Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla!

Det här tjatet i förväg om vem som kan bilda regering med vem, är det inte ovanligt mycket av det inför årets val?

En desperat åtgärd från högertrollverkstäderna och deras utsända?
Egentligen tycker jag att sådana diskussioner borde vara irrelevanta, partierna borde berätta vilken politik de vill föra, inte vilka de vill styra med.

Tror inte det bara är troll som är igång, utan även att det blir mer relevant nu när politiken verkar mest handla om att få folk att känna sig mer och mer otrygga, rädda, och arga.

Det blir lite mer viktigt att veta om de man röstar på kommer vilja samarbeta med de som eldar på detta, eller de som försöker gjuta olja på vågorna.

Det problematiska i sammanhanget är ju då att det är ju inte är helt enkelt för vissa partier att kunna komma överens om vissa frågor.

Dock, det största problemen jag ser med samhället idag, är att vi dels håller på att tappa förmågan att vara en del av ett samhälle, vi håller på att bli för individualistiska, och dels att vi tappar intresset för något som tar längre än 5 sekunder.

Verkliga lösningar på samhällsproblem tar längre tid än 5 sekunder att förklara, medan populistiska lösningar sällan är längre än 2 sekunder.

Jag har till och från sett åsikter om att vänstern inte kan skapa memes. Och även om det inte är helt sant, särskilt med tanke på att det främst är från USA, och deras vänster ligger ju en bit till höger om de flesta partier i Sverige, så finns det ju ett korn av sanning, i det att icke-populistisk politik inte går att göra bra memes av, för världen är alldeles för komplex för att kunna skapa memes av.

Det är lätt att få folk rädda, vi har behövt vara försiktiga med det som är okänt, håller man sig till det som är välkänt, ökar chansen att överleva. Men vi har ju lyckats sätta den delen ur spel, men evolutionen har inte hunnit ifatt, och kommer nog inte göra det heller.

Lite som att vi har blivit för duktiga på att bota sjukdomar och liknande, så vårt immunsystem blir "uttråkat" och orsakar allergier och liknande.

Jag har sett dig häva ur dig spaltmeter med fördomar. 🤷‍♀️ Men check, då vet jag du inte kan visa på något i din vardag eftersom du inte svarar på frågan.

Enligt dej är ju islam inte kvinnofientligt, medans JAG definitivt tycker det är en religion som är VÄLDIGT kvinnoförtryckande.

Hur jag upplever det i min vardag ? Jag har gladeligen linne och shorts (KORTA) ... i vissa områden skulle jag inte kunna gå i dessa kläder. Jag kan inte resa till vissa länder pga deras "klädregler". Tex Egypten och pyramiderna som exempel. Även om det "sägs" att man kan vara turistklädd i "turistorter" så har jag även där hört trovärdiga (från kompisar jag känner väl) hur tjejer i sällskapet blir taftsade på FAST de tom håller hand med sin man.
Turkiet har min mamma och syster varit i. De åker ALDRIG tillbaka dit. De var på riktigt rädda när de gick in i butiker. De blev påhoppade (gifta förslag mm) på ett MYCKET påträngande sätt, med stängda dörrar efter de gått in (bakom dem) osv.
Nu är resandet inte nåt jag gråter några tårar över, Jag överlever, MEN jag vill DEFINITIVT inte att det är Sveriges utveckling.

Ja vi har kvinnovåld även av Svenska män, men hedersmord har jag inte hört om i svenska hushåll. (om du anser svartsjukedrama är samma sak vet jag inte förståss)

Så den stora biten som KVINNA så är Islam ett BIG NO för mej. Klädesreglerna är INGET jag vill ha i Sverige.
Har sett artiklar där muslimska kvinnor försvarar slöjan, absolut de är så indoktrinerade att de vet ju inget annat. Tror jag på dem ? NOPE inte ett ögonblick. Lika mycket som jag tror på en slagen kvinna som säger att hon inte är rädd för den som slår henne.

Så oavsett vad att det heter att "SD inte står på kvinnornas sida" så jo i detta fallet gör det de definitivt !

Enligt dej är ju islam inte kvinnofientligt, medans JAG definitivt tycker det är en religion som är VÄLDIGT kvinnoförtryckande.

Hur jag upplever det i min vardag ? Jag har gladeligen linne och shorts (KORTA) ... i vissa områden skulle jag inte kunna gå i dessa kläder. Jag kan inte resa till vissa länder pga deras "klädregler". Tex Egypten och pyramiderna som exempel. Även om det "sägs" att man kan vara turistklädd i "turistorter" så har jag även där hört trovärdiga (från kompisar jag känner väl) hur tjejer i sällskapet blir taftsade på FAST de tom håller hand med sin man.
Turkiet har min mamma och syster varit i. De åker ALDRIG tillbaka dit. De var på riktigt rädda när de gick in i butiker. De blev påhoppade (gifta förslag mm) på ett MYCKET påträngande sätt, med stängda dörrar efter de gått in (bakom dem) osv.
Nu är resandet inte nåt jag gråter några tårar över, Jag överlever, MEN jag vill DEFINITIVT inte att det är Sveriges utveckling.

Ja vi har kvinnovåld även av Svenska män, men hedersmord har jag inte hört om i svenska hushåll. (om du anser svartsjukedrama är samma sak vet jag inte förståss)

Så den stora biten som KVINNA så är Islam ett BIG NO för mej. Klädesreglerna är INGET jag vill ha i Sverige.
Har sett artiklar där muslimska kvinnor försvarar slöjan, absolut de är så indoktrinerade att de vet ju inget annat. Tror jag på dem ? NOPE inte ett ögonblick. Lika mycket som jag tror på en slagen kvinna som säger att hon inte är rädd för den som slår henne.

Så oavsett vad att det heter att "SD inte står på kvinnornas sida" så jo i detta fallet gör det de definitivt !
Det vill säga, du upplever det inte i din vardag.

Och så undrar icke mp nissar varför vi andra ser ut så här :banghead: när vi hör dem (kan va V med svårt att se skillnad på dem)

Senast ändrad av en moderator:
Tråden där vi diskuterar svensk politik.

Tänk på att hålla en god ton och undvik öknamn.

Om du lägger in en länk så skriv om dess innehåll också istället för att bara kommentera.

Och så undrar icke mp nissar varför vi andra ser ut så här :banghead: när vi hör dem (kan va V med svårt att se skillnad på dem)
@corzette - Om du lägger in en länk så får du skriva om dess innehåll också, alla är inte roade av att tvingas uppsöka andra sidor på nätet för att förstå din kommentar.

Jag citerade för säkerhets skull startinlägget i tråden för klargörande.

/mod

Hedersmord förekommer även bland kristna och svenska kvinnor mördas av sin svenska partners när de bryter upp från förhållanden här i Sverige, tyvärr inte alls ovanligt fast då kallas det inte för hedersmord när det är svenskar som utför dem, bara när det är kristna invandrare.

Vad det gäller Egypten har jag varit där ett par gånger och blev mycket respektfullt bemött av alla män. Vi var turistklädda, vi åkte även båt och solade i bikini, åt ute, red dromedarer i öknen, besökte butiker och jag hade en tyghandlare som blev en favorit som verkligen månade om oss som kunder när jag var ute och reste med min mamma. Jag har även rest dit själv som blond svenska och aldrig blivit varesig tafsad eller dåligt bemött.

Hedersmord förekommer även bland kristna och svenska kvinnor mördas av sin svenska partners när de bryter upp från förhållanden här i Sverige, tyvärr inte alls ovanligt fast då kallas det inte för hedersmord när det är svenskar som utför dem, bara när det är kristna invandrare.

Vad det gäller Egypten har jag varit där ett par gånger och blev mycket respektfullt bemött av alla män. Vi var turistklädda, vi åkte även båt och solade i bikini, åt ute, red dromedarer i öknen, besökte butiker och jag hade en tyghandlare som blev en favorit som verkligen månade om oss som kunder när jag var ute och reste med min mamma. Jag har även rest dit själv som blond svenska och aldrig blivit varesig tafsad eller dåligt bemött.

Tänk, att det finns olika sidor hur saker upplevs ? Vilken nyhet (ja jag är ironisk)

Det är ju det jag försöker få fram när ni envist säger att nåt är dåligt att det inte BARA är dåligt då jag OCH flera anser det JAG tycker är bra.
Här kommer nu som ett brev på posten ett "fast så upplevde inte jag det" ... Nä för KAN ju bero på att vi är olika. Det innebär inte att jag har fel, inte heller att du har rätt... Det är enbart att du hade en bra upplevelse. Grattis (på riktigt) för så hoppas man ju såklart att det är att va turist i ett annat land. Men jag tänker inte chansa. För återigen #inteallamän...

Och som du mycket väl vet är jag emot kristendommen med. ÄVEN i Sverige (VA ? men SD är ju för kristna värderingar ?) Ja jag är en EGEN person med egna åsikter.

Var det någon som sa något om Hinduismen ? De är tex de som trakasserar och våldför sej mot kristna i Indien.

Så nej Religion är ingen "hit"...

Det här var en tiktok video på intervjuer av klimataktivist som sa att vi enbart kommer leva i 8 år och 100 dagar till enligt Greta.

Och en annan klimataktivist som var för generellt flygförbud, men som flög regelbundet till USA för hens partner bor där.

Du visste alltså att du inte svarade på frågan.

Nej att du inte läser det jag skriver ... Eller så har du med konstig läsförståelse...

Men ok ... Hittade ett debattinlägg från Nalin Baksi : https://www.fokus.se/kronika/vi-behover-fler-som-tar-politisk-islam-pa-allvar/

Hon skriver bla :

" Vi behöver fler som tar politisk islam på allvar"

" Jag passade på att fråga Mats Lindberg vad hans intresse för politisk islam kommer ifrån. Han svarar att han under julen 2019 träffade den före detta riksdagsledamot Carina Hägg som berättade om den politiska rättegången mot Ann-Sofie Hermansson. Två kvinnor från Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK) polisanmälde Ann-Sofie Hermansson, tidigare kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, för att hon i sin blogg 2018 hade skrivit att de hade extrema åsikter. När polisen lade ner ärendet öppnade kvinnorna en civilrättsprocess som de förlorade både i tingsrätten och hovrätten.
Lindberg blev engagerad av rättegången mot Hermansson och upprördes över hur islamister pådyvlade Soffan islamofobiska och rasistiska åsikter. "

Nej att du inte läser det jag skriver ... Eller så har du med konstig läsförståelse...

Men ok ... Hittade ett debattinlägg från Nalin Baksi : https://www.fokus.se/kronika/vi-behover-fler-som-tar-politisk-islam-pa-allvar/

Hon skriver bla :

" Vi behöver fler som tar politisk islam på allvar"

" Jag passade på att fråga Mats Lindberg vad hans intresse för politisk islam kommer ifrån. Han svarar att han under julen 2019 träffade den före detta riksdagsledamot Carina Hägg som berättade om den politiska rättegången mot Ann-Sofie Hermansson. Två kvinnor från Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK) polisanmälde Ann-Sofie Hermansson, tidigare kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, för att hon i sin blogg 2018 hade skrivit att de hade extrema åsikter. När polisen lade ner ärendet öppnade kvinnorna en civilrättsprocess som de förlorade både i tingsrätten och hovrätten.
Lindberg blev engagerad av rättegången mot Hermansson och upprördes över hur islamister pådyvlade Soffan islamofobiska och rasistiska åsikter. "
Jag är personligt bekant med Carina Hägg, och jag är djupt bekymrad över hennes idéer om islam. Ungefär detsamma gäller för min åsikt om Ann-Sofie Hermansson.

Båda dessa kvinnor visar ett slags besatthet av slöjan, som är orimlig.

Jag är personligt bekant med Carina Hägg, och jag är djupt bekymrad över hennes idéer om islam. Ungefär detsamma gäller för min åsikt om Ann-Sofie Hermansson.

Båda dessa kvinnor visar ett slags besatthet av slöjan, som är orimlig.

Jag kan tycka att det är konstigt att så många feminister INTE är emot slöja. Det är orimligt !

Om oppositionen och deras framtida samarbete.

"Men S är för ny kärnkraft. I SVT:s 30 minuter tidigare i år sa Daniel Helldén att MP inte kan sitta i en regering som bygger ny kärnkraft."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/klimat/a/Wv7e4g/prognosen-rakna-med-rekordvarme

Så i oppositionen har vi MP som inte kan sitta i samma regering som S och C som inte kan sitta i samma regering som V.
Det ser ut som en svår ekvation att få ihop en majoritet av det där.
Fel länk!
Skulle gärna läsa den korrekta. 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok