Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det nu är så att de privata ägarna är bäst på att sköta skogen. Varför är det då så mycket gny över att reglerna är för hårda och krångliga?

Att staten inte visar någon hänsyn är ju lätt att rätta till. Det är bara att skapa en lag och så kommer den att följas. I alla fall av de statliga ägarna.

Det är ju en ganska liten procentandel av de privata ägarna som sköter skogen så bra att det är bäst. Det finns ju rejält stora privata skogsägare som är totalt usla såklart. (som Kyrkan då)

Jag håller med om att jag tycker det vore en väldigt bra lösning (som jag skrev tidigare i tråden) om staten tvingade sin skogsförvaltning att förvalta statens skog väl med tanke på klimat och biologisk mångfald och testa alternativa metoder på 10-30% av skogen (till att börja med, tills de har kommit fram till de bästa modellerna för olika skog, sedan på allt såklart.).

Det skulle kunna förse marknaden med små smidiga maskiner och plantor som passar för det och öka valmöjligheten för de privata och testa metoder för de privata.

Jag har sagt det i valstuga till ngra Centerpartister och de stirrade på mig som om jag vore ett totalt ufo och sa bara att skogen är fri och ägande är fritt och btw skog ruttnar när den fyller 60. Som om det inte gick alldeles utmärkt att låta andra sköta sin skog fritt och sköta sin egen stenhårt.

Haken är såklart att själva skogsindustrin som använder skogsmassa styr väldigt mycket och de vill inte stå utan skogsmassa. Om staten, eller någon, skötte sina skogar väl skulle mängden skog in i systemet minska under en period.

Enligt många är det redan en brist iom att skogen inte hade vuxit så väl och bränder och 2018 under en period, vilket är en orsak till att man ökar hastigheten på naturskog med biologisk mångfald. (och har som system att flytta sina undansättningar, så man sätter undan en bit ett år, men hugger den nästa och sätter undan en annan bit då)

Ja, men det kom i ett senare inlägg. Inte det jag svarade på, vilket svar @Inte_Ung citerade.

Så det blev ett sidospår jag aldrig motsagt.

Men min poäng är (som jag skrev i förra tråden): De flesta äger skog för att tjäna pengar på den. De vill då inte att "någon annan" ska hindra dem att tjäna så mycket pengar som de vill.
Ja självklart vill aldrig någon att någon ska hindra dem från att tjäna pengar.

Men det är ju det vi har lagar och regler till, som flertalet i samhället är överens om. Om det vore ok att tjäna pengar på barnarbete skulle självklart någon i Sverige vilja göra det och bli ledsen om de inte fick längre om reglerna ändrades.

Flertalet i Sverige vill ha något slags skog någonstans i Sverige inte bara plantage. (vissa vill rent av plocka blåbär eller jaga älg eller titta på ngn gammal orre)

Folk kan ju argumentera likadant i ngn djungel. Vi vill ha palmoljeplantage på all den här marken och vi blir ledsna om vi inte får tjäna pengar. Och oljeplantage är typ träd på mark så det är skog, precis som djungeln, och små minielefanter kan suck it up och dö.

Du tycker inte det såklart, men självklart tycker många i Sverige och diverse ägare till djungelskog det. Därav man vill ha regler.

Som stadsbo säger jag så här: de skogar och åkrar som fanns "förr", de finns inte kvar idag. Idag är det enbart monokulturer som gäller, och att låta boskap beta i skogarna är inte heller längre görbart, just på grund av detta.
Naturreservat är menade att bevara sådant, i viss mån, men det som normalt sett missas är ju att man kan inte lämna gammal "kulturskog" vind för våg. Det måste dit underhåll för att det ska funka, något som tar bort mycket av slyet, som återför gödning till marken etc.

Både skogs- och jordbruk idag är ohållbara i längden, vi utarmar alla jordar snabbare än det går att fylla på med ny näring, även om vi gör tappra försök med konstgödsel av olika slag, och kör på stora monokulturer, där inget annat än en enda gröda ska få finnas, vi utrotar alla insekter, för att få ut lite mer skörd.
Ja, vi får absolut ut mer per odlad hektar idag än för 100 år sedan, men till vilket pris, och hur länge till?

En levande landsbygd vore bra, frågan är hur backar vi bandet på de punkter som krävs, utan att göra det på de punkter vi inte vill ha tillbaka. Många yrken idag (inte alla, jag vet), kräver ju inte att man befinner sig på en specifik plats, och det finns nog många som skulle vilja flytta ut från tätorter, men känner att bristen på service gör det svårt. Men service kommer inte tillbaka, så länge det inte finns tillräckligt kundunderlag för att det ska bära sig. Man skulle väl kunna tänka sig att staten skulle kunna stötta sådant, men även då finns ju "problemet" att det är ofta lätt att ta bilen till närmsta större tätort, där det går att hitta "allt man behöver" snabbt och smidigt, och billigare än i butiken i byn.

Sedan har vi ju även problemet med att infrastruktur är dyrt, och Sverige är ett extremt glesbefolkat land, så investeringar i infrastruktur i städer och för kommunikation mellan städer är lättare att få "lönsamhet" i, vad nu "lönsamhet" är för något egentligen.

Det skulle vara bra om det gick en buss var tionde minut mellan Kiruna och fjärran, men antalet bussar och chaufförer som skulle behövas, skulle vara bra många fler än det potentiella kundunderlag som finns, medan i Stockholm skulle ett tunnelbanetåg var tionde minut under högtrafik skapa kaos, för att det är alldeles för lite.

Men oavsett, det här är egentligen ingen problematik som har med stad kontra landsbygd egentligen. Det handlar om närhet. Stadsbor i gemen bryr sig inte lika mycket om landsbygd, inte för att de tycker att det är bra med kalhuggen skog, eller vad det vara månde, utan för att det är "för långt" bort. Men gud nåde den som försöker hugga ner den där almen som står ensam längre ner på gatan, för att den börjar bli gammal och sjuk, och riskerar att skada folk om man inte tar hand om den. På samma sätt bryr sig inte folk på landsbygden om det byggs eller inte byggs cykelvägar eller spårvägar i städerna, för det är ju bara slöseri med skattemedel, för de kommer ju inte kunna cykla eller ta spårvagnen till jobbet oavsett. Etc, etc...

Vi har inte obegränsad förmåga att bry oss, på gott och ont. Och det är samma sak med klimatförändringar, invandring och allt sådant. De allra, allra flesta människor bryr sig, men när avstånden blir för stora, antingen fysiskt, eller mentalt, eller en kombination, då är det lätt att fastna i "vi och dem"-tänket, oavsett hur väl man egentligen, i grunden vill.

Och jag är långt från så felfri som jag kanske låter här, snarare är jag en värdelös liten lort, som inte tillför världen något, utan snarare bara stjälper.

Ja självklart vill aldrig någon att någon ska hindra dem från att tjäna pengar.

Men det är ju det vi har lagar och regler till, som flertalet i samhället är överens om. Om det vore ok att tjäna pengar på barnarbete skulle självklart någon i Sverige vilja göra det och bli ledsen om de inte fick längre om reglerna ändrades.

Flertalet i Sverige vill ha något slags skog någonstans i Sverige inte bara plantage. (vissa vill rent av plocka blåbär eller jaga älg eller titta på ngn gammal orre)

Folk kan ju argumentera likadant i ngn djungel. Vi vill ha palmoljeplantage på all den här marken och vi blir ledsna om vi inte får tjäna pengar. Och oljeplantage är typ träd på mark så det är skog, precis som djungeln, och små minielefanter kan suck it up och dö.

Du tycker inte det såklart, men självklart tycker många i Sverige och diverse ägare till djungelskog det. Därav man vill ha regler.
Vi är helt överens.

Men när jag möter kepsgubbar som äger skog, så argumenterar dom ofta för att "det är min skog, jag gör jag vad jag vill med den". Dom ser inte att det finns skäl för staten att lägga sig i hur de brukar sin skog, och framför allt inte om det påverkar dem negativt ekonomiskt. De här kepsgubbarna är inte vana vid att staten reglerar deras egendomar. De har förmodligen inte behövt söka bygglov för sin senaste maskinhall eller häck runt huset.

Det är bara deras argumentation jag återgett, jag håller inte med om det.

Som stadsbo säger jag så här: de skogar och åkrar som fanns "förr", de finns inte kvar idag. Idag är det enbart monokulturer som gäller, och att låta boskap beta i skogarna är inte heller längre görbart, just på grund av detta.
Naturreservat är menade att bevara sådant, i viss mån, men det som normalt sett missas är ju att man kan inte lämna gammal "kulturskog" vind för våg. Det måste dit underhåll för att det ska funka, något som tar bort mycket av slyet, som återför gödning till marken etc.

Både skogs- och jordbruk idag är ohållbara i längden, vi utarmar alla jordar snabbare än det går att fylla på med ny näring, även om vi gör tappra försök med konstgödsel av olika slag, och kör på stora monokulturer, där inget annat än en enda gröda ska få finnas, vi utrotar alla insekter, för att få ut lite mer skörd.
Ja, vi får absolut ut mer per odlad hektar idag än för 100 år sedan, men till vilket pris, och hur länge till?

En levande landsbygd vore bra, frågan är hur backar vi bandet på de punkter som krävs, utan att göra det på de punkter vi inte vill ha tillbaka. Många yrken idag (inte alla, jag vet), kräver ju inte att man befinner sig på en specifik plats, och det finns nog många som skulle vilja flytta ut från tätorter, men känner att bristen på service gör det svårt. Men service kommer inte tillbaka, så länge det inte finns tillräckligt kundunderlag för att det ska bära sig. Man skulle väl kunna tänka sig att staten skulle kunna stötta sådant, men även då finns ju "problemet" att det är ofta lätt att ta bilen till närmsta större tätort, där det går att hitta "allt man behöver" snabbt och smidigt, och billigare än i butiken i byn.

Sedan har vi ju även problemet med att infrastruktur är dyrt, och Sverige är ett extremt glesbefolkat land, så investeringar i infrastruktur i städer och för kommunikation mellan städer är lättare att få "lönsamhet" i, vad nu "lönsamhet" är för något egentligen.

Det skulle vara bra om det gick en buss var tionde minut mellan Kiruna och fjärran, men antalet bussar och chaufförer som skulle behövas, skulle vara bra många fler än det potentiella kundunderlag som finns, medan i Stockholm skulle ett tunnelbanetåg var tionde minut under högtrafik skapa kaos, för att det är alldeles för lite.

Men oavsett, det här är egentligen ingen problematik som har med stad kontra landsbygd egentligen. Det handlar om närhet. Stadsbor i gemen bryr sig inte lika mycket om landsbygd, inte för att de tycker att det är bra med kalhuggen skog, eller vad det vara månde, utan för att det är "för långt" bort. Men gud nåde den som försöker hugga ner den där almen som står ensam längre ner på gatan, för att den börjar bli gammal och sjuk, och riskerar att skada folk om man inte tar hand om den. På samma sätt bryr sig inte folk på landsbygden om det byggs eller inte byggs cykelvägar eller spårvägar i städerna, för det är ju bara slöseri med skattemedel, för de kommer ju inte kunna cykla eller ta spårvagnen till jobbet oavsett. Etc, etc...

Vi har inte obegränsad förmåga att bry oss, på gott och ont. Och det är samma sak med klimatförändringar, invandring och allt sådant. De allra, allra flesta människor bryr sig, men när avstånden blir för stora, antingen fysiskt, eller mentalt, eller en kombination, då är det lätt att fastna i "vi och dem"-tänket, oavsett hur väl man egentligen, i grunden vill.

Och jag är långt från så felfri som jag kanske låter här, snarare är jag en värdelös liten lort, som inte tillför världen något, utan snarare bara stjälper.
Detta inlägg fick mig att tänka på att 1 miljon hektar betesmark har försvunnit senaste 150 åren :cry:

Vi är helt överens.

Men när jag möter kepsgubbar som äger skog, så argumenterar dom ofta för att "det är min skog, jag gör jag vad jag vill med den". Dom ser inte att det finns skäl för staten att lägga sig i hur de brukar sin skog, och framför allt inte om det påverkar dem negativt ekonomiskt. De här kepsgubbarna är inte vana vid att staten reglerar deras egendomar. De har förmodligen inte behövt söka bygglov för sin senaste maskinhall eller häck runt huset.

Ok, ja absolut! har mött en hel del av dem själv.

En del av dem är ju den där envise som slagits mot staten hela senare delen av 1900-talet och bara därför finns hans fantastiska skog kvar (som staten vill göra till naturskyddsområde som straff). Merparten är ju helt enkelt bara pengaintresserade. Några av dem tänker ju helt genuint dock att skogsbolagen har rätt i vilket som är det bästa sättet att sköta skogen, skogsbolagen har gjort mycket reklam om Svensk skog och är ganska på.

Ok, ja absolut! har mött en hel del av dem själv.

En del av dem är ju den där envise som slagits mot staten hela senare delen av 1900-talet och bara därför finns hans fantastiska skog kvar (som staten vill göra till naturskyddsområde som straff). Merparten är ju helt enkelt bara pengaintresserade. Några av dem tänker ju helt genuint dock att skogsbolagen har rätt i vilket som är det bästa sättet att sköta skogen, skogsbolagen har gjort mycket reklam om Svensk skog och är ganska på.
Ja, jag tror att det hos många finns en "ryggmärgs-reflex" att vara mot allt staten säger. Och skogbolagen förstärker den reflexen.

Sen tror jag också att det i en del fall finns något mått av nostalgi eller känslomässighet. Många "kepsgubbar" har ärvt sin mark. Då kan det kännas jättejobbigt att staten vill lägga sig i det som ens gammelfarfar förvärvade med sina hårt ihopslitna slantar. Jag har rätt att förvalta det och jag ska ha samma rätt att göra vad jag vill med det som mina förfäder. Typ.

Nja riktigt så illa är det faktiskt inte.
När var du ute på landet senast?
Och nu menar jag inte på landet som i sommarstuge-området utan som bland livsmedelsproducerande gårdar.

Omkring båda våra gårdar finns massor av blandad betesmark som ger utrymme för mångfald.
Det är både köttdjur och mjölkproduktion med stora arealer som betas.

Ja, jag tror att det hos många finns en "ryggmärgs-reflex" att vara mot allt staten säger. Och skogbolagen förstärker den reflexen.

Sen tror jag också att det i en del fall finns något mått av nostalgi eller känslomässighet. Många "kepsgubbar" har ärvt sin mark. Då kan det kännas jättejobbigt att staten vill lägga sig i det som ens gammelfarfar förvärvade med sina hårt ihopslitna slantar. Jag har rätt att förvalta det och jag ska ha samma rätt att göra vad jag vill med det som mina förfäder. Typ.
Vid närmare eftertanke, så är alla de aktiva jordbruk som jag känner till litet närmare ärvda i flera generationer.
Typ 3 eller 4.
Och så även de inaktiva.
Min sambo är 4-de generation på gården där vi bor.

Vid närmare eftertanke, så är alla de aktiva jordbruk som jag känner till litet närmare ärvda i flera generationer.
Typ 3 eller 4.
Och så även de inaktiva.
Jag är också fjärde generationen. Så jag förstår att man kan vara sentimental. Men man kan också se sin lyckliga lott ett större perspektiv 👍.

Jag är också fjärde generationen. Så jag förstår att man kan vara sentimental. Men man kan också se sin lyckliga lott ett större perspektiv 👍.
Min sambo är faktiskt inte särskilt sentimental.
Det verkar ha gått över i 3-dje generation.
Svärfar var både sentimental och oerhört pragmatisk samtidigt.

Nja riktigt så illa är det faktiskt inte.
När var du ute på landet senast?
Och nu menar jag inte på landet som i sommarstuge-området utan som bland livsmedelsproducerande gårdar.

Omkring båda våra gårdar finns massor av blandad betesmark som ger utrymme för mångfald.
Det är både köttdjur och mjölkproduktion med stora arealer som betas.

Typ 3 eller 4.
Och så även de inaktiva.

Svarar lite på bägge inlägg här, visst finns det ärvda jordbruk kvar, bitvis är väl det ett av problemen, tror jag. Det finns mer eller inte någon möjlighet att starta upp ett nytt jordbruksföretag idag, annat än om man har mycket stora summor pengar att "kasta bort". Jag menar inte att jordbruk är något dåligt, men ser man till avkastning per investerad krona, så är det nog inte många med tillräckligt mycket resurser som väljer att lägga pengarna på jordbruk.

Och, jag tror att om du tittar på dessa jordbruk du har omkring dig, så är är det nog inga små besättningar som finns, utan det handlar säkert om åtskilliga hundra djur, eller mer. För att få någon som helst lönsamhet krävs det ju, tyvärr, stordrift idag. Nästan alla väljer att handla på pris, och när konkurrensen kommer från mer eller mindre hela världen, så kan det vara svårt som enskild bonde att göra annat än att lägga ner, eller växa tillräckligt mycket för att få det att gå runt ändå.

Våra politiker (nu generaliserar jag medvetet, det är tillräckligt komplext ändå) vill inte ha småföretag, de är jobbiga. De vill ha stora företag, som anställer tusentals personer, för det ser så mycket bättre ut på pappret då. Så alla lagar och regler är anpassade efter storföretagen, både när det gäller mängden byråkrati som behöver skötas, men även när det gäller faktiska begränsningar. Det behövs hårda krav för att få de stora bolagen att följa reglerna, och skapar man undantag för småföretag, blir det kryphål som storföretagen kan utnyttja på olika sätt.

Nu fladdrar mina tankar rätt osammanhängande känner jag, men det jag försöker få fram (tror jag), är att visst finns det lokala bönder, med gedigen förankring i trakten, och det kommer nog dröja länge än innan jordbruket drivs rent industriellt, där ägarna sitter i Stockholm (eller Cayman-öarna), mycket för att det går inte att lämna åkrar och djurbesättningar, och låta dem klara sig bäst de kan i några decennier, så som storbolagen inom skogsbruket gör.

Men samtidigt, om du tittar dig runt, även i den levande landsbygd där du bor, så kommer du nog hitta en ansenlig mängd nedlagda jordbruk, där marken nu antingen arrenderas ut till något av de jordbruk som finns kvar, eller har sålts till något av dessa.

Min erfarenhet av faktisk landsbygd består dels av Östergötland och Småland, där jag misstänker att Östergötland bitvis är liknande de trakter du har kring dig, och även om det absolut finns en hel del jordbruk i Småland också, är det många gårdar som har lagt ner, även om inte all mark blivit obrukad bara för det. Dels har jag erfarenhet av hur det ser ut i de norra delarna av vårt land, där samhällen som blomstrade för 80 år sedan, idag knappt har några boende kvar, om det ens finns några. Byar där skolan som förr hade hundratalet elever, är nedlagd sedan många år på grund av att det helt enkelt inte finns några barnfamiljer kvar.

gulan skrev:
Oj var svaret så jobbigt.......Nå 2014 slöt sossarna och miljöpartiet en överenskommelse om från en hög effektskatt till att höja den ännu mer. Det "hette" att kärnkraften ska bära sina kostnader. Men en kvalificerad gissning är att det var MP:s otålighet att stänga så många kärnkraftverk som möjligt som låg bakom idén om att öka utgifterna så mycket att det till slut blev olönsamt att driva dem.
Nu har sossarna äntligen fattat galoppen (alltid sist på bollen -ALLTID) och insett att det blir svårt att få fart på ekonomin utan billig men framför allt stabil elförsörjning. För MP lär den lampan förbli släckt - de sätter sig inte i en regering som bygger kärnkraft.

Om du inte redan förstått det så har du ingenting att lära mig varesig om den svenska elförsörjningen eller kärnkraften.

Vi är helt överens.

Det är långt ifrån bara "kepsgubbar" som tycker att staten ska ge fan i att lägga sig i vad man gör med sin egen mark som man har köpt för sina egna pengar. Staten får förstås göra som den vill med sin egen mark. Visst vill jag kunna avverka så jag har råd att borra ny brunn till huset tex. Men det är även precis som jag många andra skogsägare som har ett stort intresse för sin skog och gärna bevarar vissa miljöer som man anser är vackra eller värdefulla också. Speciellt om det lönar sig nästan lika mycket som att avverka (vilket det verkligen inte gör idag) .

Det är långt ifrån bara "kepsgubbar" som tycker att staten ska ge fan i att lägga sig i vad man gör med sin egen mark som man har köpt för sina egna pengar. Staten får förstås göra som den vill med sin egen mark. Visst vill jag kunna avverka så jag har råd att borra ny brunn till huset tex. Men det är även precis som jag många andra skogsägare som har ett stort intresse för sin skog och gärna bevarar vissa miljöer som man anser är vackra eller värdefulla också. Speciellt om det lönar sig nästan lika mycket som att avverka (vilket det verkligen inte gör idag) .
Det finns ju lagar för vad man får och inte får göra med sin egendom av många slag, inom många politikområden. Det är det här med att vi lever i ett samhälle. Som grund är det bra. (Sen finns det så klart alltid lagar att fixa till, men att helt släppa det politiska styret gällande just skog, vilket innefattar total frånvaro av myndighetsinsyn, vore ju fullständigt galet.

Det här är kärnkraft

1777999945331.webp

Det är en gammal teknik, inte särskilt pålitlig och ganska skitig.

Det blir också oerhört dyrt att med statliga pengar betala Volvo för att bygga upp fabriken igen och dessutom lova Volvo att de får 1.000.000 i garanterat pris för varje bil. Och så lovar vi Volvo ännu mer i skrotbilspremie

Visst det går säkert att få dit både led-lampor och ABS-bromsar, men bottenplattan är ändå från 50-talet.

Ska vi verkligen backa in i framtiden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn