Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast som det ser ut nu så får S ihop en regering med miljö och terror hyllande aktivister / islamister. Lyssnade på en mycket entusiastisk Dagostar som menar att de äntligen kan ta i tu med rika människor och köra svenska företag i konkurs. Men EN sak jag faktiskt håller med henne om till 100%!! Det är var när hon sa: Vi kommer äntligen att kunna göra upp med privata skol och vård cirkusen och få bort de enorma vinsterna. Det vill jag med. Dock ställer jag mig tveksam till om MP är beredd att göra upp med gröna företag som mjölkar skattepengar......

Miljöhyllande aktivister? Å nej.

Länka gärna till där Dadgostar vill köra företag i konkurs.

(De vill väl för övrigt du också, om du är emot privata friskolekoncerner? Det är verkligen jag också, för övrigt. Sen tror jag att du vet att MP:s syfte med friskolor inte har varit detsamma som exempelvis vissa av partierna på högersidan, dvs. att kunna generera enorm vinst.)

Min alldeles egna SVT valkompass antyder att
(1) C och V är inte mil från varandra.
(2) C, MP och V får gärna vara i regering med S-mandat som passivt stöd. L är också välkomna tillbaka till den liberala sidan om de lyckas knåpa ihop nåt mandat.
(3) Om inte politikerna kan lösa det så måste jag steppa in och lösa knuten.

:grin:

Visa bifogad fil 186414
Du kanske kan få bli bisittare till talmannen?

Du är ju tydlig med att du är moderat. Du gillar inte Magdalena Andersson, och du menar att M-topparna inte gör det heller.

Jag har jättesvårt att tycka att det är ett problem.

Du föreslog Amanda Lind som ministerkandidat. Hon är miljöpartist, så det är rimligen inte aktuellt i S. Jag förstår att du inte menar det så här, men det är svårt att komma ifrån att hela grejen med "Arga Andersson" och att hon är "illa omtyckt" åtminstone delvis beror på att hon är kvinna. Hon kanske inte smilar in sig.

Det blir extra tydligt när du beskriver Kristersson som en slarvig men charmig jättebebis som menar väl men dessvärre råkar göra fel ibland.
Apropå det här med kvinnor, eller snarare, apropå det här med hur kvinnor bedöms: är det inte ganska lugnt kring Amanda Lind?

Och är det inte ganska förvånande?

Det här är mycket rimligt. Vilken mardröm det vore att ha SD-personer på ställen där de är direkt ansvariga för säkerhetspolitiken. https://www.tv4.se/artikel/qBYclGYr...n-maste-avskaerma-sd-fran-saekerhetspolitiken

Texten handlar om att S kräver att Kristersson ska utesluta SD från inflytande över utrikes- och försvarspolitiken.

Ni som hävdar att SD inte alls är Rysslandsvänliga, kan ju läsa artikeln. I texten finns flera exempel på när SD i närtid varit precis det (eller aningslösa, vilket är lika illa).

(2) C, MP och V får gärna vara i regering med S-mandat som passivt stöd. L är också välkomna tillbaka till den liberala sidan om de lyckas knåpa ihop nåt mandat.

Visa bifogad fil 186414

Visa bifogad fil 186414
Intressant! Så ser det ut när man faktiskt drar åt mitten, tror jag. Den "mitt" som för närvarande ligger åt vänster, pga den sammanlagda förskjutningen åt höger.

Jag fyllde i min. Jag var inte så petig, utan svarade på nästan allt med de mest negativa eller positiva svaren, samt råkade kryssa i fel vid frågan om tandvård för unga.

Om alla röstar som jag blir det enkelt för talmannen.

Bifogade filer

• Screenshot_20260610_100055_Samsung Browser.webp
    Screenshot_20260610_100055_Samsung Browser.webp
    16,2 KB · Visningar: 46
Apropå det här med kvinnor, eller snarare, apropå det här med hur kvinnor bedöms: är det inte ganska lugnt kring Amanda Lind?

Och är det inte ganska förvånande?
Det är intressant. Men är det inte snarare så i fallet med MP att det är hela MP som bedöms snett och nedvärderande, inklusive Daniel Helldén? Jag tycker att MP i högre utsträckning än andra partier får ta emot glåpord och anses vara "oseriösa" i allmänhet.

Du är ju tydlig med att du är moderat. Du gillar inte Magdalena Andersson, och du menar att M-topparna inte gör det heller.
Ja precis så.
De känner ju henne via just politiken.

Du föreslog Amanda Lind som ministerkandidat. Hon är miljöpartist, så det är rimligen inte aktuellt i S.
Hon har varit minister förut och gjort ett bra jobb.
Dock tycker vi inte lika i sak, men hon kluddar åtminstone inte till det.

Jag förstår att du inte menar det så här, men det är svårt att komma ifrån att hela grejen med "Arga Andersson" och att hon är "illa omtyckt" åtminstone delvis beror på att hon är kvinna. Hon kanske inte smilar in sig.
Nej det är faktiskt trots att hon är kvinna.
Även kvinnor kan vara svåra att ha att göra med.
Könet skyddar inte mot det.

Det har funnits utmärkta kvinnliga partiledare som enkelt har gått att samarbeta med.
Maud Olofsson
Maria Wetterstrand
Annie Lööf
Maria Leissner

För att nämna några.

Det blir extra tydligt när du beskriver Kristersson som en slarvig men charmig jättebebis som menar väl men dessvärre råkar göra fel ibland.
Ja han är jättetrevlig och så även hans fru.
Men nu har de nog slarvat bort sig totalt.

Man gör inte privata affärer i sin roll som politiker.
Oavsett vilken nivå man befinner sig på.
Och man ägnar sig inte åt tvivelaktiga religiösa strömningar.
Oavsett parti eller nivå.
Så det senaste kan jag inte sympatisera med alls.

Vi får se hur det här kommer att gå.
Det är respektlöst mot alla som jobbar hårt i partiet att göra så som paret Kristersson - Ed nu har gjort.

Har testat valkompasserna hos både Svt och DN nu. Resultatet blev Mp, V, C hos Svt, medan DN gav C, Mp, V som toppkandidater. Kd och Sd föga förvånande tvärsist hos båda.
Har alltså inte heller jättesvårt att se en regering där samtliga rödgröna samarbetar, om de bara inser de själva. När det gäller V upplever jag att de egentligen vill göra en massa sympatiska saker som kostar pengar, men struntar i att det måste finnas välfungerande företag som anställer och utvecklas för att de där pengarna och arbetstillfällena ska skapas. Risken för att de lyckas införa strikt planekonomi om de får ett par ministerposter i en regering som domineras av S/C/Mp/L bedömer jag dock som obefintlig.

Ja som sagt, "vi" får välja vilket land som helst medan "dem" får inte det (då de uppenbarligen inte får välja Sverige).
Jag tror inte att det finns något om att vi skall välja ett annat land.
Utan "vi" skall stanna där vi är.
Sverige är ju bäst enligt det "vi'et".

Ja precis så.

Det har funnits utmärkta kvinnliga partiledare som enkelt har gått att samarbeta med.
Maud Olofsson
Maria Wetterstrand
Annie Lööf
Maria Leissner

För att nämna några.

Ja han är jättetrevlig och så även hans fru.
Men nu har de nog slarvat bort sig totalt.

Man gör inte privata affärer i sin roll som politiker.
Oavsett vilken nivå man befinner sig på.
Och man ägnar sig inte åt tvivelaktiga religiösa strömningar.
Oavsett parti eller nivå.
Så det senaste kan jag inte sympatisera med alls.

Vi får se hur det här kommer att gå.
Det är respektlöst mot alla som jobbar hårt i partiet att göra så som paret Kristersson - Ed nu har gjort.

Min uppfattning är inte att Magdalena Andersson är svår att samarbeta med. Min uppfattning är att hon är ödmjuk inför andras åsikter, tydlig med sina förväntningar och gärna berömmer människor i sin närhet.

Min uppfattning är inte att Magdalena Andersson är svår att samarbeta med. Min uppfattning är att hon är ödmjuk inför andras åsikter, tydlig med sina förväntningar och gärna berömmer människor i sin närhet.
Så trist för henne att hennes kollegor i riksdagen inte tycker likadant.
Det är ju dem hon skall arbeta tillsammans med i en koalition.

Så här långt så har sd's väljare inte ryggat för att partiföreträdarna begår brott. Det är ett intressant fenomen. Sd är det parti som skriker högst om lag och ordning. Men de har själv flest kriminella i sina led och väljarna bryr sig inte när partiets företrädare begår brott. Så jag tror inte att den här nya skandalen kommer att påverka opinionen. Sd's väljare har normalt en väldigt liberal inställning till att partimedlemmar är kriminella eller korrumperade.

SD:s röstare har också högst andel arbetslösa, utförsäkrade och bidragsberoende. Det stoppar dem inte från att rösta på ett parti som i princip slänger ut dem på gatan. Så att de struntar i korruption och brottslighet hos sina folkvalda är näppeligen förvånande. Det är vad som händer i populistiska partier. Likt kulter kan inte ledarna göra något fel, allting är media och hemliga vänstereliters fel. Såsom den bastion av politisk extremism som är SVT.

Ja precis så.

Maud Olofsson
Maria Wetterstrand
Annie Lööf
Maria Leissner

För att nämna några.
Men det finns ju en hel del forskning som visar att synen på kvinnliga och manliga ledare skiljer sig åt. Jag menar alltså inte att du, personligen, tar med könsfaktorn när du tänker på Magdalena Andersson. Men det är så otroligt klichéartat att en kvinnlig ledare som inte smörar blir "Arga Andersson", exempelvis.

Här står det exempelvis lite om forskning på förväntningar om kvinnlig ledarskapsstil: https://chef.se/artiklar/forskning-tuffare-fa-kritik-av-kvinnlig-chef/

"Studien bekräftar tidigare forskning om att medarbetare är tre gånger så benägna att associera beröm med femininitet, och dubbelt så benägna att koppla kritik till manlighet. När något går på tvärs mot människors förväntningar, tenderar de att reagera negativt."

Det vore jättesvårt att vara en kvinnlig charmig jättebebis och ta sig till toppen. Det är inte för inte som man brukar säga: "Ge mig självförtroendet hos en medioker vit man." Man brukar också säga att jämställdhet har uppnåtts när män och kvinnor tillåts vara lika taffliga.

Till skillnad från Ebba Busch som är uppvuxen i Livets Ord då?
Eller hur menar du?
Jag menar exakt så ja. Livets ord tillhör ju knappast svenska stadskyrkan.
(om någon inte visste det så "tror de inte på" dinosaurier och sådant utan kör på att jorden är vad var det? 10 000 år eller så. Mitt första -medanjagärstudentjobb, låg nära livets ord och personen som städade brukade komma därifrån och missionerade gärna.)

Ebba Busch är ju horribel, det visste man redan innan hon ens blev partiledare i KD, tappade hakan när det hände.

Så det började ju illa och har väl gått nedåt därifrån, iom inspiration från USA?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund