Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du måste förstå att det inte går att ta dig på allvar när du kategoriskt pratar nedvärderande om kvinnor (och vissa män) inom S. Men försvar (män) inom M. Som moderat. Du är extremt partisk.

Anekdotisk bevisning är ointressant.
Allt här i världen beror inte på könsmaktsordningen.

Och med det så avslutar jag den här diskussionen med dig.

Alltså. Det finns i en Stockholmskommun minst en, eventuellt två, up-and-coming politiker inom ett Tidöparti som gjorde skoltiden till ett helvete för en ung vuxen i min närhet. Detta är några år sedan, inte tjugo eller trettio eller fyrtio. Men jag skulle skämmas om jag gick in här och skrev mina personliga erfarenheter om den här personen (såvida hen inte blir statsminister och uttalat ljuger om hur hen betedde sig i skolan).
Jag hoppas att de har bett om ursäkt för det.
Med insikt om sitt tidigare beteende så kan man komma långt.

Men vissa har inte den insikten.

Den skillnaden beror ju inte på olika kön utan på olika partier.

Jag har högre krav på någon som tycker annorlunda än jag när det kommer till att andra egenskaper skall väga upp för åsiktsskillnaden.

Man måste helt vara trevligare, kunnigare och mer professionell om jag skall tycka att någon i ett annat parti är riktigt bra.

Jag har aldrig påstått att Ulf Kristersson är någon bra ledare utan bara att han är lätt att samarbeta med.
Det är faktiskt olika saker.

Ibland är det bästa när människor får arbeta i fred utan någon ledare som lägger sig i.
Ett parti skall väl ändå vara ett grupparbete och inte någon toppstyrd diktatur?
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag tror att vi diskuterar i den här tråden på olika premisser.

Så sent som idag läste jag en mycket bra opinionstext i New York Times om de olika krav som finns från alla möjliga håll på kvinnliga och manliga politiker och den negativa synen på allt som ses som kvinnligt. Det gäller inte bara i USA, det gäller i allra högsta grad även i Sverige och jag tror att vi gör oss själva en enorm otjänst om vi inte inser det.

I övrigt: ett parti behöver en bra ledare, oavsett om idéerna i sig bärs fram av gräsrötter. Som exempel: jag tror att en hel del av de skandaler som krupit fram i SD beror på just att Åkesson varken hör, ser eller minns saker. Han har ingen koll och partikulturen blir därefter.

Den skillnaden beror ju inte på olika kön utan på olika partier.

Jag har högre krav på någon som tycker annorlunda än jag när det kommer till att andra egenskaper skall väga upp för åsiktsskillnaden.

Man måste helt vara trevligare, kunnigare och mer professionell om jag skall tycka att någon i ett annat parti är riktigt bra.

Jag har aldrig påstått att Ulf Kristersson är någon bra ledare utan bara att han är lätt att samarbeta med.
Det är faktiskt olika saker.

Ibland är det bästa när människor får arbeta i fred utan någon ledare som lägger sig i.
Ett parti skall väl ändå vara ett grupparbete och inte någon toppstyrd diktatur?

Han är lätt att förhandla med eftersom han i princip saknar personlig integritet och är beredd på att gå med på nästan vad som helst bara han får behålla makten. Jag tycker det inte är någon tvekan om att Åkesson dominerar honom totalt. Jag kan tom se en poäng med att S ibland utsett SD som huvudmotståndare inte M. Och till en del beror det nog på Ulfs personlighet. Att man inte kan lita på hononom alls. Även väljarna gör det inte heller, om man får tro senaste opinionsundersökningarna håller med. Jag tror faktiskt att en del av M rösttapp är pga att vissa tvekar inför Ulfs personliga korruption.

Skillnaden med V är att V har alltid med jämna mellanrum fått rensa partiet från diverse mer eller mindre extrema extremister. Det är ju liksom inte något nytt utan har pågått så länge partiet har funnits. Det är en del av partiet med att medlemmar regelbundet utesluts, stängs av osv. Förr i tiden stack ju vissa då och startade sitt eget mikroparti.

Det är alltså inte en skandal i den bemärkelsen att den kom som en överraskning och är personligt solkat. Vilket däremot de senaste tidens korruptionskandaler är. Det var väl inte på någons bingokort att statsministerns dotter får ha privata fester i statsministerns tjänstebostad, att större summor beviljades en stiftelse som statsministerns svägerska sitter i styrelsen för. Pengar som dessutom togs från integrationsbudgeten. Att en känd abortmotståndare får predika och verka på uppdrag av statministerns fru. Att alla arbetar som volontärer förutom Ed som får lön. Att de som är 'volontärer' får höga tjänster. Och då ska vi inte ens börja prata om statministerns bästa kompis som får en ny specialsydd tjänst och är så inkompetent att han glömmer statspapper på offentliga platser.

Allt är så futtigt, korrupt och smutsigt. Och ffa helt oväntat.

Undrar om någon vågar räkna ut hur mycket fiaskot med 13 års gränsen har kostat. Fängelser har ju redan byggt specialenheter och anställt personal med speciall kompetens för barn och ungdomsfrågor. Ingen, absolut ingen, inom rättsväsendet eller lagrådet, sociala myndigheter har varit för det, tvärtom. I en artikel i Guardian (6 juni) säger Jacques Mwepu Kumlas chef (där barn alltså skulle spärras in). Kumla som är en säkerhetsklassad anstalt.

Like most experts consulted on the plan, the Kumla prison chief, Jacques Mwepu, is against putting children in prison. But now he and other critics have been overruled and the government is going ahead

Mwepu konstaterar också att ett problem med att barn fängslas är att många av dem är offer och förbrytare.

What was often missing from public debate, he said, was that children caught up in crime were often victims as well as perpetrators. “There are two dimensions to those children. That complicates the handling of them. Many of them are victims of big criminals who exploit them,” he added. “They have gone through a lot, pressures, risk of death if they don’t do what they should do, they have been abused sometimes, there has been trauma.”

This went against the popular belief of who a victim could be, said Mwepu, which was usually “somebody who is well behaved and who has been attacked”.

Gunnar Strömmer erkänner att det kan vara så, men påstår att vissa barn söker sig till gängen.

https://www.theguardian.com/world/2026/jun/06/sweden-prisons-children-gang-crime

Otroligt om några L ledamöter hittat sin ryggrad i fem i tolv. Jag gissar faktiskt att även Tidö inser att det är ännu ett slagträ som de vill undvika att träffas av i valrörelsen. Så enorma resurser som kunde använts till annat har nu förslösats.

Att kalla en hijab ett "islamistiskt plagg" är väl lite att ta i? Det är ju inte som att gå och vifta med en Daesh-flagga direkt 🤷‍♀️

Eller grå vargarna

Borde vi inte i samma veva förbjuda nunnedok?

1781174862350.webp

Otroligt om några L ledamöter hittat sin ryggrad i fem i tolv. Jag gissar faktiskt att även Tidö inser att det är ännu ett slagträ som de vill undvika att träffas av i valrörelsen. Så enorma resurser som kunde använts till annat har nu förslösats.
Jag hoppas så innerligt att de nu gör om och gör rätt och inte hastar fram ett underlag för att sätta 14-årsgräns istället. Och att S m.fl kräver att det görs ett gediget förarbete och slutar hålla på med populistiskt trams som alla experter avråder ifrån.

Jag skulle säga att det också är ett otroligt polariserande koncept. Det är inte ett sätt att få med sig en hel nation.
Jag gillar Olof Palme, ligger till vänster politiskt sett men levde inte under hans tid. Jag har fått lite intryck att han var lite polariserande.

Ibland tänker man ju att det behövs någon som greppar tag i tyglarna och styr landet åt det håll man önskar (oavsett vilken politisk ställning man har). Men nackdelen är ju att det skapar klyftor. Å andra sidan så blir det ingen process om man är försiktig hela tiden för att inte stöta sig med någon grupp.

Intressant ämne som man kan diskutera i timmar utan att komma fram till något :D

Undrar om någon vågar räkna ut hur mycket fiaskot med 13 års gränsen har kostat. Fängelser har ju redan byggt specialenheter och anställt personal med speciall kompetens för barn och ungdomsfrågor.
Det finns ju ett behov även för 15-18 åringar.
Dessa rymmer ju från nuvarande ungdomsvårdsskolor.

Att kalla en hijab ett "islamistiskt plagg" är väl lite att ta i? Det är ju inte som att gå och vifta med en Daesh-flagga direkt 🤷‍♀️
Undra vad de skulle säga om kvinnor med hijab började säga att det är en sjal (tänker på alla damer som bar sjal förr i tiden). Eller varför inte att det är ett mode.

Är det namnet hijab som man har något emot? Eller att inte ett enda hårstrå syns? (Hej nunnor i @MJLee s inlägg 👋) Att folk födda i andra länder inte får bära sjal? (Hej italienskan som vill ha sjal 👋)

Jag undrar verkligen hur lagen skulle formuleras 😅

Undra vad de skulle säga om kvinnor med hijab började säga att det är en sjal (tänker på alla damer som bar sjal förr i tiden). Eller varför inte att det är ett mode.

Är det namnet hijab som man har något emot? Eller att inte ett enda hårstrå syns? (Hej nunnor i @MJLee s inlägg 👋) Att folk födda i andra länder inte får bära sjal? (Hej italienskan som vill ha sjal 👋)

Jag undrar verkligen hur lagen skulle formuleras 😅
Att förbjuda hijab måste ju vara omöjligt? I alla fall utan att samtidigt förbjuda pulkaåkande barn, löpare och cyklister att använda balaklava under vintern?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!