Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo.
Faktiskt.

Det är så som företag föds och innovationer kommer till.
Det behövs massor av resurser till det som någon superrik kan avvara.
Risk-kapital är ett känt begrepp.
Men du måste väl hålla med om att även hyggligt rika klarar att få ekonomin och investeringar att gå runt. Det är inte som att vi inte levde och larvade runt även på 80-talet innan klyftorna växte. Och det är inte som om inte USA hade det bättre ekonomiskt och levnadsmässigt innan Reagan sänkte skatterna.

Tycker inte det verkar finnas något som helst egenvärde i sättet tex Trump berikar Musk. Eller tycker du?

Känns inte heller som att Sverige har gynnats av våra växande klyftor. Wallenbergarna och Bonnierna fanns även förr.

Eller känner du att du har gynnats mycket av att IES miljonerna exporteras till USA och skänks till Trump eller av att Stockholm reade ut vårdcentraler till vrakpris som sedan kunde säljas med vinst? :) Finns inget företagande, skicklighet, uppfinningsikedom eller liknande att hitta i samband med de miljonerna. Ingenting som kan gynna Sveriges industri. Då är ju Northvolt en roligare risktagning i jämförelse.

Senast ändrad:
Jo.
Faktiskt.

Det är så som företag föds och innovationer kommer till.
Det behövs massor av resurser till det som någon superrik kan avvara.
Risk-kapital är ett känt begrepp.
Nej.
Faktiskt inte.

Arbetstillfällen kan skapas utan miljardärer.
Men en miljardär kan inte skapas utan andra människors arbete. Jag är tom benägen att påstå man inte kan bli miljardär utan att exploatera människor och/eller djur och natur.

Det behövs också människor som vill bidra till samhället med sina resurser, ex. kapital. Men jag kan inte se varför det skulle behövas sådana enorma summor pengar som miljarder. Jag tror den typen av pengakoncentration skadar mer än det gör nytta.

Jag förstår för övrigt inte varför du envisas på att diskutera med mig.

Jag var inte speciellt emot riskkapitalister innan jag råkade ut för dem i realtid i branschen. Köper upp bolag som fungerar, driver dem i putten och lägger ned :) för att det var kul att leka.
På engelska finns det två uttryck för det vi på svenska kallar riskkapital, venture capital och private equity. Det första är sådana bolag som "lånar ut" pengar till nystartade företag, det senare är sådana bolag som du beskriver, och som borde förbjudas rakt av.

Att det finns möjlighet att få tillgång till större mängder kapital för ett nystartat bolag kan behöva vara bra, även om man kan fundera på hur ofta det behöver vara miljardärer som äger dessa, eller om det kanske finns andra former som skulle kunna lösa det hela. Crowd-funding är ju ett sätt att lösa det på, men problemet som då uppstår, är att någon som har råd att satsa 50 000 kr eller så, inte har råd att granska bolag som önskar kapital, och inte heller har råd att driva en rättsprocess när det visar sig vara rent bedrägeri.
Jag är osäker på exakt vad man skulle kunna göra för att lösa det, men kanske att det kunde finnas någon kooperativ form, där ett antal personer kan gå in med kapital, och där man kan ha någon/några anställda som kan granska potentiella bolag att investera i, för att på så sätt sprida ut kostnaderna på ett större antal investerare. Finns nog många kryphål man behöver täppa till innan man skapar något sådant, alldeles för stor risk att någon tar pengarna och försvinner, men det är nog bättre än så som vi har det idag.

Nu är jag liksom Elsa Widding ordentligt påläst inom naturvetenskap och har t.o. påbyggnadsutbildning i s.k "hållbara" energisystem som vindkraftteknik och solenergi samt ekologi och miljövård. Mp, mitt tidigare parti, står för mig inte för miljöpolitik. De är snarare miljöparasiter som förstör miljön! Skyddad skog har huggits ner för att bygga vindkraft, vägar och nya elledningar och transformatorstationer.
När befolkningen är okunnig i naturvetenskap, kemi, fysik, ekologi, biologi och miljövård då blir den lättlurad och lättmanipulerad.
Det var mycket som var inkorrekt i det du skrev men det är extra lustigt att du av alla politiker som finns att välja bland väljer att ta upp någon som gjort sig känd som klimatförnekare som någon som skulle vara "ordentligt" påläst inom naturvetenskap.

Det är aldrig för sent att läsa lite till, en grundkurs i geovetenskap till exempel skulle nog kunna fixa delar av dina och hennes kunskapsluckor.

Njaa... Den tabell som du länkar till. Den från Svenskt näringsliv. I den kan man läsa att personer med en inkomst över en miljon står för 18,3% av skatteintäkterna.

Även om det är en bra lön att tjäna en miljon per år så är det ändå en ganska bra bit kvar till att ha en miljard.

Du säger att "min tabell" är fel... Så kom igen ... Visa nu en enligt dej BRA källa på hur mkt en miljardär betalar i skatt i Sverige så får vi se om den källa du hittar är bättre eller sämre...

Säg inte bara att jag har fel, visa vad som är rätt...

Du säger att "min tabell" är fel... Så kom igen ... Visa nu en enligt dej BRA källa på hur mkt en miljardär betalar i skatt i Sverige så får vi se om den källa du hittar är bättre eller sämre...

Säg inte bara att jag har fel, visa vad som är rätt...
Det bästa svaret på det är väl så lite de kan plus det beror på hur pass bra folk de har anställt för att skatteplanera. Det finns ingen bra källa på hur mycket en miljardär i Sverige betalar i skatt, av någon anledning gillas det inte att redovisa dessa siffror i termer om procent utan man vill hellre framhäva rena kronor. Det ser så mycket bättre ut.

Det är ju inte så att miljardärerna inte har råd att betala skatt. De bara vill inte. Det är väl egot som kryper fram. När man kan köpa sig all den service man behöver är det lätt att glömma bort att den möjligheten inte finns för alla. De som kan bidra mycket vill helt enkelt inte och politikerna följer deras flöjt.

Inte heller kan alla bli miljardärer. Om alla blir miljardärer, är ens någon rik då?

Riksdagen röstade JA till att en utlännings vandel ska räknas in vid bedömning av uppehållstillstånd som ska beviljas eller återkallas :up:.Syftet är att öka möjligheterna att avlägsna personer från landet på grund av deras levnadssätt. Börjar gälla 13 juli

Nu är det slutdaltat iaf

Riksdagen röstade JA till att en utlännings vandel ska räknas in vid bedömning av uppehållstillstånd som ska beviljas eller återkallas :up:.Syftet är att öka möjligheterna att avlägsna personer från landet på grund av deras levnadssätt. Börjar gälla 13 juli

Nu är det slutdaltat iaf
Och nu väntar vi på en motion från SD angående vandel inom politiska partier. De som bedöms agera ohederligt blir helt enkelt utvisade från Rosenbad. Nä, just det... det kan ju drabba den egna pölen.

Och nu väntar vi på en motion från SD angående vandel inom politiska partier. De som bedöms agera ohederligt blir helt enkelt utvisade från Rosenbad. Nä, just det... det kan ju drabba den egna pölen.

Vi ? Det är ju redan konstaterat att många i tråden inte bryr sej om att riksdagsmän har brottsligt förflutet. Så vad förväntar du dej med vandel i Riksdagen ? Utveckla gärna !

Brottsligt förflutet är en sak. Att agera ohederligt, brottsligt, korrumperat under sin mandatperiod är något helt annat. Någon sådan omröstning har vi väl ändå inte haft?

Nej, förvisso inte =)

Men just detta lagförslag är :

"Riksdagen har nyligen beslutat att begreppet ”skötsamt och hederligt levnadssätt” ska utgöra grunden för prövningen av förvärv av svenskt medborgarskap."

Källa https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...v-pa-vandel-for_hd01sfu36/html/#_Toc232075977

Var ser du hur det skulle påverka svenskar ?

Tycker inte det verkar finnas något som helst egenvärde i sättet tex Trump berikar Musk. Eller tycker du?
Nej absolut inte.
Men däremot i en del av stolligheterna som Musk hittat på alldeles själv.
Tesla var banbrytande och Starlink ger internet på otillgängliga platser.
Och nog har det skapat arbetstillfällen alltid.

Jag var inte speciellt emot riskkapitalister innan jag råkade ut för dem i realtid i branschen. Köper upp bolag som fungerar, driver dem i putten och lägger ned :) för att det var kul att leka.
Det var inte riktigt den typen som jag menade.

@Sharpless beskriver det mycket bra här.

På engelska finns det två uttryck för det vi på svenska kallar riskkapital, venture capital och private equity. Det första är sådana bolag som "lånar ut" pengar till nystartade företag, det senare är sådana bolag som du beskriver, och som borde förbjudas rakt av.

Det som jag menar är Venture Capital.

Men det kommer ju inte att ske :laugh:.

Riksdagen röstade även JA till att återvändandet ska öka. Bla måste många myndigheter anmäla till Polismyndigheten om det antas att utlänningar vistas i Sverige olagligt. Fler verktyg ges till myndigheter för att fastställa utlänningarnas identitet. Tex kan deras mobiltelefoner beslagtas för att kontrollera om det finns nån typ av identitet. Foto och fingeravtryck får användas i större utsträckning än vad som görs nu i utlänningsärenden.

Nej, förvisso inte =)

Men just detta lagförslag är :

"Riksdagen har nyligen beslutat att begreppet ”skötsamt och hederligt levnadssätt” ska utgöra grunden för prövningen av förvärv av svenskt medborgarskap."

Källa https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...v-pa-vandel-for_hd01sfu36/html/#_Toc232075977

Var ser du hur det skulle påverka svenskar ?
Det är just det, det borde påverka oss svenskar. I synnerhet våra politiker som myglar, korrumperar och fuskar. De ska inte få tillgång till att rösta på Rosenbad. De kan arbeta politiskt utanför Rosenbad (det verkar ju en del politiker redan föredra). Vi kan inte avsätta dem, men vi kan hindra dem från att delta i omröstningar.

Detta gäller faktiskt på arbetsplatser generellt. Du kan inte bete dig hur som helst och ändå få vara kvar. Det är förunnat våra folkvalda. Så ut med korrumperade politiker från Rosenbad. Då får de kanske en liiiiten känsla av hur det känns att bli utsparkad pga ”bristande bandel” (hur godtycklig är inte det uttrycket?).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39