Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det blir ju jättekonstigt att hitta på egna betydelser för ett ord och sedan sprida hat kring ordet.

Speciellt om man låter precis likadan som de som vill att du inte ska ha ett jobb eller rösträtt utan vara hemmafru och ha barn. Dvs sprider deras agenda.

Speciellt om man som du arbetar, har bankkonto och rösträtt bara för att de man hatar fixade det åt en. Det låter bara bortskämt och curlat och ingen förstår vad du menar.

Dvs du har privilegiet att gå runt och hata och förakta min farmor och mormor och mamma för att de fixade så du kan jobba och ha samma lön som en man.

Kvinnor tenderar curla män för att de blivit piskade till det från unga år. Så det blir nära automatiskt. Men du vill inte att vi ska förändra bemötande gentemot barn.

Feminismen arbetar mycket med att kvinnor och män ska ta samma ansvar hemma i hushållet och för barnen. Det måste du ju veta.

Feminism ser att det är ojämställt för båda könen. Du borde sett i andra trådar hur mycket jag argumenterar för att pojkar ska få samma chans till språk, litteratur och bra betyg och ett ömsint bemötande, få vara söta och älskansvärda och väluppfostrade.

Hitta på ett annat ord kring det fenomen du inte tycker om.

Istället för att hitta på egna betydelser kring ordet feminism.

Jag använder
Misandri – hat eller stark aversion mot män
jmf Misogyni - en hatisk alternativt kontrollerande attityd gentemot kvinnor.

Men om du inte gillar det kanske manshat skulle tjäna dig väl?

Alla skulle fatta vad du menar, även om de inte alltid skulle hålla med.

(jag håller med om att det faktiskt verkar finnas i vissa kretsar.)

Så det du säger är att du är för jämställdhet och inte är feminist du heller... För var går feminismen i ditt inlägg ?

Mer än att du anser att alla kvinnor minsann fixat så jag har rösträtt och eget bankkonto ? VILKET jag skulle ha om man är för jämställdhet... För enbart kvinnor är inte anledningen till detta, även männen bidrog till det !

Så ja jag likställer mycket riktigt feminism med misandri - manshat. Sluta hata män och börja stå upp för dej själv (oavsett kön).

Så det du säger är att du är för jämställdhet och inte är feminist du heller... För var går feminismen i ditt inlägg ?

Mer än att du anser att alla kvinnor minsann fixat så jag har rösträtt och eget bankkonto ? VILKET jag skulle ha om man är för jämställdhet... För enbart kvinnor är inte anledningen till detta, även männen bidrog till det !

Så ja jag likställer mycket riktigt feminism med misandri - manshat. Sluta hata män och börja stå upp för dej själv (oavsett kön).
Hur skulle det vara om du läste länken @sjoberga la in åt dig var feminism betyder istället för att hitta på egna förklaringar? Där är det förklarat så till och med 3-äriga du borde kunna förstå det. 🙄

Det finns feminister som hatar män, men feminismen i sig förespråkar inte att hata män. Det blir jättemärkligt om du dömer ut ett helt perspektiv för att en liten grupp driver en osund tes i dess namn, gör du så även med begrepoet demokrati? Eller med SD, KD och M? Dömer ut hela ideologin eller partierna för att också du troligtvis kan hitta några som du tycker driver dålig politik.

Sen tycker jag inte att man måste kalla sig feminist, om man inte vill. Jag gör det själv i normalfallet men inte i sammanhang jag vet att det kommer att misstolkas. Då väljer jag hellre att beskriva vad jag tycker med andra ord, och feminismen är inte någon totalitär eller entydig rörelse, så vill man säga vad man faktiskt tycker så är det bättre att göra just det än att bara slänga ur sig ett ord som medför delvis olika saker för olika personer. Jag har ju själv fått höra i tråden att jag inte är feminist, men det struntar jag i och fortsätter att se mig själv som en.

Så välj själv om du vill kalla dig feminist eller inte, men om du vill bli tagen på allvar bör du ta till dig av rådet att inte kritisera feminism eller feminister för felaktigheter.

Det finns feminister som hatar män, men feminismen i sig förespråkar inte att hata män. Det blir jättemärkligt om du dömer ut ett helt perspektiv för att en liten grupp driver en osund tes i dess namn, gör du så även med begrepoet demokrati? Eller med SD, KD och M? Dömer ut hela ideologin eller partierna för att också du troligtvis kan hitta några som du tycker driver dålig politik.

Sen tycker jag inte att man måste kalla sig feminist, om man inte vill. Jag gör det själv i normalfallet men inte i sammanhang jag vet att det kommer att misstolkas. Då väljer jag hellre att beskriva vad jag tycker med andra ord, och feminismen är inte någon totalitär eller entydig rörelse, så vill man säga vad man faktiskt tycker så är det bättre att göra just det än att bara slänga ur sig ett ord som medför delvis olika saker för olika personer. Jag har ju själv fått höra i tråden att jag inte är feminist, men det struntar jag i och fortsätter att se mig själv som en.

Så välj själv om du vill kalla dig feminist eller inte, men om du vill bli tagen på allvar bör du ta till dig av rådet att inte kritisera feminism eller feminister för felaktigheter.

Om jag säger så här då.... Inte alla feminister "hatar män"... Inte alla SD är rasister...

Om jag säger så här då.... Inte alla feminister "hatar män"... Inte alla SD är rasister...

Jag vet, jag har pratat med SD:are som faktiskt inte är rasister. Vilket är ännu märkligare på ett sätt (än om de var det), att de trots det röstar eller t o m är medlemmar i partiet. Oftast bottnar det i okunskap om partiet, för så gott som alltid vill de inte se vilket parti de stödjer (för de vill ju inte stödja rasism, är deras självbild).

Det enda jag kan göra känner jag, är att upplysa dem. Men det är svårt att tvinga någon att inse det de helst inte vill se.

För att ta upp hedersvåldsfrågan igen som SD enligt några här är osynlig i...

Här är en valenkät som gapf.se gjort med sammanställning över alla partiers ställning i frågorna
SD ligger enligt min tolkning "bra till" i de frågorna... Så jag vill återigen säga att SD är FÖR kvinnor... Alla kvinnor.

https://gapf.se/valenkat/

1783708078288.webp

För att ta upp hedersvåldsfrågan igen som SD enligt några här är osynlig i...

Här är en valenkät som gapf.se gjort med sammanställning över alla partiers ställning i frågorna
SD ligger enligt min tolkning "bra till" i de frågorna... Så jag vill återigen säga att SD är FÖR kvinnor... Alla kvinnor.

https://gapf.se/valenkat/

Visa bifogad fil 187949
Förutom barn, tonåringar och kvinnliga flyktingar för de ska utvisas. :up:

Jag hör det där hela tiden... Men vad har du för källa på att de iNTE bryr sej ? Och vad vill du att SD ska säga för att du ska känna dej tryggare med SD i regering ?
För jag hittar inget att "SD vill utplåna HBTQ+ rörelsen" ...
Ett exempel var när jag var på en debatt om HBTQI-frågor inför EU-valet där representater från alla partier var med. Dick Erixon vägrade ens hålla i en prideflagga eller erkänna begreppet queer. Han pratade dessutom illa om transpersoner.

Ett exempel var när jag var på en debatt om HBTQI-frågor inför EU-valet där representater från alla partier var med. Dick Erixon vägrade ens hålla i en prideflagga eller erkänna begreppet queer. Han pratade dessutom illa om transpersoner.

Så du bildar det på en enskild person. Ok då vet jag. Men du hittar inget i SDs partiprogram ? Trodde du hade nåt att komma med efter som du sa som du gjorde...

Jag försöker förstå hur korrumperad Ulf Kristersson är. Aftonbladet skriver tydligt om det. (För mig är det lite lagom obegripligt att en friskola är så central i det hela. Varför, liksom?)

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/j0kaG9/for-kristersson-handlar-allt-om-ratt-natverk
Han skiljer sig knappast från andra på samma nivå skulle jag tro. Väldigt mycket både inom politik och företagande handlar om nätverkande idag. Dvs det är precis att ha "rätt kompisar" det handlar om för att lyckas inom många områden idag.

Så du bildar det på en enskild person. Ok då vet jag. Men du hittar inget i SDs partiprogram ? Trodde du hade nåt att komma med efter som du sa som du gjorde...

Men Dick Erixon är ingen lokalpolitiker i utkanten av makten, han är en av SD:s representanter i EU-parlamentet. Det är ju även fler av SD:s representanter som uttalat sig kritiskt mot Pride, mot drag etc.

Jag kan förstå hur du vill ha "skriftligt bevis" på vad som är SD:s officiella åsikter, men det innebär samtidigt att om ett parti avsiktligt undviker att skriva ut kontroversiella åsikter i sitt partiprogram och endast uttalar sina faktiska åsikter via sina representanter och vad de de facto driver (t ex genom att avsätta myndighetschefer som de inte gillar), så kan ett sådant parti enligt dig aldrig vara rasistiskt eller farligt för demokratin, eftersom de aktat sig för att skriva ner det i partiprogrammet.

Om du läst vad jag brukar återkomma till angående SD så är det just ledningens strategi för att nå makten de har idag. Om du läser deras partiprogram (principprogrammet) när de första gången försökte komma in i riksdagen 2006, när de kom in 2010 och de olika versionerna fram till idag, så kommer du se en stor skillnad i språk och hur olika kontroversiellt och frispråkigt man uttryckt sig. Och det som hänt är att man "tvättat" principprogrammet rent språkligt, men när man hör på exempelvis Jimmie Åkesson, Richard Jomshof och Dick Erixon så märker man att tvättningen i det nedtecknade, är just av skälet du tar upp - att det blir mycket svårare att "bevisa" för meningsmotståndare vad de faktiskt tycker och driver.

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det tyvärr väldigt många som t o m gått med i partiet för att de inte uppfattar vad som faktiskt finns bakom den putsade fasaden de visar upp i principprogrammet.

Det innebär naturligtvis att om många gått med som egentligen inte delar ledningens värdegrund så kan man säga att de riktiga rasisterna späs ut, men inte tillräckligt mycket för att de ska ha blivit ett annat parti. Och det är stor risk för att man själv radikalisereras i en sådan miljö, så att man efter ett tag själv normaliserat tankar som har en rasistisk grund, även om man fortfarande inte själv ser sig som rasistisk.

Ja och min reflektion från den "oberoende socialdemokratiska" ledarsidan är att han verkar precis som alla andra samhällstoppar. Orelaterat till politisk läggning.

Men, alltså, nätverk och kontakter är en sak. Och politiska uppdrag bygger förstås i hög grad på det, man väljs ju.

Men. Att tex m:s partisekreterare kritiserar media för att man skriver om den faktiskt märkliga proceduren då Ed fick sitt prästjobb är väldigt gränslöst. Hur kom partisekreteraren ens på tanken??

Och sättet som Kristerssons lilla gäng ger varandra jobb till höger och vänster, statliga jobb, där det finns rigorösa regler för rekryteringsprocesser, vilka liknande exempel på det menar du finns runt politiker i övrigt? I Sverige alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund