Egentligen tycker jag att sådana diskussioner borde vara irrelevanta, partierna borde berätta vilken politik de vill föra, inte vilka de vill styra med.Alla!
Det här tjatet i förväg om vem som kan bilda regering med vem, är det inte ovanligt mycket av det inför årets val?
En desperat åtgärd från högertrollverkstäderna och deras utsända?
Tror inte det bara är troll som är igång, utan även att det blir mer relevant nu när politiken verkar mest handla om att få folk att känna sig mer och mer otrygga, rädda, och arga.
Det blir lite mer viktigt att veta om de man röstar på kommer vilja samarbeta med de som eldar på detta, eller de som försöker gjuta olja på vågorna.
Det problematiska i sammanhanget är ju då att det är ju inte är helt enkelt för vissa partier att kunna komma överens om vissa frågor.
Dock, det största problemen jag ser med samhället idag, är att vi dels håller på att tappa förmågan att vara en del av ett samhälle, vi håller på att bli för individualistiska, och dels att vi tappar intresset för något som tar längre än 5 sekunder.
Verkliga lösningar på samhällsproblem tar längre tid än 5 sekunder att förklara, medan populistiska lösningar sällan är längre än 2 sekunder.
Jag har till och från sett åsikter om att vänstern inte kan skapa memes. Och även om det inte är helt sant, särskilt med tanke på att det främst är från USA, och deras vänster ligger ju en bit till höger om de flesta partier i Sverige, så finns det ju ett korn av sanning, i det att icke-populistisk politik inte går att göra bra memes av, för världen är alldeles för komplex för att kunna skapa memes av.
Det är lätt att få folk rädda, vi har behövt vara försiktiga med det som är okänt, håller man sig till det som är välkänt, ökar chansen att överleva. Men vi har ju lyckats sätta den delen ur spel, men evolutionen har inte hunnit ifatt, och kommer nog inte göra det heller.
Lite som att vi har blivit för duktiga på att bota sjukdomar och liknande, så vårt immunsystem blir "uttråkat" och orsakar allergier och liknande.