Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om folk vill köra så kör man. Jag HATAR överförmynderi. Ingen ska kontrollera vad jag gör eller inte gör, hur mycket jag kör, går eller cyklar.
Exakt! hopplöst överförmynderi att hindra folk att cykla genom att alltid underlätta för bilen. Jag tycker precis likadant! Alla trafikslag, gå, cykla, bil ska få samma möjligheter att ta sig fram! så kan man välja. För att inte tala om tåg, bil, flyg, totalt överförmynderi att subventionera flyget och bilen men inte tåget, så att jag inte kan välja precis som jag vill!

Och så blir faktiskt Magdalena Andersson aktuell igen.
Eftersom att det är en fråga för någon regering att lösa.

Naturligtvis måste det vara möjligt att cykla och gå.
Man kan inte stänga av för andra trafikslag än bilar.
Men ofta, dock inte alltid, finns det alternativa vägar.
Jo men det är orättvist av en cykel att behöva ta en lång alternativ väg när en bil har en kort direkt väg tycker jag. Speciellt iom att en kilometer hit eller dit gör en hel del för en cykel.

Åh nej. Jag tyckte väldigt bra om Annie Lööf faktiskt, sen kom "hennes" politik i vägen för henne. Som "äta skon" mm... Men som person hade jag inget emot henne alls. Hon hoppade på ett drev som hon inte klarade av. Har inget emot Ebba Busch heller. Förstår faktiskt inte varför Ebba får så mkt skit.

Cs nya partiledare (alla) är ju mer eller mindre enligt mej inget att hänga i gran. Men det är mer hur de framställs i media kanske ?

OM man saboterar för svenska samhället OAVSETT vilken "ideologi" så ska man kanske tänka "om jag blir straffad för det här får jag stanna i Sverige då? Är svaret "Nej - du får inte stanna i Sverige om du begår brott i Sverige" så kanske man ska överväga om det är värt det som forskare/bagare/byggnadsarbetare att riskera att bli straffad för brott.
Jag vet att många här tycker "vissa brott" är bättre än andra, jag tycker detsamma. Jag anser tex inte hastighetsböter är lika illa som sabotagebrott. Men om man begår upprepade hastighetsöverträdelser blir man av med körkortet. Man får alltså ett medvetet val att "köra för fort - bli av med körkortet" eller hålla hastigheten.
Detsamma gäller "jag vill stänga av E4 för miljöns skull" vilket bara där är en paradox för vad händer när de gör det ? Jo det står x bilar stilla på tomgång i stället - väldigt osmart. Hjälper det ens deras "sak" ? NOPE. Så vill man då sabotera och riskera åka ut ? Eller ska de välja att använda sina kunskaper inom det området och använda dem där ?
Så ingen demonstrationsrätt för Svenskar eller personer som bor i Sverige?
Som det är nu straffades inte de som satt på motorvägen. Men det vill ju regeringen och SD ändra på.

Jag är EMOT konstiga "vi ska förstöra för er så ni ser hur ni förstör"... När en annan blir grinig över att det förstörs i "ideologiska" syften så är man fel ute ? Men när SD vill behålla svenska traditioner och därmed flaggar för islam som brer ut sej som en löpeld så är det Fel ? JAG ser likheter i dessa "ideologier" de gäller bara olika saker.

Jag har inte fått intryck av att det finns några svenska traditioner som SD vill behålla. De vill inte ha svenskt klimat, svensk typ av regering (kvittning, remisser) svenska museer eller svensk biologisk mångfald.

De som kämpar för miljön är miljöaktivister = Såklart jättebra OAVSETT vad de gör (obs ironi från min sida för jag tycker INTE det)
Ja självklart jättebra, helt oironiskt från min sida sett! Stor beundran och högaktning!

De som kämpar för att se till att Islam inte ska börja få bestämmande rätt i Sverige = Rasister. (nej det är de inte, de vill se till att vi behåller vår Svenska ideoligi)
Med det sagt så hade jag sagt samma om ALLA religioner. Jag anser inte att sagoböcker ska bestämma hur vi lever.
Mot religionsfrihet alltså? Det låter Sovjetiskt. Som sagt SD gillar Ryssland.

5 kilometer är den sträcka som omtalas i forskningen, jag tror det skrivits ganska många gånger i den här tråden.

Färden som förespråkas går till skolan eller jobbet.

5 kilometer tar ca en kvart för en medeltjock damherre i medelåldern och ca 7 minuter för en tonåring med hygglig kondis (vilket tonåringen får efter några turer).

Barn väl kan cykla själva till skolan från det att de är runt 9 och mången hyggligt hurtig 80 åring cyklar gärna.

Har man mycket dålig balans osv är det många som cyklar trehjuling eller åker permobil.

Sedan finns det ju fler andra som också skulle kunna tänka sig cykla rent av tex 7 kilometer eller har elcykel och tycker det är njutbart att cykla 1,5 mil, men det är ju inte sådana sträckor man brukar räkna på.

Ett projekt nämnt i en lokalradiostation tex handlade om att få personer som hade runt 3 kilometer till jobbet att cykla istället för köra bil.
5 km på 7 minuter? Nog för att en tränad tävlingscyklist kanske klarar det, på landsväg eller motsvarande, så tror jag det inte är många i stadstrafik som kan hålla en snitthastighet på 43 km/h.

Trots att jag cyklar till och från jobbet varje dag, 6,5 - 7 km enkel sträcka, så ligger min medelhastighet på ca 20 km/h.

Och då måste jag ju fråga. TROR DU på riktigt att det vi gör i Sverige räddar Sveriges klimat ? Du menar att det spelar ingen roll vad länder på andra sidan jordklotet gör ? När vi dessutom är bäst i Europa redan (enligt L ministern i tv4 i Efter fem idag) ....

Jag undrar genuint ! För så naiv kan man väl ändå inte va ?

Tror du på klimatförändringar? Tycker du att Sverige ska skjuta över allt ansvar för svenska klimatförändringar på andra länder?

Och nej, Sverige är inte bäst i Europa.

https://www.naturvardsverket.se/om-.../2025/april/mer-kravs-for-att-na-klimatmalen/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...us-klimatmal-framtida-generationer-far-betala

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-sverige-missar-klimatataganden-inom_hd11141/

Enligt regeringens egna beräkningar är Sverige på väg att missa samtliga nationella klimatmål och åtaganden till EU. Detta riskerar att medföra betydande kostnader för svenska skattebetalare. De medlemsländer som inte uppfyller sina klimatmål till 2030 kan enligt EU:s regelverk bli tvungna att kompensera detta genom att köpa överprestationer från andra medlemsstater. Hur stora dessa kostnader kan bli för Sverige har regeringen ännu inte redovisat offentligt.

https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/klimatpolitiska-radet-ger-regeringen-skarp-kritik/

https://www.wwf.se/klimat/klimatforandringar-i-sverige/

https://www.naturvardsverket.se/amn...ngar/klimatet-i-framtiden/effekter-i-sverige/

Jag skulle kunna lägga in hur många länkar som helst om Sveriges erbarmliga sk klimatpolitik och att Sverige kommer missa klimatmålen och därmed riskerar att betala miljarder i böter till EU.

Earth Overshoot day är det datum, 4 april, när Sverige börjar leva över sina tillgångar. Med nuvarande konsumtion och livsstil behövs det nästan tre jordklot om alla levde som svenskar. Men vi har inget ansvar att minska våra utsläpp?

1779980908812.webp

Ja det är lite av en bitter upptäckt, att de M har en tendens att slösa stadsskuld och S att lägga till i ladorna, rent statistiskt sett, tyvärr. Det blir så konstigt när partierna säger att det är precis tvärtom.

Just nu är ju slöseriet oerhört på bensinskatterna och matmomsen. Rena skräcksynen.

Trump innehar ju nu faktiskt ett rekord bland republikaner btw. Trots att republikanerna har varit riktigt riktigt duktiga på att drypa ut pengar ur alla fönster sedan många år tillbaka. Medan Demokraterna brukar hämta in.

Mnja tycker det ser ut som att statsskulden stiger och sjunker rätt lika under de olika regeringsförhållandena. Inget som direkt sticker ut. S hade den högsta noteringen dec 2015. Men det sjönk ju rätt snabbt ändå. Inte ens april 2026 är någon "hjälp vår statsskuld är så hög" topp...

Glömde källan: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsskulden_1209527.html

1779983788515.webp

Men det är märkligt att det alltid är islam du återkommer till när du pratar om religioner som inte ska breda ut sig eller som på olika sätt är dåliga, sen slänger du in att du är emot alla religioner, men varför är det då bara islam du har som exempel?

Därför att Islam ÄR ett pågående hot i Sverige.

https://riks.se/debatt/weimers-s-hy...qXfew2xZlMyX2sBLJX_aem_s7Xt0aaBmHoul1G6fM_0qg

Han börjar den artikeln med :

Plågandet av djur ska inte hyllas och firas med festival. Men denna vecka firas tortyrfestivalen Eid al-Adha inte bara i den muslimska världen utan även i Sverige.

Malmö stad har beviljat ABF en halv miljon för att ordna eid-fest medan Göteborgs stad hedrar djurtortyren med kulturkväll och konsert i samarbete med bl.a. Islamic Relief.

Jag tar mig friheten att sätta ihop uttalanden både från mig själv och andra för att hålla styrkursen.
Oj, du har aldrig hört talas om nazister som hatar judar?
Det jag ser på gatorna är ihållande judehatande pro Hamas demonstranter. De känns igen på att de bär våldtäktssjalar om halsen eller heltäckande om ansiktet. De har en våldsam attityd, aggressiva och de har samma våld bejakande och antidemokratiska hållning som de nazistiska demonstrationerna.
Jovisst finns det nazister som är ett hot mot judar Hat från en stor grupp =stort hot mot de som hatas....det tänker jag vi är överens om?
Jag vet inte vad en våldtäktssjal är så har svårt att bemöta detta. Det låter ju inte särskilt trevligt, men det jag vände mig emot var att de enda som hatar judar är ”hamaskramare” eller vad nu ordet var.
Det fetade: Som sagt........ det är inte bara Hamaskramare och deras nyttiga idioter som hatar judar, någon liten grisnasse i gömmorna finns det nog. Men just nu känns nassarna som ett minimalt hot mot judars frihet i Sverige, i Europa och i Världen....Eller?
Sjalen har gått under benämning palestinasjal, den har tyvärr blivit kidnappad och står nu för hot om våld och våld om av de demonstranter som bär den.
Jag tolkar absolut inte palestinasjalen som något annat än stöd för Palestina.
Hamas har stort stöd av palestinier och nyttiga idioter så "stöd för palestina" är både direkt och indirekt stöd för Hamas.
Nej, det har den inte. Jag bär palestinasjal ibland, jag märker ingenting av det du påstår här. Min 89 år gamla pappa bär palestinasjal ibland, han med, han har inte sagt ett ord om negativa attityder, absolut inget som ens snuddar vid terror eller våldtäkt.
Ehh Jo "palestinasjalen" har blivit kidnappad av Hamasanhängare och nyttiga idioter som inte begriper bättre, precis som nassarna kidnappade den svenska flaggan på 90 talet.
Att symboler "kidnappas" innebär att extremistgrupper använder nationella symboler för att främja en exkluderande och antidemokratisk ideologi. Den dagen bärare av våldtäkts sjalen väljer att ta tillbaka den som den symbol den tidigare stod för dvs. palestiniernas frihet och för en tvåstatslösning och på allvar gör upp med hamasanhängare /aktivister inom palestinarörelsen så kanske den kan räddas. Precis som när svenska flaggan blev kapad av nassar så ledde det till en debatt om att "ta tillbaka" svenska flaggan som en symbol för demokrati, jämlikhet och hela det svenska folket. Jag befarar att palestinasjalens befrielse från terrorister kommer dröja...........

Hur ser klimathotet ut ? Hur påverkar det din vardag ?
Torrare vårar och somrar, kortare vintrar, mer störtregn med översvämningar, kommunen planerar vattenavrinningsplatser för att hantera såna översvämningar och publicerar kartor över områden som riskerar översvämningar, fåglar som jag tidigare såg bara nere i Skåne finns häruppe nu, mer skogsbränder, sämre skördar pga kombon av torka och störtregn, vi har kraftigare stormar så att flygtrafiken leds om. Typ så

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund