Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan aldrig lägga något ansvar på någon annan i politiken.

Nooshi misslyckas med att få vara med i gemenskapen.
Hennes misslyckande.
Politik handlar om att vara populär.

Jag tittar på "Förädarna" för att studera de mänskliga reaktionerna och relationerna i ett tävlingssammanhang.
Vilket ju politiken är hela tiden.
Det är ingen tillfällighet att vissa deltagare är just f.d. politiker.

Vi kan där jämföra med Julia Franzén som hade hela sammanhanget klart för sig.
Men som "blond bimbo" som skriker och lever rövare så förlorar hon ändå.
Är det då de andra medtävlandes fel att hennes strategi inte fungerade?
Jag tycker inte att jämförelsen med Förrädarna är schysst. Det spär bara på politikerföraktet med sådana jämförelser. Förrädarna är ett spel där det med diverse fula knep och lögner gäller att vinna ett spel där man vinner pengar. Politiken handlar om att samarbeta för att få genomföra sina idéer.

Själv tror jag nog att det är för tidigt att kalla Vs strategi för ett misslyckande. Dadgostar har ett stort förtroende bland väljarna och många verkar vilja rösta på V. Att liberalerna lyckas samarbeta med andra har inte så stor effekt om det innebär att man raderas ut som parti. Det om något, är ett misslyckande; även om man lyckas samarbeta med andra.

Jag har inte sett den reality-tv du nämner, så jag har svårt att säga nåt om den.

Jag tycker du dels ska chilla med bimboretoriken, dels vara försiktig med att dra paralleller mellan den du kallar bimbo och V:s partiledare.
Då tycker jag att du skall göra det.
Den finns fri på TV4.
Just det avsnittet där Julia blir utröstad är intressant om man är intresserad av människor och hur de fungerar tillsammans.

Det var för att beskriva de andra deltagarnas förutfattade meningar om Julia som jag använde ordet Bimbo.
De var så de såg på henne vilket gjorde att hon inte blev hörd när hon har rätt.

Det är en fälla som man kan falla i som politiker.
Ebba har varit där.

Jag tycker inte att jämförelsen med Förrädarna är schysst. Det spär bara på politikerföraktet med sådana jämförelser. Förrädarna är ett spel där det med diverse fula knep och lögner gäller att vinna ett spel där man vinner pengar. Politiken handlar om att samarbeta för att få genomföra sina idéer.
Nu är du väldigt naiv faktiskt.

Jag har sett värre saker än det där inom politiken.

Ja det är vad jag säger.

Arga Andersson är just väldigt arg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ex-kollegan-om-magdalena-andersson-folk-ar-lite-radda-for-henne

Morgan Johansson anses som inkompetent av andra partier.
https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-avgors-morgan-johanssons-ode-folj-misstroendeomrostningen

Anders Ygeman anses som en säkerhetsrisk efter Transportstyrelsens IT-upphandling.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-detta-har-hant
Nu skulle vi ju inte använda öknamn på människor. Att kalla Magdalena Andersson för arg är retorik från högerhåll. Kvinnor försöker man ofta trycka ner genom att kalla dem arga som något negativt, kanske till och med okvinnligt, och det får man ju inte vara. Män som visar ilska bemöts helt annorlunda.

Då tycker jag att du skall göra det.
Den finns fri på TV4.
Just det avsnittet där Julia blir utröstad är intressant om man är intresserad av människor och hur de fungerar tillsammans.

Det var för att beskriva de andra deltagarnas förutfattade meningar om Julia som jag använde ordet Bimbo.
De var så de såg på henne vilket gjorde att hon inte blev hörd när hon har rätt.

Det är en fälla som man kan falla i som politiker.
Ebba har varit där.
Nej, det vill jag inte. Vad är det här för diskussion? Jag förstår inte och jag gillar det inte.

Nu skulle vi ju inte använda öknamn på människor. Att kalla Magdalena Andersson för arg är retorik från högerhåll.
Det är en snabb illustration av hur Magdalena Andersson uppfattas av andra.

Lättare och kortare att skriva än.
"Magdalena Andersson uppfattas som arg och snäsig av andra partier i Riksdagen.".

Men byt gärna ut min text mot det om det känns bättre.

Det är en snabb illustration av hur Magdalena Andersson uppfattas av andra.

Lättare och kortare att skriva än.
"Magdalena Andersson uppfattas som arg och snäsig av andra partier i Riksdagen.".

Men byt gärna ut min text mot det om det känns bättre.
Det uppmanades i trådstarten att inte använda öknamn. Det finns ingen ursäkt för det. Att det skulle vara lättare och kortare att skriva är inte ett godtagbart argument.

Det är en diskussion om hur en Politikers framtoning påverkar valresultat och andra partiers vilja att samarbeta med politikern i fråga.
Jag tycker att det är väldigt mycket dina personliga åsikter blandat med respektive politikers politiska motståndares mycket medvetna strategier att utmåla vissa politiker på ett visst sätt.

Det finns en ganska obehaglig tradition inom flera partier, inte minst M, att rikta ett starkt hat mot politiska motståndares personer. Det slutade inte med Palmehatet.

Jag tycker att det är väldigt mycket dina personliga åsikter blandat med respektive politikers politiska motståndares mycket medvetna strategier att utmåla vissa politiker på ett visst sätt.
Ibland avkrävs jag på mina egna åsikter och ibland så skall det vara korrekt fakta
Jag försöker att balansera mellan det.

Så ja, det är korrekt uppfattat.

Nu är du väldigt naiv faktiskt.

Jag har sett värre saker än det där inom politiken.
Nej, jag upplever inte att jag är naiv. Jag är fullt medveten om att det är en del fulspel i politiken. Jag har bland annat sett det inom framförallt ett av partierna här i min kommun. Men min uppfattning är ändå att politiken inte går ut på att genom fulspel och lögner lura tillskansa sig egna fördelar på bekostnad av andra.

Nej, jag upplever inte att jag är naiv. Jag är fullt medveten om att det är en del fulspel i politiken. Jag har bland annat sett det inom framförallt ett av partierna här i min kommun. Men min uppfattning är ändå att politiken inte går ut på att genom fulspel och lögner lura tillskansa sig egna fördelar på bekostnad av andra.
Jo du är naiv.
Alldeles för många politiker ägnar sig alldeles för mycket åt att berika sig själva på olika sätt.

Vi hade ett Moderat exempel på det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e80neM/forundersokningen-laggs-ner-mot-bengtzboe

Ibland avkrävs jag på mina egna åsikter och ibland så skall det vara korrekt fakta
Jag försöker att balansera mellan det.

Så ja, det är korrekt uppfattat.
Jag förstår hur du menar, men du uttrycker dig som att det är fakta och du blandar någon sorts inifrån-info med länkar på ett förvirrande sätt. Det är också så att det finns en tendens att utmåla särskilt kvinnliga politiker som "arga" eller "skrikiga". Så gjorde exempelvis Trump mot inte bara Hillary Clinton, utan även mot andra kvinnor som gick honom emot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund