Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas verkligen att ordet valfjäsk är något du använder för att skoja till det, det heter ju valfläsk. Tänker på dina kommentarer om läsförståelse.

Du ignorerar alltså helt att det är lånade pengar som används och som minskar handlingsutrymmet för nästa regering? Att det blir som att kissa på sig?

Och du ignorerade att JAG tror det beror på Iran-Usa kriget...

Och ja jag "skojig" iom att jag som sagt INTE tror det är valfläsk !

Visst, men de varor som Olle vill köpa behöver komma till affären på något sätt.
Annars så blir det helt meningslöst för Olle att åka dit.
Oavsett transportmedel.
Men permobiler har väl lastutrymme :) Under eller ngt, minns inte exakt, jag har bara provkört en en gång :).

Här i byn skulle jag säga att "vanligt folk" på cykel följer trafikreglerna. Lycra-cyklisterna däremot är en annan femma, de är allra värst att träffa på med häst. Men jag tror inte de bryr sig så mycket om cykelbanor heller... Väjningsplikt gäller heller inte dem har jag fått uppleva

Vi har cykelväg till kommunens huvudort ca 1.5 mil bort och en del cyklar dit, men de flesta tar bilen. Däremot finns ingen fortsättning på den cykelvägen till närmsta stad, ytterligare ca 1.5 mil bort. Även om det hade funnits så hade nog få, eller ingen, i min by cyklat ca 3 mil enkel till jobbet.
Tänker att äktaLycra är skickliga och har koll.

Medan tilljobbetLycra som precis slutade köra SUV, ja de cyklar som om de körde SUV :rofl: men det går förhoppningsvis över med tiden, bra att de bytte ändå, mindre plåt och tyngd i fordonet.

Ja 3 mil är nog lite väl. Supernice en utflyktdag, trist till jobbet. Vissa kollegor iof kör ju varannan dag, dvs cyklar till jobbet, tar buss/bil hem, tar buss/bil till jobbet, cyklar hem osv. Om man vill ha motionen.

Jag cyklade året runt i Uppsala i många år innan jag skaffade bil, så jag är van.
Men att som bilist komma utifrån till Uppsala brukar vara chockartat.

Att köra buss i Stockholms innerstad är väldigt speciellt på många sätt.
Ett är alla cyklister som bryter mot i princip alla trafikregler som finns.
Men det är verkligen inte "alla cyklister" som gör det.
Men vissa begriper jag faktiskt inte att de överlever.
Ah, jag tycker Uppsala är helt normalt :D

Gick ju körskola i Uppsala, de pekade ut var alla cykelvägar kommer upp på vägen så man uppmärksammar dem lika mycket som bilvägar som kommer upp på vägen. -kika upp i slottsbacken där för att se om det kommer en cyklist ned som ska över eller in på vägen från cykelvägen. Sväng höger, men se så du inte har en cyklist vid framdörren. Öppna dörren med höger hand så du ser bakåt ordentligt och inte smätter dörren i en cyklist.

Men Stockholms cykelvägar mittivägen är faktiskt milt oroande.

Ah, jag tycker Uppsala är helt normalt :D

Gick ju körskola i Uppsala, de pekade ut var alla cykelvägar kommer upp på vägen så man uppmärksammar dem lika mycket som bilvägar som kommer upp på vägen. -kika upp i slottsbacken där för att se om det kommer en cyklist ned som ska över eller in på vägen från cykelvägen. Sväng höger, men se så du inte har en cyklist vid framdörren. Öppna dörren med höger hand så du ser bakåt ordentligt och inte smätter dörren i en cyklist.

Men Stockholms cykelvägar mittivägen är faktiskt milt oroande.
Haha, det är kanske därför jag alltid varit hyfsat avslappnad med att köra bil bland cyklister, även innan jag började cykla på allvar. Jag tog körkort i Lund :D

De har faktiskt kommit litet längre.
Nu vet de nästan var den skall gå.

Ostlänken håller på som E4 norr om Uppsala, den lyckas inte landa på en bestämd plats.
Men E4 byggdes till slut och det kommer Ostlänken också att göras.
Någon gång...
Tvärt om, kortare. 2 mil norr om Gävle, två mil söder om Sundsvall. Ca 25 mil kvar.

Noterar att du inte lägger märke till något så väsentligt som chockhöjda hyror. Är det inget ni diskuterar på golvet i trollfabriken?
Så du tycker att hyresvärdar skall stå för de ökade kostnaderna i samhället?
Tror du att det kommer att skapa några nya hyresrätter?
Det tro inte jag.

Jo, det är jobbigt att se hur mycket SD-anhängare vågar lätta på masken och säga nu. Det var aldrig fråga om att folk som sköter sig ska få komma hit, eller få stanna om de har skäl. Nu jublas det istället över att inga nya medborgarskap ska ges (hej @Smoothi) och vi kastar ut skötsamma människor som jobbar och gör rätt för sig.
Men hade det varit tvärtom så hade vänstern jublat, dansat och lajkat, äntligen fick SD på moppo.

Men Riksdagen fortsätter att rösta igenom regeringens förslag. Idag blev det JA till aktivitetskrav för att få försörjningsstöd efter 3månader. Det räcker alltså inte med att bara söka jobb eller studera några timmar per dag. Övrig tid måste man delta i olika aktiviteter. Vägrar man dras försörjningsstödet in. Bidragstak införs ochså. Om kommunerna slarvar eller missköter detta så väntas sanktionsavgifter på 100 000-10 000 000kr som tillfaller staten. Det är slutdaltat nu med att kvittera ut bidrag och sen ha en massa fritid på skattebetalarnas bekostnad.

Polisen får ochså använda AI för ansiktsigenkänning i realtid eftersom Riksdagen röstade JA till det.

Sen blir det förbjudet med kusinäktenskap och äktenskap mellan andra nära släktingar. Så den kulturen får man lämna och avsäga sig när man kommer till Sveriges.

Om jag jublar, nej det gör jag inte men jag tycker det är rimligt att det införs.

Sen blir det förbjudet med kusinäktenskap och äktenskap mellan andra nära släktingar. Så den kulturen får man lämna och avsäga sig när man kommer till Sveriges.
Jag tycker visserligen spontant det är bra att det förbjuds men känner ändå för att påpeka att det verkligen inte är något totalt främmande för svensk eller europeisk kultur med sådana äktenskap, sanningen är att det förekommit och inte minst så gifte sig både Charles Darwin och Albert Einstein med sina kusiner.

Så att försöka lägga ett betydande kulturellt avstånd över detta fenomen när bland andra några av den västerländska kulturens främsta vetenskapsmän gjort exakt samma sak framstår för mig lite som någon form av hyckleri. Tar upp detta mest eftersom många främlingsfientliga har en tendens till så kallad körsbärsplockning när det kommer till den egna kulturen, då plockar de kanske gärna med sig sådant som evolutionsteorin och relativitetsteorin och glömmer annat av bekvämlighet.

Det har visst visat sig att människor som får ett gratis månadskort kommer över tröskeln för att prova att åka kollektivtrafik.
Och att sedan många, inte alla, fortsätter att åka kollektivt.
Det är ju faktiskt något som man behöver lära sig och träna på om det skall bli enkelt.

Nja, under covid var det gratis med att åka kollektivt för att skydda personalen. Efter att den var slut så hade/har SL stora problem med att folk fortfarande tycker att de ska åka gratis,

Bra där av Jimmie att sätta ner foten mot Styrmedelsutredningen som föreslår höjda skatter och höjd reduktionsplikt på drivmedel. Det är röda linjer för SD.

Varför tycker du det är bra?
Därför att väljarna har sagt sitt en gång och röstat för billigare drivmedel. Då ska man väl inte tvinga på folket nått annat när folket inte vill ha det. Tack för att åtminstone NÅN säger ifrån.

Förbjud alla gamla bilar istället så når vi miljömålen den vägen istället. Euro 6 motorer släpper ut knapp nått alls ju.

Därför att väljarna har sagt sitt en gång och röstat för billigare drivmedel. Då ska man väl inte tvinga på folket nått annat när folket inte vill ha det. Tack för att åtminstone NÅN säger ifrån.

Förbjud alla gamla bilar istället så når vi miljömålen den vägen istället. Euro 6 motorer släpper ut knapp nått alls ju.
Jag frågade varför du tycker det är bra, inte vad du tror väljarna vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund