Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä inte det heller. För det visar att, som debatten utformades, så gillade MP förslaget i sig men hade invändningar på vissa punker som man ville ha med men inte fick. Därmed lade man ner sina röster istället för att rösta NEJ
Precis.

Alltså var dom emot förslaget som helhet. Annars hade de ju röstat JA.

Är det Birgitta Ohlsson som leder C nu eftersom hon uttalar sig om vilka regeringsalternativ hon kan tänka sig? Men vi lägger det åt sidan nu för L är viktigare nu. Nu verkar det som sur liberalerna vill knuffa fram Cecilia Rönn framför sig för att ta smällen om det går åt fanders. Men hur liberalt är läget i L egentligen? Det är hot om avgångar, hot och bojkott mot att delta på landsmötet, och nån sa att det ser ut som rena rama Nordkorea??? Vem är det som håller i partipiskan i L egentligen? Eller finns det 2 partipiskor som viner i luften? Men det börjar drar ihop sig för vargarna börjar nu springa i ring och slicka sig om munnen för att snabbt gå till anfall efter söndagens möte. Här finns det möjliheter att kapa åt sig både makt och välbetalda jobb

Ett långtgående påstående! Kan du peka på beslut där Sverigedemokraterna vill “eliminera statistik” i syfte att dölja rasism eller ojämställdhet?
Ja egentligen varenda beslut som SD tagit. Migrationen ökar generellt sett inte brottsligheten. Invandare är inte mer brottsbenägna.

"Att utifrån den befintliga forskningen dra någon slutsats om migrationens nettoeffekt på brottsligheten i Sverige under modern tid låter sig dessvärre inte göras."
https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-05-16-migration-och-brott

Problemet är att högutbildade varnas att söka sig till Sverige pga invandringspolitiken. Vem vill flytta till ett land där ens barn utvisas när de fyller 18?
Jag förstår dem. Även personer som går forskarutbildning i Sverige och som kommer från "utanför EU" har problem med att få stanna utbildningstiden ut.

1773943778484.webp

Inte ryggradslösa enligt "rödgröna" väljare, men de har ju ingen röd tråd. Så hur de ska få ihop en vettig konstellation är ju fortfarande frågan inför hösten.

Visa bifogad fil 182729

Inte ryggradslösa enligt "rödgröna" väljare, men de har ju ingen röd tråd. Så hur de ska få ihop en vettig konstellation är ju fortfarande frågan inför hösten.
Men vad tycker då Nooshi om att Birgitta Ohlsson kommer och är auktoritär och säger att Vänsterpartiet ska hålla så långt borta från makten som möjligt, när Nooshi för länge sedan kräver att få sitta i den röd/gröna sörjans regering?

Ja det är fegt o ryggradslöst. Sitt kvar och smit inte undan. Problem är till för att lösas. Hjälp dina partikamrater istället. Det är långt kvar till söndag
Nu svarar jag utan att ha läst resten av tråden. Priset på ett personligt plan är otroligt högt när man är så synlig som Jan är. Är det någon han INTE är så är det ryggradslös. Tvärtom. Finns få personer jag tänker har så mycket ryggrad som Jan. Fler borde vara som honom.
Någonstans går gränsen för vad man klarar. Rikta ilskan mot SD-svansen som hotar och hatar istället. Imponerande hur mkt ilska en sådan här sak kan väcka hos folk ute i stugorna.

Jag har länge funderat om jag inte bara borde sätta den här tråden på ignore för min mentala hälsas skull men har väl någon form av självskadebeteende ändå, för här är jag…

För er som inte vet är jag en av de där ”surliberalerna” (för att citera @Smoothi ) som vill att mitt parti ska ta en annan väg på söndag. Man kan ha många tankar och funderingar runt tidö (och tro mig, jag har många) men jag har valt att stanna för att jag ändå trott det är bättre att försöka förändra från insidan och om inte de socialliberala stannar kvar och kämpar kommer allt svänga mycket snabbare.

De personer några av er raljerar över är mina vänner. Jag är stolt över att ha samarbetat med Jan Jönsson i flera år. Jag lider med honom över allt hat och hot han får. Ni fattar inte vad det tär på en person.

Jag får (än så länge) inga hot den här veckan. Men otroligt mycket hat. Mail från helt okända personer om att jag är dum i huvudet. Personer som bara sett mitt namn i media och som tycker det är fritt fram att maila mig bara för att säga det. Personer som hånar i kommentarsfälten på sociala medier. Som ett exempel har en av våra lokala nyhetsmedier stängt av möjligheten att kommentera en nyhet med mig pga kommentarerna som kom.

Det är inte synd om mig och många har det otroligt mycket värre. Jag ber er bara att tänka över hur man uttrycker sig om människor man inte känner. De kan finnas var som helst och läsa och höra vad som skrivs/sägs. Och ni kan tycka att man får ta det om man gett sig in i leken. Men bakom rubrikerna och nyheterna är vi bara människor. Kritisera gärna politiken, kritisera gärna sakfrågorna. Men håna inte personerna med öknamn eller nedsättande kommentarer.

Med det sagt så tycker jag ofta det är intressant att läsa era diskussioner, ni är ett helt gäng som är kloka och engagerade och duktiga på att skriva! Jag uppskattar duktiga debattörer, oavsett sida!

Ja egentligen varenda beslut som SD tagit. Migrationen ökar generellt sett inte brottsligheten. Invandare är inte mer brottsbenägna.

"Att utifrån den befintliga forskningen dra någon slutsats om migrationens nettoeffekt på brottsligheten i Sverige under modern tid låter sig dessvärre inte göras."
https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-05-16-migration-och-brott
Jag har läst länken och så här står det:
Det står att effekten av migration är blandad och varierande, inte entydigt neutral. På gruppnivå visar forskningen i Europa/Norden att utrikesfödda i genomsnitt är överrepresenterade i brott (även efter vissa kontroller).
Och visst - samtidigt visar andra studier ibland ingen effekt, ibland minskad brottslighet
Summa sumarum: Det är för förenklat att säga att migration inte ökar brottsligheten eller att invandrare inte är mer brottsbenägna. Som jag tolkar texten så beror det på kontext, grupp och metod.

Regeringen vill ha "fin" arbetskraftsinvandring. Högutbildade. Och omöjliggöra att folk flyr till Sverige och löser livet med ett mindre "fint" jobb, tex i äldreomsorgen.
Vi har arbetslösa svenskar som flytt hit och mycket väl kan jobba inom äldreomsorgen eller förövrigt inom alla de enkla jobb inom restaurang, städ, taxi, flytt osv. Det behöver vi inte ta in nya människor för att fylla upp. Inte i nuläget i alla fall

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka