Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oreserverat mot vinstbegränsningar? Var har du sett det?
Valfriheten har länge varit en käpphäst. Vinster är det inte.

Citerar Cs webb:
  • Införa en differentierad skolpeng som stoppar friskolornas överkompensation.
  • Slopa skolkö som urvalsgrund och införa offentlighetsprincipen.
  • Stärka möjligheten för mindre friskolor att etablera sig.

Men fortfarande är de inte för ett slopande av vinster av friskolor. Forskning visar också att friskolor är mer benägna att sätta sk glädjebetyg och att lärare utsätts för press att sätta högre betyg. Vilket i sin tur gör urvalet till vidare högre utbildningar snedvridet. Även att friskolor inte omfattas av offentlighetsprincipen. Vilket måste avskaffas så att det kan ske fullständig insyn i skolorna.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/friskolor-satter-gladjebetyg

Det har ju också varit vissa skandaler där rektorer gått in och ändrat betyg och att de satts av obehöriga lärare som inte undervisat eleverna. Just nu driver Tidö och C att den differential i skolpengen som gör att skolor i socio ekonomiska förhållande får högre skolpenning än tex Djursholm och Lidingö ska avskaffas eftersom det är 'orättvist.' Istället för att inse att vissa skolor och elever kräver mer resurser.

Själv anser jag att alla som driver friskolor också ska krävas driva skolor i vad som kallas socioekonomiska områden, inte bara i välbärgade områden.

För att tillägga ang glädjebetyg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolverket-friskoleelever-presterar-samre-pa-hogskolor

Senast ändrad:
Men fortfarande är de inte för ett slopande av vinster av friskolor. Forskning visar också att friskolor är mer benägna att sätta sk glädjebetyg och att lärare utsätts för press att sätta högre betyg. Vilket i sin tur gör urvalet till vidare högre utbildningar snedvridet. Även att friskolor inte omfattas av offentlighetsprincipen. Vilket måste avskaffas så att det kan ske fullständig insyn i skolorna.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/friskolor-satter-gladjebetyg

Det har ju också varit vissa skandaler där rektorer gått in och ändrat betyg och att de satts av obehöriga lärare som inte undervisat eleverna. Just nu driver Tidö och C att den differential i skolpengen som gör att skolor i socio ekonomiska förhållande får högre skolpenning än tex Djursholm och Lidingö ska avskaffas eftersom det är 'orättvist.' Istället för att inse att vissa skolor och elever kräver mer resurser.

Själv anser jag att alla som driver friskolor också ska krävas driva skolor i vad som kallas socioekonomiska områden, inte bara i välbärgade områden.

För att tillägga ang glädjebetyg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolverket-friskoleelever-presterar-samre-pa-hogskolor
Vi står för så diametralt olika uppfattningar av verkligheten att jag lägger ner.
Kort sagt - jag anser att mycket av det du påstår om C har du inte belägg för.

Klart slut :)

Dessutom sprids på sociala medier, även här, att C skulle röstat mot de permaneneta uppehållstillständen.
Det är inte sant!!

Men som mycket på nätet blir det "sant" när det upprepats tillräckligt ofta.
Och @sjoberga Syftade på att både S och C röstade för regeringens förslag med titeln "Utmönstring av permanent uppehållstillstånd och anpassning av svensk rätt till EU:s migrations och asylpakt".

Men kan erkänna att jag sedan inte tittade särskilt noggrant på vad deras reservationer bestod av utan läste den sammanfattande lilla notisen på riksdagens sida som las ut i samband med att socialförsäkringsutskottet sagt ja till förslaget där det alltså bland annat stod detta:

"S och C efterlyser alternativ till permanenta uppehållstillstånd. S vill bland annat införa etableringstillstånd för alla grupper som omfattas av förslaget om utmönstring. De menar att den som lever upp till vissa språk- och samhällskrav, jobbar och gör rätt för sig snabbt ska komma in i en samlad process för svenskt medborgarskap.

C vill bland annat utreda möjligheten att bevilja längre tidsbegränsade uppehållstillstånd än miniminivån i EU-rätten för att värna proportionaliteten och rättssäkerheten."

Här hade man kanske för tydlighetens skull då kunnat inkludera att C i själva verket ville ha kvar de permanenta uppehållstillstånden, men det utelämnades från notisen och jag kollade inte heller upp det närmare. Både S och C hade alltså reservationer som under röstningen framfördes under punkt 2 "Alternativ till permanent uppehållstillstånd". Av dessa gick reservationen från S vidare men förlorade mot regeringens förslag. Så de röstade båda för regeringens förslag i punkt 1 och sedan fick ingen av dem igenom sina reservationer i punkt 2.

Reagerar dock fortfarande på att de röstade för regeringens förslag överhuvudtaget, för nästan oavsett om de sedan hade fått igenom alla sina reservationer ser jag det som märkligt. Inget av det som finns i förslaget är ju särskilt bra eller genomtänkt, förslaget som helhet har fått skarp kritik från bland andra lagrådet, så även om man så hade lyckats stoppa exempelvis just utmönstringen av permanenta uppehållstillstånd vad var vinsten i att alls rösta för förslaget för C?

Senast ändrad:
Hörde nyss en intervju med Ludvig Aspling som redogjorde för alla nya möjligheter som leder till utvisning. Bla nämnde han att det blir Migrationsverket som kommer att "döma" invandrarna för bristande vandel om det finns fog för det och sedan direkt avgöra om dom sedan ska utvisas. Man kommer att titta på deras vandel både före och efter att lagen börjat gälla.

Hörde nyss en intervju med Ludvig Aspling som redogjorde för alla nya möjligheter som leder till utvisning. Bla nämnde han att det blir Migrationsverket som kommer att "döma" invandrarna för bristande vandel om det finns fog för det och sedan direkt avgöra om dom sedan ska utvisas. Man kommer att titta på deras vandel både före och efter att lagen börjat gälla.
Är korruption bristande vandel?

(Frågar åt en sverigedemokrat)

Det här har väl inte direkt med svensk politik att göra. Men projekt som de här är vad svenskt bistånd borde till viss del gå till!

https://indiandefencereview.com/african-spurred-tortoise-sahel-desert-vegetation-recovery/

Mitt i miljö och klimateländet så finns det vissa små ljusglimtar. Vill den svenska regeringen reglera och strama åt migrationspolitiken måste ett av de främsta målen vara att se till att folk inte behöver fly sina hemländer. Det vi vet är att klimatflyktingar kommer öka.

Det är inte ens glasklart för SD eftersom de vill ha en utredning.
Och om man bara har ett uns av juridisk kunskap så är det inte svårt att se att det nära nog blir omöjligt.
Inget är omöjligt. Det har väl den här mandatperioden bevisat när det gäller att stoppa invandringen och öka på utvisningarna. Det går om man bara vill. Namnge plaggen i lagen så blir det glasklart :)

Inget är omöjligt. Det har väl den här mandatperioden bevisat när det gäller att stoppa invandringen och öka på utvisningarna. Det går om man bara vill. Namnge plaggen i lagen så blir det glasklart :)
Jag tycker nog att den här mandatperioden har visat att Tidö missbedömt opinionen. Nu får de ju inte längre igenom sina förslag, och får backa eftersom det visade sig att opinionen inte alls ville ha tonårsutvisningar och 13-åringar i fängelse.

Jag tycker nog att den här mandatperioden har visat att Tidö missbedömt opinionen. Nu får de ju inte längre igenom sina förslag, och får backa eftersom det visade sig att opinionen inte alls ville ha tonårsutvisningar och 13-åringar i fängelse.
Men då ligger ansvaret på dom då när 13 åringarna mördar folk?

Men dom vill ha 14 åringar i fängelse?

Men då ligger ansvaret på dom då när 13 åringarna mördar folk?

Men dom vill ha 14 åringar i fängelse?
De kan ju försöka lära sig av sina misstag och fråga de som faktiskt jobbar med barnen om vad de föreslår, eller förslagsvis lyssna på sina remissinstanser. Jag vill inte ha 14-åringar i fängelse heller men det vill ju uppenbarligen socialdemokraterna så det kommer väl gå igenom. Men alla vinster är värda något!

De kan ju försöka lära sig av sina misstag och fråga de som faktiskt jobbar med barnen om vad de föreslår, eller förslagsvis lyssna på sina remissinstanser. Jag vill inte ha 14-åringar i fängelse heller men det vill ju uppenbarligen socialdemokraterna så det kommer väl gå igenom. Men alla vinster är värda något!
Ja det går igenom med stor majoritet :). Fängelserna står ju bara o väntar på klientelet nu och där är man taggade på att "ta hand om dom"

Ja det går igenom med stor majoritet :). Fängelserna står ju bara o väntar på klientelet nu och där är man taggade på att "ta hand om dom"

Se mitt inlägg #93

Se även:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ffalder-risk-att-gangen-rekryterar-11-aringar

https://www.advokatsamfundet.se/Nyh...iserar-forslaget-om-sankt-straffbarhetsalder/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminalvarden-sager-nej-till-fangelse-for-13-aringar

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagare-i-upprop-stoppa-forslaget-om-fangelse-for-13-aringar

Det är ingen myndighet eller remissinstans som varit positiva till lagförslaget. Så nej det är ingen som är 'taggad' förutom Tidö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund