Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tonar ner problemet? Det verkar förutsätta att det är sant, i någon objektiv mening, att problemet är av en viss omfattning. Och att jag då försöker förminska det, trots detta.

Skulle du säga att det ganska vanliga slagordet "inga rasister på våra gator" tar sig ett slags rätt att tala för alla som bor på gatorna? Tex bor ju även rasisterna troligen på någon gata.

En mer lik jämförelse hade varit om de ropat "inga poliser på våra gator", det hade inte varit att självpåtaget göra sig till talespersoner för hela Malmö som "hela Malmö hatar polisen" gör, enligt mig.

Jag tycker att det är djupt problematiskt att förhålla sig så lojal till den tramshöger, såsom Strömmer, som eldar på om händelsen, när vi ju nu råkar ha rätt att demonstrera och att yttra oss.

Jag har mycket synpunkter om Strömmer, men just nu diskuterar jag andra personer, och avser inte att jämföra någon med någon annan. Särskilt inte en minister.

Så jag förutsätter att du menar någon annan med den som är lojal mot honom, eftersom jag överhuvudtaget inte nämnt honom någonstans, så det vore märkligt sätt att argumentera på om du försökte smeta hans åsikter på mig.

Förutsatt att arrangörerna faktiskt kommer ur hbtq-rättighetsrörelsen, och inte är externt rekryterade projektledare, så är jag trygg i min gissning att de tar det hela med ro.

Men du vet inte? Vilket du kritiserade mig för, att skriva något när jag inte vet, trots att jag var tydlig med att jag inte vet. Du har olika krav på oss tydligen...

Och som jag skrev i mitt inlägg - där jag tycker att det framgick att jag inte vet vad arrangörerna för just den här paraden tycker - så väcker det en annan fråga om det faktiskt är okej att ropa hat mot polisen i Pride.

Jag har fortfarande inte läst något från arrangörerna för Malmö-Pride, men jag har läst andra HBTQ-rörelser som uttalat stöd med hänvisning till att Pride i grunden är en march mot just polisen. Och det är ju förståeligt, med tanke på historiken. Men om det ska vara en march mot polisen även idag, så behöver jag överväga om jag själv vill delta i den, eller om jag vill stödja människors rätt att älska och leva som och med vem de vill på annat sätt. Det vore jättetråkigt tycker jag om det skulle hända, och jag har inte haft bilden av att polishatet är så utbrett och starkt inom rörelsen idag som jag får av att läsa vad du och andra skriver (här och på andra ställen). Men man kan ha fel, och saker och ting kan också ändra sig över tid och på olika platser.
 
Sen är det ju helt enkelt så, att om tex Sydsvenskan vill ha deras syn på saken, så kommer det seriösa svaret inte att funka i tidningen. Lätt beymrade kommentarer, kommer däremot att göra det. Och inte vara osanna, bara väldigt inkompletta.

Det låter som att du menar att om de inte uttalar sig som du tycker, så är det för att de inte vågar - dvs du garderar dig så att oavsett vad de skulle säga, så tycker de egentligen som du. Är det en korrekt tolkning, eller menade du på något annat sätt?

ja enligt artikeln var anledningen att yrket "feminiseras"... Grattis feminister.. Och så undrar ni varför jag inte är feminist :up:
Om du inte är feminist - varför arbetar du? Och har eget bankkonto? Du kanske till och med röstar?

Om du inte är feminist (dvs anser att män och kvinnor har lika värde och förtjänar samma möjligheter) - vad är det du inte anser att kvinnor har rätt till? Vad avstår du från att göra pga dina åsikter?

Jag ska inte säga vad jag anser om kvinnor som drar fulla förmåner av våra mödrar, mormödrar och gammelmormödrars kamp samtidigt som de koketterar med att de minsann inte delar deras åsikter för att ställa sig in hos de män som fortfarande styr världen. Usch🤢 Kvinnlig rösträtt, barnomsorg, föräldraförsäkring VAB etc kom inte som en gåva. Fan, om det var upp till gubbsen så skulle vi inte ens få delta i Vasaloppet eller springa maraton

Fast vissa människor önskar alltid liera sig med makten

Det jag menar är inte att allt hänger på en enskild händelse,-hata polisen, utan att det är den samlade bilden som blir problematisk. När det gång på gång dyker upp personer i eller kring partiet med extrema uttalanden, kopplingar eller beteenden – och när reaktionerna är sena, halvhjärtade eller uteblir – så skapar det ett mönster. I det sammanhanget blir slagord som riktar sig mot tex. polisen inte bara en händelse utan en del av en bredare retorik där man positionerar sig mot samhällsinstitutioner snarare än att ta ansvar för dem. När partiet sedan gör ett halvhjärtat försök att tona ner, släta över och förminska det så tänker jag att det attraherar personer med en mer…..konfrontativ syn på myndigheter, samhälle och medmänniskor.
Det jag menar är inte att allt hänger på en enskild händelse,-hata polisen, utan att det är den samlade bilden som blir problematisk. När det gång på gång dyker upp personer i eller kring partiet med extrema uttalanden, kopplingar eller beteenden – och när reaktionerna är sena, halvhjärtade eller uteblir – så skapar det ett mönster. I det sammanhanget blir slagord som riktar sig mot tex. polisen inte bara en händelse utan en del av en bredare retorik där man positionerar sig mot samhällsinstitutioner snarare än att ta ansvar för dem. När partiet sedan gör ett halvhjärtat försök att tona ner, släta över och förminska det så tänker jag att det attraherar personer med en mer…..konfrontativ syn på myndigheter, samhälle och medmänniskor.
Eftersom du brukar inkludera mig bland de där terrorromantiska, islamistvänliga antisemiterna, så har jag svårt att ta din analys helt på allvar. Men jag förstår såklart vad det narrativ som du så entusiastiskt reproducerar syftar till.

En fråga på alla dina inlägg som jag funderar mycket över är .... Var är de svenska länkarna ? Du vet att vi diskuterar SVENSK politik här ? Varför länkar du då till saker i andra länder ? Saker på engelska ?

Som "när kvinnor flyttar in, flyttar männen ut" ??? VA ? Om du nu kommer med såna belägg vill jag veta hur det är i SVERIGE ...
Ena länken är svensk forskning, men många artiklar skrivs på engelska iom att de vill publicera internationellt.

Hela väst tenderar ju ha liknande könsideal och liknande tendenser när det gäller könade beteenden och som vi sett tidigare i tråden är forskning internationell.

"när kvinnor flyttar in, flyttar männen ut"

Ja, det måste väl ha varit svårt att missa. Tyvärr hittar jag bara artikel på engelska om det. Länkar men du behöver ju inte läsa.

https://medium.com/fourth-wave/why-men-leave-female-dominated-professions-1fd538bfbf8d

Men tar några exempel.

Lärare har gått från manligt yrke till kvinnligt.
Präst är på väg från manligt till kvinnligt (nästan alla som studerar det är kvinnor nu) Förr var prästen en typ herde, nu sa någon här på buke att det var ngt slags socialarbetare.
Ridlärare
Veterinär
Sekreterare har gått från manligt till kvinnligt
Att ens studera på universitet börjar sakta väga över mot kvinnligt i Sverige. Och när det nått över hälften kvinnor verkar männen söka allt mindre.

Denna var lättare

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nar-kvinnor-dominerar-i-ett-yrke-sjunker-lonerna

En konsekvens av snedvridna könsfördelningen inom vården är lägre löner för de kvinnligt dominerade fälten. Även inom ett och samma yrke har kvinnor ofta lägre lön, enligt Elisabeth Dahlborg.

– När ett yrke ”feminiseras” kan vi se att lönerna sjunker. Det gäller till exempel för läkare.

Bland läkarna är dock männen fortfarande i knapp majoritet. Andra legitimerade vårdyrken med fler yrkesverksamma män än kvinnor är kiropraktor, naprapat, ortopedingenjör och sjukhusfysiker.

Engelsk
vet schools across the country from the 1960s to early 2000s were reviewed, one factor predicted student choice: the more female students there were, the less likely males were to apply.
https://academic.oup.com/sf/article-abstract/88/5/1969/1891872?redirectedFrom=fulltext&login=false

För Sverige, -kan du se eller föreställa dig att förut var veterinärer ofta män, medan numera är veterinärer överväldigande kvinnor?

Men faktiskt, även en diskriminering åt andra hållet har uppstått, mäns ansökningar som tex lokalvårdare dissas.
https://liu.se/nyhet/man-hindras-att-ta-sig-in-i-kvinnodominerade-yrken

Forskarna skickade ut cirka 3 200 fiktiva ansökningar till arbetsgivare runt om i Sverige. För varje ansökan noterade forskarna sedan om de fiktiva sökande fick något svar och i så fall vilket.

De kvinnodominerade yrken där diskrimineringen mot män i ansökningsprocessen observerades var bland annat sjuksköterska, barnskötare och förskollärare. Svårast var det för män att bli kallade till en intervju som lokalvårdare. Men i mansdominerade yrken som exempelvis fordonsmekaniker, lastbilschaufför, IT-utvecklare och lagerarbetare såg forskarna ingen diskriminering mot kvinnor.

En mer lik jämförelse hade varit om de ropat "inga poliser på våra gator", det hade inte varit att självpåtaget göra sig till talespersoner för hela Malmö som "hela Malmö hatar polisen" gör, enligt mig.

Jag har mycket synpunkter om Strömmer, men just nu diskuterar jag andra personer, och avser inte att jämföra någon med någon annan. Särskilt inte en minister.

Så jag förutsätter att du menar någon annan med den som är lojal mot honom, eftersom jag överhuvudtaget inte nämnt honom någonstans, så det vore märkligt sätt att argumentera på om du försökte smeta hans åsikter på mig.

Men du vet inte? Vilket du kritiserade mig för, att skriva något när jag inte vet, trots att jag var tydlig med att jag inte vet. Du har olika krav på oss tydligen...

Och som jag skrev i mitt inlägg - där jag tycker att det framgick att jag inte vet vad arrangörerna för just den här paraden tycker - så väcker det en annan fråga om det faktiskt är okej att ropa hat mot polisen i Pride.

Jag har fortfarande inte läst något från arrangörerna för Malmö-Pride, men jag har läst andra HBTQ-rörelser som uttalat stöd med hänvisning till att Pride i grunden är en march mot just polisen. Och det är ju förståeligt, med tanke på historiken. Men om det ska vara en march mot polisen även idag, så behöver jag överväga om jag själv vill delta i den, eller om jag vill stödja människors rätt att älska och leva som och med vem de vill på annat sätt. Det vore jättetråkigt tycker jag om det skulle hända, och jag har inte haft bilden av att polishatet är så utbrett och starkt inom rörelsen idag som jag får av att läsa vad du och andra skriver (här och på andra ställen). Men man kan ha fel, och saker och ting kan också ändra sig över tid och på olika platser.
 

Det låter som att du menar att om de inte uttalar sig som du tycker, så är det för att de inte vågar - dvs du garderar dig så att oavsett vad de skulle säga, så tycker de egentligen som du. Är det en korrekt tolkning, eller menade du på något annat sätt?
Det sista: Jag menar som jag skrev. Jag tror verkligen inte att ett djuplodande svar på frågan om det där med att hata polisen går att få funktionellt i massmedia för närvarande. Det finns inlägg av den där djuplodande arten här i tråden tex. Jag tror inte att så pass mångbottnade svar ryms i det narrativ man tvingar in situationen i när man förfasar sig över "hat" mot polisen.

Vad de som ev tillfrågats, och vilkas ev svar jag då inte har sett, faktiskt tycker, är ju inget jag kan svara på.

Dina frågor blir så svåra att besvara, för du bygger in så många villkor. För att kunna svara, måste jag då arbeta mig förbi villkor efter villkor innan jag kommer till det jag från början försökte säga. Och varje pånkt på vägen kommer att öppna för en ny uppsättning villkor, osv.

Själv tycker jag inte att det är enbart positivt att pride har gått från en demonstration för rättigheter och likaberättigande till ett allmänt alla älskar alla-jippo. Lite ihjälkramat, som sagt.

Det har funnits ett flertal högt uppsatta medlemmar som hyser terror romantiska känslor för Hamas. Slår man ihjäl en terror romantiker ploppar det upp 3 nya..... Om man som jag följer Botkyrka härvan så känns mycket illavarslande att politiker är villiga att sopa systemhotande beteende under mattan. Jaja jag vet att det inte tillhör V: s smuts utan S. Men betänk de här två partierna i samma regering.:down:
Det är fruktansvärt att skandera att man hatar polisen extra illa att det görs under politisk flagg.
Kära du, nuvarande regering är systemhotande.

Det sista: Jag menar som jag skrev. Jag tror verkligen inte att ett djuplodande svar på frågan om det där med att hata polisen går att få funktionellt i massmedia för närvarande. Det finns inlägg av den där djuplodande arten här i tråden tex. Jag tror inte att så pass mångbottnade svar ryms i det narrativ man tvingar in situationen i när man förfasar sig över "hat" mot polisen.

Vad de som ev tillfrågats, och vilkas ev svar jag då inte har sett, faktiskt tycker, är ju inget jag kan svara på.

Vilket jag har full förståelse för, eftersom jag redan från början skrev att jag inte heller vet det. Det som däremot blir svårt för mig är att du kritiserar mig utifrån att jag inte vet, när du godkänner att du uttalar dig trots att du inte heller vet.

Dina frågor blir så svåra att besvara, för du bygger in så många villkor. För att kunna svara, måste jag då arbeta mig förbi villkor efter villkor innan jag kommer till det jag från början försökte säga. Och varje pånkt på vägen kommer att öppna för en ny uppsättning villkor, osv.

Du upplever mig på samma sätt som jag upplever dig, och antagligen är det just därför som respektives inlägg blir en spegling av hur msn upplever den andre.

Och i så gott som varje svar till mig kopplar du samman mig med nuvarande regering, vilken jag aldrig någonsin sagt mig stödja. Det om något, är väl att kasta in villkor som jag måste ta mig runt för att "rentvå" mig själv från de antaganden du gjort och som din kritik mot mina inlägg bygger på.

Själv tycker jag inte att det är enbart positivt att pride har gått från en demonstration för rättigheter och likaberättigande till ett allmänt alla älskar alla-jippo. Lite ihjälkramat, som sagt.

Där tycker vi helt lika! Det är dock milsvidd mellan detta och förväntas stå bakom parollen att man hatar polisen, för att kunna/få/vara välkommen att delta i ett Pride-tåg, tycker du inte?

Vilket jag har full förståelse för, eftersom jag redan från början skrev att jag inte heller vet det. Det som däremot blir svårt för mig är att du kritiserar mig utifrån att jag inte vet, när du godkänner att du uttalar dig trots att du inte heller vet.

Du upplever mig på samma sätt som jag upplever dig, och antagligen är det just därför som respektives inlägg blir en spegling av hur msn upplever den andre.

Och i så gott som varje svar till mig kopplar du samman mig med nuvarande regering, vilken jag aldrig någonsin sagt mig stödja. Det om något, är väl att kasta in villkor som jag måste ta mig runt för att "rentvå" mig själv från de antaganden du gjort och som din kritik mot mina inlägg bygger på.

Där tycker vi helt lika! Det är dock milsvidd mellan detta och förväntas stå bakom parollen att man hatar polisen, för att kunna/få/vara välkommen att delta i ett Pride-tåg, tycker du inte?
Demonstrationer har ofta olika sektioner. Just Pride har ofta flera partier i tåget tex, och flera religioner. Samtliga med banderoller. Ingen kan "stå bakom" allt. Man får gå bakom en banderoll man gillar.

Själv känner ja, på personliga grunder, att jag helst inte vill att kd får gå med alls, med banderoller. (Folk som röstar kd säger jag inget om här.) Men då får jag ju antingen hacka i mig att kd går med, eller avstå själv. Det kan kännas lite deppigt att trängas ut ur det man upplever som sin subkultur, men det är som det är.

Skillnaden är att kd ju faktiskt inte är (än mindre har varit särskilt gay-friendly, medan det är helt rimligt, och ett faktum, att rättighetsrörelsen har lågt förtroende för polisen. (Det där med att ett slagord betyder att man faktiskt anser sig tala för alla, tycker jag är en övertolkning av stort mått.)

Han får inte jobba som veterinär i Sverige eftersom Jordbruksverket anser att du måste ha studerat grisar för att få legitimation i Sverige. Han måste således komplettera sin utbildning i Sverige och utbildningen sker vad jag vet på svenska.
Det är en kvalificerad högskoleutbildning klart den finns på engelska eller svenska. Det verkar något mysko med detta, vi har massor med utländska veterinärer i Sverige, vi har svenskfödda som läst utomlands till veterinär. Det är klart han måste kunna komplettera sin utbildning om han har någon. Det finns system för både komplettering och utbildning men det gäller ju att han har en grundutbildning til veterinär.

Om du inte är feminist - varför arbetar du? Och har eget bankkonto? Du kanske till och med röstar?

Om du inte är feminist (dvs anser att män och kvinnor har lika värde och förtjänar samma möjligheter) - vad är det du inte anser att kvinnor har rätt till? Vad avstår du från att göra pga dina åsikter?

Jag ska inte säga vad jag anser om kvinnor som drar fulla förmåner av våra mödrar, mormödrar och gammelmormödrars kamp samtidigt som de koketterar med att de minsann inte delar deras åsikter för att ställa sig in hos de män som fortfarande styr världen. Usch🤢 Kvinnlig rösträtt, barnomsorg, föräldraförsäkring VAB etc kom inte som en gåva. Fan, om det var upp till gubbsen så skulle vi inte ens få delta i Vasaloppet eller springa maraton

Fast vissa människor önskar alltid liera sig med makten

Och här faller ju allt samman i vad du försöker med...

Jag säger att jag är för JÄMLIKHET ! Och inte feministskitsnacket. Då ska jag alltså helt plötsligt inte ha jämlika villkor enligt dej ? Är det du eller jag som är den korkade personen i den tankevurpan ?

Jag säger att jag är för JÄMLIKHET ! Och inte feministskitsnacket. Då ska jag alltså helt plötsligt inte ha jämlika villkor enligt dej ? Är det du eller jag som är den korkade personen i den tankevurpan ?
Återigen, använd inte utländska ord du inte kan stava till eller svenska som du inte förstår vad de betyder.

Du kanske ska till dig ords definitioner och nyansera dina åsikter så att de inte går tvärs emot etablerad kunskap?

https://svenska.se/?activeTab=saol&q=feminism&id=18982&exactMatch=true

Demonstrationer har ofta olika sektioner. Just Pride har ofta flera partier i tåget tex, och flera religioner. Samtliga med banderoller. Ingen kan "stå bakom" allt. Man får gå bakom en banderoll man gillar.

Att man går tillsammans med en organisation/sektion man sympatiserar med (eller den "allmänna svansen") är ju en självklarhet. Det är inte samma sak som att det inte kan finnas gränser för vad man bör förvänta sig för budskap från tåget i stort. Och du menar ju att arrangörerna är okej med detta, och då kan man förvänta sig att det kommer att fortsätta att skanderas så även kommande gånger.

Skulle rasistiska slagord börja ropas eller om våldsamheter uppstår skulle jag lämna tåget, om jag märkte det. Och jag tänker att även du har någon gräns, även om du här skriver att du är liberal med vilka uttryck som är okej under demonstrationer, att det bara är att gå bakom någon annan banderoll.

Hade jag deltagit i Malmötåget och hört polishatet så hade jag inte lämnat tåget, men jag hade inte tyckt att det var okej. Och nu när jag märker hur stort stödet är för det så börjar jag tveka på om jag kanske inte längre passar in i vad man förväntas tycka och tänka när man deltar i Pride. HBTQ-rättigheter kan man ju stötta även utan att delta i Pride-tågen.

Själv känner ja, på personliga grunder, att jag helst inte vill att kd får gå med alls, med banderoller. (Folk som röstar kd säger jag inget om här.) Men då får jag ju antingen hacka i mig att kd går med, eller avstå själv. Det kan kännas lite deppigt att trängas ut ur det man upplever som sin subkultur, men det är som det är.

Skillnaden är att kd ju faktiskt inte är (än mindre har varit särskilt gay-friendly, medan det är helt rimligt, och ett faktum, att rättighetsrörelsen har lågt förtroende för polisen. (Det där med att ett slagord betyder att man faktiskt anser sig tala för alla, tycker jag är en övertolkning av stort mått.)

SD har ju varit portade så det är väl inget konstigt om även KD portas tänker jag.

Men måste säga att jag uppriktigt är förvånad över att du verkar mena att polishatet skulle vara så stort inom hbtqi-rörelsen idag, att det är legit att skandera och att det är överspänt att inte vilja ha såna uttryck i ett tåg man deltar i. Och att så många här håller med dig om det.

Jag har rätt många vänner inom kretsen och upplever inte alls att det skulle vara så stort polishat i allmänhet, och har faktiskt inte alls hört att det tagits upp att bemötandet från just poliser skulle vara så mycket mer problematiskt än från andra delar av samhället. Historiskt ja, idag nej. Och att de skulle hata polisen har jag verkligen aldrig märkt av. (Snarast är nog jag själv som har den större misstänksamheten mot polisen av oss, inlärd för många år sedan och har med helt andra utsatthetsfaktorer att göra.)

Men ja, du har rätt i att om man tycker att ens personliga gräns överträds så får man ju avstå. Och eftersom du och andra är så övertygade om att arrangörerna tycker att det är okej med polishat i tågen, så får jag ju överväga om det är jag som inte passar in i Pride-tåg längre.

Men tar några exempel.

Lärare har gått från manligt yrke till kvinnligt.
Präst är på väg från manligt till kvinnligt (nästan alla som studerar det är kvinnor nu) Förr var prästen en typ herde, nu sa någon här på buke att det var ngt slags socialarbetare.
Ridlärare
Veterinär
Sekreterare har gått från manligt till kvinnligt
Att ens studera på universitet börjar sakta väga över mot kvinnligt i Sverige. Och när det nått över hälften kvinnor verkar männen söka allt mindre.
Jag har funderat på vad män tänker ta sig för sedan?
Vilka yrken går de till i stället?

@BornAgain är en av de smartaste personer jag vet.
Därifrån kan du kanske dra din slutsats i den frågan.

Nej med det nya är att V har rätt stort stöd och riskerar att tränga sig in i en regering med Hamas hyllande judehatare.
Jag tänkte på dig när jag fick notis från Omni för ett tag sen: https://omni.se/antisemitismen-lagst-bland-vanstervaljare-och-hogst-bland-sd-s/a/L4jrMR
(kort sammanfattning: Forum för levande historia har undersökt antisemitiska attityder bland väljare. Skräll: SD är de största antisemiterna. Och de väljare som visar minst antisemitiska attityder är V och MP:s)

Eftersom du brukar inkludera mig bland de där terrorromantiska, islamistvänliga antisemiterna, så har jag svårt att ta din analys helt på allvar.
Jag har inte nämnt dig eller riktat något mot dig personligen. Ren fokus förflyttning från din sida.
Det jag skriver handlar om företeelser och mönster jag tycker är problematiska
Men jag förstår såklart vad det narrativ som du så entusiastiskt reproducerar syftar till.
Men det är inget narrativ. Förnekar du att det förekommit fall där personer fått lämna partiet för de uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat / firat 7 oktober eller hyllar ledarna i Iran - du vet de dära som mördat tusentals iranier.......
Det där blir lite märkligt. Att kalla det “narrativ” förändrar inte att det faktiskt har förekommit fall där personer inom partiet fått lämna efter att ha uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat organisationer som Hamas. Det som också är relevant är att vissa av de här personerna haft förtroendeuppdrag och fått stöd i sina egna led innan det blev en fråga. Det är inte en tolkning, utan något som rapporterats och lett till åtgärder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund