Och det var ju det jag tog upp, Tidöregeringen verkar (min EGNA tolkning) uppleva att de blir framställda på ett sätt de inte känner igen från hur de svarat på intervjuer. Då är det ju helt klart så att man väljer sina egna kanaler att få ut sin synpunkt eller som några så fint kallar det "propaganda"... Men som sagt då "public service" har en övervikt åt vänster/rödgröna förstår jag att de hellre lämnar sina intervjuer i sina egna "propaganda" ... Sen har de ju öppna debatter, när det är live i tex SVT då ä det ju svårare för media att vinkla det som sägs. Svårare att ta det ur "kontext".
Det här är ju "självförvållat" av "normal media" då de inte sköter sina jobb opartiskt...
Om JAG känner att någon bara vill framställa mej i dålig dager så är det ju självklart jag struntar i att svara den människan. Och inte sjutton låter jag personen intervjua mej, då jag misstror att personen kommer återge intervjun "korrekt"...
Från din artikel, gällande valet 2022
Som Tidö vann.
Det verkar ha blivit jämt skägg i medierna.
Medierna behandlade högerns intresseområden i högre grad än de behandlade vänsterns intresseområden. Dvs de ignorerade klimatfrågan till exempel, precis som inför detta val.
Men de verkar ha gynnat själva vänsterns lösningar inom högerns intresseområden mer än högerns lösningar inom högerns intresseområde.
Dvs medierna spelade på högerns planhalva men gynnade vänsterns lösningar på den planhalvan. Spelet på högerns planhalva slutade dock med Tidös vinst.
Mer specifikt var frågor om lag och ordning, ekonomi samt energi en bättre matchning för de partier som ingick i Ulf Kristerssons tänkta regeringsunderlag. Kopplat till sakfrågeägarskapet var mediebilden mer gynnsam för högersidan då valrörelsen i stor utsträckning kom att handla om ”deras” frågor. Vänstersidan hade i högre grad fokus på välfärd och miljö, som visserligen fick visst utrymme i nyheterna, men inte alls dominerade som ”de tre stora”.
Så:
Om vi drar samman resultaten för vem som gynnades i nyhetsmediernas valrapportering 2022 är den enkla berättelsen att högersidan gynnades av vilka frågor som medierna rapporterade om medan vänstersidan gynnades av hur de politiska partiernas behandlades i medierna.
2018 var medias inriktning mer åt det borgerliga hållet än nu valet 2022, då de borgerliga gynnades tydligt.
nyhetslandskapet flyttade sig vänsterut jämfört med 2018, då den borgerliga alliansen fick en klart bättre behandling än de rödgröna.
Slutsatsen är därmed att Ulf Kristerssons regeringsunderlag gynnades av dagordningen i medierna. Magdalena Anderssons regeringsunderlag gynnades däremot av hur partierna framställdes i medierna. Likheten i nyhetsvärdering mellan de traditionella nyhetsmedierna var slående för båda dessa tendenser.
Slutligen
Den gynnsamma eller missgynnsamma mediebilden skiftar beroende på vad som sker i valrörelsen och inte minst på hur partierna själva agerar. Det handlar med andra ord inte om politisk partiskhet, utan snarare om strukturell partiskhet samt kontextuella faktorer.