Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men i Sverige funkar det inte eftersom M ochså är ryggradslösa, S visar tendenser till att bli en del ryggradslösa och så C som inte kan tänkas samarbeta med ryggradslösa

Nu tramsar du igen.
Jag tycker faktiskt Smoothi har en poäng.
De flesta partier agerar rätt ryggradslöst idag och har en otydlig ideologi.

F ö tror jag att ett samarbete mellan S och M hade haft bättre förutsättningar under Reinfeldt.

Det är ju problemet när allt handlar om att vinna nästa val. Varför var det så kallade folkhemmet framgångsrikt? För att vi hade ett parti som hann genomdriva idéer och tankar. Jag är alltså inte för en enpartilösning men numer är det bara valfläsk. Tidöregeringen har dock drivit det in absurdum imho. Jag bävar för hur långt åt höger samhället rört sig, även inom arbetarrörelsen.
Jag har lite svårt för tanken om folkhemmet, eller kanske inte själva tanken egentligen, utan mer hur man misslyckades med vissa aspekter av det i praktiken. Men det har kanske mindre med konceptet och mer med tidsandan att göra. Tanken på jämlikhet, att inte skilja på folk och folk, gällde inte riktigt för alla. Men visst fick man till en slags grund att stå på och det var helt klart en rätt så lyckad vision om ett något mer inkluderande välfärdssamhälle som gavs chansen att utvecklas över tid. Det är tråkigt att det nu monteras ned. Mycket enklare att avveckla sådant än att bygga upp igen.

Det är förresten, apropå folkhemmet, intressant hur SD använde sig av den idén under en period för att nu ha övergett den.

Du gör verkligen allt för att inte kunna tas på allvar. Kan vi höja nivån ett halvt snäpp och inte Trumpifiera debatten med barnsliga påhittade namn på politiker vi diskuterar?
Helt ok för min del.....gäller det även att kalla partier, dess väljare och tom. block för nazist, fascist, rasist?

Helt ok för min del.....gäller det även att kalla partier, dess väljare och tom. block för nazist, fascist, rasist?
Ja, det gäller öknamn för alla politiker, även de som driver politik med rasistiska, fascistiska eller nazistiska utgångspunkter och mål. Men politiken måste vi kunna tala klarspråk om och argumentera för och emot.

Om du tycker att Thand Ringkvist för en politik i sin roll som centerpartiets partiledare som karaktäriseras av ordet tandlös så kan du argumentera för det utan att använda öknamn.

Jag förstår inte det där med ”livsfarlig vänstergir”. När regeringen kramas med extremhögern är väl inget annat än en vänstersväng möjlig om man vill undvika fara för landet?

Sen är det ganska svårt att förstå vilka förslag som menas är livsfarliga? Kan någon förklara hur en regering med ett visst litet inflytande från V utgör fara? Vilka förslag kommer hamna på bordet som är farliga? Kommer vi inte i praktiken slippa de riktigt farliga förslagen för landet i en sådan situation, de där förslagen som handlar om att utvisa svenskar, om att sätta fler i fängelse, om att övervaka medborgare, om att använda godtycklig lagstiftning för att devalvera medborgarskap? Såna där på riktigt systemhotande förslag?

Jag förstår inte det där med ”livsfarlig vänstergir”. När regeringen kramas med extremhögern är väl inget annat än en vänstersväng möjlig om man vill undvika fara för landet?

Sen är det ganska svårt att förstå vilka förslag som menas är livsfarliga? Kan någon förklara hur en regering med ett visst litet inflytande från V utgör fara? Vilka förslag kommer hamna på bordet som är farliga? Kommer vi inte i praktiken slippa de riktigt farliga förslagen för landet i en sådan situation, de där förslagen som handlar om att utvisa svenskar, om att sätta fler i fängelse, om att övervaka medborgare, om att använda godtycklig lagstiftning för att devalvera medborgarskap? Såna där på riktigt systemhotande förslag?
Ja, det är så löjligt med den där ”livsfarliga” vänstergiren det pratas om, S är ju mer höger än någonsin dessutom så jag hade gärna sett en betydligt skarpare vänstersväng än till S för att det ska leda till något bra.

Ja, det är så löjligt med den där ”livsfarliga” vänstergiren det pratas om, S är ju mer höger än någonsin dessutom så jag hade gärna sett en betydligt skarpare vänstersväng än till S för att det ska leda till något bra.
Jag tycker det är löjligt när man inte på något sätt konkretiserar och/eller argumenterar för vari det farliga ligger. Det är som att man vill använda den amerikanska kommunistskräcken i vårt land - men om man vill argumentera för det - så får man nog just argumentera för det.

Jag tycker det är löjligt när man inte på något sätt konkretiserar och/eller argumenterar för vari det farliga ligger. Det är som att man vill använda den amerikanska kommunistskräcken i vårt land - men om man vill argumentera för det - så får man nog just argumentera för det.
Håller helt med.

Det är helt klart en strategi från högersidan. Att demonisera vänsterpartier (dvs i Sverige även MP) och utmåla dem som en fiende. Det är ju deras ända sätt, för om folk faktiskt hade insett vad vänsterpolitik är, så hade höger tappat ganska många väljare. Men det gör mig galen att högern så ofta kommer undan med det utan att någon synar påståeendet.

Det känns som att mycket av hur våra politiker verkar kommunicera idag, är direkt hämtat från Amerikas Förenta Stater, och deras "vi hackar bara på motståndarna, men tänker inte berätta något om vad vi vill uppnå med vår politik".

Håller helt med.

Det är helt klart en strategi från högersidan. Att demonisera vänsterpartier (dvs i Sverige även MP) och utmåla dem som en fiende. Det är ju deras ända sätt, för om folk faktiskt hade insett vad vänsterpolitik är, så hade höger tappat ganska många väljare. Men det gör mig galen att högern så ofta kommer undan med det utan att någon synar påståeendet.
Jag håller med, varför kräver ingen svar på vad de menar? Det är ju hopplöst.

Är det en spade, kalla det för spade.
Självklart! Men då gäller det ju att alla anser att en spade är en spade och inte att någon säger spade om en kratta.
Jag kallar rasister för rasister. Är det påhittat?
Ja det kan i allra högsta grad vara påhittat men mer troligt att du kallar någon eller något för rasist /rasistiskt är för att sätta etiketter för att markera avstånd än för att faktiskt själv behöva beskriva något konkret.

Ja, det gäller öknamn för alla politiker, även de som driver politik med rasistiska, fascistiska eller nazistiska utgångspunkter och mål. Men politiken måste vi kunna tala klarspråk om och argumentera för och emot.
Jag köper rakt av att undvika öknamn på politiker. Men då borde det och finnas en försiktighet med att slentrianmässigt kalla meningsmotståndare för “rasister”, “fascister” och “nazister”. Det är starka begrepp med historisk tyngd. Du tillhör bukes toppskikt när det kommer till att slentrianmässigt använda dig av fascist nazist, rasist kortet. Och på ditt inlägg verkar det inte som du är beredd att släppa de här korten heller.
Om du tycker att Thand Ringkvist för en politik i sin roll som centerpartiets partiledare som karaktäriseras av ordet tandlös så kan du argumentera för det utan att använda öknamn.
Men då måste samma princip gälla konsekvent. Att kalla politiska förslag, partier eller enskilda människor för “rasistiska”, “fascistiska” eller “nazistiska” är inte heller neutrala beskrivningar – det är starka värdeomdömen som kräver tydliga argument. Klarar du det? :sneaky:

Senast ändrad:

Det som är farligt är ju höga skatter och hämmandet av företagandet. Dessutom vill man ju inskräka människors rätt att tänka och själva välja vad som är bäst för familjen. Det ska staten sköta. Företag flyttar utomlands och individen ska vara beroende av staten. Marknadsekonomi och kapitalism ska inte finnas. Allt detta gör ju att det blir farligt.

Under den värsta sossetiden var ju mer eller mindre hela den svenska handelsflottan utflaggad och det lönade sig inte att arbeta och Astrid Lindgren fick betala 102% i skatt för sitt företagande.

Det som är farligt är ju höga skatter och hämmandet av företagandet. Dessutom vill man ju inskräka människors rätt att tänka och själva välja vad som är bäst för familjen. Det ska staten sköta. Företag flyttar utomlands och individen ska vara beroende av staten. Marknadsekonomi och kapitalism ska inte finnas. Allt detta gör ju att det blir farligt.

Under den värsta sossetiden var ju mer eller mindre hela den svenska handelsflottan utflaggad och det lönade sig inte att arbeta och Astrid Lindgren fick betala 102% i skatt för sitt företagande.
Vilka förslag från de rödgröna syftar till att begränsa människors rätt att tänka?

Jag köper rakt av att undvika öknamn på politiker. Men då borde det och finnas en försiktighet med att slentrianmässigt kalla meningsmotståndare för “rasister”, “fascister” och “nazister”. Det är starka begrepp med historisk tyngd. Du tillhör bukes toppskikt när det kommer till att slentrianmässigt använda dig av fascist nazist, rasist kortet. Och på ditt inlägg verkar det inte som du är beredd att släppa de här korten heller.

Men då måste samma princip gälla konsekvent. Att kalla politiska förslag, partier eller enskilda människor för “rasistiska”, “fascistiska” eller “nazistiska” är inte heller neutrala beskrivningar – det är starka värdeomdömen som kräver tydliga argument. Klarar du det? :sneaky:
Nä, jag kommer inte undvika att beskriva rasistisk, fascistisk och nazistisk politik med orden rasistisk, fascistisk och nazistisk. Men du gör helt rätt i att fråga mig om tydligare argument om du tycker att de är otydliga och "slentrianmässiga".

Jag vill verkligen inte att vi strävar efter neutrala beskrivningar när vi debatterar viktig politik. Jag vill istället ha in mer ideologi och tydliga värderingar i debatten. Jag tycker den har blivit infantiliserad genom att på något sätt låtsas som att man kan isolera sakfrågor från ideologi och värderingar, och tycka att man är bra liberal när man får igenom en sakfråga genom att släppa sina värderingar och acceptera helt omvänd politik i flera andra viktiga frågor.

Nej, vad det livsfarliga skulle vara när s är hängivna anhängare av "stram flyktingpolitik" är oklart. Snarare råder ju en skriande brist på politiska förslag som skiljer sig från Tidölagets.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka