Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
När välbeställda får mer pengar lä'ger de dem på hög. Sämre bemedlade konsumerar. Skum logik att strama åt för de som redan lever snålt. Dvs om man nu vill få fart på ekonomin och inte bara slå på dem som ligger.
Jag ägnade en dag eller så åt att grunna på vad som vore så bra med fler miljardärer. Men jag kom inte på något.

Det finns ju någon gammal teori om att om samhällets översta skikt får det bättre, så sipprar liksom välstånd ner på alla. Men det är ju motbevisat för länge sen.

Intressant i sammanhanget är också det där testet för några år sedan då man gav långtidssjukskrivna 500 kr extra i månaden. Den skillnaden förbättrade hälsan avsevärt på gruppnivå. Men tydligen har tidögänget inte hört talas om det.

Det här är ändå en skön bild av opinionens förändring sedan valet, hoppas det håller i sig och förstärks.

1781348734520.webp

Den enda ”skönhetsfläcken” är väl att det förmodligen är en ganska stor ström till högeryttextrema partier, för de rasister som tröttnat på att SD håller tillbaka en del av det de står för.

Jag hoppas att det görs en ordentlig koll efter att paret Kristersson flyttat ut i höst, så att allt det som köpts in för skattepengar också stannar kvar i de fastigheter det köpts till. Så att inte något slinker med i flyttlasset.

Jag ägnade en dag eller så åt att grunna på vad som vore så bra med fler miljardärer. Men jag kom inte på något.

Det finns ju någon gammal teori om att om samhällets översta skikt får det bättre, så sipprar liksom välstånd ner på alla. Men det är ju motbevisat för länge sen.

Intressant i sammanhanget är också det där testet för några år sedan då man gav långtidssjukskrivna 500 kr extra i månaden. Den skillnaden förbättrade hälsan avsevärt på gruppnivå. Men tydligen har tidögänget inte hört talas om det.

JAG vet varför miljardärer är bra för Sverige

Källa https://www.ekonomifakta.se/sakomra.../skatteintakter-per-inkomstgrupp_1211580.html

"Skatteintäkter per inkomstgrupp​

Senast uppdaterad: 2026-02-02

Olika inkomstgrupper bidrar olika mycket till de totala skatteintäkterna. Personer med inkomster över 800 tusen kronor per år står för 26,1 procent av alla skatteinbetalningar, trots att de endast utgör drygt 5 procent av skattebetalarna. Samtidigt betalar de med inkomster under 199 tusen kronor per år 12,7 procent av den totala skatten, men utgör drygt 40 procent av alla skattebetalare."

Nu vet inte jag hur bra du är på matte, men om 5% av skattebetalarna betalar 26,1% av skatteintäkterna så är det MER pengar än de som är låginkomstagare betalar fast de är FLER !

Summa: Om vi inte har kvar miljardärer i Sverige så försvinner stora delar av skatteintäkter FRÅN Sverige...

------------------------------------

Förstår du fortfarande inte varför miljardärer är bra ?

Källa https://www.ekonomifakta.se/sakomra.../skatteintakter-per-inkomstgrupp_1211580.html

Olika inkomstgrupper bidrar olika mycket till de totala skatteintäkterna. Personer med inkomster över 800 tusen kronor per år står för 26,1 procent av alla skatteinbetalningar, trots att de endast utgör drygt 5 procent av skattebetalarna. Samtidigt betalar de med inkomster under 199 tusen kronor per år 12,7 procent av den totala skatten, men utgör drygt 40 procent av alla skattebetalare."

Nu vet inte jag hur bra du är på matte, men om 5% av skattebetalarna betalar 26,1% av skatteintäkterna så är det MER pengar än de som är låginkomstagare betalar fast de är FLER !

Summa: Om vi inte har kvar miljardärer i Sverige så försvinner stora delar av skatteintäkter FRÅN Sverige...

Hur mycket av skatteflykten står samma grupp för? Hur mycket gynnas de direkt och indirekt av skattemedel?

Som sagt, rikedom gynnar inte andra. Det är väl belagt. Det är också väl belagt att stora skillnader i livsvillkor skapar otrygghet, inte trygghet. Miljardärer bidrar således snarare till att samhället slits isär.

Du får googla vidare. Satsa på kunskap, inte propaganda, nästa gång.

Hur mycket av skatteflykten står samma grupp för? Hur mycket gynnas de direkt och indirekt av skattemedel?

Som sagt, rikedom gynnar inte andra. Det är väl belagt. Det är också väl belagt att stora skillnader i livsvillkor skapar otrygghet, inte trygghet. Miljardärer bidrar således snarare till att samhället slits isär.

Du får googla vidare. Satsa på kunskap, inte propaganda, nästa gång.

Intressant att DINA artiklar är fakta men mina är propaganda ?

Tack då vet jag att jag gör rätt i att strunta i dina artiklar du hänvisar till eftersom du uppenbarligen bara kommer med propaganda... Var å en har ju sin egna sanning tydligen, vilket är med mycket tydlig uppenbarhet fallet i den här tråden.

Intressant att DINA artiklar är fakta men mina är propaganda ?

Tack då vet jag att jag gör rätt i att strunta i dina artiklar du hänvisar till eftersom du uppenbarligen bara kommer med propaganda... Var å en har ju sin egna sanning tydligen, vilket är med mycket tydlig uppenbarhet fallet i den här tråden.
Du har den synen på Forum för levande historia, alltså? Fattar du vad du riskerar att liera dig med när du tänker så? Det är i alla fall mycket värre än att Ekonomfakta ägs av Svenskt Näringsliv, vilka har som intresse att gynna just tex miljardärer.

Kvinna, S på 80-talet, Mp på 90-talet och fram till 2010. Var gruppledare i Mp Sölvesborg från 94 och framåt. Kastade allt vad Svenskarnas parti och SD hette i stora arkivet i många år men blev sedan SD 2014 men nu egentligen Ambition Sverige med riksdagens mest kompetenta och mest kryssade medlem Elsa Widding som kom in på SD-mandat. Följt henne i några år och kryssade henne. Tyvärr gjorde Elsa, Katja och partiet bort sig när de röstade emot den 8e punkten av Tidöpartiernas förslag för att minska invandringen, punkten som berörde om ca 80-100000 skulle omfattas av övergångsregler eller de nya reglerna. Arbetat som chef och projektledare själv, civilingenjör, inom Volvo. Tyvärr tjejer så är flertalet tjejer inte självständiga utan flocktänkande och mer lättmanipulerade och ska följa och göra som sina tjejkompisar och t.o.m gå på toaletten ihop. Well karlarna har ju gemensam pissoar på flera ställen men de föredrar privat toabesök...

Obs! Jag har nära vänner från Iran, Finland, Grekland, Danmark, Norge, Irak, Spanien, Portugal, Tyskland, Island, Indien, Ungern, forna Jugoslavien, Polen m.fl och arbetade 2016 och fram till pension som lärare och hade hand om många av de ungdomar och tyvärr även vuxna män som kom in som ensamkommande. Av barn och fyllehundar får man veta sanningar och jag har läst på både el Quran och el Haddith, tillsammans Muhammed Sunna, samt ett par arbetskamrater från Irak, med hijab och en av dem en av mina bästa vänner, översatte flera ggr vad många av dessa elever från Syrien m.fl ställen sade. Jag har upplevt rasismen mellan arabisktalande och de som kom från Afghanistan och andra länder och sett Rosengårdarnas framfart och rasism mot svenskar sedan början av 2000-talet när jag gick med "Pappor och mammor på stan" och den ökade droghandeln. Jag har haft arbetsplatser från Ronneby till Kristianstad och på högstadier och gymnasier. Jag har också kolleger och vänner som arbetat inom skolan i Malmö och andra ställen. Dessutom bodde jag i Rinkeby i 3 månader 1980, ett område med över 60% invandrare redan då, de flesta muslimer, och det var INTE trevligt att som ung tjej vistas där. Man gick inte ut själv efter mörkrets inbrott varken där, i Tensta eller Hallonbergen. Idag kan man inte gå dit som svensk någon tid på dygnet och inte i Rosengård heller.

Nu är min stora fråga:

Hur kan någon svensk och särskilt någon svensk kvinna känna sig trygg och tycka det är ok med fler invandrare som ser ner på svenska kvinnors frigörelse, klädsel och dåliga moral (själv anser jag att sex och kärlek hör ihop och att båda könen förstör för sig själva med sina lösa förbindelser så jag kan delvis förstå muslimerna trots allt) samt anser att de som klär sig så eller går ut utan manligt sällskap förtjänar att bli våldtagna? Är du inte gift och inte oskuld är du ett luder och sådana gör man som man vill med. Slå upp ordet tarrarush jamai och vad det betyder. När jag var ung på 60-70-80-talet så var mord , våldtäkter och skjutningar sällsynt och sådant var rubriker i media år flera veckor när det inträffade. Idag är det vardagsmat! Vet ni nånting om hijabens historia? De kom till för att särskilja muslimska kvinnor från icke-muslimska kvinnor så de muslimska kvinnorna inte skulle bli våldtagna. Det var långt efter Muhammeds död och det står inte om plagget i Koranen. Vet ni skillnaden på hijab, burka, niqab och abaya? Vet ni vad kufr och kafir betyder? Vet ni vad taqiya är? Min irakiska väninna bär inte hijab p.g.a svenska män. Dem är hon inte rädd för som hon säger, utan p.g.a att arabiska män inte är kloka med sin kvinnosyn och inte kan tygla sin sexdrift. Hennes ord, inte mina...

Det känns som Reinfeldt (han ruinerade svenska staten och Sverige) hade rätt i en sak; Svenskarna, det sovande folket. Dumburken är centrum i hemmet och där sitter folk i TV-soffan och låter sig hjärntvättas av korrupt media som går maktgamarnas ärenden. De invandrare som kom hit tidigare t.ex de som flydde från Iran och Irak, de fick inga sådana bidrag och retroaktiva barnbidrag sedan barnens födelse eller flera års SFI. De kom hit, lärde sig svenska på egen hand och började arbeta. Kompetent och duktigt folk som inte vill leva på andra. Så är inte fallet med ett stort antal som kommit hit de sista 15 - 20 åren. Det noterar även dessa skötsamma invandrare. Vi hade inte halalcertifiering (en rätt så rejäl avgift som går till islam och muslimska brödraskapet), inga moskéer och inte heller upplevde en massa hot från dessa arbetsamma invandrare. Men S slöt avtal med terrororganisationen Muslimska brödraskapet 1994 för att få in muslimer i politiken och få muslimers röster. I Iran gjorde vänstern misstaget att liera sig med islams mullor vilket ledde till islam och Khomeini tog makten 1979 och de första de gav sig på var den "omoraliska vänster" Jag känner flera iranier som flydde 1979-80. Flera VAR vänster och ångrar sig djupt. De fick se sitt älskade Iran bli islamiserat och ett land som var som väst och Teheran som Stockholm att leva i med korta kjolar och fritt hår, förvandlades till en terrordiktatur där oliktänkande straffas med piskrapp och hängning. Googla Teheran före 1979. Iran är persier och de flesta var inte muslimer.

Senast ändrad av en moderator:
Sen har vi en annan aspekt. Att leva i Norden kräver mer resurser i form av kläder, uppvärmning osv. Landets jordbruk kan idag endast försörja ca 5 miljoner människor. När vi var 7 miljoner så var vi självförsörjande på mat. Vilken halva ska svälta vid kris och krig??? Nu har stora städer tillåtits bre ut sig på Sveriges bästa jordbruksmark, Skåneslätte, där Malmö, Lund, Helsingborg, Landskrona och Kristianstad växer och den näst bästa jorbruksmarken på Uppsalaslätten där Stockholm, Uppsala m.fl växer. Dessutom förstör vi natur och jodbruksmark med vindkaftverk som sprider mikroplaster, PFAS, oljespil, 300000 ton insekter, främst svärmande och migrerande, dör varje år på svensk vindraftsverk vingar som måste spolas med rengöringmedel av helikopter p.g.a effektförlusten, största enskilda hotet mot våra fladdermössarter, rovfåglar och migrerande fåglar. Vintertid så måste nedisade vingar spolas med avfrostningsmedel m.h.a helikopter. Solpaneler kan endast omvandla ljus med våglängd över 1100 nm, dvs långt in i det infraröda värmestrålningsområdet. Det synliga ljus som växterna använder, allt från jordbrukets växter, gräsbeten till träd, omvandlas till värmestrålning som värmer upp luften ovanför så mikroklimat med torka och mindre nederbörd uppstår på de stora fälten Istället för naturlig växtlighet som skuggar och ger lägre temperatur och bevarar fuktigheten i marken så blir det varmt som på en asfaltväg och man får en värmebubbla som i städer där asfalt och betong dominerar. Nu är jag liksom Elsa Widding ordentligt påläst inom naturvetenskap och har t.o. påbyggnadsutbildning i s.k "hållbara" energisystem som vindkraftteknik och solenergi samt ekologi och miljövård. Mp, mitt tidigare parti, står för mig inte för miljöpolitik. De är snarare miljöparasiter som förstör miljön! Skyddad skog har huggits ner för att bygga vindkraft, vägar och nya elledningar och transformatorstationer.
När befolkningen är okunnig i naturvetenskap, kemi, fysik, ekologi, biologi och miljövård då blir den lättlurad och lättmanipulerad. Ni ser inte hur korrupt allting är. Styrt av Wallenberg och Investor, krigsindustrin där samtliga riksdagspartier krigshetsar så miljardärerna tjänar ännu mer, likadant inom EU och de stora företagskooperativen Blackrock och Vanguard som äger 97% av Jordens resurser inkl centralbankerna, livsmedelsindustrin, kemiindustrin och läkemedelsindustrin, allt styrt av miljardärer som Rothshild och Rockefeller där vi andra bara är bönder att offras i deras schackspel. Invandringen av radikala muslimer till väst som som hotar vår kultur ingår i den agendan. Vi ska slåss med varandra istället för rikta blicken på maktgamarna. Divide, concur and rule. Inse att S, Mp, V och C men tyvärr även M och L är kapade av globalister och inte går folkets ärende. Inte helt nöjd med Kd och SD heller. Ambition Sverige har som sagt den bästa politiken med kunskap bakom, men tyvärr tror jag inte längre de kommer in. Så då får det bli SD eller möjligen Kd.

Nu har jag inte läst så många inlägg i tråden men för många år sedan insett att de flesta kvinnor är naiva och följer flocken. Vilka blir hysteriska på rockkonserter t.ex. Själv är jag för kloka och kunniga människor oavsett kön, som styr och leder med visdom och inte med okunskap och känslor. Kompetens är det som ska styra och tyvärr satsar kvinnor överlag mer på sitt utseende, shopping av kläder, smycken och smink och att använda sin kropp för att manipulera än vad män gör. Är man inte kompetent och styrs mer av känslor än kunskap, då är man ingen ledare och ska inte vara med att styra heller! De få kvinnor som varit ledare i historien har varit mycket pålästa, kloka, kunniga och kompetenta, Men som Cyndi Lauper sjunger så är det tyvärr ofta så att "Girls just want to have fun" och sen klagar de på lönen för de valt yrke och levnadsstil därefter. Säkert blev många provocerade av det här inlägget men varsågod! Här är en kvinna som uppskattar kunskap och kompetens och har svårt för manipulerande beteende och lögner. tyvärr något som kvinnor är mästare och följer man inte flocken som kvinna så blir man många ggr utstött. Men hellre 10 äkta och nära vänner än 100 icke pålitliga som manipulerar, sladdra och snackar skit. Jaja, det finns sådana kärringar till män också men de är just kärringar. Det är väl dagens låga testosteronhalt som ställer till det antar jag. Dagens 20-åringar har lika lågt testosteron som 70-åringarna för 50 år sedan... För den delen har kvinnor normalt mer testosteron är östrogen men med p-piller och annat skit som finns i maten vi äter och all gift i naturen, så har kvinnor också drabbats av lågt testosteron.
Nu har jag skrivit av mig och kanske är det någon som vaknar. Ge inte vänstern era röster. De fundamentala islamisterna vill det. De säger vänster är utan moral och ideal och lättmanipulerad så de är lätta att lura men glöm att ni har någon frihet när islam tar över. Det blir som Iran och alla övriga länder i Mellanöstern som var kristna innan muslimer listigt tog sin och tog över och gjorde dem muslimska. Vill ni ha islam, flytta till ett muslimskt land och bär er hijab och acceptera att en kvinnas värde endast är hälften av en mans. Det står i el Quran. Inse sedan att Mp har ljugit och att det är just de som har den värsta energipolotiken för miljön. Hela ledningen är utbytt från vetenskapligt pålästa som startade partiet till något flummigt och okunnigt. Tyvärr!!! En organisation, ett parti, ett företag osv är de människor som är där. Byt ut dem och det blir något helt annat. Mp är inte ett miljöparti längre. De är bara röstfiskare.

Ha en bra lördagkväll och om ni svarar kan jag inte garantera jag svarar tillbaka men läs, ta reda på saker, fundera och sov på saken. Hispiga fruntimmer som går i taket p.g.a mina åsikter och kunskaper orkar jag inte med! Vet ni förresten hur manipulativa och otrogna kvinnor varit i generationer? Jodå, man har tagit DNA-prover i flera gamla gravar och funnit att över 1/3 hade inte den far det stod i kyrkoböckerna. Man fann att vi har dubbelt så många kvinnliga förfäder som manliga, dvs ett antal män har förökat sig och andra inte fast de trott det för kvinnan varit otrogen. Så kom inte och påstå kvnnor är bättre än män... En sak till, jag vet flera tjejer/kvinnor som ångrat de haft sex med någon så fast de sagt ja eller tydligt visat de vill och tillåter så har de sedan anklagat killen/mannen för våldtäkt! Det är inte våldtäkt för att tjejer/kvinnor ångrar sig och det är förbannat fegt och fult att inte stå för det man gör!

God kväll!

Svårt att ta någon på allvar som svamlar så mycket i sina enda två inlägg på forumet. Intressant att någon kallar sig för att ha varit ung i tre decennier, klagar på invandringen på 60-talet för att sedan hylla de som kom då?

Ja, ja. Mycket snack och lite verkstad, med andra ord för liten verklighetskontakt för att jag ska orka bemöta alla vilda påståenden.

Den statistiken har inget med miljardärer att göra.

De som tjänar 800.000 kr om året är sällan miljardärer.
Det motsvarar ca 65.000 kr i månaden.

Det är "vanliga" höginkomsttagare, som ju då betalar mer i statlig skatt. Det är vanlig kategori som bor i innerstaden i våra storstäder, eller i villaområden där runtikring, och som har lite högre tjänster i stora privata företag av olika slag.

Om du hittar statistik som berör miljardärer, istället för civilingenjörer, IT-folk, och ekonomiansvariga i vår exportindustri m.fl så vore den intressant att se.

Svårt att ta någon på allvar som svamlar så mycket i sina enda två inlägg på forumet. Intressant att någon kallar sig för att ha varit ung i tre decennier, klagar på invandringen på 60-talet för att sedan hylla de som kom då?

Ja, ja. Mycket snack och lite verkstad, med andra ord för liten verklighetskontakt för att jag ska orka bemöta alla vilda påståenden.
Man får också en stark känsla av att det är en man som låtsas vara en kvinna.

Den statistiken har inget med miljardärer att göra.

De som tjänar 800.000 kr om året är sällan miljardärer.
Det motsvarar ca 65.000 kr i månaden.

Det är "vanliga" höginkomsttagare, som ju då betalar mer i statlig skatt. Det är vanlig kategori som bor i innerstaden i våra storstäder, eller i villaområden där runtikring, och som har lite högre tjänster i stora privata företag av olika slag.

Om du hittar statistik som berör miljardärer, istället för civilingenjörer, IT-folk, och ekonomiansvariga i vår exportindustri m.fl så vore den intressant att se.

Ja där ser man att du inte heller kollar länkar ! Så tog en screenshot med de som enligt då ekonomifakta tjänar mer än 1 miljon !

1781371076098.webp

Nu är det ju 300 000kr som är skattefritt på ISK. M föreslår att det ska blir 500 000kr på ISK som blir skattefritt. Det ska löna sig att arbeta och spara. Tacka för det 👍

Om hon ska ragga röster åt SD så är det nog fel sätt att göra det på.

Edit: Det kommer säkert flera liknande inlägg från nya konton ju närmare valet vi är.

Man får också en stark känsla av att det är en man som låtsas vara en kvinna.
Utan att ha använt några moderatorverktyg så minns jag att det tidigare fanns en användare med det nicket som jag inte sett på länge så vi kan väl förutsätta att detta är en riktig person? Iaf lika riktig som alla vi andra. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund