Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alternativet är att:
1. Ge, omsorg, vård och rehabilitering till det barn som begår grova brott, ex. TFCO.
OCH SAMTIDIGT
2. Förbygga att barn hamnar i kriminalitet
Det fungerar säkert för många.

Men så har vi dem som omedelbart skulle rymma.
Och där blir det problem.
Hur håller man ordning på dem?

Är inte detta grunden till din syn på barnbidrag till alla barn? Och där kan jag i så fall hålla med, det är helt klart en poäng.
Ja, absolut.

Men även såklart som ett överförande av pengar från de som har mycket iom att de inte har barn att försörja, till de som har mindre, iom att de är yngre och har barn att försörja.
Jag tänker att de som inte har barn, och skall betala skatt för andras barn, behöver känna motivationen att det verkligen går till familjer och barn som behöver pengarna och inte till grannens pool eller BMW.

Jo men ytterhögern har bara haft något större inflytande i 4 år.
Om barnen nu är 13 år så var de 9 år när den röd-gröna röran lämnade över dem till Tidö-gänget.
Det var redan för sent att hinna reda upp det då.

Så problemet är större eftersom att ingen har någon bra lösning.
Utan alla bara kan peka på att andras lösningar är dåliga.
Vilket de ju delvis också är på olika sätt.
Under Anders Borgs tid som finansminister drogs stödet till många förebyggande insatser ute i kommunerna ner. Jag var där och jobbade på socialtjänsten och såg allt som drogs in. Pratade med kollegor om att jag var orolig över vilka effekter detta skulle ge om några år. De blev ännu värre än vad jag befarade.

Sen hoppades jag att den rödgröna regeringen skulle återinföra många av de verksamheter som dragits in, men det gjorde de inte.

Det fungerar säkert för många.

Men så har vi dem som omedelbart skulle rymma.
Och där blir det problem.
Hur håller man ordning på dem?

Vadå, menar du att det måste vara en one-size-fits-all-lösning? Det har du ju rätt att vi aldrig hittar.

Sluten ungdomsvård (ej fängelse) eller liknande behöver så klart fortfarande vara ett alternativ. Men då gäller det ju att de hemmet och placeringarna funkar, att resurser satsas, att det får kosta pengar och att man arbetar evidensbaserat.

Vadå, menar du att det måste vara en one-size-fits-all-lösning? Det har du ju rätt att vi aldrig hittar.
Nej absolut inte.

Men att det riktigt svåra problemet med barn och ungdomar som verkligen inte går att hantera i normala miljöer är de som jag inte ser någon bra lösning på.
De jag då tänker på är inte möjligt att ha i ett normalt hem.

Nej absolut inte.

Men att det riktigt svåra problemet med barn och ungdomar som verkligen inte går att hantera i normala miljöer är de som jag inte ser någon bra lösning på.
De jag då tänker på är inte möjligt att ha i ett normalt hem.
Hur många av 13-14 åringar som begår grova brott tror du inte det är möjligt "att ha i ett normalt hem", och varför inte?

Och hur kommer du då fram till att den bästa lösningen är att sätta barn i fängelse?

Hur många av 13-14 åringar som begår grova brott tror du inte det är möjligt "att ha i ett normalt hem", och varför inte?
Det vet jag inte.
Men jag vet en som inte gick att ha i något normalt hem.
Han sitter nu inlåst på mycket lång tid.
Efter att ha ställt till det för väldigt många inklusive sig själv.

Och hur kommer du då fram till att den bästa lösningen är att sätta barn i fängelse?
Jag kommer inte på någon bättre lösning när någon verkligen behöver vara inlåst så att den inte kan ta sig ut.

Det vet jag inte.
Men jag vet en som inte gick att ha i något normalt hem.
Han sitter nu inlåst på mycket lång tid.
Efter att ha ställt till det för väldigt många inklusive sig själv.

Jag kommer inte på någon bättre lösning när någon verkligen behöver vara inlåst så att den inte kan ta sig ut.
Är det pojken i exemplet du skrev om tidigare i tråden? Jag tycker det är helt bisarrt att man tycker det är bättre att sätta barn i fängelse efter de begått brott, än ger dem vård och omsorg innan de begår brott. Ännu mer bisarrt hur många som tycker det är en bättre idé.

I övrigt så pratar jag om mer medelbarnet, det vanligaste barnet som kommer sitta i svenska fängelser. 14 år, bor förmodligen i ett segregerat område, har troligen halkat efter i skolan, har slutat gå på fritidsaktiviteter, uppväxt med stark machokultur. Det är dom jag pratar om, inte 1 på 500 000.

Varför är det bättre att straffa barn med fängelse, än ge dem vård på ungdomsanstalt?

Är det pojken i exemplet du skrev om tidigare i tråden? Jag tycker det är helt bisarrt att man tycker det är bättre att sätta barn i fängelse efter de begått brott, än ger dem vård och omsorg innan de begår brott. Ännu mer bisarrt hur många som tycker det är en bättre idé.

I övrigt så pratar jag om mer medelbarnet, det vanligaste barnet som kommer sitta i svenska fängelser. 14 år, bor förmodligen i ett segregerat område, har troligen halkat efter i skolan, har slutat gå på fritidsaktiviteter, uppväxt med stark machokultur. Det är dom jag pratar om, inte 1 på 500 000.

Varför är det bättre att straffa barn med fängelse, än ge dem vård på ungdomsanstalt?
Tillägg: Medelbarnet har troligtvis också ADHD, kanske intellektuell funktionsnedsättning eller på gränsen till att ha det, har få eller inga vänner och har misslyckats i både skola och på fritidsaktiviteter under hela livet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund