Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då blir ju förslaget ännu fjantigare. Hijab? Näää det har jag inte på mig, det är ett gammalsvenskt huckle och så har jag en halsduk också för att inte frysa ☺️
Man undrar också hur det ska gå till rent praktiskt? Ska polisen gå runt på stan och leta efter folk med hijab? Och sen göra vadå? Vad kommer straffet vara? Ska vi införskaffa en moralpolis som i Iran? Det känns spontant som att det är väldigt svårt att genomföra denna lag som tur är.

Man undrar också hur det ska gå till rent praktiskt? Ska polisen gå runt på stan och leta efter folk med hijab? Och sen göra vadå? Vad kommer straffet vara? Ska vi införskaffa en moralpolis som i Iran? Det känns spontant som att det är väldigt svårt att genomföra denna lag som tur är.

Svenska versionen av den iranska moralpolisen. Istället för att attackera kvinnor som inte har slöja, attackerar polisen kvinnor som har slöja.

Mycket svenskt.

Hoppade du över årskurser i skolan? För allt jag kan förstå var du och Anna Lindh inte i gymnasieåldern riktigt samtidigt?
Nej men vi gick på samma gymnasium.
Hon var där och sprang i korridorerna och trakasserade eleverna inför valet 1979.
Så till den milda grad att det störde undervisningen och hon blev ombedd att låta bli av skolledningen.
Då var hon 22 år.

Som 18-åring blev hon Sveriges yngsta ledamot i kommunfullmäktige.
Efter det blev hon oerhört odräglig.

Hon var där och sprang i korridorerna och trakasserade eleverna inför valet 1979.
Så till den milda grad att det störde undervisningen och hon blev ombedd att låta bli av skolledningen.
Då var hon 22 år.

Jag var också ganska odräglig som 18-åring, hoppas att ingen skulle hålla det emot mig nu när jag är 40.

Jag var också ganska odräglig som 18-åring, hoppas att ingen skulle hålla det emot mig nu när jag är 40.
Jag antar att du inte satt i kommunfullmäktige?

För om man gör det så har man tagit ett så stort politiskt ansvar att man lämpligen ser till att uppföra sig som en vuxen och mogen människa.
I annat fall så belastar det partiet.
Vilket det gör.

Skall man släppa fram en odräglig 18-åring till att ta hand om en kommun?

Jag minns särskilt en sak som hon sade:
"Ni unga måste förstå att allt annat än Socialdemokraterna kommer att ödelägga er framtid."

Som att det vore domedagen och jordens undergång om inte Palme vann valet.
Sekt.

För om man gör det så har man tagit ett så stort politiskt ansvar att man lämpligen ser till att uppföra sig som en vuxen och mogen människa.
Vilket det gör.

"Ni unga måste förstå att allt annat än Socialdemokraterna kommer att ödelägga er framtid."

Sekt.

Men snälla, som om inte alla partister speciellt i artonårsåldern är lika kategoriska. Sådan onödig diskussion att tröska på om.

Samt sommaranställda på Skansen och andra liknande ställen.

Gäller det även hattar? Ortodoxa manliga judar har ju kippa, så de ska också förbjudas? Dessutom är det extremt lätt att ta av sig hijaben när man går genom tullen. Och sedan sätta på sig den så fort man gått genom.
Om de formulerar ett lagförslag på att man ska kunna kräva att folk tar av sina huvudklädnader för "kontroll" och sedan förbjuda/tvinga dem om folk inte vill så skulle jag inte bli alltför förvånad 🙄

Men snälla, som om inte alla partister speciellt i artonårsåldern är lika kategoriska. Sådan onödig diskussion att tröska på om.
Ja, verkligen.

Är man inröstad i fullmäktige har man fått befolkningens förtroende, även om man är obstinat och kategorisk. Det är ju så representativ demokrati funkar. Vanligtvis brukar det ju anses vara ett större problem att medelåldern på politiker är så hög och att unga inte engagerar sig/välkomnas till partier.

Då blir ju förslaget ännu fjantigare. Hijab? Näää det har jag inte på mig, det är ett gammalsvenskt huckle och så har jag en halsduk också för att inte frysa ☺️
Om lagen går igenom så får man genomföra kampanjer i moskéer där man talar om för kvinnor att om någon frågar så är det ett huckle/sjal de har på sig :idea:
Problem solved, ingen bär hijab längre :up: ... eller?

Vilket det gör.

Sekt.
Vi talar alltså om något som en 18-åring yttrade på ett gymnasium 1975?

Jag tycker inte heller att det är helt schysst att vi sitter här och recenserar en numera bortgången politikers beteende i ungdomen. Det har dessutom föga med svensk politik att göra. Då är det mer relevant att vi diskuterar nu aktiva politikers beteende.

Då var hon 22 år.

Aha.

Egentligen tycker jag att påfallande många inlägg i den här tråden handlar om irrelevanta personliga uppfattningar om såväl levande som döda politiker. Tex har du ju ägnat mycket text åt att smutskasta faktiskt mördade politiker, bland andra. (Konstigt nog är det vänsterpolitiker som mördats, men du bekymrar dig om Bohlin.)

Jag tänker lite så här:
Charm - exempel på ovidkommande egenskap.
Lättkorrumperad - exempel på betydelsefull egenskap.

När vi nu talar om politiker.

Vintertid blir det nog svårt att avgöra. Vad är varm mössa, sjal eller luva för att värma sig, och vad är förbjuden hårtäckning...

Blir nog inga undantag. Blir nog väldigt glasklart vilka plagg det kommer att gälla.
Jaja det är väl som det är, kanske redan årets medeltidsveckas outfit är körd, för att inte tala om att cykla med buff till vintern.

(Det är kanse nästa motorvägsprotest, 80+ tanter och tonåringar i folkdräkt fastklistrade på E4 i protest mot stulet kulturarv. Folkdräkt som börjar bli så modernt bland unga nu.)

Du gör ju onekligen ett bra jobb i att ta fram de allra dummaste sidorna av alliansen :) tack

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund