Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det var ju det jag tog upp, Tidöregeringen verkar (min EGNA tolkning) uppleva att de blir framställda på ett sätt de inte känner igen från hur de svarat på intervjuer. Då är det ju helt klart så att man väljer sina egna kanaler att få ut sin synpunkt eller som några så fint kallar det "propaganda"... Men som sagt då "public service" har en övervikt åt vänster/rödgröna förstår jag att de hellre lämnar sina intervjuer i sina egna "propaganda" ... Sen har de ju öppna debatter, när det är live i tex SVT då ä det ju svårare för media att vinkla det som sägs. Svårare att ta det ur "kontext".

Det här är ju "självförvållat" av "normal media" då de inte sköter sina jobb opartiskt...
Om JAG känner att någon bara vill framställa mej i dålig dager så är det ju självklart jag struntar i att svara den människan. Och inte sjutton låter jag personen intervjua mej, då jag misstror att personen kommer återge intervjun "korrekt"...

Från din artikel, gällande valet 2022
Som Tidö vann.

Det verkar ha blivit jämt skägg i medierna.

Medierna behandlade högerns intresseområden i högre grad än de behandlade vänsterns intresseområden. Dvs de ignorerade klimatfrågan till exempel, precis som inför detta val.

Men de verkar ha gynnat själva vänsterns lösningar inom högerns intresseområden mer än högerns lösningar inom högerns intresseområde.

Dvs medierna spelade på högerns planhalva men gynnade vänsterns lösningar på den planhalvan. Spelet på högerns planhalva slutade dock med Tidös vinst.

Mer specifikt var frågor om lag och ordning, ekonomi samt energi en bättre matchning för de partier som ingick i Ulf Kristerssons tänkta regeringsunderlag. Kopplat till sakfrågeägarskapet var mediebilden mer gynnsam för högersidan då valrörelsen i stor utsträckning kom att handla om ”deras” frågor. Vänstersidan hade i högre grad fokus på välfärd och miljö, som visserligen fick visst utrymme i nyheterna, men inte alls dominerade som ”de tre stora”.

Så:

Om vi drar samman resultaten för vem som gynnades i nyhetsmediernas valrapportering 2022 är den enkla berättelsen att högersidan gynnades av vilka frågor som medierna rapporterade om medan vänstersidan gynnades av hur de politiska partiernas behandlades i medierna.

2018 var medias inriktning mer åt det borgerliga hållet än nu valet 2022, då de borgerliga gynnades tydligt.
nyhetslandskapet flyttade sig vänsterut jämfört med 2018, då den borgerliga alliansen fick en klart bättre behandling än de rödgröna.

Slutsatsen är därmed att Ulf Kristerssons regeringsunderlag gynnades av dagordningen i medierna. Magdalena Anderssons regeringsunderlag gynnades däremot av hur partierna framställdes i medierna. Likheten i nyhetsvärdering mellan de traditionella nyhetsmedierna var slående för båda dessa tendenser.

Slutligen
Den gynnsamma eller missgynnsamma mediebilden skiftar beroende på vad som sker i valrörelsen och inte minst på hur partierna själva agerar. Det handlar med andra ord inte om politisk partiskhet, utan snarare om strukturell partiskhet samt kontextuella faktorer.

Men jösses. Det problematiska samband jag pekade på var det mellan kriminalitet och och invandring, som ju dagens höger är besatta av. Att det är kriminella som står för kriminaliteten säger sig lite själv.

I övrigt är det ju väl belagt att de här hårdare tag-metoderna är kontraproduktiva. Såg du inte länken tidigare i tråden där typ världens mest framstående kriminolog ger den nuvarande svenska regeringen underkänt på snart sagt varje punkt inom det politikområdet?
Ja jag tänker att inför årets valrörelse, om man efteråt jämför mediers rapportering måste man väl ändå ta hänsyn till forskning, vetenskap och beprövad erfarenhet + våra regeringars traditioner.

Dvs om en grupp eller ett regeringsalternativ eller ett parti uttalar sig på ett sätt som går emot forskning, vetenskap och beprövad erfarenhet så kan det visa sig som negativt ur mediesynvinkel.

Dvs tidningen kanske bidrar med rena kalla fakta i frågan.
Om politikern inte kan fakta, eller bryr sig om fakta kan det helt naturligt framgå.

Likaså om ett partis partiledare + fru varit inblandad i svågerpolitik och nepotism.

Och om något parti motsätter sig svenska traditioner och värderingar och säger sig vilja ignorera utredningar inför beslut (som tidö sagt)

Då måste det väl bli så att även partierna inblandade i en valrörelse kan påverka bevakningen? och hur de blir presenterade.

Att om man går emot vetenskap och beprövad erfarenhet, svenska traditioner och kultur i politiska beslut och mot forskning. Då kanske det naturligt kan bli mer negativa rubriker?

Eller ska bevakningen liksom vara neutral vad man än gör? Till vilken gräns?

Det partierna kläcker ur sig och hur det de säger förhåller sig till verkligheten måste ju rimligen ha en påverkan på tidningars rubriker.

Vi lever ju inte i ett fantasiland.

Eller i korthet, säger man mycket dumt så är det inte orimligt att det kommer fram i media. (gäller alla partier och inför olika valrörelser.)

Men det är ju inte det det handlar om. Vi ser på många håll, internationellt, den här absyrda relationen till kött och motstånd mot vegetarisk mat. Jag tror det har koppling till knäppgökshögerns syn på klimatet. Vikten av billig bensin ingår ofta i samma paket.

Lite näringslära kan inte råda bot på det. Det krävs oändligt mycket mer.
Det i sin tur har en koppling till den fåniga https://en.wikipedia.org/wiki/Petro-masculinity *
(oh no engelska igen)

oljemaskuliniteten.

Dvs att iom att klimatrörelsen har pratat mycket om hur kvinnor och barn har drabbats av klimatförändringar.

Så har männen som inte vill vara så som kvinnor konstaterat att de inte gillar det som tydligen berör kvinnor och flyr helt området (på ett fegt och omanligt sätt, ur den mer konservativa synvinkeln på manligt och omanligt.).

*
Petromasculinity tends to emphasize several different types of cultural performances of masculinity, including:

• The importance of the "bread winner" role of men in families
  • Images of muscular male bodies.
  • Symbols of economic power of men and nostalgia for fossil fuel technologies, such as cars that consume lots of fossil fuels as opposed to greener alternatives.
  • War, military action
  • Environmental protection as being "feminine" behaviors
  • Denial of the severity of climate change.
Together, these narratives have become aligned with far-right and authoritarian politics in much of Europe and North America,

Och Tidö är ju helt klart inspirerade.

(iofs kanske man kan se det som korrekt konservativt och kyrkligt att sträva bort från vetenskap, forskning och utveckling. Liberalerna har ingen ursäkt däremot.)

Senast ändrad:
Det i sin tur har en koppling till den fåniga https://en.wikipedia.org/wiki/Petro-masculinity *
(oh no engelska igen)

oljemaskuliniteten.

Dvs att iom att klimatrörelsen har pratat mycket om hur kvinnor och barn har drabbats av klimatförändringar.

Så har männen som inte vill vara så som kvinnor konstaterat att de inte gillar det som tydligen berör kvinnor och flyr helt området (på ett fegt och omanligt sätt, ur den mer konservativa synvinkeln på manligt och omanligt.).

*

Och Tidö är ju helt klart inspirerade.

(iofs kanske man kan se det som korrekt konservativt och kyrkligt att sträva bort från vetenskap, forskning och utveckling. Liberalerna har ingen ursäkt däremot.)
Jo. På min mansdominerade arbetsplats kryllar det av veganer. Eat like a man, man - skojar vi alltsomoftast.

Ja restauranger tar hit kinesiska arbetare och låter dem arbeta svart, eller iofs utan speciellt mycket lön iom att de bor i arbetsgivarens boenden som de får betala för så att det i vissa fall kan se ut som att de får laglig lön.

Vilket uppenbarligen är jättelönsamt.

Och helt omöjligt att missa, du kan inte ha missat det?
Bärplockare var ju samma sak, nagelsalongerna samma sak.

Här är artikeln, en av många om Chopchop det

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgvewp/personalen-utnyttjas-pa-chopchop-jobbade-utan-lon

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMXW7G/razzia-avslojade-manniskohandel-pa-nagelvardssalonger

Men nagelsalongerna finns kvar överallt ändå.

Exakt, så HUR kommer du då åt de arbetsgivarna ? Det som är någons exempel på att komma åt papperslösa ?
Här mörkar ju arbetsgivarna så mkt det går att det finns vart arbetskraft med illegala invandrare.

OM någon då uppmärksammar myndigheter på detta vid exempelvis skola, tandvård eller annat så UPPDAGAS deras förhållanden och de papperslösa (illegala) invandrarna får åka hem. Arbetsgivaren blir av med sin svarta arbetskraft och förhoppningsvis vet då myndigheterna att i "x restaurang" kan vi behöva hålla koll...

Eller hur menar du att man ska komma åt de illegala invandrarna ? Och om du med anser att man ska gå på abetsgivaren, HUR hittar du dem ?

Men SD gillar ju inte Sverige och svenska värderingar. Eller svensk natur eller svenskt klimat.

När man läser vad SD står för är det ju inte de svenska fria media till exempel som man kämpar för. Inte museer eller kultur. Inte våra remissystem, inte vår vetenskap. Om man hyllar något land hyllar man ju snarare Ungern än Sverige.

Vad är det för Svenskt som SD vill ha?

Vilka svenska värderingar?
Vilka svenska normer?
Vilken svensk kultur? det är ju inte kulturskolan i alla fall?

För när jag läser SDs uttalanden verkar de inte alls ligga nära svenska värderingar och normer och de verkar helt ointresserade av kultur och litteratur.

JAG som är SD ser inte var du får de här tänket ? Det du beskriver är inte det SD jag är medlem i.

Vart hittar du den informationen som gör att du säger så ?

JAG som är SD ser inte var du får de här tänket ? Det du beskriver är inte det SD jag är medlem i.

Vart hittar du den informationen som gör att du säger så ?
Jag tycker du är ganska naiv ärligt talat. Det @Badger skriver är EXAKT SD. Efter att ha bott i flera år i diktaturer i Mellanöstern kan jag dessutom säga att politiken är ganska likasamma mellan dessa och SD. Det är otroligt tur att det bara är 20 procent som röstar på dem och de andra partierna i alla fall någorlunda håller dem tillbaka. Skulle säga att samhällssyn, kvinnosyn, synen på oliktänkande och till exempel media är ganska likadana mellan SD och till exempel Libyens politik. Skrämmande.

Jag tycker du är ganska naiv ärligt talat. Det @Badger skriver är EXAKT SD. Efter att ha bott i flera år i diktaturer i Mellanöstern kan jag dessutom säga att politiken är ganska likasamma mellan dessa och SD. Det är otroligt tur att det bara är 20 procent som röstar på dem och de andra partierna i alla fall någorlunda håller dem tillbaka. Skulle säga att samhällssyn, kvinnosyn, synen på oliktänkande och till exempel media är ganska likadana mellan SD och till exempel Libyens politik. Skrämmande.

Enkelt svar: Nej !

Enkelt svar: Nej !
Jo. Faktiskt. Och det märks även i dina svar här. Du är ju inte påläst om svensk politik dessutom, så att du skulle veta hur till exempel Libyen styrs tror jag inte överhuvudtaget på. Men faktum är att mycket av den politik SD driver ser man även i dessa länder. Tror du kulturell nationalism och kritik mot globalismen enbart är SDs och inte finns någon annanstans i världen? Samma med åsikterna om kvinnor och media, de är rätt lika om man jämför med de som NI hatar.

Så brukar strängt taget Jimmie Åkesson också säga, fast i hans fall när någon påminner honom om hurdant Sd var då han gick med. Jag tror att det generellt är en dålig strategi.

ÅTERIGEN ! Jag röstar på SD som det ÄR NU !!!

Det är lite svårt för dej att se till NUTID ?

En nutid som låter islamister köra ihjäl folk i Pridefiranden...
Ung Vänster skanderar "hatar polisen" men släpper in islamister ...

Ja snacka om att sila mygg men svälja kameler !

Jo. Faktiskt. Och det märks även i dina svar här. Du är ju inte påläst om svensk politik dessutom, så att du skulle veta hur till exempel Libyen styrs tror jag inte överhuvudtaget på. Men faktum är att mycket av den politik SD driver ser man även i dessa länder. Tror du kulturell nationalism och kritik mot globalismen enbart är SDs och inte finns någon annanstans i världen? Samma med åsikterna om kvinnor och media, de är rätt lika om man jämför med de som NI hatar.

Återigen ... Nope. Vad du ser kan jag inte ta ifrån dej, men vad JAG ser kan du inte ändra.

Men återkom gärna med mer information på vad du grundar dina erfarenheter ifrån. Mer än "din känsla" (den har du förvisso oavsett, men kom då inte å säg att MIN känsla är fel då det är MIN känsla !)

ÅTERIGEN ! Jag röstar på SD som det ÄR NU !!!

Det är lite svårt för dej att se till NUTID ?

En nutid som låter islamister köra ihjäl folk i Pridefiranden...
Ung Vänster skanderar "hatar polisen" men släpper in islamister ...

Ja snacka om att sila mygg men svälja kameler !
Jag tror du har missförstått lagarna och rättssystemet i Tyskland.

Att SDs nationalistiska konservatism har stora likheter med andra konservativa krafter runt om i världen torde inte vara så överraskande ändå. Mest överraskande verkar det vara för de som är nära partiet som inte vill kännas vid partiets politik.

Ur SDs valmanifest:

Möjligheten att utvisa en utlänning p.g.a. asocialitet ska utredas.
Sverigedemokraterna vill se över en ny grund för återkallande av uppehållstillstånd för utländska medborgare som genom en asocial livsstil uppvisar brister i sina förpliktelser gentemot det svenska samhället eller utgör särskild risk eller belastning för Sverige. Personer som besvarar Sveriges givmildhet genom att uppvisa fientlighet gentemot samhället eller majoritetsbefolkningen bör kunna utvisas p.g.a. asocialitet.

Om personer visar fientlighet mot medmänniskor i samhället och utgör särskild risk och belastning för Sverige, kan de skickas iväg då? Det är rätt många Sverigedemokrater som stämmer mycket väl in på den beskrivningen.

Sen ibland undrar man om det finns någon grund som är för marginell för att användas som skäl att utvisa någon som inte fötts här. Vandel, asocialitet, osv.

Det utlovas att göra Sverige mindre attraktivt att bo i och där får man ändå säga att Tidö lyckats rejält under innevarande mandatperiod.

Återigen ... Nope. Vad du ser kan jag inte ta ifrån dej, men vad JAG ser kan du inte ändra.

Men återkom gärna med mer information på vad du grundar dina erfarenheter ifrån. Mer än "din känsla" (den har du förvisso oavsett, men kom då inte å säg att MIN känsla är fel då det är MIN känsla !)
Men det är ju enkelt. Auktoritär nationalism är auktoritär nationalism. Om det inte fanns en massa saker som gjorde att länder som styrs på det viset liknar varandra, så skulle det vara meningslöst att prata om auktoritär nationalism. Men det är det inte, utan det är ett fullt begripligt uttryck. Där hör Sd hemma, och där hör oroande nog allt fler regeringar hemma. Demokratin i världen minskar för närvarande.

Ur SDs valmanifest:

Sverigedemokraterna vill se över en ny grund för återkallande av uppehållstillstånd för utländska medborgare som genom en asocial livsstil uppvisar brister i sina förpliktelser gentemot det svenska samhället eller utgör särskild risk eller belastning för Sverige. Personer som besvarar Sveriges givmildhet genom att uppvisa fientlighet gentemot samhället eller majoritetsbefolkningen bör kunna utvisas p.g.a. asocialitet.

Om personer visar fientlighet mot medmänniskor i samhället och utgör särskild risk och belastning för Sverige, kan de skickas iväg då? Det är rätt många Sverigedemokrater som stämmer mycket väl in på den beskrivningen.

Sen ibland undrar man om det finns någon grund som är för marginell för att användas som skäl att utvisa någon som inte fötts här. Vandel, asocialitet, osv.

Det utlovas att göra Sverige mindre attraktivt att bo i och där får man ändå säga att Tidö lyckats rejält under innevarande mandatperiod.
Fy fan. Nu säger de ju inte asocialitet, utan vandel. Men de menar väl samma sak.

Ur SDs valmanifest:

Mea culpa. Jag lyckades få fram ett valmanifest från SD inför förra valet 2022. Jag anar i och för sig att det håller rätt bra färg ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund