerar Oskar Bohlin när han mötte vänsterextremisten Showan Shattak i SVT Aktuellt som ger tummen upp till hotfulla hembesök hos Politiker: Det går snart inte att ta del av vänsterpartisters inlägg i sociala medier utan att hitta bilder på Hamasflaggor och våldbejakande inslag. Det här är ett parti som just nu befinner sig väldigt nära vålds bejakande aktivism och den större frågan i sammanhanget som måste ställas till Magdalena Andersson - är hon beredd att plocka in de här figurerna i en regering........

Jag skulle inte klaga över en mittenregering med S, M och C. Sånt funkar i andra länder, sånt funkar i en del kommuner i Sverige så varför inte på riksnivå?
Men i Sverige funkar det inte eftersom M ochså är ryggradslösa, S visar tendenser till att bli en del ryggradslösa och så C som inte kan tänkas samarbeta med ryggradslösa

Det som kan bli riktigt kul på måndag om SM förlorar och L ministrarna lämnar regeringen så får ju Ulf K en möjlighet att visa på vad han går för genom att ersätta L ministrarna med typ 2 riksdagsledamöter från SD in i regeringen fram till valet

Med mer än 50 år i C-rörelsen tror jag att ett plötsligt vägskifte inte skulle fungera.

C är i stor grad ett folkrörelseparti. Brukar skojas om att andra partier kan göra nya utspel utan att medlemmarna knorrar allför mycket. Medan centerrörelsen ställer sig med armarna i kors och frågar -varför då.:)
Motståndet i rörelsen mot SD och V är så grundmurat att det skulle bli väldigt svårt.
För mig är det där med v både konstigt och nattståndet när det gäller c.

Dels för att där jag kommer från, förmår vi se folkrörelsegrejen som förenande, även när det är olika rörelser (möjligen väckelserörelsen undantagen). Och v är ju att betrakta som del av arbetarrörelsen. Har man inte den förmågan inom c, jag har den gentemot c.

Dels för att jag på det hela taget tycker att demoniseringen av v mest känns som att "folk", inte enbart centerpartister, av något slags skäl jag inte begriper tydligen behöver ett spöke på var sida om politiken. Vet inte om man känner sig mer balanserad då.

Plus, jag ser även kd, inte bara se, som helt uteslutna samarbetspartners för anständiga människor.

Tandlös Ringkvist kan inte tänka sig att sitta i regering ihop med V och de kan inte tänka sig att stödja en regering där SD ingår. Vad V VILL spelar ingen direkt roll utan frågan ska ställas till Magdalena Andersson, och jag citerar Oskar Bohlin när han mötte vänsterextremisten Showan Shattak i SVT Aktuellt som ger tummen upp till hotfulla hembesök hos Politiker: Det går snart inte att ta del av vänsterpartisters inlägg i sociala medier utan att hitta bilder på Hamasflaggor och våldbejakande inslag. Det här är ett parti som just nu befinner sig väldigt nära vålds bejakande aktivism och den större frågan i sammanhanget som måste ställas till Magdalena Andersson - är hon beredd att plocka in de här figurerna i en regering........
Du gör verkligen allt för att inte kunna tas på allvar. Kan vi höja nivån ett halvt snäpp och inte Trumpifiera debatten med barnsliga påhittade namn på politiker vi diskuterar?

Något som stör mig en del med nästa mandatperiod, oavsett vem som vinner, är att regeringen redan har använt upp pengarna.

När finanspolitiska rådet för inte så länge sedan utvärderade regeringens politik så konstaterade de ju att det finns väldigt lite pengar kvar för att bedriva politik framöver. Detta bland annat eftersom regeringen lånat pengar för satsningar och samtidigt sänkt skatten, budgetunderskottet beräknas därför bli enormt.

Eftersom regeringen inte brytt sig om att finansiera sin politik utan istället lånat från framtida budgetar blir reformutrymmet med andra ord mindre. "Någon annan" får ta regeringens nota. Så några stora förväntningar på ordentliga satsningar på de områden som Tidö försummat eller aktivt kört i botten under sin mandatperiod har jag egentligen inte ens om de skulle förlora det kommande valet.

Något som stör mig en del med nästa mandatperiod, oavsett vem som vinner, är att regeringen redan har använt upp pengarna.

När finanspolitiska rådet för inte så länge sedan utvärderade regeringens politik så konstaterade de ju att det finns väldigt lite pengar kvar för att bedriva politik framöver. Detta bland annat eftersom regeringen lånat pengar för satsningar och samtidigt sänkt skatten, budgetunderskottet beräknas därför bli enormt.

Eftersom regeringen inte brytt sig om att finansiera sin politik utan istället lånat från framtida budgetar blir reformutrymmet med andra ord mindre. "Någon annan" får ta regeringens nota. Så några stora förväntningar på ordentliga satsningar på de områden som Tidö försummat eller aktivt kört i botten under sin mandatperiod har jag egentligen inte ens om de skulle förlora det kommande valet.
Klassisk populism, man slösar bort pengarna, sedan skyller man på "de andra" för att pengarna är slut.

Jag tror mig också ha läst att det är ungefär så statsministerns cv ser ut rakt igenom.

Men nu har det ju varit så att när regeringen och SD lagt budgetförslag/budget och andra satsningar så har ju oppositionen hela tiden hävdat "det är otillräckligt", "mer pengar måste satsas" , "det är otillräckligt", "mer pengar måste satsas" , "det är otillräckligt", "mer pengar måste satsas" "det är otillräckligt", "mer pengar måste satsas". Så då får ju oppositionen skylla sig själva när dom sitter och kastar ur sig sånt och sen inte kan göra några satsningar själva vid ev ett regeringsskifte:laugh:

Det är ju problemet när allt handlar om att vinna nästa val. Varför var det så kallade folkhemmet framgångsrikt? För att vi hade ett parti som hann genomdriva idéer och tankar. Jag är alltså inte för en enpartilösning men numer är det bara valfläsk. Tidöregeringen har dock drivit det in absurdum imho. Jag bävar för hur långt åt höger samhället rört sig, även inom arbetarrörelsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka