Jag har tolkat uttrycket "when they go low, we go high" som något rätt föraktfullt. Självförhävande.Borde inte båda sidorna behöva ta lika mycket ansvar för when they go low we go high? För att det ska fungera i den politiska diskursen så måste det vara ett gemensamt ansvar. Vi har ju faktiskt också sett vad som hänt när enbart en sida försökt med go high. Resultatet har varit en kaskad av hat, rasism, misogyni som numera är en del av nyhetsflödet och vanliga interpersonliga möten. Plus då att de som valde att go low nu styr trifektan i USA med välkänt resultat.
Realistiskt, om D hade beslutat sig för att go low så kanske vi haft en annan politisk styrning i USA idag. Eller som ett gammalt svenskt uttrycker säger, ont ska med ont fördrivas.
Nu tycker jag ju att såväl Sd som M på ledande positioner "go low". Men man behöver ju inte go high för det. Det räcker ju att bara fortsätta komma ihåg vad demokrati är. Och att stå för det, vilket ju ändå faller sig naturligt för många av oss.
Sen är det så klart lite svårt ibland att inte skoja om mössor, halsdukar, folkdräkter och nunnedok, när slöjförbud kommer på tal. Det kanske är lågt? För mig känns det dock som mentalhygien, strategi för att inte förlora förståndet.